Skriveleifer er på forumet - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 260
    Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    1. ortografiske feilskrivinger? er ikke det to motsigende ord?

2. jeg ville bare nevne de ordene jeg ser mest blir skrevet feil, ser ikke noe galt i det, hvertfall ikke i denne tråden.
    1. Ortografisk feilskriving vil si å skrive ordene feil (f,eks såvve - o ikke å og enkel v)
    2 Ja jeg ser poenget ditt. Men fremdeles: Er det innhold eller ortografi som er viktig i dette forumet?

God oppdragelse gjør at jeg ikke utdyper svaret mitt.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    1. Ortografisk feilskriving vil si å skrive ordene feil (f,eks såvve - o ikke å og enkel v)
    2 Ja jeg ser poenget ditt. Men fremdeles: Er det innhold eller ortografi som er viktig i dette forumet?

God oppdragelse gjør at jeg ikke utdyper svaret mitt.
    Ortografi betyr rettskriving, så da lurer jeg på hva "ortografiske feilskrivinger" betyr?

Forumet handler om innhold, men tråden handler om ortografi, eller rettskriving på godt norsk.
    Jeg sier ikke at tråden har verken god eller dårlig hensikt, men vi begge skriver innlegg i denne tråden, å da bør vi vel være on topic?

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Ortografi betyr rettskriving, så da lurer jeg på hva "ortografiske feilskrivinger" betyr?

Forumet handler om innhold, men tråden handler om ortografi, eller rettskriving på godt norsk.
    Jeg sier ikke at tråden har verken god eller dårlig hensikt, men vi begge skriver innlegg i denne tråden, å da bør vi vel være on topic?
    Hvis det tok litt tid å svare, var det bare fordi jeg måtte borti skuffa for å hente ei teskje.
    Ortografi: Å skrive et ord på rett måte
    Ortografisk feilskriving, eller å skrive et ord ortografisk feil: Å skrive et ord på feil måte.

Hvis du fremdeles har problemer med å skjønne dette, så foreslår jeg videre leting på nett, studier eller samtaler med andre kompetente personer.
    Har ikke mer å hjelpe deg med rent pedagogisk i denne sammenhengen.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Livet er vel det du gjør det til tenker jeg, du fikk et liv og det er din oppgave videre å gjøre deg selv lykkelig. Lykken kommer aldri om man ikke jakter på den.
    Man kan absolutt være lykkelig uten at alt skal måtte være gøy.
    Som før nevnt dette er holdninger, som altfor mange unge i dag sliter med. Eller kanskje rettere sagt ikke forstår.

Holdningene ligger i bunn og avgjør i stor grad hvordan vi utfører våre handlinger.

I denne sammenheng betyr det at jeg respekterer de med skrivevansker, men som allikevel prøver sitt beste. Mens de som faktisk kan å skrive men ikke gjør det fordi det "ikke er gøy", eller av latskap fordi "dere skjønner hva jeg mener", blil irriterende.

Misforstå meg rett; jeg plages ikke med det! Og jeg har ikke for vane å pirke på skrivefeil hverken her på forumet eller andre steder. Men jeg synes det er synd at utviklingen går i den retningen den gjør, hvor arbeidsmoral, yrkesstolthet og ære får lide.

Hvor mange av dere har ikke irritert dere over, eller har kjennskap til fagfolk som har utført jobben med samme innstilling? Alt fra snekkeren, rørleggeren, bilmekanikeren til selgeren på Elkjøp?

Når rørleggeren og flisleggeren har forlatt badet du betalte 200000.- for, med fagbrev og våtromsertifikat i hånda, men det allikevel viser seg at jobben er slett utført og vannet renner der det ikke burde. Er det greit da så lenge dere vet at dem egentlig kan, og at dere forstod hva dem mente å gjøre?

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk tråd, heretter skal jeg bevissst skrive masse feil.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    artigste(er dette korrekt,lmao) tråden jeg har lest på lenge, men nå må vi finne ut neste emne vi kan diskutere og plukke i stykker. en del av de trådene her inne gitt (<=det ordet er vel ikke diskutert her???)

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Gøyt sagt!

Men dette:

"Når rørleggeren og flisleggeren har forlatt badet du betalte 200000.- for, med fagbrev og våtromsertifikat i hånda, men det allikevel viser seg at jobben er slett utført og vannet renner der det ikke burde. Er det greit da så lenge dere vet at dem egentlig kan, og at dere forstod hva dem mente å gjøre?"

..det bringer tankene hen på badejobben til 200k jeg nettopp har bestilt. Heldigvis gir de 10 års tetthetsgaranti, men..så var det Murphy's lov da:

«hvis noe kan gå galt, så vil det også gjøre det (og fortrinnsvis på det verst tenkelige tidspunkt)». :twisted:

Ser for meg prakk, plunder og heft, idetheletatt ugøyt - og det er innmari guffent!!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    mast på "sotrask" er å miste
    Mast er Bergensk. Det er en "viktig" del av den Bergenske dialekten. Hverfall på gateplan og for de som ikke snakker pen-Bergensk. Det å kalle det for "sotrask" er noe jeg reagerer på. Det finnes MANGE bergenske ord og uttrykk, som er bra å beholde.

Dette er liksom et forum der folk er forskjellige og noen skriver mer korrekt enn andre. Jeg bryr meg ikke om noen skriver "per's" eller "høyttaller" eller sånne ord feil. Orddeling er jeg relativt dårlig på selv, så der skyter jeg mest i glasshus hvis jeg sier noe. Det eneste jeg reagerer på er når settinger er bygd opp av 3-5 linjer UTEN punktum eller komma. Slik at det er vanskelig å forstå hva som blir sagt.

De Norsklærerne som klager på Norsk ungdom bør kanskje se seg litt i speilet. Norsk er det KJEDELIGSTE faget på hele vgs. Til og med religion er gøyere. Vil heller lære om 3 mosebok enn å vite om en random dude som laget en prosatekst i 1827. Sånn tror jeg faktisk 95% av ungdommen nå til dags også tenker. (Jeg var ferdig med vgs i fjor, og jeg stod på Norsk eksamen. For de som hadde interesse av det:lol: )

Hvorfor skyter staten seg selv i hodet med en rakettkaster,(nei det er ikke at de skyter seg i foten med 9mm. Dette er mye større) ved å gi pcer (med Internett) til ungdommen? Face+msn+spill VS Ivar Aasen. Det er ikke rart kunnskapsnivået forfaller. Jeg slapp heldigvis pc, da jeg var første året av kunnskapsløftet.

ROXY sa det meste:
    Kjære dere forumbrukere:
    - Dette er ikke et rettskrivingsforum
    - Tenk på å få fram innholdet i det du skriver
    - Vi skal ikke diskvalifisere medlemmer som ikke behersker språket fullt ut, de har også (selvsagt) fornuftige ting å bidra med
    - Her skal du legge inn dine meninger uten at noen skal "pirke" på språket ditt
    - Ikke vær redd for å skrive inn i forumet, vi er avhengige av dere alle!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwinlover
    Påpeker ikke skrivefeiler til folk, bare informerer.
    Det jeg prøver å få frem, men som jeg tror jeg ikke klarte helt, var å rette opp småfeil, ikke bare her på forumet, men over alt.
    Vi griseskrivere (du Cerwinlover + meg selv og sikkert andre)
    Er selvsagt greit å ha meninger om andre sine feil men er det ikke drøyt å lage en egen tråd for å si fra om skrivefeil andre har her på forumet når man selv er griseskriver.
    Kanskje det er for selv å lære men
    Heisann! 8) vil bare si ifra om noen skrivefeil her inne på forumet:.
    kan oppfattes av mange som du (griseskriveren) skal lære andre å skrive riktig.

Du skriver at du ikke er plettfri selv så hvorfor ikke lage en egen tråd .
    >Hjelp oss som skriver så mye ekstremt mye feil<

Hvorfor bruker du tre skrivemåter...høytaller - høyttaler - høytaler ?
    Tusen takk skorob! Ikke rart du er en guru, hehe. Men jeg har et problem til: Noen ganger kommer det en altfor lav desibel (aner ikke hva det kommer av, og det er ikke sangen/filmen) og så skrus enten forforsterkeren eller effektforsterkeren seg av, eller så kommer det ikke noe lyd fra høytallerne. Hvorfor det?
    Jeg har to par Cerwin-Vega! Cls-12 høyttalere, NAD 106 forforsterker og en Phonic MAX1500 effektforsterker. når jeg har på halv på pc, effektforsterkeren og kvart på forforsterkeren begynner det å sprake og knistre noe J@$££$I. En gang stoppet høytalerne helt. hva f@£n er dette her? alt er kjøpt brukt, men kjøpt meg argon ground loop isolator for mindre støy fra pc til forsterker. bra AUX kabel også.
    Hvorfor Ozzy Ousbourne
    Hvorfor og med stor O (Og)
    osv når du er så opptatt av å rette opp andre sine skrivefeil ?
    +
    http://avforum.no/forum/search.php?searchid=4537657

Kanskje lett å se andre sine feil fremfor sine egene.
    For enkelte pirkere mere viktig med å påpeke andre sine feil.
    Hva man skriver om er vel mere viktig enn å følge ordbøker og korrekt setting av tegn.

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Som før nevnt dette er holdninger, som altfor mange unge i dag sliter med. Eller kanskje rettere sagt ikke forstår.

Holdningene ligger i bunn og avgjør i stor grad hvordan vi utfører våre handlinger.

I denne sammenheng betyr det at jeg respekterer de med skrivevansker, men som allikevel prøver sitt beste. Mens de som faktisk kan å skrive men ikke gjør det fordi det "ikke er gøy", eller av latskap fordi "dere skjønner hva jeg mener", blil irriterende.

Misforstå meg rett; jeg plages ikke med det! Og jeg har ikke for vane å pirke på skrivefeil hverken her på forumet eller andre steder. Men jeg synes det er synd at utviklingen går i den retningen den gjør, hvor arbeidsmoral, yrkesstolthet og ære får lide.

Hvor mange av dere har ikke irritert dere over, eller har kjennskap til fagfolk som har utført jobben med samme innstilling? Alt fra snekkeren, rørleggeren, bilmekanikeren til selgeren på Elkjøp?

Når rørleggeren og flisleggeren har forlatt badet du betalte 200000.- for, med fagbrev og våtromsertifikat i hånda, men det allikevel viser seg at jobben er slett utført og vannet renner der det ikke burde. Er det greit da så lenge dere vet at dem egentlig kan, og at dere forstod hva dem mente å gjøre?
    +1

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det tok litt tid å svare, var det bare fordi jeg måtte borti skuffa for å hente ei teskje.
    Ortografi: Å skrive et ord på rett måte
    Ortografisk feilskriving, eller å skrive et ord ortografisk feil: Å skrive et ord på feil måte.

Hvis du fremdeles har problemer med å skjønne dette, så foreslår jeg videre leting på nett, studier eller samtaler med andre kompetente personer.
    Har ikke mer å hjelpe deg med rent pedagogisk i denne sammenhengen.
    Jeg skjønner hva du mener
    Men "ortografisk" og "feilskrivinger" kan ikke brukes sammen, da ortografisk betyr rettskriving (Ortho er gresk for korrekt, grafi betyr som alle vet, skriving
    Enten er det ortografisk/rettskriving, eller er det feilskriving.

Aldri hørt noen brukt disse ordene sammen ( ja, jeg har 6 i norsk skriftlig ) så derfor spurte jeg deg hva dette betydde helt ordrett.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :smile: :smile: :smile: Enn smilefjesene (smilyene), hva med dem?

Både skriving og lesing av innlegg utgjør kommunkasjonsituasjoner. Teksten vi leverer representerer avsenderen, samtidig som den utgjør et meningsinnhold. I tillegg skal tekstinnholdet treffe, eller appellere og helst overbevise. Ethos - logos - pathos, remember? Hvor mye skal man legge vekt på at den gjennomsnittlige mottakeren er fortrolig med smilyer, enn si populæruttrykk som lol, rotflmao, owned osv? Og hvor mye kan en forvente at slike populariserte uttrykk tillegges mening?

Jeg er fra en tid da en tekst først og fremst var en skrevet/trykket tekst. Siden 80-tallet har tekst i analytisk sammenheng kommet til å bety enhver meningsbærende ytring. Men fremdeles eksisterer skillet mellom muntlige og skriftlige kommunikasjonssituasjoner. Jeg har ikke gått til felttog mot smilyene men bruker dem som et treffende eksempel på uklarheter som er blitt gjort allment gyldige.

Bruk av smileyer henviser også til noen av forskjellene mellom muntlig og skriftlig kommunikasjon. Mange misforståelser og mye irritasjon ville vært unngått dersom man har et bevisst forhold til noen retoriske grunnregler. Anbefaler sterkt Aristoteles` verk "Retorikk". Den kom i norsk utgave i 2006 og er både lettlest og lærerik. Oversatt og tilrettelagt av Tormod Eide. Dette er 2300 år gammel visdom og erfaring som ennå står som ei påla.

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Vi griseskrivere (du Cerwinlover + meg selv og sikkert andre)
    Er selvsagt greit å ha meninger om andre sine feil men er det ikke drøyt å lage en egen tråd for å si fra om skrivefeil andre har her på forumet når man selv er griseskriver.
    Kanskje det er for selv å lære men

kan oppfattes av mange som du (griseskriveren) skal lære andre å skrive riktig.

Du skriver at du ikke er plettfri selv så hvorfor ikke lage en egen tråd .
    >Hjelp oss som skriver så mye ekstremt mye feil<

Hvorfor bruker du tre skrivemåter...høytaller - høyttaler - høytaler ?

Hvorfor Ozzy Ousbourne
    Hvorfor og med stor O (Og)
    osv når du er så opptatt av å rette opp andre sine skrivefeil ?
    +
    http://avforum.no/forum/search.php?searchid=4537657

Kanskje lett å se andre sine feil fremfor sine egene.
    For enkelte pirkere mere viktig med å påpeke andre sine feil.
    Hva man skriver om er vel mere viktig enn å følge ordbøker og korrekt setting av tegn.
    Den trengte jeg. Takk!

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp, det er sant. Men sitter og ergrer meg over den apostrofen hele tiden. Nokså unødvendig spør du meg.
    Jepp, det er helt unødvendig å ergre seg over småtterier som noen skrivefeil

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Man er ikke helt frisk hvis man ikke har noe å klage på og ergre seg over!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er unødvendig at voksne personer uten lese og skrivevansker ikke skal klare å benytte de samme rettskrivningsregler de har benyttet gjennom hele sin skolegang også på et forum.

Det vitner om latskap, egoisme og dårlige holdninger spør du meg.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    +1

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg synes det er unødvdendig at voksne personer uten lese og skrivevansker ikke skal klare å benytte de samme rettskrivningsregler de har benyttet gjennom hele sin skolegang også på et forum.

Det vitner om latskap, egoisme og dårlige holdninger spør du meg.
    +1

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verste er vel totalt uoversiktlige innlegg uten komma, punktum og stor bokstav. Orddeling er også slitsomt da det av og til endrer meningen. Derfor er jeg nok enig med Roxy og andre som mener at man må tenke på budskapet.

Eksempler på orddeling og endret betydning:
    Hente pris (det har vel med snus å gjøre).
    Full tone (enten en tone som har drukket eller at Tone er full).
    Sukker biter (jaha, gjør det?).
    Første dame (det er vel Eva det, ikke Michelle).
    Stereo anlegg (er det noe dobbelt man legger noe på, eller et stort sted man oppbevarer noe dobbelt i?)
    Støv suger (helt enig!)

Tips: Si ordet høyt og sent, så vil man i de aller fleste tilfeller gjøre det riktig.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Det verste er vel totalt uoversiktlige innlegg uten komma, punktum og stor bokstav. Orddeling er også slitsomt da det av og til endrer meningen. Derfor er jeg nok enig med Roxy og andre som mener at man må tenke på budskapet.

Eksempler på orddeling og endret betydning:
    Hente pris (det har vel med snus å gjøre).
    Full tone (enten en tone som har drukket eller at Tone er full).
    Sukker biter (jaha, gjør det?).
    Første dame (det er vel Eva det, ikke Michelle).
    Stereo anlegg (er det noe dobbelt man legger noe på, eller et stort sted man oppbevarer noe dobbelt i?)
    Støv suger (helt enig!)

Tips: Si ordet høyt og sent, så vil man i de aller fleste tilfeller gjøre det riktig.
    Genialt inn legg!

Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •