EU medlemskap

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: EU medlemskap

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

EU medlemskap

Fordeler å ulemper med Norge som EU medlem ble tatt opp i en annen tråd, starter derfor denne tråden så ikke EU debatten skal ta overhånd i tråden der den overhodet ikke hører hjemme.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norge er allerede med i EØS (EEA) og betaler i praksis i dag for fullt medlemsskap, men har ingen stemmerett. Vi er heller ikke med i EU's monetære union (Euro).

For alle formål er Norge allerede 90% EU.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Norge er allerede med i EØS (EEA) og betaler i praksis i dag for fullt medlemsskap, men har ingen stemmerett. Vi er heller ikke med i EU's monetære union (Euro).

For alle formål er Norge allerede 90% EU.
    vil det si vi har fordelene men ikke ulempene?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    vil det si vi har fordelene men ikke ulempene?
    nei stort sett motsatt, vi er de flinkeste i klassen til å følge eu reglene blindt, snillismen tar av og vi gjør som vi får beskjed om uten å kunne stille krav .

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har bare ulemåene ig ingen fordeler av EØS-medlemskapet. Det Norge har å handle med med resten av Europa og verden vil de andre landene ha uansett om vi er medlemmer eller ikke. Bare se på Sveits.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent administrativt ville de aller fleste bedrifter i Norge spart enormt på et EU-medlemsskap. De ankepunktene jeg har eller har hatt mot EU er enten kraftig tilbakevist eller ting vi allerede er pålagt/underlagt. Argumenter fra aktører som mener de vil bli uforholdsmessig konkurranseutsatt ved et medlemsskap synes jeg ikke holder vann. Ingen markeder og ingen næringer er tjent med den slags hvileputer.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Vi har bare ulemåene ig ingen fordeler av EØS-medlemskapet. Det Norge har å handle med med resten av Europa og verden vil de andre landene ha uansett om vi er medlemmer eller ikke. Bare se på Sveits.
    Sveits er nok delvis med, du...

Tre av EFTA-landene - Island, Liechtenstein og Norge (unntatt Svalbard) - har sluttet seg til EØS-avtalen. Sveits har knyttet seg til EØS ved bilaterale avtaler med EU på alle EØS-feltene utenom tjenester og investeringer og også på felter innenfor Luxembourgavtalen (som bl.a. omfattet miljøvern og utdanning) og ved å gjennomføre EU-regler om utestående spørsmål direkte i egen lovgivning.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Rent administrativt ville de aller fleste bedrifter i Norge spart enormt på et EU-medlemsskap. De ankepunktene jeg har eller har hatt mot EU er enten kraftig tilbakevist eller ting vi allerede er pålagt/underlagt. Argumenter fra aktører som mener de vil bli uforholdsmessig konkurranseutsatt ved et medlemsskap synes jeg ikke holder vann. Ingen markeder og ingen næringer er tjent med den slags hvileputer.
    Jeg har et eksempel, med min utdanning skal jeg ha en tariffbestemt lønn på rundt 200kr/t, bedriften jeg jobber i har brukt "billig" arbeidskraft, så deres regnestykker på et arbeidstykke har sett lignende slik ut: 50.000kr i arbeidspenger for ferdig arbeid, 2 arbeidere til ca 100kr/t hver = 50.000kr delt på 200kr/t er 250 timer 2 arbeidere har derfor 250 timer på å gjøre sin jobb, pga dårlig kvalitet på billig arbeidskraft ble det innført regler i mitt fag om at de søm utfører arbeid i mitt fag skal være godkjent til dette igjennom norske paneler altså via norsk fagbrev, tariffen på en mann med norsk fagbrev i mitt fag er som tidligere nevnt rundt 200kr/t så da ble regnestykket seende slik ut: 50.000kr delt på 200kr/t er 250 timer 1 arbeider hadde samme antal timer som 2 arbeidere hadde på samme arbeidstykke, disse regnestykkene kom ut til anbud å startet en priskrig på boligbyggermarkedet. hvordan skal vi klare å holde en tarifflønn på rundt 200kr/t når arbeidstiden blir regnet utifra "polakklønn"? de firmaene som regner den tiden det faktisk tar å utføre arbeidet med den lønnen som er tariffbestemt vil jo tape anbudene med over 100%... disse regnestykkene er reelle for håndtverkere her i landet siden vi har fått konkuranse utenfra som er villig til å jobbe for et sleik i rumpen, vi kommer ikke til å klare å holde våre lønnsnivåer om det blir godtatt at alle med europeisk fagbrev får jobbe her, da er vi dømt, jeg kjenner flere som har mistet jobben sin til fordel for billig arbeidskraft, så det vil si arbeidsledighet vil stige fordi bedrifter vil velge et mer lønnstomt alternativ.. er ikke dette et reelt problem? hvist alle med håndverker fagbrev går ned i lønn tror du ikke det vil bli ferre som har råd til å handle på hifiklubben da? hva må hifiklubben gjøre da for å selge varene sine? jeg vil tro de må sette ned prisene, hva vil da skje med fortjenesten til hifiklubben? jeg vil tro den blir lavere, hva vil da skje med lønn til de som arbeider hos hifiklubben? jeg vil tro den og blir lavere så da har vi enda en "gjeng" med folk som har svakere kjøpskraft, hva vil skje med norges rikdom vist dette blir tilfelle? lavere lønn på generell basis vil generere lavere skattinntekt, da vil staten ha mindre penger og... det er mulig jeg er helt hull i hodet her men dette er det jeg ser for meg skjer vist vi blir medlem i EU, dette er en prosess som allerede er i gang i håndverkerfaget.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som bekymrer meg litt med et eventuellt medlemskap i EU er hvordan avgiftspolitikken vil endres.

Ved og mer eller mindre åpne grensene for handel (visse bestemmelser gjelder uansett) vil enten myndighetene være nødt til å senke avgiften på spesiellt tobakk/alkohol eller godta en ekstremt økning av innførsel fra nabolandene. Spørsmålet da er hvor kommer staten til å kreve inn de tapte pengene? Øke bensinprisene? Men gjør de det får mye kommer Ola nordmann til å kjøre tur/retur sverige med et par oljetønner full av bensin/diesel en 4-5 ganger i året. (Hvorvitt dette er lovlig innenfor EU eller ikke vet jeg ikke)

Så hva tar de da? Økt sukkeravgift? Det kan vi også hente i sverige.
    Nei det blir nok verre. Dårligere helsetjeneste, mindre penger til eldreomsorg, mindre penger til skoler, mindre penger til vedlikehold av veinett osv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt Revox, dette er allerede dekket i EØS-avtalen. Hvert land har råderett over skatt også videre. Ser du på EU-landene er det svært forskjellig avgiftsnivå EU-landene imellom. Den største forskjellen er at diskriminering av private bedrifter ikke blir tolerert og her synder Norge ofte. Blant sakene der vi er blitt dømt i EFTA er hjemfall-saken, som er politisk makkverk uten dimensjoner. Det hadde vært mye bedre å innføre grunnavgift enn inndraging av eierdeler.

/S

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er verdens rikeste land, det finnest nok land som har rikere enkeltpersoner men som land er vi rikest, hva har vi å vinne i et medlemskap med en serie fattigere land? jeg ser ikke logikken der... noen av landene i EU har tilogmed vert så fattig at det har slått ut på verdensøkonomien. jeg klarer rett å slett ikke se de økonomiske fordelene norge som et land har i et EU medlemskap. jeg forstår at noen enkeltpersoner kan tjene mer på et medlemskap å at de som allerede har etablert seg fungerende inntektskilder vil kunne tjene mer penger i form av lavere import, billigere arbeidskraft ol men noen vil tape, å de som taper vil jeg tro er de som jobber på gulvet, de som er ansatt hos andre vil ikke klare å konkurere mot arbkraft utenfra, da vil vanlig mann i gaten få mindre kjøperkraft pga lavere inntekt... som tidligere sakt så er ikke jeg en veldig politisk opplyst person men klarer ikke se for meg at dette er noe vi nordmenn er beskyttet mot om vi blir medlem i EU?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vi stengt grensene kanakas, hadde vi sett ut som Nord-Korea, eller Cuba. Vi har alt å tjene på samarbeid med EU/Kina/USA/Japan osvosvosv, og alt å tape på å stenge grensene. Stenger vi grensene er det som å pisse i buksa på finnmarksvidda midt på vintern, det varmer godt i starten så blir det vannvittig kaldt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakker ikke om å lukke oss helt bort, går fint å sammarbeide over grensen, ser bare ikke for meg at det kan bli et positivt resultat av å slippe hele europa inn i våre velferdsystemer, et EU medlemskap vil gjøre det mulig for eksempel polakker å flytte inn i landet uten noen form for tilatelser å sist jeg sjekket så er eneste kravet til minstestønad fra nav at du har fast adresse i norge. I dag sitter det polske statsborgere å sender kontantstøtte betalt av den norske stat til konene sine i polen... synes dere det er riktig? når det allerede er så enkelt å melke norge for penger hvordan vil det da bli om de resterende grenser blir visket ut?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er mot kontantstøtten i sin helhet, det er KRF dinosaurene som har vedtatt at "konene skal stå ved oppvaskbenken" og at de skal få økonomisk kompensasjon for dette. Insentivene må dra i retning av flest mulig i arbeid.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Globalisering har både fordeler og ulemper, men for et allerede rikt og moderne land er det grunn til å anta at gevinsten vil være høyere enn eventuelle tap. Naturligvis vil enkelte næringer forsvinne, og de vil måtte finne seg annet å drive med. Over tid vil likevel (hvertfall teoretisk sett) alle land og personer drive med det de kan best.

Det vil antageligvis føre til at nordmenn som i snitt er høyt utdannede, smarte folk jobber mindre med veiarbeid og potetdyrking, og mer med mer avanserte yrker som krever kompetanse og utdanning.

Tror du dette vil gjøre nordmenn fattige?
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •