Trådløs skriver innstallasjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trådløs skriver innstallasjon?

Noen med litt erfaring? Trenger hjelp.
    Har en Samsung wifi skriver, den fungerer fint med usb, men jeg klarer ikke å få wifi opp.
    Har lagt inn mac adressen til den i routeren, gått igjennom innstalleringen hundrede ganger nå, men det fungerer ikke.
    Jeg må legge inn nettverkets ssid og passord, men er det nettverkets navn, eller routerens navn?
    Jeg bruker et Linksys trådløst nettverkskort for å koble pc`en til routeren, en D-Link.
    Printeren skal egentlig søke etter tilgjengelige nettverk selv, men den finder ingenting så alt må legges inn manuelt og det fungerer altså bare ikke, ssid er ikke korrekt....mistenker at wifi`en i printeren bare ikke virker altså.
    Når jeg fullfører innstallasjon med passord til router (som altså egentlig ikke er akseptert) da koples skriveren fra og jeg får vite der ikke er en port der støtter skriveren...
    Har satt TCP/IP port som gjeldende....er det feil da?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Praksisen for installasjon av Wifi-printere er litt forskjellig. Noen trenger å konfigureres via USB-tilkoblingen, altså tilkoblet, mens andre kan settes opp frittstående. Driverene må som hovedsak installeres på PC'n først. Her må du nok lese litt i manualen

SSID er navnet på ditt nettverk (WAN), passordet er selvforklarende. Logger du på med en bærbarPC eller mobiltelefon så skal det være identisk pålogging på printeren.

MAC-adressen skal ikke være nødvendig å legge i router. Det er i alle fall veldig tungvint for et privatnett å bruke MAC-filter som sikkerhetkomponent. Det bør holde lenge med WPA/WPA2-kryptering.

Lite helt konkret hjelp fra meg, men det er ikke lett med synsk fjernhjelp

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.
    Jo, printeren er innstallert med usb kabel først. Da skal man koble denne fra, og gå til wifi innstillinger, den skal da søke etter nettverk, men ingenting kommer opp på listen jo. Når jeg da legger alt inn manuelt siger den at ssid er feil og det kan umuligt stemme.
    Når jeg logger på med den bærbare skjer dette jo automatisk, men ellers kommer listen med nettverk jo opp, man velger sitt, skriver passord, og det er det.
    Mac adresse bruker jeg bare på routeren som en ekstra sikkerhet, kanskje unødvendig ja.
    Merker jeg mister besinnelsen langsomt her....

Fandt et svar på nettet fra en der hadde Mac, kan noen oversette dette til "windowsk" :

Have a Mac Mini with latest OS and the Samsung CLP-325W
    I was frustrated, because I could only install the printer driver and only print with the USB cable connected... Once the USB cable was removed, printing was no longer possible... SILLY Samsung software!!!

Then, after reading many articles on the web, I figured out that I had to open the printers setting panel to add the wireless printer manually...

To do this, you must first connect the printer to your mac with the USB cable or Network cable and make sure your printer is set up correctly to connect to your wireless network (this is done during the sw installation, typically, if you follow the instructions).

Then, you need to fetch the IP address of your printer on your local area network (LAN). You find this address by holding down the red button on the printer for approx 6 seconds until the printer settings are printed (3 pages). Look for the numbers after "IP Address", typically something like 192.168.0.100

Now, add the printer manually to your mac by going to:
    System Settings -> Printers and Faxes
    and in there you can click the "+" below the printer list on the left to add you Wireless printer manually. So, click "+", then Chose Protocol "Internet Printing Protocol - IPP", then in address field enter the IP Address of your printer (found in the step above).

This should do it. Make sure this printer is set as your default printer and then you can start printing! :-)

Newcomer Lunatech sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at det er routerinnstillingene dine som blokkerer. Om du bruker en PC eller mobiltelefon og søker etter trådløse nett.. Dukker nettverket ditt opp?
    Å blokkere ned på MAC adresser er strengt tatt ikke nødvendig med mindre du har svært konfidensielle data på nettverket ditt .. Bruk en høy nok kryptering og et bra passord så bør det holde. Om noen vil inn på nettverk er det nok av ukrypterte nettverk rundt om kring.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her etterpå er alt så lett så lett.
    Søkte igjen litt på nettet, og kom over en kommentar om denne printeren på komplett.no, her forklarer han hvordan man får denne til at fungere med trådløs.
    Man finder ip adressen ved å printe ut innstillinger fra printeren (dette hadde jeg jo gjort etter den var koblet til routeren med ethernet).
    Da logger man seg inn på denne ip adressen, og vupti, opp kommer printerens hjemmeside, da må man logge seg inn (så ikke noe om dette i manualen) med et passord, og da kan man aktivere trådløst. da kommer nettverkene opp når man søker.
    Det forvirrende var at der var snakk om printerens "settings" hvor man skulle aktivere trådløst, dette prøvde jeg jo mange ganger, og det virkede ikke, men man måtte altså inn på printerens hjemmeside)
    Så nå funker alt, tror jeg da, har ikke testet med et print endda men skriverens blå lys er på som en indikasjon at det virker.
    Har da innstallert softwaren på min Macbook også.
    Tror jaggu jeg skal sende mail til Samsung, de anbefalte meg jo å ringe til infocare, det koster 26,- i minuttet for telefonservice.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •