En grønnskollings jakt på nirvana

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En grønnskollings jakt på nirvana

Med taktfaste steg beveger jeg mot en ny verden. Jeg er nysgjerrig og har fått til rådighet en del midler. Jeg har et brennende ønske om å forhøye nytelsen av musikalske opplevelser, og har bestemt meg for å la mine midler gå til et nytt anlegg. Etter en dans med tankens fortreffelige evne til rasjonalisering innser jeg mine begrensninger. Jeg er rett og slett grønn på området. Jeg har riktignok en ide om hva jeg liker og ikke liker, men hvordan skal jeg finne det?

I søken etter nirvana henvender jeg meg til ekspertisen. Andre kan kanskje lede meg i riktig retning. Kanskje blir veien litt mindre kronglete om jeg søker hjelp fra de dype grotter av hifi-kunnskap på internett, eller i butikken for den saks skyld.

Tester leses, forum besøkes, butikkansatte plages, og jeg forsøker å gi næring til kunnskapens tre som har visnet hen i en ustelt hage. Jeg merker for et øyeblikk at fagre ord gir nytt liv til visne blader, for og i neste øyeblikk se de samme blader dø hen i skjærsilden. Uavhengig av hvor jeg henvender meg merker jeg at uenigheten nesten når religiøse høyder, og jeg står midt i krigen.

Jeg innser at tankens fortreffelighet er sterkt farget av hva man hører og opplever enten man heter Jørgen Hattemaker eller Kong Salomo. Til slutt har jeg fylt min stue med den lyden jeg fant best egnet innenfor rammen av mine midler. Jeg sitter allikevel igjen med et spørsmål hvor jeg innser at svaret kan ligge i et uoppnåelig rom. Allikevel slenger jeg det ut her.

Handler high fidelty om rasjonell kunnskap eller en slags religiøs overtro med mange yppersteprester?

Jeg innser at svaret muligens kan kokes ned til ens egne ørers fortreffelige egenskaper. Men allikevel, hva er det som driver disse eviglange debatter om kabler, lydsignaturer, og andre hifi-relaterte saker?

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først; grønnskollinger har ikke noe i Nirvana å gjøre. Tenk på alle de som allerede har funnet landet og plutselig blir avbrutt midt i navletukling og mantra-mumling ved at respektløse, larmende freshmen kommer trampende inn i skyen.

Dernest: man jakter ikke på nirvana. Som trådstarter ganske riktig sier litt lenger nede i innlegget, man søker. Akkurat! Man former spørsmål, definer sitt musikalske begjær og sender ut signaler mens man lytter etter svar. Man kikker forsiktig og med kritisk blikk innover butikkhyller og langsetter nettsider, veier sine estetiske krav opp mot tekniske spesifikasjoner og beregner høytalerstørrelse og forsterkereffekt opp mot rom og akustikk. Mens kona er på jobb.

Spøk til side: Definer egen kvalitetsterskel. Plasser dine preferanser og avgjør hva slags musikklytter du er. Estetiker, sensualist, stiller du først og fremst strenge tekniske krav, brukslytter, finlytter? Alt dette tror jeg avgjør for hvor en setter grensen for hva som er god nok musikkgjengivelse på anlegg.

Tråder som dette ender gjerne opp med enighet om at en behøver en mengde tekniske specs for i det hele tatt å enes om hva som diskuteres. Litt symptomatisk er det jo at tråden har ligget ubesvart i nesten seks timer i prime time forumstid, ingen vil egentlig inn i en ny kabeldebatt. En trøst og mulig redning er det jo at tråden ligger under "Generell chitchat". Altså, ikke nødvendigvis bygger på bevisførsel vha. måletall og tommestokk.

Á propos ordet "generell"; det går igjen i oversikten over trådtemaer temmelig ofte. Det må jo bety at det eksakte har avvik, også det. Bare forsøk å opprette ei mappe med tittelen "diverse" evt. "generelt" og se hvordan den etter hvert overtar for det som sorterer under mer eksakte titler. (Dette ikke til forkleinelse for den eksemplariske moderatorjobben som utføres her på forumet, bare en øh, ... generell observasjon.)

Og high fidelty, high end, oppløst lyd, transparens, headroom, hva betyr nå alt det dér? Dersom vi driver med audio-visuelle hobbyer for nytelsens skyld, vil ingen annen målestokk enn den vi sjøl teljer til duge som angivelse på hvor nirvana ligger. Og så må finlytting og magemål få avgjøre om det låter bra (nok).

Men det må jo også være håp for "målemafian" og den som etterstreber en fullkommen, objektiv lyd-/bildegjengivelse. Her vil nirvana være lettere å finne, - kanskje. For eksempel kan man i utgangspunktet tenke seg detaljlageret på et verksted som utfører reparasjon på dyr og kvalitetstung elektronisk hardware. Eller et fullkomment ryddig skrue-/mutter-/sprengskive-rack hos jernvarehandleren. Det ideelle bilde på harmoni med muligheter for kreasjoner og koblinger åpne i alle retninger. Men nå vet jo alle, når oversikten går tapt, hvor irriterende det er å sortere skiver fra muttere, kveile kabler og brette kartong, jfr. sweetspot-tyranni og centimeter-nivillering.

Som et infamt men velment bidrag til tråden vil jeg derfor gjengi min egen erfaring med og konsum av musikk: Når det blir jevnt ujevnt låter det hele bra! Tillater meg atter en gang å sitere sjarkfiskeren fra Mehamn. Til forsvar for en dagsfangst med svært småvokst hyse utbøt han tilgjort forferdet overfor kaiformannen: Jau, ho e småfallen, - men ho e jevn!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en interresant innlegg 8)

Om en grønnskolling har noe der å gjøre skal jeg la stå usagt, men hans hunger og begjær er neppe mindre enn andre og mer bevandrede sjeler. Når man har funnet sitt nirvana er det lett og glemme at man en gang var en grønnskolling ivrig i sitt søken. På den andre siden kan det hende at mitt nirvana ser annerledes ut, og det ville sannsynligvis vært fritt for mantra-mumlende vesener

Til tider føles det som en jakt. Man besøker en butikk forkledd i rasjonelle klær, og forsøker fremstå som en rolig behersket kreasjon med full kontroll på kva som er de riktige for en selv. På innsiden er det en liten storm der følelsene allerede taster bankkortets kode. Man vil felle sitt bytte før angeren (eller fornuften) tar en, eventuelt før man har møtt sin fremtidige kone som automatisk setter en stopp for moroa :twisted:

Om jeg leser deg rett så kan vi til slutt koke det ned til at det handler om egne preferanser. Det er jeg helt enig med deg i, men det er også det som får meg til å fundere. Veldig mange tror jeg vet det handler akkurat om ens egne preferanser. Alikevel ser man til tider opphetede diskusjoner med argumenter man sjelden ser andre plasser enn i religiøse sammenhenger.

Misforstå meg rett. Det er disse debattene etter mitt syn som gjør dette til et interessant forum. Jeg bare funderer på hva det er med hifi som vekker slike sterke følelser hos mennesker?

PS! Jeg er ikke ute etter en debatt om kabler, eller for den saks skyld andre tekniske diskusjoner. De er det nok av andre plasser på dette forumet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •