Utgifter til kone og familie vs HiFi-utstyr - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 150
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    får man, ser jo i uland og andre land hvor folk har 10+ barn. skulle hatt et nakkeskudd hele gjengen, maken til egoisme
    At dem får mange barn i uland har vel ikke med egoisme å gjøre, men jeg skjønner poenget ditt.

Det er også viktig å vente til man "har råd" til barn, før man får det. Der var meg og kona ganske enig og man kan si at min sønn var godt planlagt i sådan henseende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PeGG
    skal aldri ha barn av en enkel grunn, er ikke rik nok til å gi dem et bra liv. er er lei av tullinger som skal på død og liv ha barn når de knapt kan forsørge seg selv, nok av folk i verden fra før. ser ut til at jo fattigere man er jo fler barn får man, ser jo i uland og andre land hvor folk har 10+ barn. skulle hatt et nakkeskudd hele gjengen, maken til egoisme
    så med mindre jeg vinner 30+ millioner i lotto eller noe blir det ingen unger på meg.
    Det er ikke penger som avgjør om barna får et bra liv ! Hvis du får barn, vil du bli mindre egoistisk, og bruke alle pengene på barnet (iallefall de fleste).

Når det gjelder U-land, får folk her mange barn for at noen skal kunne forsørge foreldrene når de blir eldre. Tror også noen får mange barn i håp om at noen skal overleve !? Kynisk, men sånn er det vel når all fokus er på å skaffe seg nok mat og vann til å overleve.

Takk og pris for at vi lever i Norge

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke penger som avgjør om barna får et bra liv ! Hvis du får barn, vil du bli mindre egoistisk, og bruke alle pengene på barnet (iallefall de fleste).
    Du er ihvertfall en idealist...ingen skal beskylde deg for annet

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PeGG
    skal aldri ha barn av en enkel grunn, er ikke rik nok til å gi dem et bra liv.
    [...]
    så med mindre jeg vinner 30+ millioner i lotto eller noe blir det ingen unger på meg.
    Jeg er enig i at økonomi er en ting man bør vurdere seriøst før man bringer et barn inn i verden. Men hva skal egentlig til for å gi dem et bra liv? Man trenger ikke vinne 30+ millioner i Lotto for å gi barn et bra liv. Så lenge basisbehovene (mat, hus, klær) er dekket, så tror jeg det eneste som kreves for å gi barna et bra liv er foreldre som stiller opp og er der for barna. Det er klart at tid og oppmerksomhet koster. De som jobber mye overtid før de får barn vil nok se at det blir vanskeligere å jobbe inn den lille ekstrainntekten man var vant til før.

Poenget mitt er at barn ikke trenger å skjemmes bort med overflod av materielle ting for å ha det bra, jeg tror tvert imot at fokusen på for mye materialisme gir bortskjemte barn som ikke skjønner sammenhengen mellom innsats og belønning før det er for sent.
    Det beste man kan gjøre for sine barn er å være der når de trenger deg og tilbringe tid med dem. Og da snakker jeg ikke om såkalt "kvalitetstid", der målet blir å få pakket mest mulig aktivitet inn på den tilgjengelige tiden. Det viktigste er å være der i hverdagen. Det er forresten noen som sa en gang at "man kan ikke skjemme bort barn med for mye oppmerksomhet". Synes det er godt sagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Du er ihvertfall en idealist...ingen skal beskylde deg for annet
    Idealist, langt ifra. Jeg er økonom. Har heldigvis til salt i grøten. Vet bare at for min del kommer min sønn først. Fikk ham da jeg var 32, og er enig i at det ikke ville vært optimalt å få barn i en alder av 20.

Jeg er selvfølgelig enig i at dersom du er svært fattig, blir det vanskelig for barnet. Han/hun kan ikke få de materielle tingen andre barn får. På en annen side er det altfor mange eksempler på rike enebarn som er ekstremt bortskjemte, og kjører i pappas Porche. Mulig dette er et bra liv, men det er viktigere å ha foreldre som bryr seg og har litt tid til barna.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selv sitter nå her og observerer dattera mi på 7,5mnd rydde i cd-hylla mi. Jeg vet ikke hvilke parametre hun sorterer etter, men det ser aldeles sykt ut etter min mening. Dessuten ser det ut som om hun er uenig i at cd`ene skal stå i hylla uansett. Ser nesten ut som om hun sorterer dem på gulvet.... Jepp, hun sorterer bestemt platene på gulvet.

Nå har jeg tatt mine forholdsregler og plassert 80-talls albumene til samboeren min, samt annet mindre viktig (blandt annet tomme covre for å lure minsta :twisted: ) så jeg stresser ikke!

Oj! Der bestemte hun seg for å røske ned en spotlighet også! Skal si den ungen har bestemt seg for omøblering!

Merkelig nok står hun 30cm fra høyttaleren uten å røre den. Ikke misforstå, hun har prøvd, men det bestemte "NEI" som kommer da har hun respekt for, og tårene presser seg frem når hun hører det... Ahh, føles godt å ha lykkes med èn ting i oppdragelsen hvertfall! Stereoen er no go! (ok, mulig jeg tar seieren på forskudd, hun kan jo ombestemme seg) :wink:

DrE

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    varer ikke lenge før den stereoen er go go go.... må bare få litt tid på seg............ :lol:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, tid for litt kvalitetstid! (ikke misforstå, avforum også kvalitetstid!!!)

Tenker minsta er i "prikkedøden-humør" 8)

*ler*

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er greit nok det at det er best å tilbringe mest mulig tid med barna. Men det er ikek lett å gjonnomføre. Man skal også ha tid til egne behov. Jeg lever ikke for min sønn. Jeg lever med min sønn. For meg er dette fundamentalt, da jeg setter individet i sentrum av samfunnet og ikke omvendt.

Men det er nok av folk som i bunn og grunn lever kun for barna sine. Forbanna lite spennende liv dem må ha. Min kone sier det også. Mange av venninnene hennes har liksom sluttet å gå på byen, sluttet å shoppe klær for å pynte seg, sluttet i tenke på seg selv. Dette er forkastelig i mine øyne. Enten må man klare å kombinere barn med eget velvære, eller så må man ikke få så mange barn.

Det med å bruke alle penger på sine barn er noe stort tøv. Min sønn skal få alt han trenger så klart, men vi fikk ikke barn før vi viste at vi kunne dekke barnets såvel som vårt behov.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Det er ikke penger som avgjør om barna får et bra liv !
    Viktig poeng her. Men man bør ha tid.

Jeg var 25 da jeg fikk førstemann. Ikke rik men heller ikke fattig. Mener selv at guttene mine har fått (og får) en bra oppvekst.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    jeg setter individet i sentrum av samfunnet og ikke omvendt.
    Omvendt? Samfunnet i sentrum av individet? :?:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omvendt? Samfunnet i sentrum av individet?
    Du skjønner godt hva jeg mener Roffe! :wink:

jeg har dessverre ikke tid til å sende alt jeg skiver inn til korrektur.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som jeg mener er viktig for at barn skal få en god oppvekst er følgende:

- nok penger
    - riktig bosted
    - flink barnevakt som både barn og far liker

Nok penger fordi at det vil gjøre at foreldene ikke må kutte ned på sitt eget behov og lyster for å dekke barne sine behov. (gladere foreldre gir gladere barn) F.eks på Filipinene som jeg var i sommer er det veldig vanlig å få 10 unger for at hvis bare 1 av dem får seg jobb i utlandet så vil hele familen være reddet og jo flere barn jo større sjanse for det.

Riktig bosted for jeg vet selv hvor kjipt det er å vokse opp på en liten filleplass (Stokmarknes) hvor McDonalds er et fremmedord og når damene pynter seg så skiftet de bare til grønne støvler i steden for de vanlige brune de bruker i fjøset. Jeg ble jo underernert på pene damer og opplevelser i min barndom noe som har påvirket meg sterkt :-) Så dere som vurderer å flytte på landet (byer under 100k innbyggere) bør vurdere dette om igjen.

Flink barnevakt fordi da får foreldrene tid til å styre med sitt og ikke trenger å bli sur og lei fordi en av dem hele tiden må passe det lille krapylet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at en også skal tenke på seg selv. Min kone og jeg har vært opptatt av å kunne ta seg en fest og komme oss vekk fra småen så ofte vi kan få barnevakt, men livet er jo ikke så bekymringsløst som tidligere.

Vi er begge relativt høyt utdannet, men har funnet ut at 2 karrierejobber ikke lar seg kombinere med barn. Jeg kunne f.eks hatt mulighet til å bli partner i et konsulentselskap/revisjonsselskap, men dette ville krevd veldig mye jobbing. Selvsagt ville det vært prima med mye klingende mynt i kassa, men jeg er ikke villig til å bytte fritid mot mer penger.

Hadde da sikkert hatt råd til å kjøpe meg et kanon hjemmekino anlegg til flere hundre tusen. Men hva er vitsen med det dersom jeg aldri ville fått brukt det ? :x

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Riktig bosted for jeg vet selv hvor kjipt det er å vokse opp på en liten filleplass (Stokmarknes) hvor McDonalds er et fremmedord og når damene pynter seg så skiftet de bare til grønne støvler i steden for de vanlige brune de bruker i fjøset. Jeg ble jo underernert på pene damer og opplevelser i min barndom noe som har påvirket meg sterkt :-) Så dere som vurderer å flytte på landet (byer under 100k innbyggere) bør vurdere dette om igjen.
    Det ser ikke ut som om damene som omkretser deg på bildet har grønne støvler. Er de importerte ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke ut som om damene som omkretser deg på bildet har grønne støvler. Er de importerte ?
    Bildet er tatt i Austin Texas i fjor sommer på klassetur :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden tok jo helt av...tydeligvis at barn fenger like mye som allverdens hi-fi-utstyr, selv om det er godt å koble av med noe annet en barn innimellom.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er sunt å la ungene sine være "økonomisk uavhengie" fra de er små. Tvert i mot er det veldig sunt å ha for lite penger, selvom det er kjipt og tungt. Unger som får alt og har alt av leker utvikler seg ikke mentalt på samme måte som fattige unger. Eksempelvis må fattige unger bruke seg selv mer og utvikle personligheten sin for å få venner, mens rike unger bruker ressurser til å "kjøpe seg venner". De forhandler seg fram med ting (tv, spill, data, leker) sånn som voksne gjør i arbeidslivet. Det er fler grunner til at man ikke bør gi barna alt de ber om.

Jeg var en sånn fattig unge som aldri fikk en dritt, jeg husker omtrent alle lekene jeg fikk. Men jeg lærte å ta vare på dem. Og jeg lærte at hvis jeg ville ha noe stort og ekslusivt så måtte jeg spare det lille jeg hadde. Det var nok mye syting og grining fordi jeg ikke kunne få det som andre fikk, men du lærer å tenke fornuftig med penger! Det er det ikke mange som klarer disse tider.[/u]

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som jeg mener er viktig for at barn skal få en god oppvekst er følgende:

- nok penger
    - riktig bosted
    - flink barnevakt som både barn og far liker
    Er egentlig mye enig her!!

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er økonom. Har heldigvis til salt i grøten.

Høres ikke noe særlig ut..

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •