Skriveleifer er på forumet - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13
Viser resultater 241 til 260 av 260
    Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ikke det østlandet hvor jeg er vokst opp (Oslo-området), men jeg hadde en tilflyttet klassekamerat som konsekvent sa "Hvemmes penn er dette?", "Det er hannes" (altså ikke hun som heter Hanne, men han der borte). Er usikker på hvor han egentlig var fra, men han hadde ingen dialekt av noe slag.
    Det kommer av dårlig språk- og skrivekunnskaper. Noen legger seg bak at de er dysletikere, men nyere forskning forteller oss at mange av de som får diagnosen dysletiker, egentlig bare har dårlige språk- og skrivekunnskaper. Akkurat som veldig mange har dårlige samfunnskapskunnskaper, eller historiekunnskaper for den saks skyld.

For å utdype det, du er ikke dysletiker før hjernen din har det vanskelig for å lære språk. Og da mener jeg vanskelig. Selv så har jeg en kamerat med slike vansker, og kjenner jeg blir ytterst provosert når "vanlige" mennesker kaller seg selv dysletikere bare fordi de ikke gidder å lære seg å skrive. Hvis man ser på en tekst og klarer å lese det som står der uten særlige problemer, uten komplikasjoner, så har man ikke problemer. Ser du en tekst og alt ser ut som hyroglyfer(jeg tar i litt nå!), og du trenger konsentrasjon for å lese et ord, DA har du problemer. Dette er ikke noe jeg bare påstår, for å ha det klart.(ja, var litt provosert når jeg skrev dette)

Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    .
    Mange brukere er dyslektikere.
    Som nevnt tidligere så hjelper det ikke lenger å gjemme seg bak "dysletiker" tittelen.

Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Døde ikke nynorsken ut en gang etter den store krigen?:twisted:
    Litt over 14% av landets befolkning har nynorsk som hovedmål. Til din informasjon så er nynorsk det som faktisk er norsk, og bokmål er bare en "fornorsket" versjon av dansk.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener å si at du bare er lat? Se over eget innlegg, hvis du ikke tok den.

Selv om ikke alle som unnskylder seg med dysleksi nødvendigvis er dyslektikere, er ikke det noe som er opp til oss å avgjøre. Det er ikke vår oppgave og ikke er det gitt at vi er kompetente. Når selv ekspertene stiller feil diagnose, så er sannsynligheten overmåte stor for at vi gjør det.

Hvis folk unnskylder seg med dysleksi, ja så enten er de dyslektikere eller så har de grunn til å tro det.
    De gir uansett uttrykk for å slite og å skamme seg. Så lenge de gjør så godt de kan for å bli forstått, er det ett fett for meg hva årsaken er.

Å konkludere med latskap tyder uansett på at en selv er dysfunksjonell. Kanskje på generelle sosiale evner. Empati og tilgivelse er flotte egenskaper. Selv bedre enn perfekte lese- og skrivekunnskaper.

Noen liker sikkert å imponere seg selv og andre gjennom kreative setninger, andre synes det er viktigere å formidle et budskap. Innhold er minst like viktig som innpakning. Jeg foretrekker tung dysleksi (ja, det finnes graderinger) og innhold fremfor en hjernedød Hamsun-wannabe.

Slik jeg ser det har de fleste bidragsyterne i denne tråden som dømmer og angriper bedre innpakning enn innhold. Nå kan alle tiltaksløse kverulanter med unormalt såre tær ta ut all mulig frustrasjon på meg. "Gledesdreperen." Jeg tåler det. Kos dere!

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva så om man bruker en apostrof her å der, selv om det egentlig ikke er "lov"..
    Eller om man bruker en eller to "t" i høyttaler..
    Who cares!?!
    Så lenge det ikke blir helt insides umulig å forstå sammenhengen av et innlegg.. Så blir denne diskusjon, etter min mening, helt poengløs på et forum som dette..

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare det er det er nokså synd å se at vi mister språket vårt. Ikke noe mer. Når det er så lite som skal til, hadde det vært flott om flere hadde kunnet forsøkt litt mer å skrive så riktig som de kan.

Norsken min er ikke feilfri, men jeg leser i alle fall over mens jeg skriver. Det kan virkelig virke som det går sport i det å skrive dårlig for enkelte. Ikke minst det å dra inn engelske ord som om det skulle være så kult alltid. Her på forumet er det ikke så gale som det er på itavisen til eksempel.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I am so smart, s m r t!

Så lenge de gjør så godt de kan for å bli forstått, er det ett fett for meg hva årsaken er.
    Helt enig!
    Å konkludere med latskap tyder uansett på at en selv er dysfunksjonell. Kanskje på generelle sosiale evner. Empati og tilgivelse er flotte egenskaper. Selv bedre enn perfekte lese- og skrivekunnskaper.
    Når innleggene med fullstendig fravær av rettskrivning hagler på med få minutters mellomrom fra samme person så kan det ikke være annet enn dysleksi? Jeg tror det litt for ofte er latskap og kanskje en uvane man har tatt til seg i diverse MMORPG.

Jeg som ikke syns det hører hjemme på avforum er da sikkelig dust? :-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Her på forumet er det ikke så gale som det er på itavisen til eksempel.
    I setningen over er det litt å ta tak i:

Ordet "gale" er flertall av gal. Det bør stå "galt".
    "ITavisen" er egennavn, og skal ha stor forbokstav. Respekterer man varemerket, så skal den første delen, "IT", ha store bokstaver.
    Det skal være komma etter "ITavisen".
    "Til eksempel" er vel mer svensk enn norsk. Det skal stå "for eksempel".

Normalt gidder jeg ikke å påpeke slikt, men i denne tråden synes jeg det var greit.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Eller om man bruker en eller to "t" i høyttaler..
    Noe jeg synes er ekstremt morsomt, er at på bokmål er begge deler lov.
    Sitat Opprinnelig postet av http://www.nob-ordbok.uio.no/
    høy|taler el. høyt~ el. høg~ av II høy, høg apparat som omformer elektrisk energi fra en forsterker til lydbølger

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden flyttes over til Generell chitchat da diskusjonene her ikke har noe med Generelt audio og HiFi .

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er fin.

Språk

SMS-språk og dialekt er ikke tillatt.

For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Ved å ikke bruke dialekt og/eller SMS-språk på forumet unngår du også å fremstå som en komplett idiot. Alle står selvfølgelig fritt til å skrive enten bokmål eller nynorsk. Kombinasjoner av dem vil regnes som dialekt.
    Eksempel

dårlig:
    "Dialekt å SMS-språk e isje lov - så eg må skrive bokmål elle nynårsk!"

dårlig:
    "Dialkt & SMS-sprk ik lov så jg må skrve bkmål el nynrsk!"

ok:
    "Dialekt og SMS-språk er ikke lov - så jeg må skrive bokmål eller nynorsk!"

Hold det grammatiske nivået på et høyt/leselig nivå.

Bruk komma og punktum der dem hører hjemme. Vi forstår at det er mange mennesker som har dysleksi, men det er ikke det samme som frikort i fra å prøve å skrive riktig. Det er ingen som forventer et fantastisk nivå på skrivingen, men store forbokstaver, avsnitt og tegnsetting er et minimum alle bør klare. Hvis du har problemer med staving, kan de fleste nettlesere utstyres med stavekontroll.
    Eksempel

dårlig:
    "Punktsetting er viktig setninger kan være vanskelige å lese uten det jeg har både komma punktum og linjeskift på tastaturet"

ok:
    "Punktsetting er viktig. Setninger kan være vanskelige å lese uten det. Jeg har både komma, punktum og linjeskift på tastaturet."

Bruk presise emnefelt.

Bruk beskrivende emnefelt som ikke inneholder overflødig tekst. Da kan alle forstå hva emnet omhandler.
    Eksempel

dårlig:
    "Hjelp!"

dårlig:
    "Cisco 676 hjelp!"

ok:
    "Hvordan konfigurere Cisco 676?"

Ikke overdriv tegnsetting som spørsmålstegn, utropstegn, komma, osv.

Eksempel

dårlig:
    ".:. Hvordan konfigurere Cisco 676 .:. :"

dårlig:
    "Hvordan konfigurere Cisco 676???????????"

ok:
    "Hvordan konfigurere Cisco 676?"

Begrens bruken av store bokstaver.

Det finnes ingen gode grunner til å noensinne bruke Caps Lock.
    Eksempel

dårlig:
    "HVORDAN RESTARTER MAN CISCO 676?"

dårlig:
    "Hvordan Restarter Man Cisco 676?"

ok:
    "Hvordan restarter man Cisco 676?"

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Som trønder bosatt midt i nynorskland på vestlandet
    KONDOLERER!!
    (Tried it once, didn't f***ing like it!!)

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt morsomt er jo at webspråk og sms språk tilslutt blir den nye norsken.

Før eller senere blir mye brukte uttrykk og forkortelser å finne i norsk ordboka.
    Da blir det isteden riktig skrivemåte.

Med tiden...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    KONDOLERER!!
    (Tried it once, didn't f***ing like it!!)
    Tange Makk!

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Noe jeg synes er ekstremt morsomt, er at på bokmål er begge deler lov.

Er klar over at begge deler er lov..
    Syntes bare eksempelet med en eller to "t" passet bra.. Fordi det, utrolig nok var et "hett" samtaleemne her på forum en stund
    En eller to "T" i høyttaler, apostrof eller ei.. Kosmetiske skrivefeil i min øyne..

Jeg og de fleste andre ble forøvrig opplyst (av en eller annen) om at det var lov med både en og to "t" i høytaler, sist det var samtaleemne her på forum

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden, som nå er blitt degradert til Genaral chit-chat (eller var det GPP) burde definitivt restaureres og dermed flyttes tilbake! Den handler tross alt om kommunikasjon, og hva er vel viktigere på et hvilket som helst forum? Den ble altså flyttet fordi temaet er filologisk og ikke teknologisk. Dette er en for korttenkt og snever anskuelse slik jeg ser det.

Bare for å få sagt det, så har det opp gjennom tidene vært en god del tråder på forumet som riktignok har hatt et anstrøk av teknologi i utgangspunktet, men som ellers har vært mer eller mindre poengløse, ubehjelpelige, kverulantiske, barnslige eller hjernedøde. Kanskje noen av disse burde ha lidd sanksjoner som flytting eller stenging istedet? Nei, jeg skal ikke være mer konkret og nevne eksempler, da jeg ikke gidder å tråkke på noen tær nå. Jeg mener bare at et tema som handler om å øke den språklige kompetanse i form av kunnskap og ferdighet slik at kommunikasjonen på forumet kan oppgraderes på sikt, er altfor viktig til å bli feid unna som uvesentlig.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Denne tråden, som nå er blitt degradert til Genaral chit-chat (eller var det GPP) burde definitivt restaureres og dermed flyttes tilbake! Den handler tross alt om kommunikasjon, og hva er vel viktigere på et hvilket som helst forum? Den ble altså flyttet fordi temaet er filologisk og ikke teknologisk. Dette er en for korttenkt og snever anskuelse slik jeg ser det.

Bare for å få sagt det, så har det opp gjennom tidene vært en god del tråder på forumet som riktignok har hatt et anstrøk av teknologi i utgangspunktet, men som ellers har vært mer eller mindre poengløse, ubehjelpelige, kverulantiske, barnslige eller hjernedøde. Kanskje noen av disse burde ha lidd sanksjoner som flytting eller stenging istedet? Nei, jeg skal ikke være mer konkret og nevne eksempler, da jeg ikke gidder å tråkke på noen tær nå. Jeg mener bare at et tema som handler om å øke den språklige kompetanse i form av kunnskap og ferdighet slik at kommunikasjonen på forumet kan oppgraderes på sikt, er altfor viktig til å bli feid unna som uvesentlig.
    Den ble vel flyttet fordi den: Naturlig nok har veldig lite med Generelt audio og hifi å gjøre..

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående nynorsk: Som trønder bosatt midt i nynorskland på vestlandet har jeg lagt merke til at mange som påstår at de skriver nynorsk, faktisk skriver på sin egen dialekt. Typisk eksempel på dette er folk fra Bømlo, hvor de praktisk talt har et eget språk.

Tilbake til det generelle:
    Jeg fant dette håpløse eksemplet fra i fjor høst, faktisk så håpløst at jeg valgte å svare på inlegget med samme "stil":
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...o-reciver.html
    Mitt innlegg angående nynorsken var ment som en spøk, men det er tydeligvis få medlemmer av Norges mållag her inne, siden så få lot seg provosere
    Har ingen problemer med nynorsk selv(med unntak av karakterene fra videregående skole). Problemet med dagens nynorsk er at det er så mange samskrivings/samformer at det trolig er mer forvirrende enn før. At mange barn også lærer at om de skriver slik uttalen er på sin dialekt så ligger det nært opp mot nynorsk(særlig vestlandet). Jeg kan ikke begripe annet enn at dette må bidra til den språkrøren som man ser hos mange unge i dag

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående nynorsk: Som trønder bosatt midt i nynorskland på vestlandet har jeg lagt merke til at mange som påstår at de skriver nynorsk, faktisk skriver på sin egen dialekt. Typisk eksempel på dette er folk fra Bømlo, hvor de praktisk talt har et eget språk.

Tilbake til det generelle:
    Jeg fant dette håpløse eksemplet fra i fjor høst, faktisk så håpløst at jeg valgte å svare på inlegget med samme "stil":
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...o-reciver.html
    Likte det. Brukte flere mins på å forstå hva dere begge ville frem til. Jeg adopterer nå "trådstartere" sin stil. Skriver TS. bra, skriver jeg bra. Glemmer han masse punktum, så glemmer jeg punktum.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Likte det. Brukte flere mins på å forstå hva dere begge ville frem til. Jeg adopterer nå "trådstartere" sin stil. Skriver TS. bra, skriver jeg bra. Glemmer han masse punktum, så glemmer jeg punktum.
    Det er jo egentlig en god måte å sørge for at TS forstår tilbakemeldingene

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo egentlig en god måte å sørge for at TS forstår tilbakemeldingene
    Han forstod det ikke. :roll:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...orsterker.html
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Likte det. Brukte flere mins på å forstå hva dere begge ville frem til.
    Du mener sikkert flere minutter?

Side 13 av 13 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •