Hva er "høyt" i en stue? tenker da på desibel/lydtrykk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer LarsiS14 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Hva er "høyt" i en stue? tenker da på desibel/lydtrykk

Noen som kan fortelle meg hva som er høyt/mye i en stue?
    Har tidligere hatt anlegg i bil målt over 145db, og dette er meget høyt i bil.

Det som er, eg har en Db måler og har målt den ene subben min med MUSIKK (ikke bass test). Men avslører ikke resultatet før noen blir enige om hva som er høyt :twisted: ;-)

Hvor mye er det mulig og få i en stue igrunn? i et vanlig trehus uten noen form for spesiallagd rom for lyd.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får rundt 110db på film, men orker ikke se en hel film så høyt.

Over 100 er i hvertfall høyt nok her inne. Da må man rope til hverandre hvis man er fler.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, såpass altså....

Hvis eg kun spiller med den ene subben, på vanlig rolig musikk så klarer eg 123 dB

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass for guds skyld på ørene, plutselig en dag sier det "plopp" og så suuuuuuuser det resten av livet

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Pass for guds skyld på ørene, plutselig en dag sier det "plopp" og så suuuuuuuser det resten av livet
    Når dere spiller såppass høyt er hørselsvern et must ;-)

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men eg snakker om bass her, ørene tåler jo mere bass enn diskant. er jo nemlig diskanten som tar knekken på ørene. (correct me if im wrong?)

Bass kan jo selvsagt ta knekken på ørene det også, men er jo "normalt" å bli utsatt for hvertfall 120db bass i en bil for de som har anlegg. Kanskje ikke så sunt det heller, men er jo ikke så ekstremt høyt heller.

Og hvis en skal spille så syyykt høyt at en tar på seg hørselsvern, så skrur eg heller ned. hehe. Hva er da vitsen med og spille høyt om en skal sitte med hørselsvern?

Kjekt å få svar her hvertfall! Er sikkert et tema som er blitt tatt opp før, men fant ikke noe på søkefunksjonen.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytta subben en smule i kveld, og fikk dette resultatet.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsiS14
    Men eg snakker om bass her, ørene tåler jo mere bass enn diskant. er jo nemlig diskanten som tar knekken på ørene. (correct me if im wrong?)

Bass kan jo selvsagt ta knekken på ørene det også, men er jo "normalt" å bli utsatt for hvertfall 120db bass i en bil for de som har anlegg. Kanskje ikke så sunt det heller, men er jo ikke så ekstremt høyt heller.

Og hvis en skal spille så syyykt høyt at en tar på seg hørselsvern, så skrur eg heller ned. hehe. Hva er da vitsen med og spille høyt om en skal sitte med hørselsvern?

Kjekt å få svar her hvertfall! Er sikkert et tema som er blitt tatt opp før, men fant ikke noe på søkefunksjonen.
    Det er vel hovedsaklig bassen som utgjør selve lydtrykket, selv om jeg er enig i at diskanten høres vondere ut enn bassen når det spilles høyt.
    Om du normalt utsetter deg for 120dB kan jeg bare ønske deg lykke til med et høyfrekvent helvette i framtiden.
    Har øresus light selv, og kan bekrefte at det er plagsomt til tider.
    Heldigvis for meg har det ikke blitt verre, men så har jeg også passet på å bruke hørselvern på jobb og spiller aldri høy musikk lenge om gangen.
    Pass på hørselen folkens! Den kan så vidt meg bekjent ikke repareres...

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det bråke eller låte bra? 145 dB i en bil hørtes ikke særlig smart ut.. Aldri forstått "dB drag".

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte om en fyr som hadde fått 113db tinnitus i ørene etter at han sovna i fylla sittende ved en høyttaler på en konsert en gang. Det gikk aldri vekk, men en gang på en fjelltur, når han kom langt nok opp i høyden sa det "plopp" og det ble helt stille. Trolig på grunn av det lave lufttrykket høyt oppe. Desverre ble ikke virkningen varig, og nedturen ble stor da tinnitusen kom tilbake etter en stund.
    Med 113db susing er det vanskelig å høre andres stemmer, det er vanskelig å tenke, og det er vanskelig å høre seg selv snakke, samt at det blir håpløst å høre på musikk, da lyden må opp på et voldsomt nivå for å komme over støyen som er inni hodet hele tiden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •