[SOLVED]Komplett har hatt projektoren min i snart 4 måneder!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[SOLVED]Komplett har hatt projektoren min i snart 4 måneder!

Hei,

Here it goes.. For snart 4 måneder siden (slutten av mai) leverte jeg inn min Panasonic AE500 til komplett.no for reparasjon på garanti (konvergens). Komplett sender disse til service-eksperten for videre reparasjon. Etter to måneder fikk jeg projektoren tilbake med samme, hvis ikke enda være feil. Sendte den straks tilbake igjen til komplett. I dag nærmer oktober seg faretruende og komplett gir ikke lyd i fra seg.

Noen som vet hvilke rettigheter jeg har i henhold til kjøpsloven i slike saker? Jeg antar at butikken ikke kan holde på projektoren min i all evighet? Jeg har (selvsagt) fått låne en Panasonic AE300 fra komplett mens min egen AE500 er på reparasjon, men ettersom denne er et hakk lenger ned på spesifikasjoner samt at den mangler fjernkontroll føler jeg at dette ikke er helt tilfredstillende.

Noen som har noen tips om hva jeg burde gjøre? Har kontaktet komplett flere ganger uten at de har noe konstruktivt å komme med. Service-eksperten vil ikke gi meg noen endelig tid for når projektoren er ferdig, det eneste de vil se er at de venter på deler (klandrer selvsagt ikke reparasjonssenteret her, det er komplett som har ansvaret for projektoren).

OPPDATERING
    Komplett har nå ordnet opp! Hevingen av kjøpet ble godkjent i går og pengene er på vei til min konto. Se siste post.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en tidsbegrensing, men hvor mye det er er jeg ikke sikker på. Vet at butikken har tre forsøk på å reparere varen. Etter det kan du heve kjøpet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes egentlig du burde få ny nå.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Stakkars deg, Brannslange, du har tydeligvis mye uflaks om dagen (tenker jo også på de lerretene AVshop sendte oppover i feil størrelse...).

4 mnd er jo helt totalt uakseptabelt, her må de jo bytte ut projektoren. Det er iallfall min mening, og jeg tror du er godt innenfor "urimelig lang tid" klausulen i kjøpsloven.

Dette tror jeg kanskje kan bli litt atypisk for Internetthandelen fremover, dessverre. Leverandører og forhandlere presser marginene ned til det absolutte minimum, der produsenten på sin side stiller med "sikkerhet" i form at serviceverksted osv. Når serviceverkstedet ikke får deler (som jo alltid skjer), føler heller ikke de det ansvar som ligger hos forhandleren, og har heller i de aller fleste anledninger heller ikke mulighet til å foreta seg noe (f.eks. ombytte). Dermed står kunden skadelidende.

I bunn og grunn er dette et produsent-skapt problem, der Panasonic ikke har tilstrekkelige rutiner for sine produkter. Det endrer imidlertid ikke det faktum at du kan kreve omlevering pga urimelig lang ventetid (min mening vel å merke), og det er forhandleren som selvsagt må løse dette for deg (derav navnet "forhandler").

Uansett, andre leverandører som f.eks. BenQ skal ha all honnør for meget god service (samme system, sluttkunde kontakter BenQ direkte). De har eksempelvis løst flere saker for AVshop meget hurtig og effektivt. Panasonic har vi dessverre opplevet det samme som Komplett, der vi har løst ventetiden med å sende kunden en ny vare, som selvsagt gjør at vi er meget betenkte med å bedrive salg fra denne merkeleverandøren (all den tid marginene er 1-3% eller lavere om en ønsker møte konkurrentenes pris).

En forklaring for Panasonics del er nok det enorme salget de har, men det hjelper liksom ikke... Da burde de i så fall holdt tilbake litt, slik at de kan bygge opp det nødvendige nettverk rundt sine produkter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et langt og utfyllende svar lygren. Veldig interessant det du skriver. Vi kunder er jo ute etter lavest mulig pris for en vare bestandig, men man kan jo lure på om vi har krysset en grense. Dersom marginene i bransjen er blitt så små at forhandlerne ikke lenger har råd til skikkelig oppfølging av kunden er jo det svært betenkelig. Kanskje på tide at kundene begynner å etterspørre service i stedet for utelukkende lave priser?

(når det gjelder de lerretene fra Avshop må jeg beklage at mye av frustrasjonen min gikk utover deg lygren, spesielt på forumet her)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om komplett rett og slett gir blanke i meg. Jeg sendte de en mail på torsdag. Den har de ikke svart på. Ringte dem i dag, sånn i 10-tiden. Fikk da beskjed om at de skulle høre med service-eksperten først for så å ringe tilbake. Har ennå ikke fått noe telefon tilbake.

Synes dette er ganske merkverdig oppførsel fra et av norges største internettbutikk.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send brev, men kopi til forbrukerrådet om at du krever kjøpet hevet utifra bestemmelsen i forbrukerkjøpsloven.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen bestemmelse i forbrukerkjøpsloven som sier noe om maksimumstid en vare kan være inne til reparasjon?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det bare er en variant av "innen rimelig tid", uansett er 4 måneder helt uakseptabelt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    § 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det e-post eller brev-post som er tingen dersom jeg krever å heve kjøpet ut fra kjøpsloven?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør begge delene. Så er du sikret at kanskje en tar henvendelsen din seriøst.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på å behold en kopi og merk av dato... Greit å ha hvis det blir tvist ut av saken.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte et brev av gårde for noen timer siden. Har tatt kopi. Blir spennende å se hva svaret blir..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering!
    Fikk brev fra komplett i dag om at de har godkjent heving av kjøpet ettersom reparasjonen har tatt for lang tid. Flott gjort av komplett som til slutt viser litt fornuft likevel. Litt synd saken måtte gå så langt før de tok meg seriøst men.

Vil bare takke de som har bidratt i denne tråden. Brevet jeg sendte til komplett ble skrevet på grunnlag av mye av det som ble postet her. Dere sparte meg dermed for mye ergelse.

Tusen takk

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå blir det ny PJ ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott.

Tror de fleste store firma vil håndtere et slik brev på samme måte. De ville nok gått med på det for 1 mnd siden også.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du får vel igjen det du betalte da du kjøpte den?
    Er jo kommet endel nytt og prisene generelt er jo falt en god del siden den gangen, så da er det vel ny runde med å vurdere kandidater igjen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pengene jeg betalte for den i januar (pluss porto?) skal tilbakeføres konto ja, selv om prisene har sunket.

Blir ny runde med nye valg nå ja, ligger en forsmak i den tråden her.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo en glimmrende test på TV2 nylig som gjør valget lett for deg.
    Bare ligg unna bråkmakerne og designbombene!
    (Hihi. Ment som en spøk.)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •