Skriveleifer er på forumet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 260
    Newcomer gekko4u sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg gidder ikke å skrive SUBWOOFEREN når kan skrive sub'en eller sub'n og absolutt alle skjønner det , men du og noen få andre ergrer seg ...

Det kan jeg leve med 8)

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo, dette er et A/V forum ! Så lenge poengene kommmer frem så skit nå i en skrivefeil eller to....

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekko4u
    jeg gidder ikke å skrive SUBWOOFEREN når kan skrive sub'en eller sub'n og absolutt alle skjønner det , men du og noen få andre ergrer seg ...

Det kan jeg leve med 8)
    du kan droppe apostrofen og skrive suben :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hentet fra Wikipedia.no

"Høyttaler, også skrevet høytaler og høgtaler, er en betegnelse på et apparat som omdanner elektriske vekselstrømsignaler til hørbare lydbølger."

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det værste når folk skriver på dialekt! Har vært de gangene hvor man trenger Google Translate for å skjønne hva som står :P

Enkelte skrivefeil er ikke så veldig nøye...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patetisk tråd igrunn.

Hva var egentlig poenget med denne?
    Å få en gammel mann til å slutte å skrive enkelte dialekt-ordfeil (Hvem sub har du f.eks)
    Eller bare for å få fram at skrivefeil fremdeles eksisterer når man er ferdig på den videregående skolen?

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spm: Er punktum før eller etter "?

For eksempel: "Hva heter du? ?"?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ironisk nok er denne tråden under "Generelt audio og HiFi". To skrivefeil bare i kategoribenevnelsen. Det heter generell audio og hifi, da hverken audio og hifi omtales "et audio"...

Hva gjør egentlig skriveleifposten under "Generell audio og hifi"? Er det agurknyttsesong frem til september? Har vi startet allerede?

Newcomer Steiner sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter?.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Patetisk tråd igrunn.

Hva var egentlig poenget med denne?
    Å få en gammel mann til å slutte å skrive enkelte dialekt-ordfeil (Hvem sub har du f.eks)
    Eller bare for å få fram at skrivefeil fremdeles eksisterer når man er ferdig på den videregående skolen?
    Det jeg prøver å få frem, men som jeg tror jeg ikke klarte helt, var å rette opp småfeil, ikke bare her på forumet, men over alt. Det kan få konsekvenser i f.eks. jobbsammenheng (Søknad). Det har jeg selv erfart.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steiner? Er ikke rett skrivemåte Steinar? 8)

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -skrivefeil_ja-1-jpg

Nei, jeg mente egentlig å skrive høyttaler, men får jo ganske mange treff på høytaller også.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss hygge oss med vår hifi og hjemmekino. Ingen er feilfri. For mange av oss - i hvert fall for meg - er disse innleggene som vi slenger avgårde, typiske hastverksprodukter. En og annen feil vil alltid snike seg inn. Jeg vet om mange som - av forskjellige årsaker - sliter med å skrive. Bl.a. p.g.a dysleksi. Jeg synes ikke det er noe poeng i å lage noe nummer av dette. Vi er på AV-Forum, ikke på "Forum for språkpurister".
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Steiner som i Feldwebel Rolf Steiner.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Steiner? Er ikke rett skrivemåte Steinar? 8)
    Haha!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit nok at folk forstår det som menes selv om innleggene er fulle av skrivefeil, men det som er bekymringsverdig er at feilene gjenspeiler norskkunnskapene til gjennomsnittsnordmannen. Jeg har nok mine blødmer selv, men prøver alltid å skrive korrekt. Det er vel noe av det som skiller siviliserte mennesker fra den gemene hop.

Newcomer jazzfat sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwinlover
    Det jeg prøver å få frem, men som jeg tror jeg ikke klarte helt, var å rette opp småfeil, ikke bare her på forumet, men over alt. Det kan få konsekvenser i f.eks. jobbsammenheng (Søknad). Det har jeg selv erfart.
    Hei!
    Jeg har mine tvil om at du klarer å rette opp småfeil overalt, som du selv skriver. Du bør nok konsenterere deg om dette forumet først.

Arenaer vi beveger oss på når det gjelder norsk skriftspråk begynner å bli mange etterhvert, men jeg er fullstendig enig med deg når det gjelder norsk rettskrivning.

Selv om mange av innleggene her sier at vi må tolerere feil i rettskrivningen, som f. eks. grunnet vi har det travelt (...) så er jeg helt enig i at når vi ønsker å formidle noe, så må det gå an å ta seg sammen.

De fleste som lider av/ har diagnosen (fordi det er ikke alle som lider) -dystleksi -er flinke til å si i fra om dette i sine innlegg.

Jeg kan også legge til side rettskrivning/ gramatikkregler i private sms, osv., men i innlegg på en nettside prøver jeg å i allefall lese igjennom innlegget før publisering.

Tildels for at den almenne surfer foretrekker å lese innlegg etter norsk gramatikkstandard, og tildels for at pr. tiende leser finnes det _minst_ fire lesere som på en eller annen måte ønsker å skape en debatt rundt rettskrivningen i det forrige innlegget...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Gurba:

Nei, det gjenspeiler språkferdighetene til elevene mine (VGS) .

Til jazzfat:

Enig. Problemet med suboptimal språkføring er ikke kun irritasjon, men det faktum at det hemmer effektiv og problemfri kommunikasjon.

****. Nå føler jeg meg gammel. Men hey, det er gudsjelovkvelden!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    La oss hygge oss med vår hifi og hjemmekino. Ingen er feilfri. For mange av oss - i hvert fall for meg - er disse innleggene som vi slenger avgårde, typiske hastverksprodukter. En og annen feil vil alltid snike seg inn. Jeg vet om mange som - av forskjellige årsaker - sliter med å skrive. Bl.a. p.g.a dysleksi. Jeg synes ikke det er noe poeng i å lage noe nummer av dette. Vi er på AV-Forum, ikke på "Forum for språkpurister".
    veldig enig med deg her, tror jeg mange (inkludert meg selv) skriver innimellom og i litt hastverk. hadde det vært i ett språkforum eller lærer forum ville jeg vært mer nøye, prøver å rette opp det jeg ser i farten da

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steiner
    Til Gurba:

Nei, det gjenspeiler språkferdighetene til elevene mine (VGS) .

Til jazzfat:

Enig. Problemet med suboptimal språkføring er ikke kun irritasjon, men det faktum at det hemmer effektiv og problemfri kommunikasjon.

****. Nå føler jeg meg gammel. Men hey, det er gudsjelovkvelden!
    Synd, men sant.

De fleste innleggene har går det jo rimelig greit å tolke, men det er enkelte der det hverken brukes tegn eller stor bokstav samt at rettskrivningen er helt på jordet. Det har hendt at jeg ikke har skjønt hva skriveren har ment. Og når man så spør om de ikke kan tegnsette og skrive om litt så det blir forståelig så blir de forbanna. Da er jeg ferdig med den personen ihvertfall. Jeg var ute for dette på et engelsk bilforum der det endte med at jeg ble bannet på livstid.

EDIT: Det er dessuten forskjell på skrivefeil som skjer når man har det travelt og det at folk rett og slett ikke kan norsk. Dysleksi er én ting, men jeg tror ikke alle kan skylde på dét.

Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •