NRK lisens SJAIT! send denne til alle du kjenner type-ting - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 100
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beklager Kenti, men du tar feil. Lisensen er for at man har TV. Det er totalt uinterresant om du bor på en plass der f.eks det er ikke mulig å motta nrk. Om man ser på NRK eller ikke betyr ingenting. Sammelign med med skatten som går til å dekke sykehus utgifter. Du må betale uansett om du aldri er syk eller ikke. Og staten driter i om at du bruker private sykehus. (TV2)

Står nok ingen plasser i TV lisens regelene om at de skal finansiere en reklamefri kanal. Reklamen i NRK sikrer at TV lisensen ikke er enda større. For min del måtte de hatt reklame hele tiden slik at lisensen kunne vært lavest mulig. Det er uansett svært få programmer som er sponset. Hverken dagsrevyen eller David Letterman blir sponset av noen og det er alt jeg ser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter meg ikke av kommunens barnehagetjenester allikevel betaler jeg for dette i form av skatter og avgifter. Det må være minst 10 år siden jeg trengte et statelig sykehus allikevel betaler jeg skatt til dette også. Hva med brannvesen? Ingen hus jeg har bodd i har tatt fyr ennå. Likevel betaler jeg for dette også. Jeg blir regelrett tvunget til det. Ganske groteskt, eller hva kenti?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt sagt Brannslange. Her tror jeg vi har svært sammenfallende meninger.

Ideelt sett skulle jeg gjerne sluppet skatt og TV lisens, men jeg ser nødvendigheten av det.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er håpløse sammenligninger. Vi trenger sykehus, barnehageplasser, skoler og brannvesen, men vi trenger strengt tatt ikke økonomisk uavhengig tidtrøyte.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Jeg benytter meg ikke av kommunens barnehagetjenester allikevel betaler jeg for dette i form av skatter og avgifter. Det må være minst 10 år siden jeg trengte et statelig sykehus allikevel betaler jeg skatt til dette også. Hva med brannvesen? Ingen hus jeg har bodd i har tatt fyr ennå. Likevel betaler jeg for dette også. Jeg blir regelrett tvunget til det. Ganske groteskt, eller hva kenti?
    Hva om du i morgen fikk smerter i brystet Brannslange..... du ringer sykehuset og dem spør om du har forsikret deg... nei sier du.. for du har aldri trengt hjelp før, så hvorfor forsikre seg ?? Vel dem kan ta deg inn til sykehuset på betingelse av at du betaler det det koster for operasjon.... med sykehusopphold og operasjon ca 3 millioner... hvis ikke får du bare ligge der med dine hjerteproblemer å fikse dem selv.. du har jo spart masse penger på å ikke betale hverken forsikring eller skatt....

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du tok ironien til Brannslange Prec.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det der er håpløse sammenligninger. Vi trenger sykehus, barnehageplasser, skoler og brannvesen, men vi trenger strengt tatt ikke økonomisk uavhengig tidtrøyte.
    Jeg syns sammenligningene var ganske treffende. Barnehageplasser syns jeg er latterlig at det skal belastes folk som ikke har unger. Samme med kontantstøtten og andre utgifter som foreldre påfører staten og skattebetalerne. Her burde det vært mer likt TV lisensen. De som har unger (TV) er med på å dekke barnehagen utgiftene.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg syns sammenligningene var ganske treffende. Barnehageplasser syns jeg er latterlig at det skal belastes folk som ikke har unger. Samme med kontantstøtten og andre utgifter som foreldre påfører staten og skattebetalerne. Her burde det vært mer likt TV lisensen. De som har unger (TV) er med på å dekke barnehagen utgiftene.
    Er det fremdeles ironi eller ????

Hva med dem som har 3 unger i barnehage da ? minimum 10000,- i mnd det, HVIS man er heldig å får barnehageplass.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ........dessuten.... hvem tror du betaler studiene til alle studentene her i landet ?
    Er vel ingen som går å tror at det er studentene som gjør det....

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Barnehageplass så var det ikke ironi fra min side. Folk kan ikke i ettertid komme å si at det er dyrt å ha unger. Dette burde de sjekket før de gikk i gang.

Tenk på folk som velger å prioritere karriere foran familie. Jeg syns det er urettferdig for dem at de skal betale opp mot 55% i skatt for å dekke utgifter til andre sine unger. (kontantstøtte, subsiderte barnehageplasser, skoleutgifter) Dette syns jeg er mye mer urettferdig enn at man må betale en avgift for å ha TV. Tross alt så har 99% av den norske befolkningen TV.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja studentene her til lands har det alt for lett. Skulle vært basert på at man måtte betale kostnaden selv. Uten å ha sett noen tall på dette så tror jeg uansett det lønner seg for staten å subsidiere utdanning. Dette kommer av at man før høyere lønninger og mere skatt.

Newcomer Snowman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har aldri hørt om NRK lisens :roll: En ting som er sikkert de kommer aldri til å få en krone av meg, kunne kanskje betalt hvis de ikke har reklame eller har program som er sponset. Kommer det en lisensman på døra trenger du ikke slippe han inn, du trenger heller ikke skrive under på noe. Hvis TVen står på bare si du hører på radio :lol: Eller driver ta med PCen :lol:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snyltere som deg Petter som gjør at vi andre må betale så mye, og hadde det ikke vært for reklamen måtte vi ha betalt enda mer. :cry:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der må være århundrets dårligste sammenlikninger. Hadde NRK hjulpet meg om jeg hadde trengt sykehusplass, hadde NRK slukket brannen om det brant hos meg, osv, skulle jeg med glede skjønt hvorfor NRK skulle ha lisenspengene sine.
    Men NRK gjør ikke det Brannslange.
    NRK er ikke en nødvendighet som brannvesen, sykehus osv. NRK er bare underholdning, og ikke noe JEG trenger eller kommer til å trenge noen gang. DERFOR er jeg imot NRK-lisensen.

Peakman: Skatt skjønner jeg godt at vi må betale. Det er bl.a. derfor vi har det såpass bra her i landet vårt. Men ikke kom her å si at NRK er en nødvendighet. Dere gjør jo helt håpløse sammenlikninger. Og nei, vi hadde ikke måttet betale mindre selv om alle hadde betalt! Det hadde bare ført til at staten hadde fått enda mer i den overfylte kassa si. Det er reinspikka bullshit.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden alle pengene går til NRK og at økningene de siste årene har vært begrunnet med større kostnader med å drive allmennkringkastning så ville nok disse økningene ikke vært nødvendig hvis alle betalte.

Det som mange ikke klarer å se er at en stor del av disse lisenspengene går indirekte til TV2, TVN og TV3. Hadde det blitt slutt på lisens ville garrantert en av disse kanalene måtte legge ned og de andre måtte redusert sitt sendeprogram.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    NRK er ikke en nødvendighet som brannvesen, sykehus osv. NRK er bare underholdning, og ikke noe JEG trenger eller kommer til å trenge noen gang. DERFOR er jeg imot NRK-lisensen.
    Eh. Dersom det skulle være noe som helst hold i det argumentet der så må du samtidig være villig til å legge all høykultur i Norge brakk. Opera, theater, gallerier. Eller hva med kinoer? Regnes ikke alt dette som ren underholdning for folket? Staten bruker i disse dager milliarder på bygging av nytt operahus i Bjørvika. Er dette riktig bruk av norske skattepenger? Er alle i Norge interessert i dette?

Det finnes mange kulturtilbud i Norge jeg selv ikke benytter meg av. Likevel vet jeg at mange andre gjør det..

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det som mange ikke klarer å se er at en stor del av disse lisenspengene går indirekte til TV2, TVN og TV3. Hadde det blitt slutt på lisens ville garrantert en av disse kanalene måtte legge ned og de andre måtte redusert sitt sendeprogram.
    Hvor får du dette fra ??? TV3 i alle fall er en gratis reklame finansiert kanal. TV2 får vel muligens noe av disse pengene, da de også en allmenkringkaster, men er hovedsakelig reklame finasiert.

Men en TV lisensen er ikke for at du har tv, du får også en Tv lisens om du bare har en video. Vet ikke helt åssen det er i Norge, men i England så krever de deg også Tv lisens for tv kort i pc'n. Det er vel heller en lisens for å kunne motta tv signaler.
    Jeg tror det hadde vært bedre å legge tv lisenes inn i den almindelige skatten. Da hadde alle bare blitt trukket ca 200 kr pr mnd, noe ikke jeg hadde lagt merke til i allefall. Dette blir vel urettferdig ovenfor de som ikke har utstyr til å motta tv signaler, men ikke noe mer urettferdig enn at skatte pengene blir brukt til noe ikke alle benytter seg av, f.eks barnehage plasser, opera, teater osv. Så hadde man kanskje også spart litt på å kutte i den avdelingen som krever inn disse pengene. Skatteetaten får jo ikke noe mer jobb om de må kreve inn 200 kr ekstra pr skatteyter.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh. Dersom det skulle være noe som helst hold i det argumentet der så må du samtidig være villig til å legge all høykultur i Norge brakk. Opera, theater, gallerier. Eller hva med kinoer? Regnes ikke alt dette som ren underholdning for folket? Staten bruker i disse dager milliarder på bygging av nytt operahus i Bjørvika. Er dette riktig bruk av norske skattepenger? Er alle i Norge interessert i dette?

Det finnes mange kulturtilbud i Norge jeg selv ikke benytter meg av. Likevel vet jeg at mange andre gjør det..
    Ja, det er SKATTEPENGENE det du, mister. Ikke pengene fra NRK lisensen. Hvis du leser det jeg har skrevet, ser du at jeg ikke klager noe på skatten.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får du dette fra ???
    Disse to NRK fansene vi har her er veldig flinke til å slenge ut argumenter sånn på feelingen ser det ut som...

Men en TV lisensen er ikke for at du har tv, du får også en Tv lisens om du bare har en video. Vet ikke helt åssen det er i Norge, men i England så krever de deg også Tv lisens for tv kort i pc'n. Det er vel heller en lisens for å kunne motta tv signaler.
    Dette er helt riktig som du sier, og Peakman tar helt feil. Leser man lovverket, og paragrafene om NRK-lisensen, vet man det.
    I Norge gjelder også lisens for at man har en tv-mottager. IKKE for at man nødvendigvis har en TV. Så om man har videospiller med antenneinngang, eller tv-kort med antenne-inngang på er man pålagt å betale NRK-lisens i Norge.

Peakman: Du som er så bråsikker på at det er goden av å ha TV vi betaler for. Hvordan forklarer du at man ikke er pålagt å betale NRK-lisens om man har TV med plombert antenneinngang? Har man ikke da TV eller? Jeg mener fortsatt TVen er en gode selv om den er plombert for antennesignaler, man kan f.eks. se på dvd-filmer så myeman vil. Dét er da en gode? Mange skoler osv. får tvene sine plombert for å bli fritatt for NRK-lisensen. Da sender verkstedet som har plombert tven et skriv som forteller om dette, og NRK-lisensen dukker ikke opp i postkassen lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er SKATTEPENGENE det du, mister. Ikke pengene fra NRK lisensen. Hvis du leser det jeg har skrevet, ser du at jeg ikke klager noe på skatten.
    Heh, nei. Du klager på at fellesskapet må betale for indivitets "underholdning". Sammenligningene med andre offentlige sponsede kulturtjenester er derfor ikke urimelig.

Grunnen til at NRK ønsker å opprettholde lisensordningen er at de er livredde for å havne som en egen post under statsbudsjettet og dermed være avhengig av politikernes nåde hvert eneste år. Vaklete og usikre høyrevridde regjeringer har vist at det kan bli en skikkelig risikoidrett. Det er lettere å opprettholde en høy beskatning når utgiftene ikke direkte belastes statsbudsjettet.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •