God "High end lyd uten delefilter" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 261
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis man ikke liker god lyd er det en utmerket ide.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvis man ikke liker god lyd er det en utmerket ide.
    Har du hørt disse (se bort fra superdiskanten og dens delefilter):

http://www.zuaudio.com/images/storie...nemk2specs.pdf

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zu er et ganske så godt eksempel på at fulltoneelement uten delefilter kan fungere ypperlig, i allefall i følge mine kobber-ører.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går bra med bildet, blev bare overrasket over du hadde fundet det...
    TLS50 er laget på 70 tallet av håndverkere der ikke hadde tilgang til cnc fresere og nymodens masseproduksjon. Håndlaget alt.
    De er samleobjekter idag og beholder verdien. Kjøper du nytt idag regner du med ca 40 % tap om du må selge, kjøper du TLS50 kan du tjene penger istedet.
    Disse spiller fra 25-20.000hz så du trenger ikke subwoofer heller.
    Samleobjekter, det betyr at det har stått imot tidens tann, at det spiller fantastisk musikk, og, veldig viktigt, spiller myyye bedre enn diverse økonomi-og mellemklasse høyttalere du kan kjøpe idag.......
    Et sånt sett sammen med en god vintage forsterker, eller en Music Angel rørforsterker, og du er i himlen, desuten koster det ikke mye.
    Jeg skjønner deg virkelig ikke, hvorfor i himlens navn prater du hele tiden om høyttalere i 200.000,- klassen? Hva er vitsen? Skal jeg ha ny bil, er det da vits i om jeg spør om Mercedes McLaren SLR eller Bugatti Veyron virkelig er verdt pengene når jeg egentlig bare har penge til en Golf? Jeg skjønner det ikke helt.
    Så var der et sett Epos til salgs også : http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/67314

http://www.diyaudio.com/forums/full-...co.uk/drivers/

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Har du hørt disse (se bort fra superdiskanten og dens delefilter):

http://www.zuaudio.com/images/storie...nemk2specs.pdf
    Jeg har hørt et par av modellene fra Zu. De har så definitivt delefilter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det går bra med bildet, blev bare overrasket over du hadde fundet det...
    TLS50 er laget på 70 tallet av håndverkere der ikke hadde tilgang til cnc fresere og nymodens masseproduksjon. Håndlaget alt.
    De er samleobjekter idag og beholder verdien. Kjøper du nytt idag regner du med ca 40 % tap om du må selge, kjøper du TLS50 kan du tjene penger istedet.
    Disse spiller fra 25-20.000hz så du trenger ikke subwoofer heller.
    Samleobjekter, det betyr at det har stått imot tidens tann, at det spiller fantastisk musikk, og, veldig viktigt, spiller myyye bedre enn diverse økonomi-og mellemklasse høyttalere du kan kjøpe idag.......
    Et sånt sett sammen med en god vintage forsterker, eller en Music Angel rørforsterker, og du er i himlen, desuten koster det ikke mye.
    Nå er det neppe mange som kjøper høytaller fra 70 tallet, fleste ser etter noe nytt.

Mener du å si at TLS50 klarer å spille langt bedre en de fleste B&W, Dali, CERWIN-VEGA høytallere i samme størrelse? Hvis høytallerene er fra 70 tallet blir jeg veldig overrasket.

Tenker du på en slik forsterker? http://www.kongarne.com/maforum/inde...d=11&private=0

I så fall må man ha dvd spilleren eller blueray spilleren under forsterken.

Vet dere om noen steder, som man kan høre på TLS50? Tror ikke man finner noe slikt på loppemarked, eller i butikk.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange høyttalere har du egentlig vært å se/høre på i butikker?
    Du prøve Audiocompaniet hvor du kan høre på Martin Logan, bl.a. topp modellen CLX, Stereofil som har Kef, Tannoy og Klipsch bl.a., Soundgarden, Oslo HiFi Senter, Norsk Audio Teknik med Dynaudio og Gallo, Lyric HiFi i Torggata med ProAc, her kan du også lytte til elektrostatiske hodetelefoner der spiller bedre enn høyttalere til 1 million, osv osv, der er andre butikker enn HiFi Klubben jo....
    Du kan umuligt sammenlikne IMF med Cerwin Vega da, hallo. Cerwin Vega er for headbangers og de spiller jo ikke dyb bass i det hele tatt. Om du hadde hørt bassen fra en IMF ville du endre mening fort som fy.....
    En høyttalers teknikk har jo egentlig ikke utviklet seg mye, samme med en forsterker, hvorfor er det vanskeligt å tro på at gammelt utstyr spiller bra? Med tiden blir det dog vanskeligt å finde deler til de, derfor er det litt en jobb med leting om man trenger en ny diskant f.eks.
    Mange IMF entusiaster bruker 30 år gamle Bryston, Quad og Hafler forsterkere, disse kan du finde på E-bay av å til. Det er klassikere som folk virkelig tar vare på og ikke hiver i søplet som man gjør med alt det nye man blir trøtt av etter en liten stund.
    Kjøper du en surround receiver idag er den jo foreldet imorgen. Og ja, jeg vet om en i Oslo der har 4 sett med IMF høyttalere, 1 TLS50, 2 TLS80 og et sett med SuperCompact, han er samler så de er ikke tilsalgs.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukter litt troll her.

Høyttaler uten delefilter er som bil med felger uten dekk. Du kan kjøre på det, men det blir ikke særlig bra. Du kan heller ikke kjøre spesielt fort av fare for å kjøre av veien. Sannsynligvis ødelegger du både bilen og felgene.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... denne fyren er bare for god ti lå være sann:-) Utrolig at dere forer dette trollet her...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er utrolig er at denne fyren får mye mer respons enn de fleste andre nybegynnere som henvender seg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Lukter litt troll her.

Høyttaler uten delefilter er som bil med felger uten dekk. Du kan kjøre på det, men det blir ikke særlig bra. Du kan heller ikke kjøre spesielt fort av fare for å kjøre av veien. Sannsynligvis ødelegger du både bilen og felgene.
    Så konklusjonen er at om man har høyttalere uten delefilter er faren stor for at man kjører av veien og ødelegger bilen og felgene 8)

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med all respekt for selvbyggere uten erfaring: Jeg kan ikke se for meg at man klarer å bygge en high-end høyttaler første gang man bygger en høyttaler. Med tanke på hvor komplisert det er bare å lage et velfungerende kabinett, og hvor avanserte programmer og algoritmer, samt antall heltidsansatte med mange års erfaring høyttalerprodusenter har, er det relativt urealistisk å snekre sammen et mesterverk på egenhånd.

Små, små forskjeller kan gi store utslag i resultatet, og selv om man kjøper svært dyre enkeltkomponenter er det på ingen måte sikkert man får en høyttaler som spiller bra. En analogi til kjøkkeverden: En dårlig kokk klarer ikke lage et godt måltid selv om han har verdens råeste ingredienser.

Jeg skjønner at det kan være kjempegøy å bygge sin egen høyttaler for å forstå hvordan det fungerer, samt gleden av å bygge noe som spiller musikk, men kjøp billige komponenter og lek deg litt. Ikke klin til og tro du klarer high-end.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Så konklusjonen er at om man har høyttalere uten delefilter er faren stor for at man kjører av veien og ødelegger bilen og felgene 8)
    Jepp, det blir nesten som H&M posters av gyllenbrune damer i bikini.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det var noe sånt trådstarter lurte på?

Har ellers veldig problem med å forstå din diskusjon og spørsmåls teknikk LMH1. Det å f.eks vise et bilde av an XLR plugg og snakke om HDMI, vise bilde av et delefilter med kvalitets komponenter og påstå at dette er et billig kina filter, blande inn Cervin Wega i opplisting av kvalitets høytalere som B&W og Dali, når det er snakk om hva en legendarisk 70talls høytaler kan matche osv.

Kan du ikke være så snill å slutte å trolle til dine egne seriøst mente tråder LMH1..... Hva med å skaffe seg litt egen erfaring og lese litt mer om temaene før spørsmålene kommer. Når virker spørsmålene og konklusjonene som om de kom fra et maskingevær som betjenes av en full mann...:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Med all respekt for selvbyggere uten erfaring: Jeg kan ikke se for meg at man klarer å bygge en high-end høyttaler første gang man bygger en høyttaler. Med tanke på hvor komplisert det er bare å lage et velfungerende kabinett, og hvor avanserte programmer og algoritmer, samt antall heltidsansatte med mange års erfaring høyttalerprodusenter har, er det relativt urealistisk å snekre sammen et mesterverk på egenhånd.

Små, små forskjeller kan gi store utslag i resultatet, og selv om man kjøper svært dyre enkeltkomponenter er det på ingen måte sikkert man får en høyttaler som spiller bra. En analogi til kjøkkeverden: En dårlig kokk klarer ikke lage et godt måltid selv om han har verdens råeste ingredienser.
    Hvis man bruker sponplate, MDF plate, skruer, er man ikke langt unna "DIV" høytallere, selv har jeg mere tro på at det gir et fast grep på lyden.

Kjøper man billig, så kan man bytte elementer lett, så sant størrelsen er like, eller større, bare ikke for stort.

Selv har jeg gjort noen feil, under byggingen, men da løser jeg det på en eller annet måte.

Er enig, delefilter er det mest kompliserte, siden det er bare å prøve ut og kan bli dyrt i lengen om man ikke har peiling.

Men jeg mener nok at det er bedre med ingen delefilter, en noe til 100 kr, som kanskje tåler bare halvparten av effekten av elementene.

Man klarer ikke å kjøre ut av veien om man dropper delefilter.
    I praksis, så er det noen som mener, at en bass satt til bredbåndelement, ryker dobbelt så raskt ved samme effekt (watt).

Men selv har jeg aldri ødlagt noen høytaller på grunn av det.

Hvis vi skal sammenligne en god TLS50 høytaller, hva er forskjellen på den sammenlignet med andre?
    Syns vil anta det er noe som "Tandberg TL-5010" er jeg helt på villspor?

Hva vil dere mene om tandberg? Helt elendig? på 70 tallet? Eller vil dere mene at de er gode?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at det er en form for equalizer du er på jakt etter. Med denne kan du justere presets til f.eks. Rock, rap, klassisk.

Et delefilter derimot er der for å dele av elementene slik at de ikke spiller en frekvens de ikke klarer. F.eks. en diskant trenger ikke prøve å spiller bass og motsatt.

Men som du spurte om, det går ann å lage høytalere uten delefilter. Adyton Eben X3 er et eksempel. Der har de visstnok dempet rundt hvert element slik at det spiller i ønske frekvensområde. Diskanten derimot trenger visst delefilter.

OT: Trenger ikke et fulltone-element filter? Ikke mot diskanten engang, altså innvendig.

Geir Arne

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukter litt troll her.

Fulltone ala Fostex slik mteinum har bygget, låter aboslutt ikke dårlig.....

Ei heller mindre bokhyllehøyttalere med Fostexelementer, f.eks Tekton Design sine.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kjøper man billig, så kan man bytte elementer lett, så sant størrelsen er like, eller større, bare ikke for stort."

Jeg har sagt det flere ganger, man kan ikke bare bytte elementer!! Det er som å spille lotto, du får et bra resultat en meget sjelden gang, som regel blir det bare tragisk.
    Noen har gjort erfaringer med bytte av elementer i høyttalere, ofte selve fabrikanten, og da går det bra fordi de nye enheter har samme, eller nesten samme parametre som de gamle, men det går veldig veldig sjelden bra uten til dels kraftig modifisering av den viktigste delen i en høyttalere, nemlig delefiltret.

Mange fabrikanter kjører jo bassen uten delefilter, det er jo ikke noe nytt, men de andre enheter MÅ jo som regel ha delefilter for å begrense frekvensene nedover.

TLS50 er i en helt annen liga enn de Tandberg desverre. TLS50 og TLS80 var noe av det råeste, skikkelig highend på 70-80 tallet, kostet for meg en liten formue, men krever en relativ stor forsterker...
    Det er transmisjonlinjer, skal du sammenlikne med noe blir det f.eks. PMC høyttalere og AOS : A.O.S. Studio 100 TL
    Ingen av disse kan fås i Norge.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Fulltone ala Fostex slik mteinum har bygget, låter aboslutt ikke dårlig.....

Ei heller mindre bokhyllehøyttalere med Fostexelementer, f.eks Tekton Design sine.
    Neida, men det er unntakene heller enn regelen. De absolutt fleste høyttalerne har noen form for deling.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, men det er unntakene heller enn regelen. De absolutt fleste høyttalerne har noen form for deling.
    Takk

Men hva gjør denne tåden i kategori receivere/forsterkere? Det synes jeg er merkelig.....

Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •