Slå den!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Slå den!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Slå den!

Var innoem et sted som selger mye rart ganske billig....

Og der hadde de en rimelig luft-luft varmepumpe, hvorpå jeg ber om litt informasjon. Da selger presterte å si at luften ble sugt inn av utedelen og transportert gjennom kablene til innerdelen og ble blåst ut der, himlet jeg med øya og takket for info og gikk videre. :roll:

Det værste av alt er jo at folk går på den form for feilinformasjon. :evil:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tidligere Expert selger du har truffet, kanskje :lol:

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror han hadde lest produkt katalogen ganske grundig :roll:

Håper iallefall at han ble så flau at han gjordet det etter at du var der :lol:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte VP i fjor høst, men droppet det så nå legger kjeg inn NOBØ varmestyring. Er det noen av dere som har erfaring med NOBØ Orion 512?

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det på hytta. Funker som bare det. Panelet er litt mindre enn vist på bildet her. Styrer alt av varme, også "gjestebua" som ligger 50 meter unna. Masse programmeringsmuligheter.. dag/nattmodus, samt at man kan "fintrimme" disse ytterligere med forskjellige tidssoner i døgnet. Får alltid kjeft fordi jeg trykker og stiller inn hver gang jeg går forbi :)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Fint at det kan styre enheter via det eksisterende ledningsnettet i boligen.

Kjøpte alt nytt (sentralen og 5 stk. mottakere) for snart 3 år siden for et par tusen kroner tilsammen via en elektrikker fra et engrosfirma som hadde forhandlertilbud. Tenkte da "kjekt å ha", men siden da har dette ligget på ei hylle i kjelleren umontert.

Ser nå at dersom jeg skulle kjøpt alt dette nytt i dag så måtte jeg gitt mellom 8-10K, men det sparer meg ikke for strøm når det ikke er montert ennå. ops:

Må seff ha en sone i hjemmekinoen...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker også den Nobø saken. Den er veldig grei med hensyn til natt og (arbeids)dag senking av temperatur, hvis du jobber likt hver uke. Jeg som jobber helvariabelt skift, orker ikke lenger å programmere ukene på nytt 4 ganger i mnd. De siste årene har jeg latt temperaturen være jamn hele døgnet. Livet er for kort til at jeg gidder å fryse om morgene for å spare noen kroner.
    For øvrig er en god del av Nobø ovnene begynt å "tikke" noe forferdelig når varmen går av/på. Jeg hiver snart ut hele dritten (8 ovner), og finner andre ovner som ikke bråker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    For øvrig er en god del av Nobø ovnene begynt å "tikke" noe forferdelig når varmen går av/på. Jeg hiver snart ut hele dritten (8 ovner), og finner andre ovner som ikke bråker.
    Er det de oljefylte miljøpanelene, eller er det ENØK-ovnene som er av typen gjennomstrømningsovner?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er ikke oljefylte, det er vel vanlige panelover der luften strømmer gjennom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker også den Nobø saken. Den er veldig grei med hensyn til natt og (arbeids)dag senking av temperatur, hvis du jobber likt hver uke. Jeg som jobber helvariabelt skift, orker ikke lenger å programmere ukene på nytt 4 ganger i mnd. De siste årene har jeg latt temperaturen være jamn hele døgnet. Livet er for kort til at jeg gidder å fryse om morgene for å spare noen kroner.
    Jepp, det samme synes jeg. Har hatt slike i 10 år nå, og det er 2 hovedmangler:

1) For tungvindt å programmere om
    2) For dårlig oppløsning, skulle aller helst hatt mulighet til å programmere hvert 15. minutt eller i allefall hver halvtime.

Men er det muligheter.... sone 1-5 kan overstyres vha av releer. Det er 5 klemmer inne i Nobø'n som brukes til å overstyre en sone, og det har jeg gjordt. Har et rele kort i PC'en og et eget program (GUI) som jeg har laget som gjør at jeg kan programmere inntil vert 15.minutt bare ved å fra musepekeren over sonen og klokkeslettet for å endre. Har oversikt over 7 dager , se vedlegg. Dette fungerer fint.

Nå er det svært enkelt å reise bort en helg og så på sekunder sette alle sonenen til grønn helt fram til søndag kl 16.00 f.eks

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags relè kort har du? Sitter og planlegger Meedio ++ og tenker å styre en del ting med relè/RS232 girder etc alt etter som.

Sjekket google, fant maaaaaaaaassevis av 110V basserte kort, men ingen 220V. Er det galvanisk skille på den du har? Optokobling hadde vel vært det mest snadderaktige uten at jeg har 100% peil på dette.

DrE

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte mitt hos arngren for ca 10 år siden. Det er av type med parallell port tilkopling til min PC. et ekstern kort altså. Styrer både nobø og mitt Flexit balanserte ventilasjonsanlegg med denne.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Jeg kjørte mitt hos arngren for ca 10 år siden. Det er av type med parallell port tilkopling til min PC. et ekstern kort altså. Styrer både nobø og mitt Flexit balanserte ventilasjonsanlegg med denne.
    Nice! Får se om jeg tør å gå inn på arngren sin hjemmeside og kikke litt. Forrige gang jeg gjorde det holdt jeg på å få varige mèn. En større fargeklatt enn den hjemmesiden skal man lete lenge etter!!!

(ikke noe for personer med epilepsi og lignende!)

DrE

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Det er av type med parallell port tilkopling til min PC. et ekstern kort altså. Styrer både nobø og mitt Flexit balanserte ventilasjonsanlegg med denne.
    Tror det er på tide med en liten tur til Lier igjen. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her lenge lurt på hvor du og jørn ble av.... :roll:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du skal selvfølgelig ha triac basert varmestyring. Har selv hatt dette som fungerte meget bra. Av og på termostater kan på ingen måte konkurere med triac når det gjelde komfort på inneklima.

Triac'en begynner å pulse (ca hvert sekund) når ønsket temperatur begynner å nærme seg. Dette betyr at varmeovnene som regel kun er småvarme untatt når nattsenkingsyklus er ferdig.

Triac har bestandig vært i bruk i kirker og lignende bygg hvor store kontaktorer ikke kan brukes på grunn av støy.

Jeg mener MicroMatic har en del triac basert utstyr.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fikser du lett:

Du åpner ovnen som tikker og så klipper du av 1 mm av støttestaget på midten av elementet og tikkingen er borte. Det er det hele

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •