Hvordan lage hjemmekinorom????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan lage hjemmekinorom????

Jeg og frøkna skal nå kjøpe oss tomannsbolig.
    Den skal bygges nå snart, og der har jeg fått full råderett over ett rom i andre etasje. Dette rommet er ca. 2,7 meter bredt og 4 meter langt.
    Dette vil jeg bruke mitt 5+1 anlegg til (kanskje 7+1 og etterhvert 8) )
    Greia er at naboen har soverom så og si vegg i vegg, trenger noen tips om hvordan jeg kan innrede dette rommet på best mulig måte. For at minst mulig lyd skal komme ut, uten at det skal koste gris!

Alle forslag er velkomne, håper du mange kjekken ein svar

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Steinplate under frontene for å hindre at bassen går over i gulvet. Jo tyngre jo bedre. Evt sorbotanføtter mellom frontene og steinplata. Larvikitt er fint og tungt, men dyrt. Betongplater er stygt, tungt og billig. Noe i mellom er fint nok, og priset normalt. Her må du bare kikke deg om.

2. Doble gipsvegger mot naboens soverom, gjerne med rockwool mellom? Regn med at en del av lengden på rommet går med til å dempe mot naboen. (uten at jeg vet i detalj hvordan man bør gjøre dette)

3. Lyddemping for din egen del. Bedre lyd dersom du passer på at høyttalerene ikke har fri vei til å spre lyden til vegg og så reflektert mot lytterposisjon. Gardiner, cd-hyller osv er *brukbare* løsninger for å dempe slike refleksjoner.

4. Hindre stående lydbølger. Sett opp noe difusor-aktig i bakre del av rommet. F.eks rockwoolplater kledd med filt, og en ramme av en eller annen form for listverk som passer med rommet. Sakkosekker? Hjemmekino-Lars, ofte omtalt i dvd & hjemmekino sverger til en 7-8 sakkosekker i OBOS leiligheten sin for å dempe lyd :wink:

5... sikkert mange andre.

DrE

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og så kan du i tillegg kle den veggen som vender mot soverommet til naboen med 2 lag med gipsplater med plast i mellom. Meget effektivt mot lydgjennomtrenging, og ikke dyrt...

EDIT: MÅLESESVARENEFØRJEGSVARER... ops:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •