Fastpris på strøm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fastpris på strøm?

Jeg har den siste tiden vurdert å endre fra innkjøpspris til fastpris på strøm.
    Med gårsdagens medieoppslag om frykt for en ny vinter med enda høyere strømpriser, valgte jeg fastpris med 3 års binding.

I dag får jeg litt kalde føtter og satte meg ned og laget et totalregnestykke.
    Tok da utgangspunkt i alle fakturaene de siste 12 mnd (jeg har månedsfaktura).

Siden de flytende prisene stiger parallellt med den totale etterspørselen i markedet (kuldeperioder), er det viktig å huske på at en fastpris her gir "gevinst" i de kalde og dyre periodene, men et "tap" i de milde og billige periodene. Men i tapsperioden bruker man jo mindre strøm og derfor er tapet heller marginalt.

Her er mine tall (nettleie er ikke medregnet, det blir likt uansett modell):
    • total forbruk sep09-aug10 18.454kWh
    • totalt betalt sep09-aug10 kr 8.255,-

Om jeg legger til grunn samme forbruk de neste 12 mnd (18454kWh) vil jeg med en fastpris betale kr 8.878,-
    Altså et tap kr 623 for hele året
    Men det forutsetter at det blir de samme flytende prisene (innkjøpspris) som siste 12 mnd.

Om jeg i modellen øker de flytende prisene med 10%, så viser regnestykke at jeg har spart kr 203,-
    Om jeg legger inn en 20% økning, har jeg spart kr 1.029,-

Så da har jeg kanskje ikke gjort et dumt valg allikevel?

Kommentarer mottaes med takk

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er lurest, vet man aldri før i ettertid - og da er det for sent.

I det lange løp blir det antageligvis ganske close race. Fastpris sikrer deg deg at du unngår å betale dyrt hvis strømprisene skulle fyke til himmels - men til gjengjeld er du bundet til å betale noe mer også i perioder hvor strømprisene synker til bunns.

Har du et stram økonomi, kan det være lurt å gå på en fastprisavtale. Da får du ingen ubehagelige overraskelser. For dem med en mer romslig likviditet, tror jeg det blir hipp som happ i lengden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hva som er lurest, vet man aldri før i ettertid - og da er det for sent.

I det lange løp blir det antageligvis ganske close race. Fastpris sikrer deg deg at du unngår å betale dyrt hvis strømprisene skulle fyke til himmels - men til gjengjeld er du bundet til å betale noe mer også i perioder hvor strømprisene synker til bunns.

Har du et stram økonomi, kan det være lurt å gå på en fastprisavtale. Da får du ingen ubehagelige overraskelser. For dem med en mer romslig likviditet, tror jeg det blir hipp som happ i lengden.
    Ja, det er vel ganske likt slik jeg har konkludert med også.
    Det jeg ikke har tatt med i regnestykke, er om flytende priser skulle synke!
    En 20% nedgang i innkjøpspris, vil gi meg et tap på kr 2.274 pr år....

Men det er vel ikke særlig realistisk....

Så alt i alt er vel dette nesten å betrakte som en forsikring.....

edit: likviditet er ikke poenget mitt. For min del er det snakk om å unngå å betale unødvendig mye til de grådige kraftselskapene. Penger man istedet kunne brukt på AV utstyr

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    edit: økonomi/likviditet er vel ikke et tema.. Det er for min del snakk om å unngå å betale for mye til de grådige kraftselskapene. Penger man istedet kunne brukt på AV utstyr
    Hehe - ser poenget ditt. Men jeg tror at grådigheten dessverre ikke er noe mindre når det gjelder fastprisavtaler.

En ulempe med fastprisavtale er at du er bundet til kraftleverandøren din i avtaleperioden - slik at du ikke kan hoppe på et bedre tilbud når som helst.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - ser poenget ditt. Men jeg tror at grådigheten dessverre ikke er noe mindre når det gjelder fastprisavtaler.

En ulempe med fastprisavtale er at du er bundet til kraftleverandøren din i avtaleperioden - slik at du ikke kan hoppe på et bedre tilbud når som helst.
    Også sant. Men siden vi er bundet på hender og føtter ang. nettleieleverandør, så velger jeg av bekvemmelighetsgrunner å ha kun én leverandør.

Og min leverandør (LOS) er ikke spesielt dyrere enn andre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •