Skriveleifer er på forumet - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 260
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KinG^KaoZ
    Sier man "hvem bil?" noe sted i landet? Synes det er så utrolig rart når noen skriver slik. Er det noe østlandsgreier?
    Ikke det østlandet hvor jeg er vokst opp (Oslo-området), men jeg hadde en tilflyttet klassekamerat som konsekvent sa "Hvemmes penn er dette?", "Det er hannes" (altså ikke hun som heter Hanne, men han der borte). Er usikker på hvor han egentlig var fra, men han hadde ingen dialekt av noe slag.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde/har selv lese og skrive vansker. Fikk egen undervisning i norsk på skolen (overlater til andre og avgjøre om den hjalp noe, eller om det var bortkastet skattepenger :P ). Kan selv irritere meg over enkelte skrive feil, men det går veldig fort over. Jeg prøver nå selv så godt jeg kan å få det rett og ord jeg er usikker på, de googler jeg. Føler jeg fremstår som en idiot om jeg ikke skriver mitt eget språk riktig.
    Det som heller er et større problem for meg på forum, er når folk på død og liv skal skrive på dialekt eller enda verre, sms språk!
    Det verste med div forum innlegg er de som skriver mye og ikke lager små avsnitt. Blir tungt å lese en lang firkantet boks med en vegg av tekst.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eneste kravet jeg vil ha er Punktum.

Veldig vanskelig å lese hva folk mener når du ikke skiller settninger det blir tull orddeling er ikke så nøye heller ikke om folk skriver høytaller eller subwoofler

Kontra:
    Veldig vanskelig å lese hva folk mener når du ikke skiller settninger. det blir tull. orddeling er ikke så nøye. heller ikke om folk skriver høytaller eller subwoofler.

Husk punktum. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Det som heller er et større problem for meg på forum, er når folk på død og liv skal skrive på dialekt eller enda verre, sms språk!
    Det verste med div forum innlegg er de som skriver mye og ikke lager små avsnitt. Blir tungt å lese en lang firkantet boks med en vegg av tekst.
    +1! Personlig gidder jeg ikke lese gjennom innlegg uten punktum, store bokstaver, eller i det minste forsøk på å få det noenlunde leselig. Skriveleifer og en og annen orddelingsfeil kan jeg alltids godta.

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    eneste kravet jeg vil ha er Punktum.

Veldig vanskelig å lese hva folk mener når du ikke skiller settninger det blir tull orddeling er ikke så nøye heller ikke om folk skriver høytaller eller subwoofler

Kontra:
    Veldig vanskelig å lese hva folk mener når du ikke skiller settninger. det blir tull. orddeling er ikke så nøye. heller ikke om folk skriver høytaller eller subwoofler.

Husk punktum. 8)
    Enig. Det var nettop dette jeg prøvde å demonstrere på forrige side

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil bruk av apostrof
    De/dem-feil
    Sammen satte ord
    Dialekt

Sånt plager meg overhodet ikke.
    Folk bør få skrive som de selv ønsker, så lenge de gjør seg forstått. Mange brukere er dyslektikere. Andre synes innhold er viktigere enn innpakning. Hvis noen synes det er fryktelig irriterende, så bør de vurdere å få seg en kreativ hobby i stedet for å leke rettskrivningspoliti på internett. Graverende skrivefeil grunnet slurv er så klart unødvendig, men da er det kanskje like greit å bare ignorere hele innlegg fremfor å spørre og grave og krangle om innhold og mening.

:-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinG^KaoZ
    Sier man "hvem bil?" noe sted i landet? Synes det er så utrolig rart når noen skriver slik. Er det noe østlandsgreier?
    Dette er en ting man sa bl.a. i Tønsberg og Sandefjord for 20 år siden. Ikke bare "ungdom".

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Folk bør få skrive som de selv ønsker, så lenge de gjør seg forstått. Mange brukere er dyslektikere.
    Vedlegg 81053

Les innlegg #222, så ser du hvordan en dyslektiker skriver.
    Dette er et norskspråklig forum, så det er best at vi holder oss til norsk. Riktignok er det noen tråder og innlegg her på svensk og engelsk, men det er i det minste språk. Når folk snøvler i vei på sine lokale dialekter, og uten å en gang prøve å skrive nogenlunde rett, så kan det ikke være noe i veien med å minne dem på at hvis de vil ha svar, så må de gjøre seg forstått.

typisk tråd:
    "Ferstærkern min slutta spille å røtt lys lyser hva e gæli kan noen fiks eller må eg hiven ka ska eg gjøre men"

og etter 15 minutter:
    "koffor ingen gidde svare trenge hjelp hær vettu!!!!!!!!!"

I slike tråder vil det være greit å be om oversetting til norsk før videre diskusjon finner sted.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha! Takk!

Du kom med et forferdelig (godt) eksempel. Jeg ville nok ha venstreklikket febrilsk i bokmerker for å komme vekk fra siden dersom jeg opplevde noe sånt.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwinlover
    Jupp, det er sant. Men sitter og ergrer meg over den apostrofen hele tiden. Nokså unødvendig spør du meg.
    Bruker aldri appostrof, vet ikke hvor den knappen er engang.
    Men hender jeg bruker kolon for å utheve ord.

Synes folk blir altfor "serriøse" noen ganger. Folk må da få lov til å ha dysleksien sin ifred.

Bedre at så mange som mulig er med på forumet, uten at enkelte med lese og skrivervansker blir holdt utenfor av rettskrivingsnazier.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    ...

typisk tråd:
    "Ferstærkern min slutta spille å røtt lys lyser hva e gæli kan noen fiks eller må eg hiven ka ska eg gjøre men"

og etter 15 minutter:
    "koffor ingen gidde svare trenge hjelp hær vettu!!!!!!!!!"

I slike tråder vil det være greit å be om oversetting til norsk før videre diskusjon finner sted.
    Er ikke dette litt artig, da....

Svar noe sånt som at "du må gå i butikken og kjøpe deg en grønn lyspære, skjønner du - da blir alt så bra, så..." "Alternativt kan du legge forstærkern i fryseboksen i to dager - hvis det da fortsatt lyser rødt, kan du hive'n og kjøpe deg en Krell. Da blir du kvitt det røde lyset - Krell lyser blått - kjøler ned kropp og sjel i sommervarmen."
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    .
    Kolon? Serr? Dette er kolon::::::::!
    Antar at du seff mener anførselstegn, som i """""""!

Beklager hvis jeg tar feil. :wink:

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det trådstarter tar opp har egentlig ikke noe med dysleksi å gjøre. Om man leser et innlegg fra en dyslektiker, så vil man som regel finne ut av det uten og spørre noen.
    Det som blir tatt opp er feil bruk og uvitenhet. Tror også latskap er en del av svaret. Jeg tar meg selv i å være lat med språk når jeg skriver engelsk i div fora (for det meste spill relatert). Man hopper over bruken av ', stor I og store bokstaver der de skal være. Det går fortere uten og det er enklere... Latskap. Kan virke som mange tar disse snarveiene i sitt eget språk også... Meg iberegnet.

Har vel en følelse av at vi som et folk tar språket vår mindre og mindre høytidelig og mener det at så lenge folk forstår meg, så er det samme f...
    Merker jo dette selv også. Mye av det jeg lærte på skolen om norsk er glemt. Om noen ønsket å få meg til og grammatisk forklare en skrift. Pronomen, regler for bruk av og/å osv, ville jeg ikke klart og forklare det (husker knapt hva ting heter), men tror jeg bruker språket noenlunde riktig uten og kunne med orde fortelle hva som gjør at jeg bygger opp setningene mine som jeg gjør. Tror mange her i landet har det slikt og det er vel et tap for språket vårt.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk av "hvem" som erstatning for "hvilken" er et problem som i stor grad oppstår i områdene vest for Oslo. Asker, Slemmestad, Hurumlandet og oppover i Buskerud samt inn i Vestfold.
    Jeg påpeker feilen for alle som muntlig gjør feilen på lik linje med at jeg påpeker feilen for alle som ikke er i stand til å si kj-/tj-lyd men sier sj-lyd: "sjue", "sjedelig", "sjole". Veldig irriterende - begge deler.
    Selvom det i dialekter finnes ord/uttrykk som betyr det motsatte av hva det ordet/uttrykket "normalt" sett betyr (f.eks. "i stad" som i Østfold betyr "etterpå"/"senere"), så er kanskje "hvem-problemet" et resultat av sosiolektisk påvirkning fremfor det å være en geolektisk variasjon eller dialektisk betinget.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Apostrofer blir brukt i det nye norskspråket. Det er bedre å skrive som på engelsk.

B&W'n, KEF'n osv

Ikke i det nye norskspråket, men det gale. Vi har forøvrig et 'nytt' norskspråk, det heter nynorsk.

Ser folk har disse skrivefeilene. Artig nok uttales de ikke som de skrives.
    Dette er jo også markedsføring i sitt ess. Samme som telefonen har blitt til 'iPhonen' eller 'Blackberryen'. Det er nok fortsatt bare en telefon. BMW-en er nok like greit å omtale som bilen sin. Heldigvis ikke min. :-D

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Døde ikke nynorsken ut en gang etter den store krigen?:twisted:

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Døde ikke nynorsken ut en gang etter den store krigen?:twisted:
    Nei, det gjorde nok ikke det. Husk at 80 % av befolkningen i Norge snakker dialekt. Det er godt mulig at nynorsk er tatt ut av Oslo mens arabisk er på vei inn, men i resten av landet har man mye nynorsk både i tale og skrift. Noen plasser er bokmål sidemål, andre plasser får man selv velge, men får utdanning i begge målformer.

Her er en liten fylkesoversikt med prosentvise andeler nynorskelever:
    Sogn og Fjordane (97,2%),
    Møre og Romsdal (52,5%),
    Hordaland (39,8%),
    Rogaland (24,6%),
    Oppland (19,1%),
    Telemark (11,1%),
    Aust-Agder (5,7%),
    Vest-Agder (3,3%),
    Buskerud (2,9%).

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Bruker aldri appostrof, vet ikke hvor den knappen er engang.

Synes folk blir altfor "serriøse" noen ganger. Folk må da få lov til å ha dysleksien sin ifred.

Bedre at så mange som mulig er med på forumet, uten at enkelte med lese og skrivervansker blir holdt utenfor av rettskrivingsnazier.
    Gi meg et eksempel på "rettskrivingsnazi" på forumet her?
    De med dysleksi bør absolutt få være i fred, men de som skribler i vei på avforum som om det skulle vært et MMOHPG (massively multiplayer online hifi-playing game) som ikke bør få være det.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående nynorsk: Som trønder bosatt midt i nynorskland på vestlandet har jeg lagt merke til at mange som påstår at de skriver nynorsk, faktisk skriver på sin egen dialekt. Typisk eksempel på dette er folk fra Bømlo, hvor de praktisk talt har et eget språk.

Tilbake til det generelle:
    Jeg fant dette håpløse eksemplet fra i fjor høst, faktisk så håpløst at jeg valgte å svare på inlegget med samme "stil":
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...o-reciver.html

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allikevel ønsker han flere svar. Utakknemlige er de også.

Skrivemåten er identisk rablingen til en god venn fra ungdomsskolen. En ordblind tromsøværing som hovedsakelig har bodd på østlandet. Stor forbokstav, dobbeltkonsonant og tegnsetting er selvfølgelig problematisk. Formulering og setningsoppbygging er også problematisk, til tross for at han uttrykker seg strålende rent muntlig. Han er testet og funnet ordblind, og er på ingen måte mentalt tilbakestående eller respektløs overfor leseren. Broren er også ordblind. Han er virkelig vanskelig å forstå. For de uerfarne, vel å merke.

Det er nok dette vennskapet som gjør meg litt ekstra tolerant for alle skrivefeil. Men blir ting for ille ignorerer jeg det. Herming og latterliggjøring liker jeg i grunn dårlig, selv om jeg måtte flire litt av forsøket ditt.

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •