Har man rett til og forlange en orginal kvitering før man betaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ja jeg gjorde en handel i sommer, hos en kjent utstyrs forhandler innen hjemmekino utstyrsfronten.
    Vi ble enige om pris per telefon og jeg skulle betale frakt når han fikk regningen fra fraktselskapet.

Handlen omfattet 3 kolli alle under 25 kg 2 av de hadde mål som en bananeske, den tredje var 3m lang men bare 12x12 cm

Selger snakket om at han regnet med en pris rundt 500.- for dette i frakt.

Nå 3 måneder etter at jeg fikk dette kom det en e-mail fra selger der han unnsylder seg for hvor lang tid det har tatt før han fikk sendt meg denne e-mailen med prisen på frakten.

Her forlanger selger 1425.- for fraketn.
    Ingen kopi av orginal kvitering følger med, på hvor mye han har lagt ut for frakten jeg skulle betale.

Når jeg spør etter dette så får jeg til svar at jeg får slutte og syte og bare betale pengene jeg skyldeer han.

Forde jeg nevnte på at jeg syntes dette var dyrt, og kom med en pris på 2 paller med en kjøkken innredning på 800 kg jeg nettopp har motatt, som jeg betalte under denne prisen han forlanger fra meg.

Da svarer jeg med at når han sender meg kviteringen så vil jeg betale pålydene.

Har denne selger rett til og forlange penger uten og sende meg et bevis "kvitering" på hvor mye dette kostet og sende?

Jeg betaler det det kostet, var det 1425.- så betaler jeg det, men jeg vil se at det virkelig kostet dette.

Er det urimelig av meg og forlange en kvitering?

Selv om at det ikke har noe med saken og gjøre så betalte jeg på timen, først nesten etter en måned fikk jeg dette utstyret.
    Og nå etter nesten 3 måneder fra jeg betalte fikk jeg altså denne mailen om betaling uten noen form for kopi av orginal kvitering!

Takker for svar!

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 mnd etter handel er vel noe urimelig lang tid i mine øyne. - Jeg ville betalt selger 500,- slik som avtalt tidligere.

Og at fraktprisen steg til det dobbelte hørtes litt rart ut - om selger hadde forhørt seg om fraktkostnader.

Edit: Forlang kvitt. eller betal 500,-

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    3 mnd etter handel er vel noe urimelig lang tid i mine øyne. - Jeg ville betalt selger 500,- slik som avtalt tidligere.

Og at fraktprisen steg til det dobbelte hørtes litt rart ut - om selger hadde forhørt seg om fraktkostnader.

Edit: Forlang kvitt. eller betal 500,-
    Selger hadde ikke forhørt seg med frakt priser da vi snakket i telefonen ang. handel, men han anslo en pris rundt 500.-
    Noe jeg kunne leve med, hadde jeg derimot visst at han skulle forlange 1425.- hadde jeg ikke godtatt dette, jeg ville nok valgt posten.
    Jeg vil tippe på en pris på 600/700 der for dette jeg mottok.

Når jeg nå sier at han kan sende meg sin kvitering på frakten, så skal jeg betale det den er på, så sier han at han vil ikke bruke mere tid på dette, betal det du skylder slutt og syt!

kan man slik uten vidre bare godta slikt?

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Selger hadde ikke forhørt seg med frakt priser da vi snakket i telefonen ang. handel, men han anslo en pris rundt 500.-
    Noe jeg kunne leve med, hadde jeg derimot visst at han skulle forlange 1425.- hadde jeg ikke godtatt dette, jeg ville nok valgt posten.
    Jeg vil tippe på en pris på 600/700 der for dette jeg mottok.

Når jeg nå sier at han kan sende meg sin kvitering på frakten, så skal jeg betale det den er på, så sier han at han vil ikke bruke mere tid på dette, betal det du skylder slutt og syt!

kan man slik uten vidre bare godta slikt?
    Han kan ikke gjøre dette.

Maken til uprofesjonell service. Hvilken aktør er dette?

Dersom et krav bestrides kan ikke saksgangen gå via inkasso før det er et rettslig krav på de pengene.

Han må altså bevise at du skylder han disse pengene, noe som godt skal gjøres i hvert fall uten kvittering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Han kan ikke gjøre dette.

Maken til uprofesjonell service. Hvilken aktør er dette?

Dersom et krav bestrides kan ikke saksgangen gå via inkasso før det er et rettslig krav på de pengene.

Han må altså bevise at du skylder han disse pengene, noe som godt skal gjøres i hvert fall uten kvittering.
    Takk det var dette jeg ventet på!
    Som jeg sier til han, send meg orginal kvitering på beløpet så vil jeg betale han pengene!
    Når beløpet han sier avviker såpass fra det vi snakket om så kan man jo ikke bare betale uten og ha bevis for at beløpet er virkelig?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør jeg nå?
    Jeg bare venter på hans kvitering og betaler ikke før den blir sendt til meg?

Sett at han har kvitering, men orker ikke sende den til meg på e-mail.
    Han veter en måneds tid og da sender han meg rettslig inkosso?

Kan han gjøre dette?

I følge han selv så er kviteringen hos hans regnskapsfører, og han orker ikke og bruke tid og penger på og fremskaffe denne og sende den til meg. "Betal det du skylder, slutt og syt" var hans sluttkomentar.

Jeg vil ikke si hvilken aktør dette er, men jeg har lagt igjen over 150k opp igjenom årene hos denne selger. Men nå er det SLUTT, hvis han ikke forandrer holdningen til sine kunder!

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør jeg nå?
    Kontakt Forbrukerrådet

Jeg hadde ikke nølt ved å kontakte dem i dette tilfellet. Jeg hadde i hvert fall ikke godtatt å betale noe som helst uten original kvitering. Det ser jeg som en selvfølge.

Ps.
    Det er forøvrig greit du nevner hvilken aktør dette er. Veldig kjekt å vite hvem man skal styre unna..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Kontakt Forbrukerrådet

Jeg hadde ikke nølt ved å kontakte dem i dette tilfellet. Jeg hadde i hvert fall ikke godtatt å betale noe som helst uten original kvitering. Det ser jeg som en selvfølge.

Ps.
    Det er forøvrig greit du nevner hvilken aktør dette er. Veldig kjekt å vite hvem man skal styre unna..
    Jeg har vurdert ditt råd, men jeg avventer litt.

Etter at jeg skrev, dette er ingen problem send meg din kvitering så betaler jeg.

Da skrev han at "SOM SAGT BRUKER JEG IKKE MER TID PÅ DETTE!"

Dette er den siste dialog vi hadde.

Skal jeg bare kontakte forbrukerrådet først som sist for og høre hva jeg bør gjøre med dette?

Eller skal jeg komme med forslag til han, eller skal jeg bare vente til han gir lyd fra seg igjen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå skjer det ting!
    Jeg fikk en e-mail fra han i går, der han truet med inkasso, bare 10 dager etter at første kravet kom.

Jeg sier som før send meg den orginale kvitering på frakten så skal jeg betale
    med en gang
    I mollomtiden har jeg ringt fraktselskapet han brukte, og de sa at prisen for dette er 756.-
    Posten forlanger 721.-

Når jeg så svarer selger med dette så sender han meg en faktura i stedet for orginalkviteringen datert i dag, med pålydene 1475.-
    Første gang var hans krav kr 1424.- men dette kravet var altså bare skrevet i en e-mail uten faktura.

Jeg har også kontaktet forbrukerrådet, de sier at jeg helt klart skal ha kopi av hans orginal kvitering på frakt beløpet før jeg betaler dette.

Noe han nekter og sende meg.

Hva gjør jeg nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en av e-mailene jeg har fått i dag fra denne selger:

Jeg sendte deg først et beløp på mail for å gjøre det enkelt og siden du har vært kunde i mange år regnet jeg med at det gikk greit, men så påstår du at jeg lyver og bedrar deg uten grunnlag og forlanger originalkvitteringer for frakt som du ikke har noen rettigheter på.

Du forlanger ikke originalkvitteringer på produkter du kjøper det er bare ikke sånn det fungerer!

Jeg laget en faktura nå på frakt + fakturagebyr siden den enkle løsningen ikke fungerte som tenkt.

Jeg har sagt det flere ganger at du ikke får noen original kvittering, all denne svadaen at du har snakket med tollpost og posten er tull for det første så sender ikke posten så store pakker og tollpost sender ikke 3 kolli på den størrelsen til Sandnes for 756,- da har du en bedre avtale enn ..............

Hvis jeg ikke tar helt feil så var hovedbeløpet på ca 11-1200,- fra sandnes og sjøføren som kjørte det fra ........... til sandnes tok ca 2-300 så beløpet er riktig.

Dette har nå gått over til det latterlige og som nevt, jeg gidder ikke mer og sender saken videre til Lindorff neste uke.
    Med Vennlig Hilsen / Best Regards

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville av prinsipp ventet til Lindorrrfff tar saken, og gjort det klart at du bestrider størrelsen på kravet og at selger ikke kan dokumentere noe som helst for deg.

Lindorf er en profesjonell aktør og kan regelverket, og de vil da kreve av selger at han kan dokumentere saken.

Om dette mot formodning skulle gå til din disfavør så holder det å betale et lite gebyr de sender, tipper dette er ca. 50 kroner. Verdt å teste.

Snakk om å ødelegge et langvarig kundeforhold for småpenger, og noe som kunne vært unngått med ryddighet fra deres side i utgangspunktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Ville av prinsipp ventet til Lindorrrfff tar saken, og gjort det klart at du bestrider størrelsen på kravet og at selger ikke kan dokumentere noe som helst for deg.

Lindorf er en profesjonell aktør og kan regelverket, og de vil da kreve av selger at han kan dokumentere saken.

Om dette mot formodning skulle gå til din disfavør så holder det å betale et lite gebyr de sender, tipper dette er ca. 50 kroner. Verdt å teste.

Greit å vite at det er ............. da. Snakk om å ødelegge et langvarig kundeforhold for småpenger, og noe som kunne vært unngått med ryddighet fra deres side i utgangspunktet.

PS! Det er ikke de du skrev, selger bare hentydet til de med det han skrev!!!!

Vil du gå inn og prikke ut navnet?

Jeg har nå fått orginal kviteringen fra selger, den er på 1244.- og nå har jeg betalt den så saken ute av verden.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Det er ikke de du skrev, selger bare hentydet til de med det han skrev!!!!

Vil du gå inn og prikke ut navnet?

Jeg har nå fått orginal kviteringen fra selger, den er på 1244.- og nå har jeg betalt den så saken ute av verden.
    Hehe...uansett veldig uprofesjonelt av selger. Utrolig at det skal være så vanskelig for folk. Ryddighet er alfa og omega ved kundebehandling.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt saken ble endt uten videre drama.
    Kunne du forøvrig sendt meg PM ang hvilken bedrift dette var? Er svært redd for å rote meg inn i slike saker..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •