festing av stillas til vegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

festing av stillas til vegg

Håper denne tråden ikke går ut over alle stokker og steiner av hva som kan taes opp her inne
    Jeg skal bytte panel og isolere en vegg som er ca 7 m høy og har i den forbindelse fått låne meg ett "gammeldags" jern stillas.
    På høyde nummer to blir det ganske vaglete og jeg har blitt anbefalt å feste det til veggen.
    Mitt spørsmål blir da hvordan dette gjøres(har ikke fått med fester av noe slag )
    har skjønt at dette er viktig etter å ha vært oppe i stillasen

takker for alle svar

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med planker og spiker, kommer du langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig at et høyt stillas står støtt, både mtp festene til veggen (og for din sikkerhet) Å ligge flate steiner eller heller under stillasføttene gjør nytten.

du kan ta en f.eks 2"x2", kappe den til og feste den til stillaset og veggen ved hjelp av skruer eller spikrer. Det kan være en fordel å feste på kledningen hvor du treffer en stender bak (se hvor det er spikrer og kledningsskjøter). Du trenger flere slike fester, gjerne for hver stillaslengde og høyde.

Ellers er ca 30 cm en fin avstand mellom stillas og vegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    med planker og spiker, kommer du langt.

jepp men spikre i jern går dårlig så for meg at det kanskje var mulig å få tak i noen typer feste som er beregnet for slikt, er første gang jeg setter opp og skal jobbe i stillas siden videregående så det er noen år siden

det jeg tenkte meg var å feste kroker i veggen og så bruke en stang fra krok bort til stillas og feste med en eller annen type klemme som passe på spirene, høres dette ut som en god ide?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Det er viktig at et høyt stillas står støtt, både mtp festene til veggen (og for din sikkerhet) Å ligge flate steiner eller heller under stillasføttene gjør nytten.

du kan ta en f.eks 2"x2", kappe den til og feste den til stillaset og veggen ved hjelp av skruer eller spikrer. Det kan være en fordel å feste på kledningen hvor du treffer en stender bak (se hvor det er spikrer og kledningsskjøter). Du trenger flere slike fester, gjerne for hver stillaslengde og høyde.

Ellers er ca 30 cm en fin avstand mellom stillas og vegg.

det med hellene skal jeg se om jeg kan få fikset, stillaset blir stående på grus så jeg antar at det ikke er det beste underlaget.
    hvordan foreslår du festing av 2x2 til vegg og stillas, beklager noob spørsmål,men her er jeg virkelig en noob, dog med pågangsmot

EDIT da har jeg vært i kontakt med haki og de har slike fester som jeg trenger til en svært billig penge.
    takker for input fra dere

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du får tak i fester, så greier du deg sikkert.

Men ihvertfall så skal du ikke spikre igjennom jern, men rundt. Du trenger isåfall en 5" spiker på hver side av stillasstolpen og bøy spikrene rundt denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Håper denne tråden ikke går ut over alle stokker og steiner av hva som kan taes opp her inne
    Jeg skal bytte panel og isolere en vegg som er ca 7 m høy og har i den forbindelse fått låne meg ett "gammeldags" jern stillas.
    På høyde nummer to blir det ganske vaglete og jeg har blitt anbefalt å feste det til veggen.
    Mitt spørsmål blir da hvordan dette gjøres(har ikke fått med fester av noe slag )
    har skjønt at dette er viktig etter å ha vært oppe i stillasen

takker for alle svar
    Viktig å feste stillas Har falt ned 1 gang, gått gjennom 1 gang å neste veltet et tre etasjer høyt engang, Den tippet vertfall en halv meter fra veggen. Så hadde flaks For det kunne gjort vondt å falle ned fra 6 meter høyde. Du kan feste med øye krok i vegg og så tau til stillas flere plasser ikkje vær redd for å feste et par steder for mye

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •