God "High end lyd uten delefilter" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 261
    Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    ... Hvis man prøver et google søk, med bilder, får man opp, printbane - Google Search sånn sett er det mange idioter, som legger bildet av dama si.

Riktig nok under googling av "High end speaker" så får jeg dette bildet opp: http://www.cameraphonesplaza.com/wp-...speaker-02.jpg ? ...
    Enig1! Internett kan være fæle greier. Søk for eksemel på nettet med frasen "antonio mendoza + mayhem" og gå på første treff. Eller trykk på de to døde fluene som "holder på" i dette eksempelet.

Dama bak link nr. 2 i innlegget skulle du forresten bare være glad for å få opp. Du kan jo kalle henne `mamma` inntil videre. God (audiofil) framtid!

God "High end lyd uten delefilter"-sony-ericsson-ms500-outdoor-wireless-speaker-02-1-jpg

Enig2; Den lille høytaleren der var en skuffelse!

Peace & Love & Strawberry Pie!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Hva tror du et hovedkort i en pc er? Det er et digert print brett med masse printbaner.
    Lurer fælt på kunnskapene dine om pc...
    Selvfølgelig vet jeg hva motherboard er, men det er jo forskjell på plast og tre.

Har jo bygget ca 5 datamaskiner nå kanskje ennå flere, ved å skru maskinene fra hverandre, på grunn av en oppgradering.

Men nå er nok delefilter og hovedkort 2 helt forskjellig ting, siden delefilter ofte bruker ting skrudd fast i platen, mens hovedkort bruker halvledere i kortet.

Nå kan det være at man ikke har en ordliste, siden forskjellige ord, kan være like, selv om ikke de brukes, tror nok printbane er mest brukt "innen lyd & bilde" som en betegelse for kretskort.

Er et eksempel på pc høytaller, der forsterkeren er et kretskort.

Ofte i logitech bass høytallere, som er nedi 20 hz, låter ganske bra med stor trøkk. Men spiller man høyt nok kan det oppstå støy på lyden, siden magnetspolen kan forstyrre kortet ved magneten.

Det jeg lurer på, finnes det smarte høytaller? Som er så smart, at de klarer å gjengi god lyd, fra en dårlig cd?
    Hvis meningen med "High end" er at lyden skal bli korrekt lyd, så gjør det lyden dårlig ved feil valg av resten av anlegget.
    Men hadde høytallerene, vært så smarte, at det ikke er mulig å spille forvrengt lyd fra høytallerne, også lyden blir like bra, så ville jeg nok si høytallerene er verd 300 000 kr.

Men eller?
    Kan noen som har gode høytaller, verdi, 300 000 kr eller som mener som har veldig god lyd, si hva de liker av musikk, så er det enklere for meg å forstå hva som gir god lyd, på dyre høytallere.

Hvis alle var som meg, og liker "Erlend Bratland" så tviler jeg på "High end" produsentene hadde klart å bevise hva god lyd er.

Fikk vite, fra soundgarden at ingen norske artister har utstyr eller vilje å priotere god lyd, de prøver heller det i siste rekke.
    Siden det ville ha blitt for dyrt å produsere.

Kanskje USA eller Tyskland lager bedre musikk?

Gitar,bass forsterker, gir de korrekt lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må sannelig hente meg mer popcorn nå, dette var en artig tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du mest på at "printbaner" ofte er tre som er hullete, og gir vibrasjoner?

F.eks en blanding av metall, tre, er langt bedre?
    Plast går vel som printbaner?
    Uuuupssss. Burde ikke blandet meg inn her.

Prøv ihvertfall å Gooogle høyTTaler istedetfor høytaLLer så blir nok resultatet bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Jeg må sannelig hente meg mer popcorn nå, dette var en artig tråd
    Hente Popcorn hour?

Sikkert bra for tenne, hehe.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... jeg ler meg skakk LMH1, du er et av tidenes beste forumtroll:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    hehe... jeg ler meg skakk LMH1, du er et av tidenes beste forumtroll:-)
    Og du er blandt de hyggeligste?

Men tilbake til spørsmålene
    Hva liker du av musikk, som mener kan defineres som sammenligning av gode og dårlige høytallere.

Hva bruker du Dali Grand, Dali Grand Vocal, Dali Concept 2, B&W ASW600.
    Nå er det nok forskjeller på Dali og B&W, men blir sikker ennå bedre smak å blande yogurt og iskrem.

Men hver av oss, har hver sin smak.

Det virker ut som du er selger, HansMarius. Vertfall står det i profilen din.
    Så vi håper du ikke sier det samme til en idiot kunde som ikke forstår at "High end" er så mye bedre.
    Siden dere ikke klarer helt å overbevise meg, at dyre høytallere, er så mye bedre, så må jeg gå i forskjellige lyd butikker, som hifi klubben, soundgarden etc, for å få en demostasjon.

Jeg er nok sikker på at de fleste selgere, syns det er irriterende med kunder, som vil vite hva som er bra eller ikke, men som ikke har lyst å kjøpe noe, de fleste selgere får provisjon på hver produkt de selger, og demostasjon gir ingen fortjeneste vis ingen kjøper noe.

Men det med garantier, så er vel neppe hifiklubben og soundgarden bedre en mange andre, som f.eks ljudia og clasohlson.

På nettbutikkene, har man nok 14 dagers åpen kjøp, på lefdal & elkjøp har man som regel 30 dagers åpen kjøp, men på så dyre som hifiklubben tilbyr neppe det. Mest på grunn av høytallerene på spesialbestilles, tror neppe man få høytallerne levert samme dag man betaler. Det tror jeg neppe er lagerplass til.

I motsetning til de fleste butikker.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig vet jeg hva motherboard er, men det er jo forskjell på plast og tre.

Har jo bygget ca 5 datamaskiner nå kanskje ennå flere, ved å skru maskinene fra hverandre, på grunn av en oppgradering.
    Bygget 5 pc'er ved å oppgradere dem? Å bygge en PC er jo ABC123. Ting passer kun der de er ment å være.

Men nå er nok delefilter og hovedkort 2 helt forskjellig ting, siden delefilter ofte bruker ting skrudd fast i platen, mens hovedkort bruker halvledere i kortet.
    Nei det basert på akkurat det samme. Komponentene i et delefilter er da ikke skrudd fast! De er enten loddet sammen eller tilknyttet hverandre via printbaner.
    Et hovedkort er bare langt mer avansert og bygget opp lagvis med mange underliggende printbaner.

Nå kan det være at man ikke har en ordliste, siden forskjellige ord, kan være like, selv om ikke de brukes, tror nok printbane er mest brukt "innen lyd & bilde" som en betegelse for kretskort.
    Egentlig ikke. Et printkort er et rent kort uten kretser.
    Et kretskort er et printkort med kretser.

Ofte i logitech bass høytallere, som er nedi 20 hz, låter ganske bra med stor trøkk. Men spiller man høyt nok kan det oppstå støy på lyden, siden magnetspolen kan forstyrre kortet ved magneten.
    For det første... Logitech nedi 20Hz? Den må du lengere ut på landet med. For det andre er logitech sine høyttalere magnetisk skjermet så den støyen du opplever er forvrengning fordi du spiller for høyt.

Det jeg lurer på, finnes det smarte høytaller? Som er så smart, at de klarer å gjengi god lyd, fra en dårlig cd?
    Hvis meningen med "High end" er at lyden skal bli korrekt lyd, så gjør det lyden dårlig ved feil valg av resten av anlegget.
    Men hadde høytallerene, vært så smarte, at det ikke er mulig å spille forvrengt lyd fra høytallerne, også lyden blir like bra, så ville jeg nok si høytallerene er verd 300 000 kr.
    Smart høyttaler? NEI. En High End høyttaler skal ikke farge lyden eller gjøre den bedre enn den i utgangspunktet er. Det er det som er hele poenget med en high end høyttaler.
    En dårlig CD vil kanskje låte brukbart på et Cerwin Vega anlegg fordi det er såpass dårlig oppløst at man ikke fanger opp det faktum at CD'en er høyt komprimert eller dårlig mastret.

Ingen som kjøper High End anlegg vil benytte det til å høre på dårlige innspillte CD'er uansett. Det er bortkastet penger. Til det har de Logitech anlegget som spiller fra Spootify.

Men eller?
    Kan noen som har gode høytaller, verdi, 300 000 kr eller som mener som har veldig god lyd, si hva de liker av musikk, så er det enklere for meg å forstå hva som gir god lyd, på dyre høytallere.

Hvis alle var som meg, og liker "Erlend Bratland" så tviler jeg på "High end" produsentene hadde klart å bevise hva god lyd er.
    Musikk sjanger har egentlig ikke så mye å si, da det er ikke sjangeren som nødvendigvis bestemmer lydkvaliteten. Det er bryet de har tatt seg med å lage det som avgjør.
    Fins mang en Kari Bremnes innspilling eller Bliss som er meget bra. Men fins også noe pop musikk som er bra men her er det dog vanskelig å finne gode innspillinger.

Fikk vite, fra soundgarden at ingen norske artister har utstyr eller vilje å priotere god lyd, de prøver heller det i siste rekke.
    Siden det ville ha blitt for dyrt å produsere.
    Det blir for dumt.

Gitar,bass forsterker, gir de korrekt lyd?
    Ja så absolutt til en bassgitar så gjør de det. Til noe annet så nei.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja så absolutt til en bassgitar så gjør de det. Til noe annet så nei.
    Der tar du feil Revox; "Gitar,bass forsterker, gir de korrekt lyd?" gir også korrekt lyd ved bruk av vanlig elektrisk gitar:-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Der tar du feil Revox; "Gitar,bass forsterker, gir de korrekt lyd?" gir også korrekt lyd ved bruk av vanlig elektrisk gitar:-)
    Hehe sant nok. Men tviler på at hans bruksområde ville vært en gitar i dette tilfellet så hadde ikke spillt noen rolle

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygget 5 pc'er ved å oppgradere dem? Å bygge en PC er jo ABC123. Ting passer kun der de er ment å være.
    Har du bygget datamaskin?

Det er ikke så enkelt.
    Hva med planlegging, tilpasse oppsettet til komponentene, ikke minst fysisk sette den sammen. Blir nesten det samme som på høytaller bygging, har man ikke plan/ide om hvordan ting skal være, ender man med at ting mislykkes, eller funger dårlig.

Dessverre er det ikke som en lyspære, der det finnes bare E14 og E27 sokkel, som sier at man kan sette i hvilken som helst lyspære med samme voltstyre, så sant det er samme sokkel.

Har opplevet en del ganger, ram og prosessor som passer fysisk, men som ikke funger, på grunn av bios begrensing, ikke alltid finnes det oppdateringer som fikser det.

Så å si at det finnes "hovedkort som passer sammen med hvilken som helst ram/prosessor" så blir det samme som å si:

"Samme hva slags høytallerelementer som man har i kassen, det som har noe å si på lyden, er størrelsen på kassen."

Ting er ikke så enkelt, muligens det funger å få lyd ut av en høytaller uten delefilter, men det blir som å kjøpe en super kraftig prosessor, når resten av maskinen ikke holder følge.

Å bygge høytaller, blir litt av det samme, selvfølgelig får man ikke ting helt perfekt med en gang, men etterhvert får man greit nok resultat.

Selvfølig er det vanskelig å konkurerer mot "High end" men uten om delefilter, er det nok mulig, hvis man bygger kabinettet tykt, man får neppe helt riktig delefilter, men selve lyden fra kassen kan man vel klare ved tykke sponplater, og kraftige elementer, som er av god kvalitet.

Vil uansett ikke bli 100% perfekt lyd, men man må si seg fornøyd om man klarer 80% av de fleste musikk platene, uansett har man sikkert spart en del tusen kr på å bygge selv.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jøss

holy mother of....................................
    Skal jeg le eller gråte ??????????????
    Tar meg en øl og lener meg tilbake, mens jeg avveier og venter på neste innspill 8)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er der noen logisk grunn til etterlyser erfaringer fra folk med høyttalere til 300.000? Tenk litt.....
    Hvorfor kan du ikke gå ut å lytte på høyttalere selv? Det er DU der skal like lyden, ingen andre.
    Du er simpelthen så langt ute på vidderne med dine tanker og funderinger at det er litt tragisk. Gå nå ut i noen butikker min venn.....eller liker du bare ikke den virkelige verden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    holy mother of....................................
    Skal jeg le eller gråte ??????????????
    Tar meg en øl og lener meg tilbake, mens jeg avveier og venter på neste innspill 8)
    gråt du? Håper du nyter øl-en.

Jeg bare svarer, på noen av idiotiske svarene jeg får.

Alt er ikke ABC eller like enkelt, definisjon av enkelt, kommer ann på personen.
    Noen syns det er enkelt å bygge høytallere, andre syns det er enkelt å gjøre noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er der noen logisk grunn til etterlyser erfaringer fra folk med høyttalere til 300.000? Tenk litt.....
    Hvorfor kan du ikke gå ut å lytte på høyttalere selv? Det er DU der skal like lyden, ingen andre.
    Du er simpelthen så langt ute på vidderne med dine tanker og funderinger at det er litt tragisk. Gå nå ut i noen butikker min venn.....eller liker du bare ikke den virkelige verden?
    Ja kan jo gjøre det, gjør sikkert ikke noe for dere som er selgere, å kaste bort tid på de som er bare interisert i å vite mere om produktene.

Skal fortsette å høre på nye ting, men ja det er ikke lett å finne noen butikker som gratis, vil demostere høytallere til 300 000 kr. Fleste har ikke dyrere enn 45 000 kr på utstilling, som alle kan høre på. Siden tyveri kan forekomme på natten, så er det nok få som betaler så mye.

Ofte vil ikke selgerene, at de spiller for høyt, siden det kan skremme bort kundene, så det blir vanskelig å avgjøre hvor gode høytallerne virker er, hadde vært fint om man kunne skru lyden på maks, så vises det seg om lyden blir forbrengt eller ikke. Tror nok den blir det.

Jeg vet det er jeg som skal like lyden, men dere forstår vel jeg vil lære litt om evne? Og jeg vil gi også de dyre høytallerne en sjangse for å vise hva de duger for. Men har ennå ikke funnet noe som jeg mener er verdt å høre på. Martin Logan fikk jeg lyst å høre på, men en selger på soundgarden at Martin logan er dårlig på diskant, mellomtone selv om lyden blir helt ren.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bygget datamaskin?

Det er ikke så enkelt.
    Hva med planlegging, tilpasse oppsettet til komponentene, ikke minst fysisk sette den sammen.

Desverre er det ikke som en lyspære, der det finnes bare E14 og E27 sokkel, som sier at man kan sette i hvilken som helst lyspære med samme voltstyre, så sant det er samme sokkel.

Har opplevet en del ganger, ram og prosessor som passer fysisk, men som ikke funger, på grunn av bios begrensing, ikke alltid finnes det oppdateringer som fikser det.

Så å si at det finnes hovedkort som passer sammen med hvilken som helst ram/prosessor så blir det samme som å si:

"Samme hva slags høytallerelementer som man har i kassen, det som har noe å si på lyden, er størrelsen på kassen."

Ting er ikke så enkelt, muligens det funger å få lyd ut av en høytaller uten delefilter, men det blir som å kjøpe en super kraftig prosessor, når resten av maskinen ikke holder følge.
    Om jeg har bygget en pc? Tror ikke jeg hadde vært så breial i uttalelsene mine om jeg ikke hadde hatt noe å backe det opp med.

Å finne riktig prosessor til riktig hovedkort er strengt tatt ikke så vanskelig da du. Man leser i spesifikasjonene.. Ahhh Socket AM3 støtte på dette hovedkortet. Hva slags prosessor skal man ha da mon tro? En LGA1156? Bare å bruke litt superlim så sittern siden den ikke ville passe.

Ser man det. DDR3 støtte står det. Da er det vel bare å finne fram de gamle edo-ram brikkene gamlefar har i skoesken på loftet. En god tanke for kortet for sporet men vi får kanskje plass til 2 i lengden? Double the fun.

Men for å være litt seriøs. Poenget er at det skal litt til å gjøre noe feil her så lenge man gidder å lese de få linjene under produktene.

Eneste man må finne ut av er hvilken prosessor som dekker behovet, og hvilket skjermkort som gjør jobben godt nok etc.

Dette blir det samme som en høyttaler. Man må lytte til forskjellige høyttalere i kombinasjon med forskjellige forsterkere for å finne ut hva man liker. Eller stole på det fagblader eller andre mer erfarne annbefaler.

Å blande High End og Logitech i samme setning er bare tull. Det man effektivt gjør der er å sette en Commadore 64 i samme båsen som det beste Alienware har å by på.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så å si at det finnes "hovedkort som passer sammen med hvilken som helst ram/prosessor" så blir det samme som å si:

kassen har veldig mye og si på lyden faktisk,

noen andre forslag??

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LMH1

Kan du være så snill å lese igjennom denne før du spør noe mer?

http://www.mamut.net/dynabel/HT_BOK_3.PDF

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High-End høytaler som er både åpen og lukket siden den lukker igjen når det trengs...

Mangel på fantasi er det ikke. Det gjelder forsåvdt mange byggere også. Finnes ikke grenser for hva folk finner på å montere elementer i. Noen av dem hadde fått selv Salvador Dali til å måpe.

Hihi... "Eksosventiler" på høytalere priceless.

Kunne vært kjekt om man samtidig hadde montert en servomotor el. til å trekke inn en vegg for mindre volum. En basskasse til enhver anledning :P

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gråt du? Håper du nyter øl-en.

Jeg bare svarer, på noen av idiotiske svarene jeg får.

Alt er ikke ABC eller like enkelt, definisjon av enkelt, kommer ann på personen.
    Noen syns det er enkelt å bygge høytallere, andre syns det er enkelt å gjøre noe annet.
    Nei definisjonen av enkelt kommer ikke ann på personen. En person med normal teknisk innsikt som de fleste her inne besitter vil iløpet av en 1 times tid ha klart å sette sammen en normal stasjonær pc uten hjelp bare ved å se på delene. De passer kun et sted. Passer de et annet sted også setter man dem i nr 1 og så nr 2 og så nr 3 osv osv osv. Logikk!

Det går også logikk i valg av komponentene. Det første man starter med er hovedkort. Her får man allerede valgene om sokkel i nettbutikken. Så velger man f.eks AM3. Finner et som passer prisen man er villig til å betale.
    Deretter går man til prosessor. Her får man også valg om sokkel. Velger igjen AM3. Finner den prosessoren som passer prisen man er villig til å betale.

Så går man til minne. Her får man opp forskjellige alternativer man ikke har vært borti før. Så man går til handlekurven å sjekker fort spesifikasjonene til hovedkortet. AHA DDR3 PC3-10600. Så går man tilbake til minne å velger dette. Da har man også lært til neste gang at man sjekker hvilke minnetype hovedkortet støtter før man går videre.

Og sånn fortsetter man.

Man vil utifra dette få en maskin man har råd til som i fleste tilfeller vil gjøre jobben godt nok. Mangler man noe eller noe blir feil så JA da har man lært det selv, det som blir feil kan sendes tilbake uansett. Eller man kan være lur å spørre noen et enkelt spørsmål. Hvilket skjermkort vil passe godt til dette hovedkortet og denne prosessoren? Jeg er en moderat spiller f.eks.

Da får du svar på akkurat det du lurer på og problemet løst.

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •