Kritiske artikler om elkjedenes praksis i VG

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kritiske artikler om elkjedenes praksis i VG

VG har i den senere tid hatt en rekke oppslag om elkjedenes forretningspraksis. Interne salgs-memoer har blitt lekket ut, og vi har fått innsyn i hvordan de tenker mhp prising, "lokketilbud" og avanser. Jeg synes at dette er interessant, og det underbygger min grunnholdning om at man aldri skal stole blindt på noen som vil selge deg noe, men jeg ser ingen grunn til å kreve at noen skal få hodet sitt på en stake.

Dette er TV-kuppet Expert ikke unner deg - VG Nett
    Slik skrur de opp prisene før jul - VG Nett om Julen

...
    Expert skriver at de er «blodtrimmet» på oppsalgene. Iblant taper de penger, også. På et Zanussi kombiskap («Sjekk prisen!») er tapet 78 kroner per skap.
    ...
    Ofte handler det om å pushe tilbehør, som øretelefoner til DVD-skjermer («brutto fortjeneste 46,4 %! ») eller minnekort og bærevesker til kompaktkameraer.
    Desto bedre grunn til å først orientere seg om hva man trenger og hva som finnes på markedet, og så vurdere (f.eks) bildekvalitet med egne øyne uten å høre for mye på selgeren. Krev selvsagt at tv-ene resettes til fabrikk-innstilling og samme kilde/overføring.

-k

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Desto bedre grunn til å først orientere seg om hva man trenger og hva som finnes på markedet, og så vurdere (f.eks) bildekvalitet med egne øyne uten å høre for mye på selgeren. Krev selvsagt at tv-ene resettes til fabrikk-innstilling og samme kilde/overføring.

-k
    Nettopp. Det må være opp til kjøper å være forberedt, gjøre litt research, før man kjøper. At f.eks Expert-selger råder deg til å velge en dyrere TV er i utgangspunktet greit nok dersom argumentene holder vann.
    Er "lokketilbudet" en vare som selger genuint mener kjøper ikke blir fornøyd med, er oppsalg til et produkt som gir kjøper det hun/han er ute etter helt greit.

Husk definisjonen på salg:
    "Salg er å hjelpe kunden til å ta en avgjørelse som er positiv for begge parter".(vi snakker ikke her utsalg i den forstand, men salg generelt sett)

VG selv har jo svin på skogen. De har mang en gang hatt glorete forsider som skal friste kjøper til å velge akkurat VG den dagen, og så viser det seg at artikkelen som ble utbasunert på forsiden ikke er så interessant allikevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Nettopp. Det må være opp til kjøper å være forberedt, gjøre litt research, før man kjøper. At f.eks Expert-selger råder deg til å velge en dyrere TV er i utgangspunktet greit nok dersom argumentene holder vann.
    Jeg har opplevd at lokketilbuds-tven tilsynelatende bevisst blir skrudd på for å gjøre at full-pris-modellen ved siden av skal se bedre ut. Det er i mine øyne veldig tvilsom forretningspraksis.

At den dyrere modellen ofte kan være en noe bedre modell, gjør ikke nødvendigvis at den er et "godt kjøp for pengene", eller at kunden har behov for dens kvaliteter. Det er sider ved salg som jeg aldri har greid å forsone meg helt med.

-k

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    At den dyrere modellen ofte kan være en noe bedre modell, gjør ikke nødvendigvis at den er et "godt kjøp for pengene", eller at kunden har behov for dens kvaliteter. Det er sider ved salg som jeg aldri har greid å forsone meg helt med.

-k
    La oss si at "kuppvaren", TV'en, kun har 1 HDMI inngang.
    Kjøper gir signaler til selger om at det jo er litt tungvint siden familien av og til kunne tenke seg å spille Xbox. Men man kan jo bytte HDMI kabel ved behov, så TV'en er i utgangspunktet allikevel interessant for kjøper.

Jeg har overhode ingen problemer med at selger da vil bruke argumenter for å få en handel på en TV med 2 eller flere HDMI innganger.
    Det vil i det lange løp være en fordel for både kjøper og selger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    La oss si at "kuppvaren", TV'en, kun har 1 HDMI inngang.
    Kjøper gir signaler til selger om at det jo er litt tungvint siden familien av og til kunne tenke seg å spille Xbox. Men man kan jo bytte HDMI kabel ved behov, så TV'en er i utgangspunktet allikevel interessant for kjøper.

Jeg har overhode ingen problemer med at selger da vil bruke argumenter for å få en handel på en TV med 2 eller flere HDMI innganger.
    Det vil i det lange løp være en fordel for både kjøper og selger.
    Det du snakker om er at selger hjelper kunden å få tilfredsstilt sine specs.

Det jeg snakker om er at selger lurer godtroende kunder som ikke har interesse eller forutsetning for å vite hva en HDMI-plugg er for noe, som kanskje aldri kommer til å bruke en HDMI-lugg, til å prakke på ham et produkt med 30% brutto-fortjeneste istedetfor 5%.

Jeg er ikke alene om å ha en bestemt oppfatning av at elektro-bransjen driver mye med sistnevnte. Jeg hadde ikke sluppet min mor inn på Elkjøp for å kjøpe tv alene.

-k

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da tenker vi på to forskjellige salgsmetoder.
    Men jeg vet veldig godt at det finnes (alt for mange) slike "råselgere" slik du tenker på.
    Jeg vil allikevel hevde at ikke alle "Expert-selgere" er lure-selgere, uansett hva VG skriver.

Det minner meg om kjøp av bruktbil:
    I min verden er en god bruktbilselger en som tenker langsiktig og får gjensalg; en dårlig en er pengegrisk og korttenkt og får aldri samme kunde tilbake.

Men andre hevder at en god bruktbilselger er en som ler hele veien til banken når salget er gjort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •