Skriveleifer er på forumet - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 260
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig mange blander de og dem.
    For meg høres det veldig rart ut når noen skriver: "Jeg har fått nye høyttalere, men har ennå ikke hørt på de .."

Det er også veldig mange som ikke har lært seg forskjell på "da" og "når".
    Den gang da, hver gang når..

Og det er, nær sagt selvfølgelig, mange som ikke har lært seg forskjell på "å" og "og"..

Til sist kan det kanskje nevnes at det er mange som benytter orddeling nesten like flittig som om det var engelsk vi skrev..

Det er ikke livsviktig med helt korrekt grammatikk. Men det er i alle fall enklere å lese når det ikke er for mye feil. Noen har dysleksi og har meget god unnskyldning for litt "kunstnerisk" språkbruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Synd, men sant.

De fleste innleggene har går det jo rimelig greit å tolke, men det er enkelte der det hverken brukes tegn eller stor bokstav samt at rettskrivningen er helt på jordet. Det har hendt at jeg ikke har skjønt hva skriveren har ment. Og når man så spør om de ikke kan tegnsette og skrive om litt så det blir forståelig så blir de forbanna. Da er jeg ferdig med den personen ihvertfall. Jeg var ute for dette på et engelsk bilforum der det endte med at jeg ble bannet på livstid.

EDIT: Det er dessuten forskjell på skrivefeil som skjer når man har det travelt og det at folk rett og slett ikke kan norsk. Dysleksi er én ting, men jeg tror ikke alle kan skylde på dét.

jeg kan ikke skylde på dysleksi bare rett og slett at jeg ikke tar det seriøst
    husker dog ett eksempel på viktigheten av kommafeil

john doe benådes ikke, heng ham. kontra, john doe benådes, ikke heng
    ham.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde dette var et forsøk på å være morsom da jeg først leste tittelen, men ser ut som du er seriøs, vi er ikke her for å skrive norsk stil eller bli vurdert av lærere, litt slang og forumspråk er fullt lovlig.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har passert de førti og har to barn i ungdomskolen. Og det irriterer meg grenseløst at de bruker samme argumentasjon for sine skrivefeil, som mange her inne. Nei i DENNE sammenhengen trenger man ikke skrive korrekt, du skjønner hva jeg mener........:twisted:

Det som er enda verre er at alle skriftlige meldinger fra lærerne på skolen også inneholder flere skrivefeil - hver gang!

Jeg har full respekt og forståelse for de med skrivevansker og dysleksi, det er denne gjennomførte latskapen blant de yngre/yngste som irriterer. At alt er greit, og alt er lov, og det er ikke så nøye, og vi trenger ikke tenke, for vi er da ikke på skolen nå.

Jeg er ikke lærer, har ikke høy utdannelse og hadde ikke 6 i Norsk, og jeg skriver feil stadig vekk. Men da ønsker jeg at noen skal si ifra og rette meg, fordi jeg mener man bør lære av sine feil og ha et ønske om å bli bedre.

Det samme gjelder jo AV også, som dette forumet faktisk dreier seg om.
    Innen DIY f.eks er jo hele poenget og hele moroa nettopp det å lære noe nytt og stadig bli bedre innen "faget".

Noen kommafeil, stavefeil og manglende stor forbokstav i ny og ne tåler vi alle.

Men slutt for pokker å skrive STERIO, det heter STER E O!

Edit: Rettet tre skrivefeil!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jazzfat
    Hei!
    Jeg har mine tvil om at du klarer å rette opp småfeil overalt, som du selv skriver. Du bør nok konsenterer deg om dette forumet først.

Arenaer vi beveger oss på når det gjelder norsk skriftspråk begynner å bli mange etterhvert, men jeg er fullstendig enig med deg når det gjelder norsk rettskrivning.

Selv om mange av innleggene her sier at vi må tolerere feil i rettskrivningen, som f. eks. grunnet vi har det travelt (...) så er jeg helt enig i at når vi ønsker å formidle noe, så må det gå an å ta seg sammen.

De fleste som lider av/ har diagnosen (fordi det er ikke alle som lider)-dystleksi -er flinke til å si i fra om dette i sine innlegg.

Jeg kan også legge til side rettskrivning/ gramatikkregler i private sms, osv., men i innlegg på en nettside prøver jeg å i allefall lese igjennom innlegget før publisering.

Tildels for at den almenne surfer foretrekker å lese innlegg etter norsk gramatikkstandard, og tildels for at pr. tiende leser finnes det _minst_ fire lesere som på en eller annen måte ønsker å skape en debatt rundt rettskrivningen i det forrige innlegget...
    Godt innlegg. Jeg er veldig enig i dine synspunkter.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt "skriveleifer" bør en godta.

Når innleggene blir vanskelig å skjønne derimot...

Og så har vi fyllaskrivingen da. Er det slik for andre og, at tastene på tastaturet flytter på seg, sent en lørdagskveld?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje på tide med noen gamle regler:

- "Den gang DA, og hver gang NÅR"
    - "Aldri to l-er i aldri, men alltid to l-er i alltid" (nei; høytaller er ikke riktig)
    - Alltid stor bokstav i høflighetsform: De, Dem og Deres. Nei, dere skal ikke skrives med stor d.

Kan av og til bli litt vel mye Facebookspråk i enkelte tråder. Som f. eks. dersom jeg skulle sagt det slik: Koffor ska me ikkje kunna skriva på dialekt (for enkelte dialegt)?

Fordi slik skriftspråk er p.t. ikke anerkjent.

NB (NotaBene): Alt dette her sa våre foreldre også...

PS (PostScript): Språket vil alltid være i utvikling. Vi sier ikke lenger "Mig", men sier "meg". I gamle dager irriterte man seg helt sikkert over de som skrev meg fremfor mig...

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha. Litt av en tråd gitt men dette er vel en person som alltid henger seg oppi slike ting må ha veldig lite å gjøre, sitte her og lage en tråd for å påpeke skrivefeilene til folk. Det kan være noen som har dysleksi og skjønner ikke helt problemet med å lage tråd om sånt, men håper trådstarter har andre gleder her på forumet enn å rakke ned på folks skrivemåter. Jeg synes det er kjedelig at folk har så lite å gjøre, selv synes jeg dette forumet er både genialt og informativt for oss alle. Men å sitte her og kommentere skrivefeil er kjedelig i lengden tror jeg, men håper vedkommende kan glede seg litt over innlegg også.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff. I det innlegget var det mange tegnsettingsfeil. 8) Ta disse: . . . . og disse: , , , , og spre utover. Som en quick win, sett dem før "og", "men" og "fordi".

Spøøøøøøk. OK.

Gjesp. Tydeligvis agurktid på forumet. Tar en pause. Ser dere til høsten. Oppforderer dere alle å logge av og nyte sommeren.

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Haha. Litt av en tråd gitt men dette er vel en person som alltid henger seg oppi slike ting må ha veldig lite å gjøre, sitte her og lage en tråd for å påpeke skrivefeilene til folk. Det kan være noen som har dysleksi og skjønner ikke helt problemet med å lage tråd om sånt, men håper trådstarter har andre gleder her på forumet enn å rakke ned på folks skrivemåter. Jeg synes det er kjedelig at folk har så lite å gjøre, selv synes jeg dette forumet er både genialt og informativt for oss alle. Men å sitte her og kommentere skrivefeil er kjedelig i lengden tror jeg, men håper vedkommende kan glede seg litt over innlegg også.
    Påpeker ikke skrivefeiler til folk, bare informerer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, den norsken. Tror jeg må ta et oppfriskningskurs :-)
    Ingen som iriterer seg over kommafeil, de kan ha skjebnesvangre følger som:

En general gjorde en gang denne lille blemmen.

"Heng ham, ikke kommer." Når det skulle vært: "Heng ham ikke, kommer."

De militære har jo veldig kort setninger da

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    veldig enig med deg her, tror jeg mange (inkludert meg selv) skriver innimellom og i litt hastverk. hadde det vært i ett språkforum eller lærer forum ville jeg vært mer nøye, prøver å rette opp det jeg ser i farten da
    Der har vi jo et godt eksempel på de typiske feilene.

Jeg er heller ikke fanatisk, men mer opptatt av dette enn mange. Slurvefeil er én ting. Jeg har selv påpekt skrivefeil og skrevet feil i samme tråd.

Det som er rart, er at enkelte aldri tar til seg informasjonen de får i form av små hint. Nei, det er ikke dyslektikere jeg snakker om.

Jeg har sett så mange eksempler på systemer som rett og slett raser sammen når mennesker uten kunnskap (eller uten vilje til å sjekke) legger inn info.

Og ja, det er mye lettere å lese innlegg når det legges ned et minimum av flid med språket.

Newcomer Steiner sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har uansett en forkjærlighet for denne:

Folkeaksjonen mot hvem

Fritt etter hukommelsen synes jeg å erindre (smør på flesk? Ja) at "heng ham ikke" historien stammer fra Tsar-Russland.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste funker for min del, bare det ikke blir for mye sms "språk".

Noe som irriterer meg litt, er medlemmer som slenger på en "ass" på slutten av hver bidige settning.

"Dritfet sterio ass" :wink:

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott insjinativ!!
    Her er lønsingen:
    Forummet's ledsle (Lyrgen) anseter en kokeruttleser på helti. Alle inleg sesnueres og konntrleres av koterukkleseren. Ekelt, ikke sannt?:twisted:

Newcomer Steiner sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dans dans dans åppå bore....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Det meste funker for min del, bare det ikke blir for mye sms "språk".

Noe som irriterer meg litt, er medlemmer som slenger på en "ass" på slutten av hver bidige settning.

"Dritfet sterio ass" :wink:
    For ikke å snakke om folk som skriver sterio.

Newcomer jazzfat sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Godt innlegg. Jeg er veldig enig i dine synspunkter.
    Jeg også

Det skulle da bare mangle hvis ikke alle som en på dette forumet ikke skulle være enige om å fremstille seg selv som forkjempere av sitt eget språk og sine skriveferdigheter på morsmålet.

Vi ER faktisk inne i en tid hvor hvor vårt språk og skriftmål blir mer og mer utvannet for hver dag, med størst påvirkning fra engelsk og videre fra andre morsmål i tillegg. Hvor mange av deres foreldre sa vel: -"coolt" eller "va shera?" som ungdommer?

Vi er vitne til et stadig mer utvannet norskspråk fra år til år, bare se på norsk ordliste hvilke ord som får innpass hvert år.

Få av de er fornorskede ord, men direkte oversatte ord som "babe" og "bimbo".

La det norske språket leve, og bruk iallefall ett minutt på å se over om du er i stand til å overføre det tilnærmet korrekt!!!

Newcomer jazzfat sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules

Og ja, det er mye lettere å lese innlegg når det legges ned et minimum av flid med språket.
    - Så vis jeg leger ned ett minimumav flidd i dene setnninen, ær de letere for deI å les en vis jeg hadet brukkt mer ti på retskrining av nårsk? dEt er vanskli får meG og fårstå, menn Æ går ut ifrå at du står får din egn komenttar på dete høytttalerforume...

Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •