God "High end lyd uten delefilter" - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 261
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Et delefilter derimot er der for å dele av elementene slik at de ikke spiller en frekvens de ikke klarer. F.eks. en diskant trenger ikke prøve å spiller bass og motsatt.
    Hvis du klarer å få piezo diskant å spille som bass/mellomtone, er du/dere flinke. Men elementet går ikke så lett i stykker, Diskant (Normal, dome) klarer man nok å spille i hele registeret, men da er jeg 80% sikker at lyden vil blir langt dårlige en Piezo, og diskanten ryker lettere en 5 watts element på 2".

Mellomtonen hadde klart seg bedre, her, men ja dype bass toner, vil nok ryke elementet over tid.

Selv har jeg koblet Piezo diskant/horn til bass forsterker, eneste som skjer er at lyden blir dempet, og lyden blir dårligere, men elementer gir ingen bass. Ingen vibrasjoner, eneste må være at ørene vibrerer ved for høy lyd.

Nå vet ikke jeg om Piezo, har innebygd delefilter, men tviler på det er plass til det, i et 1" element driver.

Med bass/mellomtone, kan den spille i hele registeret, om delefilteret ikke sier noe annet, men jeg klarer ikke å merke at lyden blir dårligere, selv på MGR element som dere sikkert mener er "Søppel element" innenfor Lyd.

Nå blir det nok fysisk ikke riktig, å bruke elementet uten om hva det er beregnet til.

Er klar over tråden var utgangspunkter rettet mot forsterker/delefilter, men ja vi faller litt utenom siden diskusjonen fortsetter.

Er dere enig eller uenig her?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er like bra som de andre du har startet, så jeg slenger meg på for å følge med

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på spørsmålene dine LMH1, er 42.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Denonbuster.

Han legger faktisk sjel i å skrive usammenhengende i tillegg til å finne frem eksempler og sammenligninger som selv en edru mann kan begynne å klø seg i huet av:-)

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lol

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Så konklusjonen er at om man har høyttalere uten delefilter er faren stor for at man kjører av veien og ødelegger bilen og felgene 8)

dette oppsummerer hele tråden ganske bra.

ps.kan ikke en eller annen moderator stenge denne tråden?

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller på den andre siden er det jo litt gøy med sånne tråder

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke flere enn meg som sitter igjen med en følelse av det er en som kødder skikkelig med oss her.
    Han kommer med ingen komentarer til alle de negative komentarer som er i alle hans innlegg.
    Bare en tanke.
    Men gøy er det å følge med.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Denne tråden er like bra som de andre du har startet, så jeg slenger meg på for å følge med
    +1 Disse trådene har en merkelig tendens til å begynne å leve sitt eget liv

LMH1: jeg har noen seriøse og velmente forslag til deg:
    1) les litt teori, begynn med wikipedia Høyttaler - Wikipedia Høgtalar - Wikipedia Den siste er på nynorsk men det går vel greit. Det nevnes bl.a. at piezo-høyttalere benyttes i sirener i bl.a. alarmer. Høyttalere skal lage lyd, de skal sette luft i bevegelse, og da er det en del naturlover som gjelder. Viktige parametre er motor (snakker da om magnetsystemet i en høyttaler, spole og magnet) og membranvekt og membranstørrelse. Energien som tilføres høyttaleren fra forsterkeren skal altså omsettes til bevegelse for at det skal bli lyd.
    2) Tell til 10 og sett deg ned og tenk litt over hva du spør om, prøv å konsentrere deg om ett spørsmål om gangen.
    3) kan du være så snill og droppe begrepet high-end for en stund?

Jeg går med planer om å bygge et par høyttalere til mitt anlegg. Til tross for at jeg har en viss kjennskap til alle de fysiske egenskapene til en høyttaler og delefilterkomponenter, vet jeg at konstruksjon av delefilter er vanskelig og krever veldig inngående kjennskap til høyttalerelementene man skal bruke og hvilken funksjon de forskjellige komponentene i et delefilter har. Derfor kommer jeg til å se etter et byggesett eller konstruksjon som er godt beskrevet som noen som har skikkelig peiling har konstruert

I et delefilter snakker vi om spoler, kondensatorer og motstander i en million forskjellige mulige kombinasjoner for å komme frem til den perfekte funksjonen tilpasset akkurat de elementene man bruker. En diskantdome er ikke bare en dome, det finnes 100-vis forskjellige typer som er spesielt konstruert med en spesifikk ytelse for øyet. Så hvorfor bruker ikke ikke alle høyttalere bare bruker en piezo i steden tror du?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Hvis du klarer å få piezo diskant å spille som bass/mellomtone, er du/dere flinke. Men elementet går ikke så lett i stykker, Diskant (Normal, dome) klarer man nok å spille i hele registeret, men da er jeg 80% sikker at lyden vil blir langt dårlige en Piezo, og diskanten ryker lettere en 5 watts element på 2".

Mellomtonen hadde klart seg bedre, her, men ja dype bass toner, vil nok ryke elementet over tid.

Selv har jeg koblet Piezo diskant/horn til bass forsterker, eneste som skjer er at lyden blir dempet, og lyden blir dårligere, men elementer gir ingen bass. Ingen vibrasjoner, eneste må være at ørene vibrerer ved for høy lyd.

Nå vet ikke jeg om Piezo, har innebygd delefilter, men tviler på det er plass til det, i et 1" element driver.

Med bass/mellomtone, kan den spille i hele registeret, om delefilteret ikke sier noe annet, men jeg klarer ikke å merke at lyden blir dårligere, selv på MGR element som dere sikkert mener er "Søppel element" innenfor Lyd.

Nå blir det nok fysisk ikke riktig, å bruke elementet uten om hva det er beregnet til.

Er klar over tråden var utgangspunkter rettet mot forsterker/delefilter, men ja vi faller litt utenom siden diskusjonen fortsetter.

Som jeg sagde tidligere, du er helt ute på Hardangervidda med dine teorier.
    Alle elementer er begrenset i frekvensomfang av fysiske love, hvordan vil du få et mellomtone element til å spille bass? Det går jo bare ikke. Setter du enheten i en transmisjonlinje får du dybere frekvenser, men aldrig dyb bass.
    Et piezohorn er jo ikke laget for å spille bass, det går jo bare ikke.
    Bruker du en høyttaler uten delefilter vil de forskjellige enheter spille samme frekvenser, bassen vil spille langt op i mellomtonen og mellomtonen langt op i diskantområdet, det blir forferdelig lyd av dette. Har du hørt en subwoofer spille opp tll 200? Det lyder forferdeligt for det er ikke det den er laget for....
    Kunne tenke meg å høre dine høyttalere, du siger du bruker et udempet piezohorn i de jo....

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bevares.. Dette blir for drøyt.

Piezoelectric speakers are frequently used as beepers in watches and other electronic devices, and are sometimes used as tweeters in less-expensive speaker systems, such as computer speakers and portable radios. Piezoelectric speakers have several advantages over conventional loudspeakers: they are resistant to overloads which would normally destroy most high frequency drivers, and they can be used without a crossover due to their electrical properties. There are also disadvantages: some amplifiers can oscillate when driving capacitive loads like most piezoelectrics, which results in distortion or damage to the amplifier. Additionally, their frequency response, in most cases, is inferior to that of other technologies. This is why they are generally used in single frequency (beeper) or non-critical applications.
    Piezoelectric speakers can have extended high frequency output, and this is useful in some specialized circumstances; for instance, sonar applications in which piezoelectric variants are used as both output devices (generating underwater sound) and as input devices (acting as the sensing components of underwater microphones). They have advantages in these applications, not the least of which is simple and solid state construction which resists the effects of seawater better than, say, a ribbon based device would.

Med andre ord. Slå fra deg piezo. Det har ingenting i en høyttaler å gjøre.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Jeg og har et spørsmål:

er det vanlig å bruke fulltoneelementer uten noen form for delefilter?
    Både og... Vet at det er noen som har lagt inn sugekretser for å fjerne visse ulyder i enkelte frekvensområder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den elektrostatiske høyttaleren har noen få fundamentale svakheter, som har bidratt til å gjøre den til et produkt for spesielt interesserte. Den er først og fremst kostbar å produsere, og tar lett skade. Den har også begrenset bassgjengivelse og lydnivå, og dårlig spredning av de høyere frekvensene. I tillegg opereres det med svært høye spenninger, som medfører fare for gnistdannelse.

Noen få produsenter har fortsatt utviklingen etter at Quad forsvant. Mest kjent er trolig amerikanske Martin Logan og nederlandske Audiostatic. Man har løst eller bedret de fleste av elektrostathøyttalerens problemer gjennom avanserte modifiseringer av konseptet, men med enda høyere pris som følge.
    Er det slik at elektrostatiske høyttaleren på noen måter er dårligere en vanlig høytaller, spessielt diskant?

Kunne tenke meg å høre noen gode, så får jeg se hva jeg syns.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hattestørrelsen ?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at elektrostatiske høyttaleren på noen måter er dårligere en vanlig høytaller, spessielt diskant?

Nei, Elektrostater er gjerne suverent gode på mellomtone og diskant, men er som oftest svake på dyp bass og å skape høye lydtrykk. Spredningskarakteristikken opp i frekvens er selfølgelig en utfordring på de store membran areal som gjerne benyttes, men det har ofte produsentene løst på en eller annen måte.

Problemet med Bass på elektrostat prinsippet er vel både det at elektrostater ikke benytter en lukket kasse for de lavere frekvensene, slik at man gjerne får et akustisk kortsluttning, samt at høyere lydtrykk ned i frekvens gjerne krever lenger slaglengde, noe som igjen er en utfordring pga stator avstanden som trengs. Større stator avstand krever høyere spenning på membran og stator, dermed får man lettere overslag og hull i membranet.

Det brukes derfor ofte vanlige dynamiske høytalerelementer og kasse i bass området på slike høytalere, så det er vel ofte hybrid elektrostat høytalere som er det mest vanlige.

Vil selfølgelig annbefale deg å hører på div elektrostat høytalere ja, litt mer kunnskap og erfaring er aldri dummt å ta med seg. :-D

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hattestørrelsen ?
    det kunne det vel ha vært, men er vel her svaret på "The Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything" ref. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Edit: det skulle ikke forundre meg om vi ikke snart får servert selve spøsmålet til dette svare her, tror isen er inne på noe....

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser ellers at du siterer dette LMH1:
    Den elektrostatiske høyttaleren har noen få fundamentale svakheter, som har bidratt til å gjøre den til et produkt for spesielt interesserte. Den er først og fremst kostbar å produsere, og tar lett skade. Den har også begrenset bassgjengivelse og lydnivå, og dårlig spredning av de høyere frekvensene. I tillegg opereres det med svært høye spenninger, som medfører fare for gnistdannelse.

Noen få produsenter har fortsatt utviklingen etter at Quad forsvant. Mest kjent er trolig amerikanske Martin Logan og nederlandske Audiostatic. Man har løst eller bedret de fleste av elektrostathøyttalerens problemer gjennom avanserte modifiseringer av konseptet, men med enda høyere pris som følge.
    Ver ikke hvor dette er hentet fra, men det med at Quad forsvant, det er vel ikke helt riktig?

Quad Hifi - Home

Edit: Ellers så har vel Quad netopp noen ESL modeller uten delefilter, det kommer vel under definisjonen god high end lyd uten delefilter...

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hattestørrelsen ?
    Meningen med livet!

Edit: Følger ikke med i timen.. overhode...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Nei, Elektrostater er gjerne suverent gode på mellomtone og diskant, men er som oftest svake på dyp bass og å skape høye lydtrykk. Spredningskarakteristikken opp i frekvens er selfølgelig en utfordring på de store membran areal som gjerne benyttes, men det har ofte produsentene løst på en eller annen måte.
    Spredning og dipolegenskapene er ikke knyttet til selve elektrostatprinsippet. T+A har ELS-diskant i et par av sine modeller, og der er det både kasse og ganske bred spredning da diskanten er liten.

Imidlertid er dynamikk et omfattende problem på ELS-er av "normal størrelse".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    det skulle ikke forundre meg om vi ikke snart får servert selve spøsmålet til dette svare her, tror isen er inne på noe....
    Hvis det er meg du sikter til så tror jeg du overvurderer meg en smule

Imidlertid, som det fremgår av filmen/boka, så er det jo selve jorda og menneskeheten som er den ultimate datamaskinen som regner ut hva som er selve spørsmålet. Det rimer egentlig ganske godt med mitt livssyn, å forstå meningen med livet handler om å leve, det finnes ingen snarvei, så sånn sett er hele settingen utrolig relevant for alle.

Imidlertid er den relevant for tråden også, en person stiller 1000 spørsmål og trekker alt for raske konklusjoner, han trenger å leve litt for å lære å stille noen spørsmål han over hodet har forutsetninger for å forstå svarene på. Uansett hvor mange formaninger han får så skjer ikke det over natten.

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •