Skriveleifer er på forumet - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 260
    Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Steiner
    Som lektor (ikke norsk hovedmål eller sidemål) er denne tråden ubeskrivelig artig.
    Er det altså tråden som er lektor?

Hva med å ta et norskkurs?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hvorfor er folk som ikke kan noe om AV idioter?
    Ja, det lurer jeg på også...

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for støtten, Steiner. Må tilføye at der yrkeskverulanten Sokrates var dialektiker og brukte språket til å undersøke selvfølgeligheter og "sikker" viten, var tvangsnevrotikeren Aristoteles retoriker og mer opptatt av å vinne gehør og overbevise - en aktiv språkbruker, altså.

Må si at jo eldre jeg blir (født i -54), dess sikrere blir jeg på at språket også har en materiell side. Ord er ikke bare ord men får også ting til å skje, står istedet for den som uttaler/skriver dem og utfører handlinger ved å ha mening og fullmakt. Utfra antakelsen om at en klar tanke gir tydelig tale/tekst, forsøker jeg å ha dette i tankene når jeg skriver noe beregnet for andres øyne. Man får gå i seg sjøl.

Ellers er jo diskusjonen både fornøyelig og lærerik. Jeg tror vi kommer styrka ut av denne.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regna med at det var såpass stor takhøyde her på forumet at man ikke hengte seg opp i sånt...
    Men sånn har vel verden blitt?
    Folk får bare lavere og lavere terskel for hva de synes er akseptabelt, mens de selv synes alt de selv gjør er heeeeelt i orden.

TS: Husk det finnes flere folk her på forumet som har sterke skrive og lesevansker... Så synes innlegget er rimelig upassende.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden)

[B
    TS[/B]: Husk det finnes flere folk her på forumet som har sterke skrive og lesevansker... Så synes innlegget er rimelig upassende.
    Om legger man til ikke norsk så er det jo mange av oss som har problemer med det norske skriftspråket. Jeg bruker for eksepmel lang tid på hvert innlegg. Da jeg går over og retter stter st jeg har skrevet innlegget. Ofte jeg finner feil. Problemet er å rette egne feil, da det ikke er sikkert at man ser dem selv.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Om legger man til ikke norsk så er det jo mange av oss som har problemer med det norske skriftspråket. Jeg bruker for eksepmel lang tid på hvert innlegg. Da jeg går over og retter stter st jeg har skrevet innlegget. Ofte jeg finner feil. Problemet er å rette egne feil, da det ikke er sikkert at man ser dem selv.
    Det kan jeg bekrefte - at det er mange som sliter med dette. Nå er det vel ikke slike som oss trådstarter er ute etter, heller de som bruker slang og deslike i språket. Det som kanskje er trist er at vi snart (relativt) snakker engelsk hele gjengen. Bare se på Melodi Grand Prix som nå plutselg heter Eurovision Song Contest (eller hva den nå var), for å nevne noe dagsaktuelt.

Trøsten er et det er viktigere ting her i livet som AV 8) .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

språket har alltid vært endring

Det at så mange bruker apostrof i norsk betyr at mange synes at bruken er logisk. Dermed vil apostrofen etter hvert bli innført i norsk.

Tenk bare på alle nye ord som har blitt legalisert de siste årene...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig me JOVISK! +1

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke fordra innlegg skrevet på dialekt!
    En og annen skrivefeil og feilplasserte apostrofer plager ikke meg noe.
    Etter å ha lest i noen år på dette forumet har jeg mer eller mindre lært å tolke disse småfeilene, og aksepterer at slik kommer det alltid til å være.

Men det som irriterer meg mest er ikke selve skrivefeilene, men total mangel på linjeskift og avsnitt.
    En del folk bare skriver og skriver og skriver lange innlegg uten og tenke over dette.
    I noen tilfeller blir innleggene utrolig tungleste.

Kom nettopp over et eksempel som jeg håper illustrerer poenget mitt bra:
    Heisann. Når jeg startet med musikk og stereo var når jeg var 15 år ( er 22 år nå)og brukte mine konfirmasjonspengene, jeg har ønsket meg ett sterioanlegg før det igjen og men har alldri fått råd til det så jeg måtte bruke en tørr Sony CD-spiller med kasett og radio. Ca en ukes tid etter komfen så var den store dagen og gleden var på topp og jeg og familien kjørte rundt til forskjellige HIFI-butikker i Drammen og i Oslo, det eneste jeg tenkte på att høyttalarne skulle være høye som mulig, jeg stod mellom to valg jeg ville ha og det var Cerwin vega V-12f og Genexxa sah 1000. Jeg valgte da Genexxa høyttalare da dem hadde flere elementer og var høyere for å vise kompissene hvor gromme dem var. Som forsterker kjøpte jeg med en Yamaha AX-496 som jeg var uttolig fornøyd med samt med en CD-spiller og Tuner. Så fort jeg fikk en jobb på Tusenfryd så handlet jeg mere stereo som hører til bil og jeg syns det var kult og ha masse høyttalere av 10 forskjellige merker. Men jeg syns det ble for mye og ble lei av å ha så masse liggene rundt i rommet så da solgte jeg det. Jeg så litt innepå hifiklubben sine sider og så Cerwin vega CLSC-215 som ble min drømm så jeg jobbet og sparte ganske hardt får å få kjøpt. Like etter jeg kjøpte 215 så kjøpte jeg en Behringer EP-2500 effektforsterker da jeg ikke hadde råd til sterkere, så da sparte jeg enda mere i ca halvt år og kjøpte meg to stk CV 0.8 amper og det funket greit. Etter det har jeg fått sansen for Cerwin vega og har samlett opp til 13 forskjellige par. Men plutselig fikk jeg veldig lyst til å teste Klipsch så da kjøpte jeg det og selger noen av CV parrene jeg har. Jeg angrer ikke, så nå satser jeg på full Klipsch kino.
    Å trykke på 'enter' i ny og ne er ikke spesielt vanskelig, eller???
    Det burde i allefall være lettere enn å skrive riktig.......

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Ivar Aasen er død.

Ungdommer i dag bruker betydelige deler av dagen på å lese og skrive. Terskelen for å henvendelse seg skriftlig til et bredere publikum er i dag lavere enn noensinne før. Det er vel ikke så dumt? At det foregår i en ukonvensjonel språkform er ikke noen hindring for at det gir folk nyttig erfaring i å formidle tankene sine. De som ønsker å nå en målgruppe utover lizm 1337 leserne tilpasser seg deretter om og når det trengs.
    Vi lærer relativt mye Norsk språkhistorie i norsktimene. Så hvis du klarer å gå gjennom grunnskolen+vgs uten å høre om noen norske kjente forfattere så er jeg imponert. Poenget med mitt forrige innlegg var: Norsk ungdom har stort sett facebook, msn, og henger på Internett, daglig. Når de da får en pc slengt etter seg, så er staten ganske naiv. "Ansvar for egen læring" er også noe nytt som de har funnet på. Dvs. det har alltid vært ansvar for egen læring, men nå er det nesten ingen lærere som krever at du har gjort leksene eller noe. Jeg var første året av kunnskapsløftet. Vi fikk heldigvis ikke pcer, og når vi gikk forbi andre klasserom(i friminuttene) så satt alle de andre på pcer.

For de som trenger et lite dytt for å sette i gang å jobbe skikkelig så er pc noe drit. Det er faktisk ikke alle som liker alle fagene på skolen. Når du har et fag på skolen (som du ikke liker) tror jeg at det er veldig mange som ikke jobber med faget, men spiller, face+msn.

Og ja, de fleste av elevene fra 6klasse og oppover til 3vgs kan lese, de kan skrive (til en viss grad). Men de ser generelt lite poeng i å lære om ting de vet de aldri kommer til å få bruk for. Jeg ser overhodet ikke noe dumt i å lære å skrive og lese. Når 90% av undervisningen i norsk på vgs handler om norsk språkhistorie+nynorsk så forstår jeg at det er mange som går lei og heller alt-tab og snakker med noen på msn eller face. Det er omtrent ingen elever som vil beholde nynorsken. De fleste som snakker bokmål ser ikke poenget i nynorsk. Dette skal ikke bli en nynorsk VS bokmål debatt. Men dette er meningen til det store flertallet av ungdommen. For at folk skal like norsk så må hele faget få en oppussing.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Det at så mange bruker apostrof i norsk betyr at mange synes at bruken er logisk. Dermed vil apostrofen etter hvert bli innført i norsk.

Tenk bare på alle nye ord som har blitt legalisert de siste årene...
    Den ble jo brukt tidligere (i eieform), f.eks. Per´s
    Så man kan ikke se bort fra at det kommer tilbake. På engelsk er det jo slik.
    Men jeg synes ikke det er mange som bruker det.

Men orddelingen er det verre med. Grunnen er kanskje engelsk, samt at man ofte taster sammensatte ord hver for seg (etterhvert glemmer kanskje folk å utelate mellomrommet) når man skriver SMS.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Ivar Aasen er død.

Ungdommer i dag bruker betydelige deler av dagen på å lese og skrive. Terskelen for å henvendelse seg skriftlig til et bredere publikum er i dag lavere enn noensinne før. Det er vel ikke så dumt? At det foregår i en ukonvensjonel språkform er ikke noen hindring for at det gir folk nyttig erfaring i å formidle tankene sine. De som ønsker å nå en målgruppe utover lizm 1337 leserne tilpasser seg deretter om og når det trengs.
    Dette er jeg tildels enig i, det handler om å kunne skille mellom hvilke typer publikum og i hvilke aldersgrupper man skriver til, med andre ord "målgruppe". Som ungdom ser jeg det unødvendig å skrive et formelt og gramatisk riktig språk når jeg skriver på et forum. Forutsatt at det jeg skriver er i leselig forstand og forståelig for minimum 99,9% av leserne her inne.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Jeg trodde dette var et forum om AV og ikke om rettskrivning. Hvis vi alle skal rette på hverandre på alle feil som blir skrevet og sagt, så forsvinner hele av delen. Vi må bare akseptere at ikke alle kan 100% rettskrivning (ink. meg selv)

Så jeg synes denne tråden bør flyttes til shitsnakk tråden eller slettes.

+10000000000

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Du har jo et godt poeng og innlegget ditt er lett å lese selv med et par feil. Det er jo argumentet til noen av oss: Får man frem poenget på en effektiv måte, er det bra. Mens noen gir f...

Argumentet ditt sliter jeg dog med ("Jeg trodde dette var et forum om AV og ikke om rettskrivning"). Hvis man overfører det til næringslivet blir det bråstopp. Og dit skal vel de fleste.
    det er der vi skal skille, med en gang man vender seg til et annet publikum, så skal man kunne klare å utrykke seg på en måte som er egnet for det publikummet. Merk at mange med skrivefeil i vanlige inlegg skriver betydelig bedre tekster på annonsene sine, det gjør ihvertfall jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skrives om norsk og om hvordan formidle sine meninger, det er ikke noe galt å bruke moderne uttrykk slik som ”lol”, og andre lignende forkortelser. Bruk av er dårlig norsk, men skriftspråket er i en konstant utvikling likeledes vår kommunikasjons form. SMS språket synes jeg er som en skriftlig dialekt.

Hvor skal grensen gå? Jeg lurer på hvor mye har skrift språket forandret seg hvis vi tenker hundre år tilbake med sykluser på ti år, og hvor mye vil det forandres de neste hundre år. Hvis vi tenker på det engelske språket og den innflytelsen det har på vår dagligtale så er det ikke bare ord men også grammatikk som forandres. Som en påstand slengt ut i lufta mener jeg engelsk er nynorsk.

Jeg har dysleksi i alle former og farger, men musikk og film nyter jeg som bikkja nyter vaffel, så å henge seg opp i hvordan folk uttrykker seg på et forum er en tapt sak. Å diskutere språk er sikkert moro når kunnskapen er til stedet, men selv har jeg mange uløyste gåter i norsk, dobbelkonsonanter, sprettord, og, å, adjektiv, verb, pronomen, alltid ikke en m i midten når jeg vill så hjerne, punktum og komma med m i midten hjelper ikke når lover og regler alltid har unntak så å si det med stum d.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    det er der vi skal skille, med en gang man vender seg til et annet publikum, så skal man kunne klare å utrykke seg på en måte som er egnet for det publikummet. Merk at mange med skrivefeil i vanlige inlegg skriver betydelig bedre tekster på annonsene sine, det gjør ihvertfall jeg.
    På den annen side, å gjøre et minimum av innsats med sine poster her er super trening til framtidige "seriøse" skriveoppdrag. Det meste er, tross alt, en treningssak.

Forøvrig kan jeg sterkt anbefale FireFox m/Norsk ordliste:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6868

Den har "reddet" meg utallige ganger :-)

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    På den annen side, å gjøre et minimum av innsats med sine poster her er super trening til framtidige "seriøse" skriveoppdrag. Det meste er, tross alt, en treningssak.

minimum av innsats? med mindre man er en frosk og samtidig er dritings og skal begynne å diskutere tunge temaer som watt opplysninger osv så regner jeg med at de fleste skriver for å få frem budskapet sitt best mulig. Dersom de ikke gjør det får de jo ikke hjelp? så jeg trokke noen gjør det med vilje akkurat, men humor og morro må man ha her inne. Jeg tror forumet kan ha godt av flere ungdommer her, de fleste her inne er 30++, humoren og moroa blir deretter...:wink:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Den har jeg brukt lenge. Kommer alltid noe med rød strek under
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Jeg tror forumet kan ha godt av flere ungdommer her, de fleste her inne er 30++, humoren og moroa blir deretter...:wink:

Alt er relativt. For noen av oss er det 30-åringene som er unge. De under 30 er vel enslags aspiranter/hangarounds..8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si denne tråden har tatt av.....