NRK lisens SJAIT! send denne til alle du kjenner type-ting - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 100
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes det er greit å betale avgift for NRK. NRK 1 og 2 ligger lysår foran Tv2 (og tv3 eller tvn).

Hadde det ikke vært for at Tv2 sendte formel 1 hadde jeg aldri sett på den søppel-kanalen.

Synes det samme gjelder for Sverige, SVT1 og 2 er ok men TV4.....makan til søppelkanal.

Se for eksempel på TV2 - undersøkelser viser at fotballinteressen har vært dalende siden 80-tallet - hva skjer, jo TV2 sender bare mer og mer fotball. Med andre ord prøver de å skape et behov som ikke finnes.....noen som kjenner igjen Cola og McDonalds???

Uansett for et par år siden skulle jeg sjekke hvordan det gikk med Norge i B vm i Ishockey (de hadde store muligheter til å rykke opp) - ikke et ord på TV2's text-tv sider - men tror du ikke at de hadde fotballresultater helt fra svensk 2-divisjon!?!?!?!?!?

Tv2's amerikanske "kommersialisme" gjør meg rett og slett kvalm!

Uffda.....ble visst litt engasjert her

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    erm... vet ikke hvilke undersøkelser som du mener når du sier at fotballinterressen har vært nedadgående siden 80 tallet, men...
    hadde det vært få seere på fotball hadde ikke tv2 vist det, så enkelt er det.
    men ellers er jeg enig i at kanalen suger, og at de i det minste burde late som de prøver å oppfylle lisenskravene... :roll:

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usosial profil:
    -Den såkalte "kringkastingsavgiften" rammer 97-98% av befolkningen og har en dårlig sosial profil da alle må betale like mye. 2000,- er veldig mye for en minstepensjonist, men lite for en millionær. Når dette rammer nesten hele befolkningen vil det være mye bedre å innbake det i de skatter og avgifter som staten allerede krever inn. Et eget apparat for innkrevning av denne skatten er også veldig kostbart.

Anakronisme:
    -kringkastingsavgiften" som ble innført for å kunne få råd til utbygging av radio og Tv til alle i Norge da dette ikke fantes. Idag holder det med å ta dette med i konsesjonsvilkårene for en kanal. Hovedgrunnen for denne avgiften er altså borte.

Dårlig prioritering:
    -Skal det virkelig være en offentlig oppgave å skaffe folk underholdning og sende gameshow og fjottball i konkurranse med andre kanaler? man har langt mer presserende behov som ikke er dekket. For eksempel får man ikke offentlig støtte til tannhelse for personer over 16 år.

Til de som betaler NRK med glede:
    -Når NRK får sitt sugerør ned i folks lommebøker kuttet vil det om du har nok mange likesinnede være fornuftig at NRK gjøres om til en kryptert betalkanal. Da kan du fortsette å betale med glede for det du liker og vi som ikke er interessert i dette får muligheten til å slippe.

Robert-

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med robertaas.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Til de som betaler NRK med glede:
    -Når NRK får sitt sugerør ned i folks lommebøker kuttet vil det om du har nok mange likesinnede være fornuftig at NRK gjøres om til en kryptert betalkanal. Da kan du fortsette å betale med glede for det du liker og vi som ikke er interessert i dette får muligheten til å slippe.
    Nettopp dette er det jeg mener. I dag får man medier/informasjon fra absolutt alle kanter, man kan velge og vrake hvilken "farge" man vil ha på informasjonen har.

Med "farge" mener jeg at f.eks informasjonen som kommer fra Bushadministrasjonen om krigen i Irak overhodet ikke har samme farge som informasjonen som kommer internt fra Irak. I tillegg kommer alle nyansene mellom.

Jeg tror ikke på èn hovedkanal for hverken kunst & kultur, eller nyheter. ALL informasjon er farget av informantens meninger. Det er et uomtvistelig faktum enhver skal få slite med å bortforklare!!!

Ergo: Jeg er ikke interessert i å betale for at NRK skal gi meg "statlig informasjon". Hva om jeg ikke er enig i utgangspunktet for informasjonen? Informasjonen som kommer er uansett farget av de som sitter i regjering/storting og siden halvparten av norges befolkning alltid er uenig i utgangspunktet for informasjonen som kommer.

Jeg vil ha tilgang til informasjon fra MANGE kanter slik at jeg kan bestemme selv hva jeg vil forholde meg til. Vi trenger ikke en statlig kanal.... (jeg tror ikke jeg trenger hvertfall)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at dersom kringkastingsavgiften tas vekk vil ikke kanalen slik den er i dag lenger kunne eksistere. I dag er den en kanal for bredden av folket. I tillegg til å sende programmer som når over en million seere og som sikkert kunne eksistert i en betings-/reklame kanal, sender også kanalen smalprogrammer for "minoritetene" i Norge. Denne delen er umulig å opprettholde uten lisenspenger. Denne oppgaven har med folkeopplysning å gjøre og er like viktig i dag som for 50 år siden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Problemet er at dersom kringkastingsavgiften tas vekk vil ikke kanalen slik den er i dag lenger kunne eksistere.
    Joda, men ikke slik den er idag.
    I dag er den en kanal for bredden av folket. I tillegg til å sende programmer som når over en million seere og som sikkert kunne eksistert i en betings-/reklame kanal,
    Bra du innser at man ikke trenger NRK til dette.
    sender også kanalen smalprogrammer for "minoritetene" i Norge. Denne delen er umulig å opprettholde uten lisenspenger. Denne oppgaven har med folkeopplysning å gjøre og er like viktig i dag som for 50 år siden.
    Det er bare en liten brøkdel av NRKs utgifter som går til denne typen programmer. Jeg har ikke noe imot at man beholder dette, men det er veldig langt unna det NRK er og det NRK bruker pengene på idag.

Om man skal beholde dette bør det inlemmes i det man ellers betaler av skatter av avgifter og ikke innkreves separat. Om det er dumt å ha et eget aparat for å kreve inn 2000,- av 98% av befolkningen så er det enda dummere å ha det samme aparatet for å kreve inn 100,-.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nrk ønsker (som nevnt) av økonomiske grunner å være uavhengig av forhandlingene rundt statsbudsjettet. Hadde det vært mulig å fått til en ordning hvor nrk kunne fått de samme midlene som i dag via statsbudsjettet er jeg enig. Da kunne godt lisenspengene vært betalt via skatt. Men det er jo bare å ta en titt på resten av kulturnorge. Noe slikt er en utopi.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. selvsagt vil alle offentlige utgifter være et tema for forhandlingene rundt statusbudsjettet. Og alle ville selvsagt ønsket at deres sektor hadde vært skjermet for dette.

Kanskje du kan forklare hvorfor det er viktigere å skjerme pengene som overføres til NRK enn det er å skjerme penger som for eksempel går til skole, eldreomsorg og helsevesen?

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan forklare hvorfor det er viktigere å skjerme pengene som overføres til NRK enn det er å skjerme penger som for eksempel går til skole, eldreomsorg og helsevesen?
    Nå prøver du deg på det samme sjakktrekket jeg ble kritisert for noen poster lenger tilbake, nemlig å stille nrk opp mot primærbehov (brann, sykehus, skole osv). Det er med andre ord tullete.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kaller det TV lisens eller NRK lisens betyr i å for seg ingenting. Faktum er vi er med på å betale NRK sine kostnader. (både direkte og inndirekte)
    NRK er i høyeste grad blitt en reklame kanal...kverruler så mye dere vil.
    Det naturlige steget i et lite land som Norge burde vært å avvikle NRK2, inngått samarbeid med TV2 om en egen riksdekkende sportskanal slik at de som ønsker å se sport (som jeg mener det er alt for mye av i begge kanalene) kan gjøre dette uten at vi "normale" tv tittere trenger å bli brydd med uinteressant BS hele tiden. Med tanke på at innkjøp av rettigheter til sports arrangement er den største utgiftsposten for både NRK og TV2 forbauser det meg at dette ikke allerede er gjennomført.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så riktig det du sier robertass, får ikke blitt mer enig. Dere (som liker NRK-lisensen så godt) er ivrige på å gjøre "tullete" sammenlikninger, men når andre bruker de samme sammenlikningene som dere kaller dere det tullete. Ja, ja...

Denne posten bør snart få status som NM i kverulering.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå prøver du deg på det samme sjakktrekket jeg ble kritisert for noen poster lenger tilbake, nemlig å stille nrk opp mot primærbehov (brann, sykehus, skole osv). Det er med andre ord tullete.
    Både på statlig og kommunalt nivå vurderer man stadig primærbehov opp mot hverandre og opp mot andre budsjettposter og man klarer likevel å få penger til kultur. Jeg har tiltro til at de representantene man har valgt klarer dette. Det jeg kritiserte var ikke _at_ staten skulle bruke penger på NRK, men at NRK ifølge deg var så viktig at de skulle sikres en mye mer stabil finansiering enn alle primærbehov. Jeg kan ikke se at det skulle være tullete å be om en forklaring på dette.

Robert-

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man skulle ha fått et skjema når man fikk sin første jobb\lønnet arbeid\whatever.
    (kunne selvsagt forandret denne maks 1gang pr 5 år eller noe senere)
    der kunne man velge hva skatten man betalte gikk til, man måtte fortsatt betalt x% av
    lønna totalt og man måtte velge 60-75% av alternativene (snakker maaaange kategorier her).
    ALT som kan lede til bitte bittelitt morro i dette forbanna landet er beskattet til døde.
    blir så utrooooooooolig provosert, men på en annen side er jeg nok for giddalaus til å
    flytte til for eksempel sverige. ARGH"!!!!!!!! WRAHGLKSØKL VRRÆÆÆÆÆL. blir gal av dette landet

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er så mye bedre med sverige da? Tror ikke de har det så utrolig mye bedre enn oss. Lavere lønninger har de også...

DrE

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig... sverige er ikke no bedre land å bo i..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vaklete og usikre høyrevridde regjeringer har vist at det kan bli en skikkelig risikoidrett.
    Seriøst. Utrolig mye rart folk presterer og skrive klokka halv tre på en lørdag. Fint om du kunne ta ditt politiske ståsted i en annen tråd, Snickers.
    Jeg??? :lol:

Jeg har ennå ikke avslørt mitt politiske ståsted, bare konstantert at du vet lite om politikk :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Røske fram en gul post-it lapp og klistre på veggen*

*jeg skal aldri diskutere samfunsspørsmål med neandertalere*

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Røske fram en gul post-it lapp og klistre på veggen*

*jeg skal aldri diskutere samfunsspørsmål med neandertalere*
    Neste punkter:
    *samfunnsspørsmål skrives med to "n"er.
    *Whoppass Chesse er en pedant.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...bare for å få det sagt: Det er sant som DrErling sier, de har lavere lønn i Sverige, men så betaler ikke svensker like mye for ting som vi gjør heller da. En god del nye biler(bare et eksempel) koster faktisk OVER det dobelte her i Norge iforhold til Sverige. Og så vidt jeg vet får vi ikke det dobelte i lønn i Norge iforhold til Sverige... :?

Men uansett mener jeg det er fordeler og ulemper med begge/alle land... :roll:

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •