I anledning min migrering til Kristiansand!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

I anledning min migrering til Kristiansand!

Jeg har den gleden å få meddele at jeg snart tiltrer en stilling i Kristiansand, og blir derfor innbygger der nede. Er veldig spent på hvordan livet er i den vakre sørlandsbygd. Hvilke tips har dere til en stakkars trønder som ikke er kjent i byen?

Av spesiell interesse kan vel nevnes hifi-butikker... Hvilke muligheter har jeg der?

Interessant å få høre litt om byen både fra dere som bor der og dere som bodde der.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen!

Når det gjelder hifibutikker så har du:

Kristiansand | Hi-Fi Klubben
    Kristiansand | Soundgarden
    Maxwell Import

Rett på utsiden av byen:
    Pm Audio

Bra uteliv med mye konserter av ymse slag.

Kristiansand Jazzklubb | Jazz på Sørlandet
    KSO

samt mye mer.

Er du på facebook så kan følgende være fin for å få med seg diverse aktiviteter:

Hva skjer i Kristiansand | Facebook

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt og utfyllende svar!

Skal sjekke ut alle linkene du sendte når jeg kommer av jobb..

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først så må du lære deg noen typiske uttrykk:

"javel" - hvis du treffer noen på gata og de starter samtalen med dette ordet så er det ikke noe galt!!
    Ordet kan uttrykke en følelse; følelsen over at Start vant i går, at bløtkaka som ble spist hos tante Olga på fredag var spesielt utsøkt, at været er elendig, at sjekta ikke starter som den skal, at du er fin på håret osv osv

Dernest bør du legge av deg de verste (beste) trønderuttrykkene. Enkelte innfødte her nede kan tro at du banner eller kommer med utilbørlige tilnærmelser....

Så bør du huske på at Sørlendingen kun observeres på Markens (gågata i Kr.sand) i perioden 0700-1700. Etter 17 er gata tom, butikkene stengt og byen faller hen i en dvale som varer til neste morgen (eller mandag).
    Øl kan kun fåes kjøpt til et visst klokkeslett og det OVERHOLDES!

Har du plastbåt, så la den ligge igjen deroppe. Her nede skal båten være bygget med furu på eikespant, basta! Og motoren skal være en Marna. Alt annet er uhumskheter som ingen kan hjelpe deg med.

Kjøring med bil: dette er et eget kapittel. Sørlendingen er litt fremmed for trafikklys. Derfor vil du oppleve at det er ekstra mye kø ved disse lysene. Forklaringen er både enkel og komplisert:
    Sørlendingen kommer kjørende inn til et trafikklys. Det lyser grønt, men det KAN jo bli gult så derfor bremses det ned. Og det blir da gult før man er fremme. Bilen stopper ved krysset og gearet settes i fri. Man kan ikke holde clutchen for lenge inne, for på verkstedet sa de på 50 tallet at det ikke var fornuftig. Dernest er det viktig å kaste blikket inn til fru Hansen som bor ved lyskrysset for å se om hun har husket å vanne plantene - hun er jo på svipptur til Hirtshals og det vet man jo, for det stod i Fædrelandsvennen.
    Nåvel, lyset blir nå gult igjen og grønt. Man tenker at clutchen må inn og få satt bilen i 1.gear. Som kjent starter alle bilturer på Sørlandet med et hopp og motoren klarer så vidt å få bilen over krysset. Når bilen er sånn 1/3 inne i krysset, er det rødt igjen. Her nede kjører man én og én.
    Man har GOD TID når man kjører bil. Din trønderske utålomidighet (i bil!) må du legge igjen hjemme, dessverre.

HiFi: på Sørlandet er stereo det man finner når to personer konverserer i munnen på hverandre. Utstyrsmessig har vi noen "raringer" i Roar Moen (Patos) og Frode Ertzeid ("Farmen", Dynavoice, Fence). Heldigvis er det noen som driver innen importhandel: Soundgarden og HiFiKlubben er begge etablert i byen og i underetasjen på Bok-og media finner du en tatovert fyr som kan mye om metal- og kristenmusikk.

Du er hjertelig velkommen til byen og jeg håper du leser mye av dette over her med gaffel - for her i sør spises bløtkake også med gaffel!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til når vi er inne på bil:

Blinklys

50% av de som kjører bil i Kristiansand vet ikke hvordan disse fungerer. (mulig dette tallet er noe større) Dette finner du fort utav ved feltskifte og rundkjøringer - her kjører du med livet som innsats.

Boller og brus

Du har nå også kommet til bibelbeltets høyborg. Her ude på øa som æ bor, så må du ikke finne på å gjøre ett slag på søndaen - da blir du uglesett de neste 20 år... tror ikke det er så ille inne hos byfolka.

Lokalavis

Har både papir og nettutgaven, man bør nok i det minste holde seg litt oppdatert på nettutgaven.

fvn.no > Forsiden

Tidligere sjefsredaktør (hans-chr vadseth) er på twitter og rasende morsom http://twitter.com/vadseth

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Boller og brus

Du har nå også kommet til bibelbeltets høyborg. Her ude på øa som æ bor, så må du ikke finne på å gjøre ett slag på søndaen - da blir du uglesett de neste 20 år... tror ikke det er så ille inne hos byfolka.
    Du bør vite det at "bibelbelte" egentlig starter i Elvegata i Kristiansand(Filadelfia) og strekker seg langs kysten, med styrkende grad av biblisitet jo lengre sør du lommer - enkelte "topper" og "dipper" er det underveis (Flekkerøya er en topp, Tangvall i Søgne en "dipp") - før det hele renner ut i sanden et sted på Lista...... (deretter kommer det opp igjen lengre vest har jeg hørt, Solastranda ??).

Fordelen med å bo i bibelbelte er at du ikke våkner til en nabo med motorsag en søndag morgen. Men du kan våkne til at han klakker med finskoa på trappa på veg til kirken.....
    En annen fordel er at du kan få gratis kaffe & kake nærmest hver søndag. Det er bare å oppsøke steder merket med et kors på kartet. Gratis er det også.

Bare spør, du skal få svar

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe

Kino burde være relevant:

Kristiansand kino

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha! Uhyre morsomme innlegg! Jeg skjønner at jeg må restrukturere mine kjørevaner, for makan til irritert bilist skal man lete lenge etter Forøvrig er har jeg de siste to år bodd i ei bygd med kun en rundkjøring; tro meg, de har ikke peiling her eller!

Ja, jeg har jo hørt om dette bibelbeltet, og jeg lurer vel egentlig på hvordan dette skal gå... Hører jo en del på metall, det er vel ikke særlig populært om jeg max`er ut Hegel'en volummessig med det på menyen..:???:

Kake og kaffe er det beste jeg vet, så der skal jeg nok få utnyttet kristenfolka. Humr humr..

Gleder meg noe enormt til å komme dit da! Skal forresten starte på nikkelverket... Dere som bor i Kristiansand må vel kjenne eller i hvert fall vite om noen som jobber der?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXntric
    Gleder meg noe enormt til å komme dit da! Skal forresten starte på nikkelverket... Dere som bor i Kristiansand må vel kjenne eller i hvert fall vite om noen som jobber der?
    Falkånbrrrridsj - sånn uttales det her nede.
    Xstrata Nikkelverk, tidligere Falconbridge, er en av hjørnestensbedriftene i byen. En gang i tiden byens største arbeidsgiver men med nymotens teknologi og automatisering er det nå færre som har sin daglige jobb i Kolsdalen enn før - men det er noen.

Man kan vel si at alle Kristiansandere (og Flekkerøybønder) kjenner en som jobber eller har jobbet på Xstrata. I gamle dager var det mye menn i brune bukser, brune skjorter, brune sko, brune gensere, brune frakker og brune hatter som kom og gikk på jobb der (nei, ikke "brunskjorter"). E18 gikk tvers igjennom bedriften den gang og landsledens høyeste byggverk, Kolsdalspipen, kunne man se fra hele byen.

Du kan lese litt om bedriftens historie her:
    fvn.no > Nikkelverket er 100 år

Sørlendingen som var ekstra lat (det er og var noen av dem) tok seg jobb på Falconbridge eller KMV (mekaniske verksted) - iførte seg kjeledress og vandret rundt på området hele dagen med en feiekost - da trodde alle at man gjorde noe

Mang en Kristiansander har også hentet sitt "fluidum" ved eller på kaia til Falconbridge - med alle båtene som kom med nikkelmalm var muligheten stor for å få kjøpt spennende utenlands drikke på plastkanner med rød eller blå skrukort

-------

Har du funnet deg et sted å bo? Jeg vet om en 3-roms som kommer for salg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange historier fra gamledager...

Sånn var det vel de fleste steder med båttransport før i tiden8)
    I min nåværende bedrift var det også slik: ølkassene ble hentet med gaffeltruck og folk kom edru og gikk full fra jobben. Akk og ve, man skulle vært født tidligere...

Det er ikke mange som skjønner stort når jeg nevner Xstrata, men med en gang jeg forklarer at det tidligere het Falconbridge, ja da sperres øynene opp i gjennkjennelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    -------

Har du funnet deg et sted å bo? Jeg vet om en 3-roms som kommer for salg
    Mistok dette for signaturen...

Jeg er i leting, men tar gjerne imot tips!!
    Er forresten usikker på om jeg skal leie eller kjøpe, i hvertfall i første omgang - må jo se om det fungerer der nede for jeg går inn for noe permanent (snusfornuftig tone). Er også litt usikkert om kjæresten kan flytte ned sammen med meg, da hun fortsatt studerer i Trondheim, men muligheten kommer kanskje til å fortsette studiene i Kristiansand når restplassene legges ut om et par dager... Uansett så vil det også innvirke på om det blir kjøp/leie..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •