Kan du bli mattelærer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan du bli mattelærer?

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/09/01/407151.html

Test dine mattekunnskaper..

Obs..

2 av 3 lærerstudenter klarte ikke første oppgave.
    95% av lærerstudentene klarte ikke oppgave to i 2001 :roll:

Svaret finnes i linken over. Alle referanser er hentet derifra.

Mvh

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Kan bli mattelærer :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan visst bli mattelærer jeg og....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig skummelt at de ikke klarer slike oppgaver, dette er jo ungdomsskolenivå.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TJa. De som går på lærerutdanning ved lærerhøyskole o.l. er vel uansett bare kvalifisert til å undervise på grunnskolen? Men at de ikke kan dette og sikter mot status som mattelærere er egentlig latterlig, og sier mye om selvinsikten til en del folk.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jo vært flere eksempler på forumet hvor man skulle regnet importpris at folk ikke skjønne oppgave 2 :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen ble vel gjennomført blandt alle lærerstudenter, men dog...
    Dette er ganske elementære greier spør du meg. Ga denne tittelen for å gi en liten spiss på temaet :wink:

Det blir en ond sirkel når lærerne ikke behersker matte godt nok. Det skaper dårligere elever som .. som..

Uansett... Dette er ikke bra. Matte er viktig selv om man synes det er kjedelig eller ikke.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyt kunnskapsnivå i den norske skolen er det lenge siden var en prioriteringssak. Kunnskap skal læres ved lek og ikke pugging og ingen har lov å skille seg ut faglig - verken positivt eller negativt. Den o store pedagogikkmesteren Kristin Clemet har på tross av lærernes innvendinger (som jo ikke burde ha noe de skulle sagt ettersom de snakker om noe de ikke vet noe om likevel) satt gruppearbeid og prosjektbasert læring øverst på hennes egen prioriteringsliste ettersom det jo var denne læreformen hun selv likte best når hun gikk på grunnskolen. I tillegg til å reformere hele skolen - fra barneskolen til videregående, har frøken Clemet også satt seg som mål å ødelegge de norske universitetene innen hun er ferdig med stortingsperioden. Tross alt bruker jo studentene alt for lang tid på utdanningen sin og alle vet jo at samfunnet kunne spart store summer dersom de ikke tok utdanning i det hele tatt.

Hadde bare de såkalte ministrene begynt å lytte til fagfolk i stedet for å dure fram med sine egne preferanser - og gjetninger - hadde kanskje ting blitt gjort litt annerledes i dette landet.

Mine 2 cents..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må det absolutt sies å være positive sider ved kvalitetsreformen da, selv om idiotisk karaktersystem og opptakssystem og gausskurver og obligatorisk undervisning som kolliderer med seg selv gjør ting småvanskelig til tider... :?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er positivt ved karaktersystemet også.. Det blir gjenkjent i utlandet hvis man skal søke jobb der.

Mvh

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nåja. en norsk C er f.eks. langt bedre enn en C ved universiteter i utlandet (Fakta faen! sykt!). Så hele det argumentet funker nok ikke. En C i det norske systemet er i praksis en B.

edit: og siden ingen vet akkurat dét kommer nordmenn dårlig ut.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

Nei, det gjør det ikke. :?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to klare skiller mellom det norske og det 'internasjonale' karaktersystemet.

1 - Vi har en E. I USA er det A-D, og F, som er stryk. Clemet tenkte vel ikke på at F-en kanskje var en forkortelse. :?

2 - Norske studenter normalfordeles gjennom hele utdannelsen, selv på masternivå. På et univeritet i USA vil en godkjent masteroppgave få A eller B, men i Norge kan den gjerne havne på D. Ikke sjanse for jobb med en slik karakter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Sant det. Man må uansett forklare karaktersettingen. Vi har ett par amerikanske studenter i klassen.. De fikk sjokk da de oppnådde D, de trodde de skulle få A :wink:

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fakta er at det er langt lettere å få en A i USA enn i Norge. I tillegg er det slik at karakterene vektes forskjellig på de ulike universitetene og også innenfor ulike fagkretser på samme universitet. Skulle ønske Clemet hadde spurt NTNU-studentene hva de syntes om bokstavkarakterer før det ble innført på landsbasis ettersom de var forsøkskaniner for systemet. De flestes mening er at bokstavkarakterer i større grad en tidligere bidrar til å sette folk i bås og at karakterene ikke lenger sier så mye om din prestasjon på eksamen. Det er ganske stor faglig forskjell på to studenter hvor den ene vipper ned fra karakteren B og den andre vipper opp fra karakteren D, selv om begge får karakteren C.

Fordelene med bokstavkarakterer synes jeg ikke veier opp mot ulempene, spesielt ettersom jeg egentlig ikke ser noen fordeler. En karakter du får i Norge kan uansett ikke sammenlignes direkte med karakterer i utlandet.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    I norge må vel også så og si alt være rett for en A, men jeg har hørt at 85% rett på en oppgave tilsvarer A i USA.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er karaktergivningen blandt lærere forskjellig også (jeg går bare på videregående) på gk i naturfag oppnådde jeg karakteren 6 på fem prøver og 5 på en prøve. Dette førte til at jeg fikk 5 som standpunkt (alle prøver var like viktige). En venn av meg, som hadde en annen lærer fikk 5 på alle prøver og oppnådde 6 som standpunkt. Sånn er frustrende.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ja, faktisk et meget godt poeng der.
    Jeg har også vært borti lærere som sier at "skal man få toppkarakter av meg skal det være noe unikt".
    Tviler på det er den skalaen som brukes i USA.

Så lenge da internasjonalt vi ikke er i samme standard som resten av verden og resten av verden ikke vet om våre høye krav, så blir vi tapere på vitnemålet. Særlig hvis det viser seg at en norsk B er jevngod med en amerikansk A.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På vgs tas det vel også hensyn til muntlig aktivitet i timene hvis jeg ikke husker heeeelt feil. Dette kan slå ut begge veier i såfall.

Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Det er ganske stor faglig forskjell på to studenter hvor den ene vipper ned fra karakteren B og den andre vipper opp fra karakteren D, selv om begge får karakteren C.
    Jepp.. Er helt enig i at karaktersystemet bestående av tallkarakterer burde bestått. Men jeg synes at det kunne vært en uniform tallrekke. Slik som det var, hadde man LG til S på Ungdomskolen, 1 til 6 på vgs, 6 til 1 på høyskole/bachelor med delkarakterer (eks 1.9). Så hadde man på Master snudd skalaen enda en gang (i allefall på Master i Sandvika). Hadde aldri den skalaen, men mener å huske at den gikk til 4(også delkarakterer).
    Dette kan lett føre til misforståelser. ( Naturlig nok :roll: )

Mvh

Newcomer Holmis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarte testen

Da kan jeg fortsette å undervise i matte.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •