NRK lisens SJAIT! send denne til alle du kjenner type-ting - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 100
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Ja, det er SKATTEPENGENE det du, mister. Ikke pengene fra NRK lisensen. Hvis du leser det jeg har skrevet, ser du at jeg ikke klager noe på skatten.
    Heh, nei. Du klager på at fellesskapet må betale for indivitets "underholdning". Sammenligningene med andre offentlige sponsede kulturtjenester er derfor ikke urimelig.

Grunnen til at NRK ønsker å opprettholde lisensordningen er at de er livredde for å havne som en egen post under statsbudsjettet og dermed være avhengig av politikernes nåde hvert eneste år. Vaklete og usikre høyrevridde regjeringer har vist at det kan bli en skikkelig risikoidrett. Det er lettere å opprettholde en høy beskatning når utgiftene ikke direkte belastes statsbudsjettet.
    RO, ro...
    Det eneste jeg har klaget på er NRK-lisensen, så ikke legg ord i munnen på meg. Jeg sa tidligere at NRK ikke var noen nødvendighet på linje med sykehus, brannvesen osv. Dette blir helt feil å sammenlikne med, og det vet jeg det er veldig mange som er enige med meg om.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Selvsagt er det lisens på satelitt mottakere, TV apparater, videospillere, DVD opptakere. Det vet alle. Jeg poengtere bare at man har lisens for å ha TV ikke for at man har eller bruker muligheten til å se NRK.

2. En TV med plombert tuner er etter boka en monitor. (har jobbet 3 år på verksted slik jeg har fikset noen få slike)

3. At TV2, TVN og TV3 ikke alle vil overlevet hvis lisensen blir avviklet trenger man ikke øknomiutdannelse for å skjønne. Bare se på Kanal 24 / p4 problematikken. Kanal 24 er garrantert konk innen 2 år. Hvis NRK skulle stikke av med mesteparten av reklamemarkdet vil det ikke være nok til å kunne drive TV3 og TVN. Disse har vel gått med underskudd de siste årene uansett og underskuddet ville blitt større har lisensen blitt avskaffet. Tv2 ville nok overlevd.

4. Brannslange sine argeumenter er fullt saklige. For når argumentasjonen for motstand mot NRK er pga av at man ikke ser på den kanalen så vil all annen skatt som går til andre tjenester være veldig lik.

5. Jeg skulle gjerne spart meg den TV utgiften. Som student så svir 2200 i året mye, så jeg skulle gjerne sett at man ikke måtte betale. Jeg er bare uenig i argumentasjonen som brukes mot TV lisensen. Jeg er ikke NRK fan på noen måte.

6. Jeg tror svært mange som sier at de ikke ser NRK, nok ser mer NRK enn de vil innrømme. De fleste så f.eks Team Antonsen osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er ikke avgift vi betaler for å se TV Peakman, det for å se den "reklamefri" kanalen NRK, som ikke er reklamefri engang.
    NRK er en reklamefri kanal. En hvis mengde sponsing (som er noe helt annet) er det, men det er strenge krav til hva som kan sponses.

Ellers må man ikke betale lisens. Man må betale krinkastningsavgift, og da får man lisens, altså lov, til å se på tv. Så i Norge er det ingen selvfølge at man har lov til å se på tv. Det er faktisk noe du må betale for å få lov til. Akkurat som du må betale for å få lov til en haug med andre ting.

Pengene for å få lov til å se på tv brukes til å opprettholde et bredt tilbud, uavhengig av økonomiske interessenter, til å informere, utvikle, utfordre og underholde allmenheten.

Det var de kalde fakta.
    Personlig bryr avgiften meg ganske lite. En av mange utgifter, inn i nettbanken med den også.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. En TV med plombert tuner er etter boka en monitor
    Poenget er?
    Ja det er en monitor, men man må ikke betale lisens når den er plombert. Når måtte du siste betale lisens når du kjøpte en pc-skjerm, som også er en monitor?

poengtere bare at man har lisens for å ha TV ikke for at man har eller bruker muligheten til å se NRK.
    Det er fortsatt ikke helt riktig. Man må betale lisens for å ha TV MED antennemottaker. Har den ikke det, ingen avgift..

Brannslange sine argeumenter er fullt saklige. For når argumentasjonen for motstand mot NRK er pga av at man ikke ser på den kanalen så vil all annen skatt som går til andre tjenester være veldig lik.
    Argumantasjonen er ikke bare det at man ikke ser på NRK. Argumentasjonen er at man ikke kan velge, at man blir tvunget. Tenk om noen tvang deg til å abbonere på Allers, selv om du ikke leste det da? Er det like rimelig?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er?
    Ja det er en monitor, men man må ikke betale lisens når den er plombert. Når måtte du siste betale lisens når du kjøpte en pc-skjerm, som også er en monitor?

poengtere bare at man har lisens for å ha TV ikke for at man har eller bruker muligheten til å se NRK.
    Det er fortsatt ikke helt riktig. Man må betale lisens for å ha TV MED antennemottaker. Har den ikke det, ingen avgift..
    Når en TV har plombert tuner så er det en monitor og selvsagt ikke lisens på. Hvor vanskelig er dette å forstå? Har den ikke tuner så er det ikke en TV. Forstått?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brannslange sine argeumenter er fullt saklige. For når argumentasjonen for motstand mot NRK er pga av at man ikke ser på den kanalen så vil all annen skatt som går til andre tjenester være veldig lik.
    Argumantasjonen er ikke bare det at man ikke ser på NRK. Argumentasjonen er at man ikke kan velge, at man blir tvunget. Tenk om noen tvang deg til å abbonere på Allers, selv om du ikke leste det da? Er det like rimelig?
    Man kan ikke velge om man vil betale skatt til sykehusvesenet. Man blir tvunget. Samme gjelder at man ikke kan velge om man vil betale på skatt som går til kino eller opera. Så jeg fatter ikke hva Allers har med det å gjøre. Noe av skatten man betaler blir brukt til å gi ut informasjon fra staten. Jeg leser ikke dette og er sikkert ikke klar over alt som lages. Men det bekrefter jo bare argumentasjonen til brannslange.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være slem, men den diskusjonen her tror jeg er den minst konstruktive diskusjonen vi har hatt på avforum på en stund. På en måte gir den meg assosiasjoner til tennis

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på noe der :-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Man kan ikke velge om man vil betale skatt til sykehusvesenet. Man blir tvunget. Samme gjelder at man ikke kan velge om man vil betale på skatt som går til kino eller opera. Så jeg fatter ikke hva Allers har med det å gjøre. Noe av skatten man betaler blir brukt til å gi ut informasjon fra staten. Jeg leser ikke dette og er sikkert ikke klar over alt som lages. Men det bekrefter jo bare argumentasjonen til brannslange.
    Ja den Allers sammenlikningen har like mye med saken å gjøre som sammenlikningen skatt/NRK-lisens.
    Jeg forstår veldig godt at en plombert TV ikke er lisenspålagt. Det var faktisk jeg selv som skrev det. Så skjønner ikke helt hvorfor du lurer på om jeg syntes det er vanskelig å forstå.
    Du skrev dette
    En TV med plombert tuner er etter boka en monitor
    Hvofor? Når jeg allerede har sagt det samme, selv om det ikke var ordrett det samme som du skrev.

Er det så vanskelig å forstå at jeg ikke snakker om skatt, og mener at NRK-lisensen ikke kan sammenliknes med skatten?

Er hvertfall enig med Brannslange om en ting. Denne diskusjonen begynner å bli rimelig meningsløs. Så jeg gidder ikke fortsette å diskutere dette i det uendelige.

Så dette er mitt siste ord i denne diskusjonen.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reklamefinansier hele driten. Problemet er vel bare å få solgtt reklameplasser til hyppe produkter for en tvkanal som har en gjennomsnittlig publikummer på rundt 50år+
    NRK er og blir den kanalen som vises minst her i stua. Utenom fredager da. Må jo se beat for beat. ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Problemet er vel bare å få solgtt reklameplasser til hyppe produkter for en tvkanal som har en gjennomsnittlig publikummer på rundt 50år+
    Kan du henvise til hvilken undersøkelse din påstand om gjennomsalder til nrk-seere bygger på?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mor og far. Og alle de kjenner. Samt ingen jeg kjenner.
    Så dratt mitt ut av rumpehullet så er ingen av de unge jeg kjenner ivrige fans av NRK. Mens de gamle helst ikke vil høre prat om annet en NRK.
    Sånn. Jøss ble jeg trøtt og usakelig på lørdagskvelden jeg og.
    Muah.
    Passer fint inn med resten som følger denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det der alt du greide å trekke ut av € på en lørdagskveld?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår veldig godt at en plombert TV ikke er lisenspålagt. Det var faktisk jeg selv som skrev det. Så skjønner ikke helt hvorfor du lurer på om jeg syntes det er vanskelig å forstå.
    Forklaringen kommer her:

Peakman: Du som er så bråsikker på at det er goden av å ha TV vi betaler for. Hvordan forklarer du at man ikke er pålagt å betale NRK-lisens om man har TV med plombert antenneinngang? Har man ikke da TV eller?
    Poenget er?
    Og det er denne siste setningen fra deg som viser at du ikke har forstått det. Når jeg har sagt en TV uten tuner ikke er en TV så kommer du igjen med samme argumenteasjonen om at en TV må ha mottaker for å ha lisens. Selvsagt uten tuner så er det IKKE en TV!

Uansett så er lisensen en skatt, som alle andre avgifter staten pålegger oss. Dette er vel det man kaller en direkte skatt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite å gjøre Peakman? :lol:

BTW så er jeg svært uenig med de fysiske nødvendighetene og måten de blir sammenliknet med TVlisensen på.

For det første må en student betale det samme for TV som en søkkrik gamel blei. Det er ingen rettferdighet i det. Det blir på samme måte som at det ikke er anledning til å velge om man vil se NRK eller ikke og derved velge bort lisensen.

For det andre er ikke NRK en livsnødvendighet på lik linje med sykehus osv begynner jeg å lure på hvor godt det fungerer i toppetasjen.

En ting til Peakman, hvem skal betale livsoppholdet ditt når du sitter med parkinsons og "ST-veistans"? Vi trenger en oppvoksende generasjon, og det er viktig å investere en viss sum i at den er stor nok til å kunne pleie oss i vår antakelig langvarige alderdom.

Hva med utdannelse? Hvorfor skal man få penger for å sløve, mens man får omtrent null for å ta utdannelse så man kan få seg en jobb?

Hvorfor skal vi ha tilleggsskatter for alt mulig her i landet? Hvorfor kan det ikke være en utjevning av det? Det å blande inn høyrepolitikk i dette er kanskje det dummeste jeg har hørt Brannslange. Om du er en SV-er så får du stå for sosial fordeling, og ikke at alle skal flåes for det samme uansett inntekt. Det er så typisk når folk legger frem sine politiske syn så digger eller hater de en eller annen enkeltperson innen politikk, også aner de ingen ting om politisk retning.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Lite å gjøre Peakman? :lol:
    Morsomt å kverulere litt. :-)

Å sammenligne med sykehus og slikt blir selvsagt ikke helt referdig, men å sammenligne med opera og kino bli likt.

Jeg er også enig om at lisensen burde blitt tatt over skatteseddelen. (f.eks 2 promille av nettoinntekt), det ville gjort alt mer rettferdig, eller kanskje avskaffet det helt og bare kjørt reklame på nrk. Kan fint leve med at TV3 og TVN forsvinner da.

Uansett så har vi det alt for bra i dette landet til vi har noen grunn til å klage. Våre problemer med småproblemer i forhold til folket i Sudan eller slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst. Utrolig mye rart folk presterer og skrive klokka halv tre på en lørdag. Fint om du kunne ta ditt politiske ståsted i en annen tråd, Snickers.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Problemet er vel bare å få solgtt reklameplasser til hyppe produkter for en tvkanal som har en gjennomsnittlig publikummer på rundt 50år+
    Kan du henvise til hvilken undersøkelse din påstand om gjennomsalder til nrk-seere bygger på?
    Det er kjent at NRK har høyere snittalder på sine seere enn resten av kanalene. TV3 og TVN er vel de med lavest snittalder, mens TV2 er midt i mellom. Men dette vet vel reklamebransjen best, siden de er meget opptatt av å treffe riktig målgruppe.

Når det gjelder reklamefinansiere NRK og ødeleggelsen av reklameinntekter for andre kanaler... ja, det vil nok skje i starten. Men markedet har jo den egenskapen at det retter seg opp etter negative sjokk. Men det er uansett en nesten uaktuell problemstilling.. vi må nok belage oss på å betale NRK lisens i mangen år fremover. Men det finnes tross alt værre ting her i verden :wink:

Mvh

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis nrk skulle måtte reklamefinansieres så ville NRK lagt om sendeplanen slik at de tiltrakk de rette folkene.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våre problemer med småproblemer i forhold til folket i Sudan eller slikt.
    Men de slipper hvertfall å betale lisens!! :evil: :lol:

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •