Et par spm om å handle på internett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et par spm om å handle på internett

Hei
    Har i en alder av 27 ALDRI handlet på utenlandske nettsider, men har latt meg friste av prisene og tenker å begynne litt

Har et par spm for å unngå uforutsette utgifter.

Ser at toll ikke vil være noe problem, da det er veldig få varer som det er toll på.
    25% mva er jeg obs på.

Hva angår frakt har jeg forstått det slik at jeg kan generellt sett gå utifra at det er inkludert i prisen (på f.eks ebay og amazon) som jeg ser i "kassa"

Burde jeg passe på at prisen øker litt når jeg er i kassa, for å forsikre meg om at fraktprisen er lagt til?

Og nå er to ord som dukker opp:

Fortollingsgebyr. Har fått et vagt inntrykk av at dette er noe som kan dukke opp selvom det er en tollfri vare. Øhh hæ? Hva er fortollingsgebyr?

Ekspedisjonsgebyr? Hvaffono?

Sikkert dumme spm dette, men har som sagt aldri handla på utenlandske sider før...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MVA regnes ut fra oppgitt verdi på pakke, dette inkluderer frakt. Så hvis du har betalt 75$ for vare, og 25$ i frakt, så regnes MVA ut fra 100$, som blir ca 125kr.

Når det gjelder ebay så er hovedregelen å se på hvor mange positive feedbacks selger har fått, står i parentes etter nicket. Frakt er nesten bestandig oppgitt, sålenge du er innlogget.

Betal med paypal, så er du sikret i 45 dager, i tilfelle vare ikke dukker opp, eller noen sender deg en vedkubbe. Da får du pengene tilbake, og paypal tar kampen med selger, sålenge du kan dokumentere tilfellet. Et tips er å åpne pakken på postkontoret. Jeg har handlet nærmere 100 varer fra ebay de siste to årene, og har blitt lurt èn gang, og da visste jeg egentlig at d var svindel, hehe.

Det er helt trygt å handle fra utlandet, sålenge man holder seg til kjente sider/butikker, og bruker paypal og sunn fornuft.

Man støter på tollgebyr/handlinggebyr fra fraktselskap, fordi de legger ut momsen, innimellom. dette er ikke til å unngå, og suger balle de gangene det skjer. Har egentlig ikke funnet noe regel på nårtid dette skjer, men er uhyre sjeldent. Da er det snakk om 2-300 kroner ekstra i gebyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Jeg har hørt at hva angår mva. kommer det ofte regning i posten..

Kanskje jeg misforstod det du skrev, men føler ikke at jeg leste noe svar ang. fortollingsgebyr og ekspedisjonsgebyr.

Det jeg primært lurer på er om det vil muligens dukke opp utgifter i tillegg til disse (dette eksempelet går jeg utifra er standard på internetthandel):

Jeg bestiller tollfrie hodetelefoner til $185,78 - nok 1000.

Jeg går i kassa og betaler gjennom standard oppsett. (skal selv lese om hver sides betalingsmetode, og forsikre meg om at denne er trygg)

Betaling på vare er gjort.

Det som nå gjennstår er mva (250kr) og frakt.

Når betaler jeg mva? I regning? Når jeg henter pakken?

Når betaler jeg frakt? Fraktkostnaden varierer jo av hvor jeg bor, så når i prosessen finner jeg utav kostnaden?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MVA betaler du i ettertid, det får du giro på. Frakt betaler du samtidig som du betaler for varen, fordi du er innlogget i nettbutikken, med adresse.
    Og bruker de et stort amerikansk fraktselskap, kan det hende at du får momsgebyr på rundt 300kroner som sagt, i tillegg til MVA, som fraktselskap har lagt ut for å få varen inn i landet.

EDIT: Det kan også hende at du betaler MVA når du henter pakken, men dette varierer litt fra gang til gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Og bruker de et stort amerikansk fraktselskap, kan det hende at du får momsgebyr på rundt 300kroner som sagt, i tillegg til MVA, som fraktselskap har lagt ut for å få varen inn i landet.
    Ergo: Varepris og frakt ser jeg i kassa, grei skuring. MVA vil jeg betale før eller senere, når kan variere. Betaler jeg ingenting hos leverandør kan jeg regne med at det kommer en regning eksempelvis.

Men de 300, det var greit å vite. Så et amerikansk selskap kan finne på å betale 250 for meg, og siden de var så "grei" å gjøre dette må jeg betale dem 250 tilbake + 300?
    Hvordan slipper jeg dette, og vil posten også ha slike overraskelser?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dinger
    Men de 300, det var greit å vite. Så et amerikansk selskap kan finne på å betale 250 for meg, og siden de var så "grei" å gjøre dette må jeg betale dem 250 tilbake + 300?
    Hvordan slipper jeg dette, og vil posten også ha slike overraskelser?
    Posten vil ikke gjøre dette, men UPS har gjort det med meg et par ganger. Og det slipper du ikke unna, såvidt jeg vet.

Et triks oppi alt dette er å få selger til å merke varen med mye lavere verdi enn det du har betalt, for MVA regnes ut fra den oppgitte verdien på pakken.
    Amerikanske nettbutikker har stort sett sluttet med dette, fordi det i utgangspunktet er ulovlig, men mange kinesiske butikker gjør dette fortsatt. Enten skriver de det i annonsen, eller så kan man sende en mail å spørre om det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •