Skriveleifer er på forumet - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 260
    Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bfanderson
    Det skrives om norsk og om hvordan formidle sine meninger, det er ikke noe galt å bruke moderne uttrykk slik som ”lol”, og andre lignende forkortelser. Bruk av er dårlig norsk, men skriftspråket er i en konstant utvikling likeledes vår kommunikasjons form. SMS språket synes jeg er som en skriftlig dialekt.

Hvor skal grensen gå? Jeg lurer på hvor mye har skrift språket forandret seg hvis vi tenker hundre år tilbake med sykluser på ti år, og hvor mye vil det forandres de neste hundre år. Hvis vi tenker på det engelske språket og den innflytelsen det har på vår dagligtale så er det ikke bare ord men også grammatikk som forandres. Som en påstand slengt ut i lufta mener jeg engelsk er nynorsk.

Jeg har dysleksi i alle former og farger, men musikk og film nyter jeg som bikkja nyter vaffel, så å henge seg opp i hvordan folk uttrykker seg på et forum er en tapt sak. Å diskutere språk er sikkert moro når kunnskapen er til stedet, men selv har jeg mange uløyste gåter i norsk, dobbelkonsonanter, sprettord, og, å, adjektiv, verb, pronomen, alltid ikke en m i midten når jeg vill så hjerne, punktum og komma med m i midten hjelper ikke når lover og regler alltid har unntak så å si det med stum d.
    Visst du har dysleksi, så da syntes jeg du har klart deg kjempe bra!

+1

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    minimum av innsats? med mindre man er en frosk og samtidig er dritings og skal begynne å diskutere tunge temaer som watt opplysninger osv så regner jeg med at de fleste skriver for å få frem budskapet sitt best mulig.
    Kunne være litt artig om du utdypet hvor jeg antydet at de fleste ikke gjorde et minimum av innsats... Jeg synes faktisk de fleste skriver helt ok her inne, men det er også noen som helt åpenbart slurver, og nei, de skriver ikke på en måte som får frem budskapet best mulig.

Blåser man f.eks. i stor bokstav i starten av en setning, blir teksten, enten du tror det eller ei, mindre lettlest. Det er fullt mulig å forstå innholdet, men det blir mer slitsomt å lese det. Dette kommer av at de fleste har lest hundretusener av setninger hvor dette er gjort og hjernen vår forventer det. Trykke på SHIFT en gang per setning er et godt eksempel på minimal innsats.

Man kan spørre seg selv følgende:
    Vil man at leseren av sine poster skal ha en mest mulig behagelig oppgave eller seg selv?

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Man kan spørre seg selv følgende:
    Vil man at leseren av sine poster skal ha en mest mulig behagelig oppgave eller seg selv?
    +1

Dette mener jeg er det hele denne tråden handler om.

Jeg kan bare ikke fatte an man ikke helt naturlig/automatisk skriver det beste man kan når man lager en post, sløvhet?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    det er der vi skal skille, med en gang man vender seg til et annet publikum, så skal man kunne klare å utrykke seg på en måte som er egnet for det publikummet. Merk at mange med skrivefeil i vanlige inlegg skriver betydelig bedre tekster på annonsene sine, det gjør ihvertfall jeg.
    Det må da være mye lettere å lære seg én måte å skrive på enn å skulle skifte uttrykksform etter hvem mottaker er? Dessuten er det ikke så lett å vite hvem publikum er, hverken på et forum eller i arbeid. Bortsett fra i e-poster da.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykke på SHIFT en gang per setning er et godt eksempel på minimal innsats.
    Helt enig.
    Et annet eksempel på minimal innsats er å trykke 'enter' etter punktum av og til.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Man kan spørre seg selv følgende:
    Eller som salige Aristoteles ville ha sagt det: Hvordan står det til med mitt ethos? Rekker budskapet fram hos tilhøreren? Klarer jeg å overbevise?

Er dessuten enig i resten av innlegget.

Som en generell betraktning tror jeg ikke all språkråte kommer av grammatikalsk "ulydighet", selv om noe kan ha opphav i opprør mot regler og konformitet. I tillegg er språket et personlig uttrykk og dermed en del av en selv. Og da vil en gjerne farge det.

Rent språkteknisk medfører omstillingene ved nedbygging av skillene mellom publikasjonskanaler og kommunikasjonsmedier krav til brukeren/avsenderen. Men også til mottakeren. Tidligere var vi i større grad herre over kommunikasjonssituasjonen, men ikke mer.

Som bfanderson tidligere sa det "å henge seg opp i hvordan folk uttrykker seg på et forum er en tapt sak." Vi henger etter teknologien med våre verdinormer, moral, nærtakenhet og forventninger om oppmerksomhet. Mediet vi henvender oss gjennom er ofte litt av et narrespeil. Og vi framstår deretter.

Marshall McLuhan mente jo så tidlig som på 60-tallet at mediet var selve budskapet. I fortsettelsen av dette kan man godt spinne noen tanker rundt handling og tema i filmen Network fra 1976. For de som har sett den.

Vil til slutt legge til at jeg ikke fatter hvordan enkelte kan blåse en lang marsj i alt annet enn det det AV-relaterte stoffet, og attpåtil bli fornærmet over at andre temaer tas opp. Enda verre er det at standpunktet brukes som argument i denne diskusjon.

Forøvrig er det min mening at Karthago bør ødelegges.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Eller som salige Aristoteles ville ha sagt det: Hvordan står det til med mitt ethos? Rekker budskapet fram hos tilhøreren? Klarer jeg å overbevise?

Er dessuten enig i resten av innlegget.

Som en generell betraktning tror jeg ikke all språkråte kommer av grammatikalsk "ulydighet", selv om noe kan ha opphav i opprør mot regler og konformitet. I tillegg er språket et personlig uttrykk og dermed en del av en selv. Og da vil en gjerne farge det.

Rent språkteknisk medfører omstillingene ved nedbygging av skillene mellom publikasjonskanaler og kommunikasjonsmedier krav til brukeren/avsenderen. Men også til mottakeren. Tidligere var vi i større grad herre over kommunikasjonssituasjonen, men ikke mer.

Som bfanderson tidligere sa det "å henge seg opp i hvordan folk uttrykker seg på et forum er en tapt sak." Vi henger etter teknologien med våre verdinormer, moral, nærtakenhet og forventninger om oppmerksomhet. Mediet vi henvender oss gjennom er ofte litt av et narrespeil. Og vi framstår deretter.

Marshall McLuhan mente jo så tidlig som på 60-tallet at mediet var selve budskapet. I fortsettelsen av dette kan man godt spinne noen tanker rundt handling og tema i filmen Network fra 1976. For de som har sett den.

Vil til slutt legge til at jeg ikke fatter hvordan enkelte kan blåse en lang marsj i alt annet enn det det AV-relaterte stoffet, og attpåtil bli fornærmet over at andre temaer tas opp. Enda verre er det at standpunktet brukes som argument i denne diskusjon.

Forøvrig er det min mening at Karthago bør ødelegges.
    +1

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Det må da være mye lettere å lære seg én måte å skrive på enn å skulle skifte uttrykksform etter hvem mottaker er? Dessuten er det ikke så lett å vite hvem publikum er, hverken på et forum eller i arbeid. Bortsett fra i e-poster da.
    Jo er enig i at det letteste hadde vært å kunne bruke en utrykksform universalt. Men det er også slik at en formell og gramatisk riktig utrykksform tar både tid og krever litt av den enkelte. Dermed er det ikke sagt at dersom man spør etter hjelp, er det lov å være slurvete. Spør man etter hjelp bør nok oppgaven bli gitt på best mulig måte.

Skriver man dårlig med vilje så ser man det med en gang, og da blir sannsynligvis den som gjør det angrepet (med mindre man har en lek).

Er enig i at spesielt på avforum bør man bruke EN utrykksform; den formelle og seriøse (DERSOM MAN SPØR ETTER HJELP OG SKAL SVARE SERIØST). Dette er fordi leserne er i alle adersgrupper, og det sier seg selv hvorfor man da bør skrive formelt. Dersom det er koseprat det gjelder så har vi rom for litt feil? det spicer opp humøret 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Den ble jo brukt tidligere (i eieform), f.eks. Per´s
    Så man kan ikke se bort fra at det kommer tilbake. På engelsk er det jo slik.
    Men jeg synes ikke det er mange som bruker det.

Men orddelingen er det verre med. Grunnen er kanskje engelsk, samt at man ofte taster sammensatte ord hver for seg (etterhvert glemmer kanskje folk å utelate mellomrommet) når man skriver SMS.
    Det norske språket er jo langt fattigere enn f.eks det engelske. I dagens globaliserte verden bruker vi mer og mer engelsk i hverdagen, da mye data-relatert er engelsk. I tillegg brukermanualer, musikk, film osv. Det finnes så mye rart rundt om i verden at vi mangler ord for det, nettop fordi "verden" har vært ukjent for de fleste av oss frem til de siste tiårene.

Dermed mangler vi hundretusenvis av ord som beskriver ting&tang langt mer presist enn hva vi greier med norsk. Altså er det ikke rart at vi nordmenn ofte føler at vi mangler elementer i språket vårt, som f.eks apostrof eller andre ord.

Om apostrofen ikke har vært så mye brukt at vi unnlater å innlemme den i vårt "offisielle språk", så betyr ikke det nødvendigvis at den er unødvendig. Bokstavene x, y og z er jo også lite brukt, men de har likevel en stor nytteverdi på flere områder (f.eks innen matematikk).

Jeg er enig i at det ikke er gildt å lese tekster fulle av skrivefeil, men jeg synes det er mye verre å lese dialekt.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et par "regler"?

Språk

SMS-språk og dialekt er ikke tillatt.
    For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Ved å ikke bruke dialekt og/eller SMS-språk på forumet unngår du også å fremstå som en komplett idiot. Alle står selvfølgelig fritt til å skrive enten bokmål eller nynorsk. Kombinasjoner av dem vil regnes som dialekt.
    Eksempel
    dårlig:
    "Dialekt å SMS-språk e isje lov - så eg må skrive bokmål elle nynårsk!"
    dårlig:
    "Dialkt & SMS-sprk ik lov så jg må skrve bkmål el nynrsk!"
    ok:
    "Dialekt og SMS-språk er ikke lov - så jeg må skrive bokmål eller nynorsk!"

Hold det grammatiske nivået på et høyt/leselig nivå.
    Bruk komma og punktum der dem hører hjemme. Vi forstår at det er mange mennesker som har dysleksi, men det er ikke det samme som frikort i fra å prøve å skrive riktig. Det er ingen som forventer et fantastisk nivå på skrivingen, men store forbokstaver, avsnitt og tegnsetting er et minimum alle bør klare. Hvis du har problemer med staving, kan de fleste nettlesere utstyres med stavekontroll.
    Eksempel
    dårlig:
    "Punktsetting er viktig setninger kan være vanskelige å lese uten det jeg har både komma punktum og linjeskift på tastaturet"
    ok:
    "Punktsetting er viktig. Setninger kan være vanskelige å lese uten det. Jeg har både komma, punktum og linjeskift på tastaturet."

Bruk presise emnefelt.
    Bruk beskrivende emnefelt som ikke inneholder overflødig tekst. Da kan alle forstå hva emnet omhandler.
    Eksempel
    dårlig:
    "Hjelp!"
    dårlig:
    "Cisco 676 hjelp!"
    ok:
    "Hvordan konfigurere Cisco 676?"

Ikke overdriv tegnsetting som spørsmålstegn, utropstegn, komma, osv.
    Eksempel
    dårlig:
    ".:. Hvordan konfigurere Cisco 676 .:. :"
    dårlig:
    "Hvordan konfigurere Cisco 676???????????"
    ok:

Begrens bruken av store bokstaver.
    Det finnes ingen gode grunner til å noensinne bruke Caps Lock.
    Eksempel
    dårlig:
    "HVORDAN RESTARTER MAN CISCO 676?"
    dårlig:
    "Hvordan Restarter Man Cisco 676?"
    ok:
    "Hvordan restarter man Cisco 676?"

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Hva med et par "regler"?

Språk

SMS-språk og dialekt er ikke tillatt.
    For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Ved å ikke bruke dialekt og/eller SMS-språk på forumet unngår du også å fremstå som en komplett idiot. Alle står selvfølgelig fritt til å skrive enten bokmål eller nynorsk. Kombinasjoner av dem vil regnes som dialekt.
    Eksempel
    dårlig:
    "Dialekt å SMS-språk e isje lov - så eg må skrive bokmål elle nynårsk!"
    dårlig:
    "Dialkt & SMS-sprk ik lov så jg må skrve bkmål el nynrsk!"
    ok:
    "Dialekt og SMS-språk er ikke lov - så jeg må skrive bokmål eller nynorsk!"

Hold det grammatiske nivået på et høyt/leselig nivå.
    Bruk komma og punktum der dem hører hjemme. Vi forstår at det er mange mennesker som har dysleksi, men det er ikke det samme som frikort i fra å prøve å skrive riktig. Det er ingen som forventer et fantastisk nivå på skrivingen, men store forbokstaver, avsnitt og tegnsetting er et minimum alle bør klare. Hvis du har problemer med staving, kan de fleste nettlesere utstyres med stavekontroll.
    Eksempel
    dårlig:
    "Punktsetting er viktig setninger kan være vanskelige å lese uten det jeg har både komma punktum og linjeskift på tastaturet"
    ok:
    "Punktsetting er viktig. Setninger kan være vanskelige å lese uten det. Jeg har både komma, punktum og linjeskift på tastaturet."

Bruk presise emnefelt.
    Bruk beskrivende emnefelt som ikke inneholder overflødig tekst. Da kan alle forstå hva emnet omhandler.
    Eksempel
    dårlig:
    "Hjelp!"
    dårlig:
    "Cisco 676 hjelp!"
    ok:

Ikke overdriv tegnsetting som spørsmålstegn, utropstegn, komma, osv.
    Eksempel
    dårlig:
    ".:. Hvordan konfigurere Cisco 676 .:. :"
    dårlig:
    "Hvordan konfigurere Cisco 676???????????"
    ok:

Begrens bruken av store bokstaver.
    Det finnes ingen gode grunner til å noensinne bruke Caps Lock.
    Eksempel
    dårlig:
    "HVORDAN RESTARTER MAN CISCO 676?"
    dårlig:
    "Hvordan Restarter Man Cisco 676?"
    ok:
    "Hvordan restarter man Cisco 676?"
    vil bare påpeke at jeg ihvertfall ikke har problemer med å lese noen av delene, men det er vel mer opp til den enkelte om hva de gidder og orker:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Det norske språket er jo langt fattigere enn f.eks det engelske.
    Nei.

Engelsk har lånt mye fra fransk, som har lånt mye fra latin. Derfor kan så å si ethvert latinsk ord føyes inn i engelsk; direkte eller via den franske formen -- mens slike ord er og blir fremmedord i norsk.

På den annen side har skriftlig norsk større rom for ulike dialekter, språkformer og stilnivåer, der skriftlig engelsk begrenser seg til det vi kan sammenligne med norsk riksmål.

På den tredje side (om man kan si det) har engelsk alltid vært åpnere for slang, og slike muntlige ord og uttrykk kan brukes på et høyere stilnivå på engelsk, enn på norsk. Det samme gjelder ord og uttrykk fra de gamle kolonilandene, som også har blitt opptatt i engelsk.

Dette kan oppsummeres slik:

Skriftlig engelsk: Begrenset til ett "riksmål" -- men med stort rom, både for fremmedord, språkblanding og morsomme nyskapninger.

Skriftlig norsk: Flere ulike målformer, og dermed flere uttrykksnivåer -- men med liten plass for ord og uttrykk utenfra.

M.a.o. to helt ulike språk, som det er veldig vanskelig å sammenligne "rikdommen" (= ordforrådet og stilnivåene) til.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fortsettelse av Fahnsen sitt innlegg: I tillegg sliter vi vel med ettervirkningene av selvstendighetsmarkering fra hendelser i 1814 og 1905? Å stå utenfor EU er et annet tegn på norsk halsstarrighet (pussig ord forresten).

Og der engelsk tar inn nyformer via fransk og tidligere koloniers språk finner/fant vårt språklige ordtilsig veien gjennom tyske former, men fra samme kilde. Nå kjenner jeg ikke det anglosaksiske språktreets forgreininger på detaljnivå men synes det er interessant å finne beslektede former i andre språk.

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvem/hvilken

Gikk sammen med en på videregående som sa hvem, da hvilken var innlysende rett. Utrolig irriterende å høre på.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Vi fikk heldigvis ikke pcer, og når vi gikk forbi andre klasserom(i friminuttene) så satt alle de andre på pcer.
    ..og da vi gikk forbi andre klasserom..
    Den gang da, hver gang når..
    ;-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Det norske språket er jo langt fattigere enn f.eks det engelske. I dagens globaliserte verden bruker vi mer og mer engelsk i hverdagen, da mye data-relatert er engelsk. I tillegg brukermanualer, musikk, film osv. Det finnes så mye rart rundt om i verden at vi mangler ord for det, nettop fordi "verden" har vært ukjent for de fleste av oss frem til de siste tiårene.
    Jeg vet ikke om det norske språket er fattigere enn engelsk. Men jeg er helt enig i at vi påvirkes svært mye av engelsk og tar veldig mye engelsk direkte opp i språket vårt. Jeg selv skriver engelsk på jobben hver dag da vår pollisy er at alt underlag skal lages på engelsk. Dette for utenlandske underleverandører, kunder osv.
    Jeg er helt overbevist om at vi skriver og snakker engelsk i dette landet om noen hundre år. Norsk er i beste fall et historiefag på skolen..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg vet ikke om det norske språket er fattigere enn engelsk. Men jeg er helt enig i at vi påvirkes svært mye av engelsk og tar veldig mye engelsk direkte opp i språket vårt. Jeg selv skriver engelsk på jobben hver dag da vår pollisy er at alt underlag skal lages på engelsk. Dette for utenlandske underleverandører, kunder osv.
    Jeg er helt overbevist om at vi skriver og snakker engelsk i dette landet om noen hundre år. Norsk er i beste fall et historiefag på skolen..

Å når blir ny norsk historie?

Newcomer Steiner sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt det norske språk vil dø ut på sikt har jeg ingen formening om. Jeg er ingen profet. At bruken av engelske lånord har blitt mer en tidoblet siden den andre verdenskrig er derimot et faktum.

Når det kommer til antall ord i de forskjellige språk, så er det en relativt lite hensiktsmessig målestokk. Det er forfatterens aktive vokabular og ferdigheter som er av interesse.

Shakespeare eller Wergeland?

Utdanning - Er norsk et fattig språk?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I linken til Steiner sto det bl.a. "Ingen språk er fattige, men evnen til å bruke språkets muligheter, kan variere." Det rare er jo at ved orddeling, som i engelsk, blir vokabularet/ordtilfanget større men det språklige uttrykket fattigere. Dette ifølge teorien om Wergelands språklige frodighet ved hans aktive bruk av ordsammensetninger.

Norskfaget husker jeg som en prestasjonsgren der svarene var å finne i en norm et eller annet sted i læreverket. Vet ikke om undervisninga drives på samme måte i dag. Hele modellen oppfordra til et passivt språkbruk der tilbakemeldingene stort sett kom i form av brudd mot språkregler (og senere også ordens- ditto). Med hjemstavn i et finsk/kvensk morsmål ble det naturlig nok mye pugg i starten for min del.

De utsatte norsklærerne av i dag synes jeg jammen synd på. Retorikk og kommunikasjonsfag burde virkelig ha vært innført allerede i femte klasse i grunnskolen. Det har vi både råd til og nytte av. I tillegg til samfunnsnytten hadde det hjulpet på så vel modning som ansvarsfølelse hos eleven - ganske sikkert.

Mer om ordforråd: Et klipp her med hedersmann Finn-Erik Vinje. Dessverre ble han for konservativ for Norsk språkråd og erstattet av Sylfest Lomheim. Jeg maser visst svært nå, men språklig kommunikasjon i alle former interesserer meg kanskje mer enn auditive og visuelle temaer. Må kanskje se meg om etter et høvelig forum før moderator banker på.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...bare så det er sagt er AVforums klare holdning til "rettskrivning" at såfremt en får frem sitt budskap på en forståelig måte, er det tilstrekkelig.

Jeg tror vi skal være varsomme med å begynne å kreve bokmål, men er det slk at en bruker såpass ukjente "aasiske" gloser at folk rett og slett ikke forstår hva en snakker om er det jo et poeng å kanskje moderere språkbruken til noe mer forståelig i de tilfeller der det kan se ut som at er formålstjenelig? Poenget her inne er jo å kunne kommunisere så problemfritt som mulig med sine medentusiaster!

AVforum er altså ingen rettskrivningskonkurranse - men et sted der AV-entusiaster kan dele sine erfaringer - måtte det være med en og annen skriveleif i ny og ne. Alt vi ber om er at en gjør så godt en kan, slurvete formidling som ikke tar hensyn til at mottaker faktisk skal forstå det en skriver er jo ingen tjent med - uansett språkmessig utgangspunkt!

Viktig også å understreke at vi oppfordrer brukere med dysleksi til å skrive for harde livet - og da er det viktig at folk leser innholdet i innleggene uten å kommentere selve rettskrivningen. Jeg ser til tider at folk som åpenbart har dysleksi får unødvendige kommentarer, og det må jo selvsagt ikke forekomme, for de inntrykk disse brukerne innehar er selvsagt vel så mye verdt som fra medlemmene for øvrig!

Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •