Skriveleifer er på forumet - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 260
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwinlover
    Genialt inn legg!
    Inn legg er bedre enn brukket legg (det vet jeg alt om), hehe :lol:

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvorfor skyter staten seg selv i hodet med en rakettkaster,(nei det er ikke at de skyter seg i foten med 9mm. Dette er mye større) ved å gi pcer (med Internett) til ungdommen? Face+msn+spill VS Ivar Aasen. Det er ikke rart kunnskapsnivået forfaller. Jeg slapp heldigvis pc, da jeg var første året av kunnskapsløftet.
    Ivar Aasen er død.

Ungdommer i dag bruker betydelige deler av dagen på å lese og skrive. Terskelen for å henvendelse seg skriftlig til et bredere publikum er i dag lavere enn noensinne før. Det er vel ikke så dumt? At det foregår i en ukonvensjonel språkform er ikke noen hindring for at det gir folk nyttig erfaring i å formidle tankene sine. De som ønsker å nå en målgruppe utover lizm 1337 leserne tilpasser seg deretter om og når det trengs.

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Inn legg er bedre enn brukket legg (det vet jeg alt om), hehe :lol:
    Hehe, men "inn legg" var med vilje :-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Srkivefeil... hmm

Sitter egentlig nå og venter på et saftig og morsomt innlegg fra en utskremt Trønder i Kringlyd :-D

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Ivar Aasen er død.
    Vi kan jo fortsatt lære om han?
    Hitler er død, men vi lærer jo fortsatt om han?

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Mast er Bergensk. Det er en "viktig" del av den Bergenske dialekten. Hverfall på gateplan og for de som ikke snakker pen-Bergensk. Det å kalle det for "sotrask" er noe jeg reagerer på. Det finnes MANGE bergenske ord og uttrykk, som er bra å beholde.
    Ser jeg skylder Ostemannen og også kanskje andre Hordaleninger en unskyldning etter å igjen ha utalt meg om ting jeg (tydeligtvis) ikke har greie på.

Var på ingen måte meningen å rakke ned på noens dialekt:roll:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwinlover
    Hehe, men "inn legg" var med vilje :-D
    Ja, det forsto jeg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    Ser jeg skylder Ostemannen og også kanskje andre Hordaleninger en unskyldning
    Ingen hordalendinger fortjener unnskyldninger for noe som helst.

Men "mast": jeg har (kanskje feil) forstått at dette er det samme som mistet. Miste - mast. Men så ser jeg at du skriver at mast er "å miste". Da sliter jeg. Er det noen som kan forklare dette ordet og bøyingen av det?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg synes det er unødvendig at voksne personer uten lese og skrivevansker ikke skal klare å benytte de samme rettskrivningsregler de har benyttet gjennom hele sin skolegang også på et forum.

Det vitner om latskap, egoisme og dårlige holdninger spør du meg.
    +10000

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen hordalendinger fortjener unnskyldninger for noe som helst.

Men "mast": jeg har (kanskje feil) forstått at dette er det samme som mistet. Miste - mast. Men så ser jeg at du skriver at mast er "å miste". Da sliter jeg. Er det noen som kan forklare dette ordet og bøyingen av det?
    Du kan ikke bøye "mast" , det blir bare latterlig. Folk sier mistet i fortid, eller skal miste i framtid(forsikringssvindel)

Det er imidlertid et ord flere og flere unge bruker.

På dialekt sier vi "møsta" Altså: Eg har møsta da.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg siterer:
    1. "Men 116en min er ikke helt sunn. Har kontakta en med 753, og den fungerer helt fint, sier han da. Kanskje jeg kaster inn litt penger på ny på hifi. Tusen takk uansett!"

2. "Heisann! Har som dere ser på min sign, NAD218,116 og CLS12. Lyst på front og sub. Skal kanskje bytte 116 med T753 hjemmekinoforsterker. Smart? Hvilken front skal jeg kjøpe; Cls6c eller Xls6c?
    Takker for svar!"

3. "Haha, skjønner jeg godt. Skulle ønske jeg hadde 18. men kom aldri så langt som til HFK. 15" dundrer bra det også!"

4. "Okai! Skal speide og se!"

5. "Jeg har to par Cerwin-Vega! Cls-12 høyttalere, NAD 106 forforsterker og en Phonic MAX1500 effektforsterker. når jeg har på halv på pc, effektforsterkeren og kvart på forforsterkeren begynner det å sprake og knistre noe J@$££$I. En gang stoppet høytalerne helt. hva f@£n er dette her? alt er kjøpt brukt, men kjøpt meg argon ground loop isolator for mindre støy fra pc til forsterker. bra AUX kabel også."

Sikkert flere enn meg som kan lese hva for slags skrivefeil det er i disse innleggene..

Gjett en gang hvem som har skrevet disse...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Jeg siterer:
    1. "Men 116en min er ikke helt sunn. Har kontakta en med 753, og den fungerer helt fint, sier han da. Kanskje jeg kaster inn litt penger på ny på hifi. Tusen takk uansett!"

2. "Heisann! Har som dere ser på min sign, NAD218,116 og CLS12. Lyst på front og sub. Skal kanskje bytte 116 med T753 hjemmekinoforsterker. Smart? Hvilken front skal jeg kjøpe; Cls6c eller Xls6c?
    Takker for svar!"

3. "Haha, skjønner jeg godt. Skulle ønske jeg hadde 18. men kom aldri så langt som til HFK. 15" dundrer bra det også!"

4. "Okai! Skal speide og se!"

5. "Jeg har to par Cerwin-Vega! Cls-12 høyttalere, NAD 106 forforsterker og en Phonic MAX1500 effektforsterker. når jeg har på halv på pc, effektforsterkeren og kvart på forforsterkeren begynner det å sprake og knistre noe J@$££$I. En gang stoppet høytalerne helt. hva f@£n er dette her? alt er kjøpt brukt, men kjøpt meg argon ground loop isolator for mindre støy fra pc til forsterker. bra AUX kabel også."

Sikkert flere enn meg som kan lese hva for slags skrivefeil det er i disse innleggene..

Gjett en gang hvem som har skrevet disse...
    Joda, vi finner feil. Men i disse tilfellene er innleggene informative og lettleste. Ikke noe problem.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde dette var et forum om AV og ikke om rettskrivning. Hvis vi alle skal rette på hverandre på alle feil som blir skrevet og sagt, så forsvinner hele av delen. Vi må bare akseptere at ikke alle kan 100% rettskrivning (ink. meg selv)

Så jeg synes denne tråden bør flyttes til shitsnakk tråden eller slettes.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er ikke skrivefeilene, men at disse kom selv fra trådstarter!
    FEI FOR DIN EGEN DØR!
    HAr man ikke noe fornuftig å dele med oss andre så la vær og fyll opp dette med svada.
    What`s the big issue, who gives the f...!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Jeg trodde dette var et forum om AV og ikke om rettskrivning. Hvis vi alle skal rette på hverandre på alle feil som blir skrevet og sagt, så forsvinner hele av delen. Vi må bare akseptere at ikke alle kan 100% rettskrivning (ink. meg selv)

Så jeg synes denne tråden bør flyttes til shitsnakk tråden eller slettes.
    Du har jo et godt poeng og innlegget ditt er lett å lese selv med et par feil. Det er jo argumentet til noen av oss: Får man frem poenget på en effektiv måte, er det bra. Mens noen gir f...

Argumentet ditt sliter jeg dog med ("Jeg trodde dette var et forum om AV og ikke om rettskrivning"). Hvis man overfører det til næringslivet blir det bråstopp. Og dit skal vel de fleste.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg ikke skriver feilfritt selv, men jeg prøver iallefall stort sett å skrive på en forståelig måte... :wink:

Om noen har hatt det litt travelt og stokket om på noen bokstaver i et ord, bommet med komma eller og/å kan jeg fint leve med det.

Det jeg til tider kan synes er slitsomt er de som skriver mye dialekt (nei, jeg mener ikke nynorsk - jeg skriver egentlig nynorsk selv) eller typiske sms-forkortelser.

Noen er faktisk nesten ikke i stand til å formulere seg i det hele tatt.
    En del har gode grunner for dette, mens andre bare aldri har tatt seg bryet med å prøve.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    En del har gode grunner for dette, mens andre bare aldri har tatt seg bryet med å prøve.
    Der oppsummerer du hele tråden i en kort setning. +1!

Newcomer Steiner sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som lektor (ikke norsk hovedmål eller sidemål) synes jeg at denne tråden er ubeskrivelig artig. Zeezar nevnte en avdød gresk filosof. Da må jeg selvfølgelig sitere Sokrates:

"Barna nå for tiden er tyranner. De trosser sine foreldre, hiver maten i seg og tyranniserer sine lærere."

Til tross for at vi har to normerte skriftspråk i dette kongeriket ser jeg ingen grunn til å opptre som språkpoliti på et AVforum. Men, som jeg har påpekt tidligere oppstår problemet i det øyeblikk dårlig ortografi hemmer enkel kommunikasjon. Som et nota bene vil jeg bare påpeke at fravær av komma, store bokstaver og en overflod av "smileys", sjelden styrker argumentasjonens styrke i en meningsutveksling.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo et godt poeng og innlegget ditt er lett å lese selv med et par feil. Det er jo argumentet til noen av oss: Får man frem poenget på en effektiv måte, er det bra. Mens noen gir f...

Argumentet ditt sliter jeg dog med ("Jeg trodde dette var et forum om AV og ikke om rettskrivning"). Hvis man overfører det til næringslivet blir det bråstopp. Og dit skal vel de fleste.
    er det mulig? Hvem bryr seg? Hvis jeg vil skrive riktig klarer jeg det, men her så legger jeg ikke en liten tanke bak det jeg skriver for at det skal bli riktig, så lege poenget kommer frem. Det er mye geeks på dette forumet som bryr seg om alt irrelevant, og denne tråden topper jo det. For min del så "skremmer" dette meg vekk fra forumet når jeg ser hvor mange folk som har for lite å finne på hvis det beste de kan er er rette på skrivefeilen til folk. Ta det heller opp med den personen det gjelder, eller i den tråden hvor feilen forekommer. Hvis det skal være sånn at man må skrive 100% riktig for å poste et innlegg her, så bør det bli regler for dumme spørsmål og idioter som ikke kan noe om AV, jeg blir mer irritert av dem.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    er det mulig? Hvem bryr seg? Hvis jeg vil skrive riktig klarer jeg det, men her så legger jeg ikke en liten tanke bak det jeg skriver for at det skal bli riktig, så lege poenget kommer frem. Det er mye geeks på dette forumet som bryr seg om alt irrelevant, og denne tråden topper jo det. For min del så "skremmer" dette meg vekk fra forumet når jeg ser hvor mange folk som har for lite å finne på hvis det beste de kan er er rette på skrivefeilen til folk. Ta det heller opp med den personen det gjelder, eller i den tråden hvor feilen forekommer. Hvis det skal være sånn at man må skrive 100% riktig for å poste et innlegg her, så bør det bli regler for dumme spørsmål og idioter som ikke kan noe om AV, jeg blir mer irritert av dem.
    Øhh, det er vel det jeg sier. Vi skal ikke bruke tid på rette på andre, men det er vel greit å kreve at noen gidder å forsøke å bli forstått? Hva synes du f.eks. om google-oversatte manualer på kina-utstyr?

Dessuten er det vel mye bedre med en tråd som du ikke trenger å være med i hvis du ikke vil, enn at noen skal pirke på dette i nesten alle tråder.

Hvorfor er folk som ikke kan noe om AV idioter? Hvem sier at man må skrive 100% riktig for å poste her?

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •