Piratkopier, Asia og syke tilstander...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer tendenfan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Piratkopier, Asia og syke tilstander...

Vil først fremheve at jeg overhodet ikke oppfordrer til piratkopiering med dette innlegget, bare konstaterer hvilke syke tilstander som eksisterer i Asia (og sikkert andre plasser i verden)

Kom nettop hjem fra en 2 ukers tur til Bali. De asiatiske landene er jo viden kjent for å selge billige kopier av kjente merker (feks klær). På Bali var det tydeligvis DVD markedet som hadde inntatt de lokale folka.

I en av turistbyene ble jeg fortalt av en lokal mann, at det nå eksisterte over 100 butikker som utelukkende solgte pirat DVD'er til turistene. Filmene kostet kr 7,50 pr stk inkl cover, og bare det er jo nok til å lure på hvor denne verden er i ferd med og ende. Selv med disse latterlige prisene var det kvantumsrabatt. Kjøp 100 filmer og få 25 på kjøpet.

Flere av filmene de solgte, er også filmer som ennå ikke er sluppet på kino i Norge. Her er det tydeligvis godt organiserte bakmenn som styrer hele denne virksomheten.

Alle vet jo hvordan musikkbransjen har fått merke mp3-konkurransen når den kom, og det kan jo bli spennende å se hva slags grep filmbransjen vil starte.

Moralen til folk blir tydeligvis lavere, og teknologien går fremover. Mon tro hvor dette vil ende.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan det vel godt sies at det ikke akkurat er moral som styrer prisene til filmselskapene heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er å laste ned en film eller to fra nettet, å kjøpe piratfilmer er noe jeg aldri kommer til å gjøre. Bakmenn som ikke har et eneste ærlig forhold til filmprodusentene og hvor alle pengene går uavkortet i lomma på disse skurkene. Synes det er for j****. Blir det samme som å kjøpe tyvegods og vitner og lav moral.

7,50 for en film en nesten sykt med tanke på at en ikke engang får en ubrent dvd pluss cover til samme pris i Norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse flotte DVDene er jo stort sett VCD/SVCD og ofte kinopptak. Skikkelig stilig når en fyr på raden forran kamera reiser seg opp for å gå på do. Jeg har lånt endel sånne av og til, og som regel orker man ikke se hele filmen. Å betale 7,50 for en sånn film er det samme som å kaste 7,50 ut av vindu.

Newcomer tendenfan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

?

Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Disse flotte DVDene er jo stort sett VCD/SVCD og ofte kinopptak. Skikkelig stilig når en fyr på raden forran kamera reiser seg opp for å gå på do. Jeg har lånt endel sånne av og til, og som regel orker man ikke se hele filmen. Å betale 7,50 for en sånn film er det samme som å kaste 7,50 ut av vindu.
    Host og hark ops:

Ca 2% av filmene de solgte var såkalte kino opptak. Nesten alle butikkene hadde dvdspillere og tv i butikken slik at kundene kunne se på kvaliteten før de kjøpte filmen.

De øvrige var ikke VCD/SVCD, men kopierte DVD'er

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det må finnes mange bakmenn i bransjen.

Hvis man søker litt rundt på nettet kan man laste ned bra kopier av helt nye filmer som ikke er utgitt på DVD noe sted i verden.
    Noen driver med andre ord og stjeler DVD mastere eller liknende.

Dette gjelder også norske filmer forresten.

Screenere ( tittekopier ) er det jo en del av, men de er det gjerne så mye tall og tekst, evt sort/hvitt at man ikke gidder å se dem. Og da må vel noe av poenget med en tittekopi være borte?

Problemet er at fimselkapene blir så paranoide at det går ut over alle.

Se bare på digital overføring av SACD :evil:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overraskende høy "moral" her. Tipper 90% av de som benytter nettet aktivt ikke synes piratvirksomhet er så veldig "plagsomt" selv om det er politisk ukorrekt å nevne det. :wink:

Så kan jeg jo til slutt "cover my own ass" å si at: Jeg synes at piratvirksomhet er forkastelig.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. Nå driver vi vel og kryper på kanten her. Man kan si mye om moral og skumle bakmenn, men det viser ihvertfall at det er mulig å selge dvd av god kvalitet med fortjeneste til én tyvendedel av det filmselskapene gjør. Er klar over at filmeselskapene bærer produksjonsklostnadene for filmen, men tror uansett filmselskapene har mye å tjene på å senke prisene sine. Om noen år tror jeg all piratkopieringen tvinger frem andre løsninger, både innen film- og musikkbransjen. F.eks. gjennom løsninger der man betaler for media og trykk, og en standarisert sum for filmen/musikken. Så kan man eventuelt betale en slant for forseggjorte samleutgaver.

Det er jo kjent at dvdmarkedet i asia er tapt for de store selskapene, på lang sikt tror jeg dette tvinger frem en forandring, spesielt dersom det sprer seg. Piratene klarer de nok aldri å stoppe, og jeg tror det skal mye til for å endre holdningene og prioriteringer blant lovmyndighetene i områdene. Lovene er nok på plass, men viljen til å "ta" piratbransjen er det verre med.

Jeg er egentlig ikke så sikker på om piratkopieringen er så ille om du ser på alternativene, heller en landsby full av dvdtrykkerier, enn opiumfarmer og prostituerte, spør du meg.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heller en landsby full av dvdtrykkerier, enn opiumfarmer og prostituerte, spør du meg
    Hehe, den var bra :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvis man søker litt rundt på nettet kan man laste ned bra kopier av helt nye filmer som ikke er utgitt på DVD noe sted i verden.
    Noen driver med andre ord og stjeler DVD mastere eller liknende.
    Ingen som driver å stjeler DVD mastere, det kalles "utlån" på godt norsk..

Angående Tigers moral så er det viktig å skille mellom nedlasting og piratvirksomhet. Nedlasting synes selv enkelte hollywoodregisører er greit.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    ...det viktig å skille mellom nedlasting og piratvirksomhet. Nedlasting synes selv enkelte hollywoodregisører er greit.
    Jeg snakker om nedlasting av materiale som er kopiert ulovlig. Mindre piratvirksomhet dersom folk ikke lastet ned slikt materiale...

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at hvis det blir for mye av det går det ut over ærlige folk også.

Hvis delskapene tjener for lite på DVD blir det mindre intressant å lage dem også, og det går ut over alle.

Nå betaler vi i vesten så mye penger for dette at det er et hypotetisk spørsmål i dag, men man vet aldri.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hatt noe imot piratkopier, men så har jeg vært ihugga gamer (spill) i over 10 år også da.

Men jeg oppfordrer på ingen måte til piratkopiering...jeg er bare en opportunist :wink:

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest for en del år siden at, huske ikke helt tallet, men tror det var godt over 50% av prisen på en cd er transport. Vi trenger vel egentlig ikke disken, coveret etc ? Eller film/musikk bransjen kan jo dytte de kostnadene over på dem som absolutt vil ha dem. Det er jo nok tilgjengelig teknologi som gjør at lett kan overføre film/musikk direkte til de som vil ha det. Og vil man ha ett cover å sette de i så får man jo kjøpt tomme. Bilde kan man jo alltids printe ut.

Vet ikke helt hva som er billigst av en server park/internett løsning mot dagens ordning. Første alternativet blir vel plate sjappas død .... Første alternativet kommer nok ikke uten en haug med restriksjoner osv.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men tror det var godt over 50% av prisen på en cd er transport.
    Det har jeg vondt for å tro... De går riktignok igjennom mange flaskehalser, men dog....
    Det er vel plateselskap, låtskriver, musikere, platebutikker, importører, distributører osv som alle skal ha fortjeneste. Selvfølgelig utgjør transport også kostnader her men kan aldri tenke meg det koster 50%. Man sender ikke 1 og 1 CD.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem har vel ikke piratkopiert en eller annen gang? Eller benyttet ulovlig software?
    Jeg er ikke bedre enn andre, men prøver i det lengste å benytte legal programvare. (Dersom det ikke er uforholdsmessig dyrt da). Samme med spill, selv om det er mer synding her. Gode spill kjøper jeg vanligvis da jeg synes det er greit å støtte gode produkter.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok blandt dem som liker å prøve før jeg kjøper :wink:

Jeg må innrømme at jeg har lastet ned en del musikk.
    Mesteparten blir bare liggende på disken uten at jeg gidde å høre på det fordi det ikke er bra nok, men hvis det viser seg at en plate er bra etter å ha hørt den på MP3 så kjøper jeg den.

Jeg er derfor ikke så sikker på at bransjen skal se så svart på dette.

Man hører en eller to sanger på radioen og blir nyskjerrig.
    Mange av de platene jeg har kjøpt i det siste er plater jeg har lastet ned først og funnet ut at det er bra.

Nå er det ikke alle som lider av samme samlemani som det jeg gjør og bare MÅ ha coveret og alt i orden både på CD og DVD.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder dvd'er så kjøper jeg kun orginalt, da jeg har dem i hyllen midt i stuen. Når det kommer til pc-spill så har jeg vel 50-50 fordelig på kjøpt og #ikke helt kjøpt#. Har aldri lastet ned musikk.

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste av mine siste cd kjøp, er kjøp hvor jeg først har hørt en sang på radioen o.l, så lastet ned hele albumet/ene. Syntes det var bra og så kjøpt de(t).

Denne artikelen kommer med en del andre gode grunner til at plate bransjen klager (fra 2003), så fildeling er nok ikke den store synderen mange skal ha det til.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fildeling av musikk ser jeg bare som positivt. For plateselskapenes del blir det sikkert vanskelig å distribuere dårlig musikk, da folk i større grad prøver ut varene, og folks musikksmak blir mer variert, og det blir dermed vanskeligere å kontrollere markedet. Men ærlig talt, det er ikke synd på dem.

Film blir litt annerledes, da folk flest bare ser en film de ikke har kjøpt en gang. Og har de allerede sett den, hvorfor kjøpe den?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •