Hifi-butikker - hva er vitsen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hifi-butikker - hva er vitsen?

Når hifibutikkene nå har lenger leveringstid og høyere pris enn nettbutikkene og samtidig ikke gir deg muligheten til å høre på produktene før en bestiller, hva er da vitsen med at disse sjappene fortsatt eksisterer?

Var innom min lokale hificenter-sjappe i trondheim denne uken og luftet mulighetene for en Rotel RMB-1075 + RSP-1068 kombinasjon. Selger hadde ikke hørt om produktet før, måtte bla gjennom brosjyrene sine før han omsider fant ut at, joda de fører visst dette de også. Både pris og leveringstid ante han ikke noe om, men pytt.

I våres var jeg innom samme sjappe og skulle ha en Pioneer dvd-opptaker. Denne hadde tre ukers leveringstid til en pris langt høyere enn konkurrerende nettbutikker. Nettbutikken kunne samtidig levere i løpet av få dager - på døra.

Min lokale hifiklubb-sjappe har forøvrig sluttet med lager og baserer seg kun på bestillingsvarer, med noen unntak. Dersom jeg ikke får produktet med en gang jeg er innom, hvorfor kan jeg ikke da like greit handle via nettet?

Er hifi-butikkenes æra forbi?

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe denne butikken er "ett engangs tilfelle", og ikke en fellesnevner for bransjen. Hvis det er tilfelle så tror jeg du har rett. De vil bli utkonkurert fort.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AV samme grunn som at AVforum ikke har 200.000 medlemmer. Ikke alle hifi interesserte sitter på nett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    AV samme grunn som at AVforum ikke har 200.000 medlemmer. Ikke alle hifi interesserte sitter på nett.
    Ja vi må ikke glemme de hifi-interesserte huleboerne. :roll:
    De aller fleste hifi-interesserte har nok internett. Og en svært stor andel har vel også betillt noe over nett.

Riktignok er det ganske få som gidder å sitte her å kverulere med oss. Forståelig nok :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fordelen med butikker er jo at du iallefall vet når butikken er åpen.

Legger du inn bestilling på AVshop får du ingen respons, hverken på bestillingen eller oppfølgingsmail.

Vi får håpe at en del av godsakene for oss, greyline osv, etterhvert forhandles av større og proffere nettbutikker.

Newcomer megavolt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larsu
    Legger du inn bestilling på AVshop får du ingen respons, hverken på bestillingen eller oppfølgingsmail.
    Pussig, det har ikke jeg opplevd :roll:...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 dager etter jeg la inn bestillingen, gikk den fra "vehandles" til "lagt i bestilling" lagt i bestilling". Siden det er lørdag i dag, så vil vel det si at bestillingen ikke går før på mandag - nærmere en uke etter at bestillingen ble lagt inn :-(

Sikkert en elelr annen som har vært på ferie, men det understreker vel bare mitt poeng...

Tidligere Admin mag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert en elelr annen som har vært på ferie, men det understreker vel bare mitt poeng...
    Lygren er på ferie. Det er derfor. Han håndterer bestillingene fra USA, men er ikke innom hver dag. Så akkurat nå må du ha litt tålmodighet dessverre.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er greit med en butikk, er at du kan _snakke_ med eieren. Ja faktisk snakke med en person. Og er er det noe du ikke er førnøyd med så går det an å gi vedkommende grisebank, og hjelper ikke det så kan du gå hjem og hente hagla og skyte vedkommende i mageregionen slik at tarmer, lever og galle er å plukke ned fra veggene.
    Funker bra for meg - får alltid avslag...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng Jane.

Det å svare når kunden ikke er fornøyd, høre hva han har å si - og så kompensere - er superviktig. Tidligere misfornøyde kunder som føler at de blir tatt på alvor, og får relevant kompensasjon, blir fornøyde kunder.

Opplever man at man ikke blir fulgt opp, ikke får svar osv - da er faren stor for at kunen blir enda mer misfornøyd. Og én misfornøyd kunde har lett for å fortelle det til ganske mange andre.

Desverre er det svært få nettbutikker som behersker den kunsten god kundeservice er.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre er det svært få nettbutikker som behersker den kunsten god kundeservice er.
    Tja, det er en side av saken. En annen faktor er: har du noengang forsøkt å si til webshopen på f eks komplett.no at nå har jeg jaggu meg kjøpt så mye her at du burde gi meg en USB-kabel på kjøpet? Og svaret ble?
    Nei, webshops er guds gave til blårussen!

PS: Dere som sender meg PM og lurer på hagle og om jeg er vel bevart, slutt med det! Jeg er rimelig normal.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ingenting er vel som å plukke tarmer, lever og galle ned fra veggene Men uansett, kundeservice er noe som gjelder både for nettsjapper og "vanlige" butikker og jeg kan ikke helt se at ikke en nettbutikk skal greie dette like bra som butikkene. Og dette med å møte selgerne personlig - de uengasjerte selgerne på min lokale hificenter-sjappe kunne jeg klart meg fint uten. Ikke svarer de på telefon eller mail heller, så en er desverre nødt til å troppe opp i butikken for enhver filleting. Med en nettbutikk kan en ordne ting i ro og mak hjemmefra eller fra jobben.

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært veldig mye i kontakt med flere hifi pushere de siste 2 mnd.

Har foreløpig uten unntak fått veldig god behandling, og de fleste ekspeditørene har hatt rimelig bra kunnskaper om hva de snakker om.

HiFi klubben har virkelig imponert meg med god innsikt og kjempe tålmodighet. Har okkupert lytterommene deres i timesvis, og de bærer høyttalere til den store gullmedalje.
    Spesielt en kar der inne som er utrolig flink. Veldig engasjert og gjør hele tiden sitt beste.

Alle butikkene jeg har hatt kontakt med svarer også på tlf og mail. De har egne lytte-rom og alle produktene tilgjengelig i butikken.

Jeg liker å se og ta på ting før jeg kjøper dem, men kan gjerne gå hjem og bestille dem på nettet etterpå, dersom det er mye å spare på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zomb
    Jeg liker å se og ta på ting før jeg kjøper dem, men kan gjerne gå hjem og bestille dem på nettet etterpå, dersom det er mye å spare på det.
    Akkurat det siste der er jo et paradoks.. Men innføringen av angrefristloven ved internettkjøp gjør at jeg ikke er så bekymra akkurat, vi får da 14 dager til å både se, høre og ta på produktene og det i vår egen stue. Personlig tror jeg at dersom ikke butikkene gjør en skikkelig kraftanstrengelse for å senke prisene kommer de til å gå konkurs. Å innføre bestillingstid på produktene for å minimere lagerkostnader som enkelte kjeder nå gjør tror jeg er å skyte seg selv i beinet, det er i alle fall dråpen som får det til å flyte over for min del.

Mine to cents..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Ordrebekreftelser blir oversendt til oppgitt webadresse umiddelbart og ordren effektuert mot våre leverandører ev. lager for utsendelse. Status på AVshop har i det siste ikke blitt oppdatert umiddelbart pga ferietur og varierende tilgang til annet enn e-mail via pda.

Synes nok kanskje det er litt å ta i med såpass negative og konkluderende kommentarer etter å ha ventet kun noen dager, men. 8)

Uansett, vi får håpe du blir fornøyd med varen, da!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at det å innføre bestillingstid er håpløst. For min del er hovedpoenget med en butikk å kunne gå inn, handle, og gå ut. Ikke vente i dagevis på at posten skal somle seg hit.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zomb
    Det er vel akkurat forklaringen på at butikker ikke har noen fremtid. Med nettkalkyler har man ikke råd til å gi ordentlig service, men hvis alle som man gir ordentlig service handler på nettet etter demostrasjon så er det jo bare å legge ned.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det er vel akkurat forklaringen på at butikker ikke har noen fremtid. Med nettkalkyler har man ikke råd til å gi ordentlig service, men hvis alle som man gir ordentlig service handler på nettet etter demostrasjon så er det jo bare å legge ned.
    Vel - fortjenesten i salgsleddet ligger vel i underkant av 30% for de fleste varer. Kanskje mindre hvis det er snakk om billige produkter, men ofte mye mer.
    Med 30% så har du i alle fall et utgangspunkt for pruting. En vinn-vinn situasjon tilsier at du får opp mot 15% på det du kjøper.

For å si det på en annen måte: en slik rabatt greier du aldri å krangle til deg på en webshop. Mitt råd er: ta en telefon til innehaveren, snakk med selgere, snakk med sjefen. Før eller siden får du rabatt...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes det tenderer til umoralsk :wink: men skal butikker overleve så må de ha varene tilgjengelig. har de ikke ting på lager så kan de bare legge ned.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Vel - fortjenesten i salgsleddet ligger vel i underkant av 30% for de fleste varer. Kanskje mindre hvis det er snakk om billige produkter, men ofte mye mer.
    Med 30% så har du i alle fall et utgangspunkt for pruting. En vinn-vinn situasjon tilsier at du får opp mot 15% på det du kjøper.
    Liten digresjon til denne. Kjøpte MMC minnekort på komplett her. 256Mb. Pris 399kr. Så tilfeldigvis nøyaktig samme kort (samme merke) hos elkjøp... (ikke at det er en hifi sjappe men dog) Pris 1300kr.... Ergo det er som regel tilbehøret som gir best profitt... (selv om jeg ikke vet hvor bra/dårlig innkjøpspris elkjøp har fått på varen burde de ha en seriøs fortjeneste på disse kortene...)

Jeg for min del tror det er plass til både nettbutikker og vanlige hifi butikker.... Eller kombinasjoner av disse.

Mvh

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •