Skriveleifer er på forumet - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 260
    Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden tråden ikke "er i bruk" og temperamentene har kjølnet kan man jo tvinne videre på temaet hodetelefoner.

Neste blir nok et sett åpent eller lukket fra Audio-Technica, air eller wood. Ser for meg noe med vel 50 mm drivere, gjennomdesignet utførelse og teknologi i kopp og kobling og med utvalgte byggematerialer. Larks` Toungs in Aspic!

Og da heter jo merket Audio-Technica. Merket er så og si ikke å få tak i her til lands, bortsett fra bestilling gjennom Scandec Systemer AS; veff etter det A-T sjøl sier på hjemmesida. Maila SS AS og spurte etter hvor utvalget kunne besees. Fikk til svar at de kunne ordne med bestilling. Tviler ikke, men egenimport er nok rimeligere. For melllom 3000 og 3600 kr skulle både ATH-AD2000 og ATH-W1000X være oppnåelig via eBay. Uten avgift til staten.

Må bare huske å levere tippekupongen i morra!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Og da heter jo merket Audio-Technica. Merket er så og si ikke å få tak i her til lands, bortsett fra bestilling gjennom Scandec Systemer AS; veff etter det A-T sjøl sier på hjemmesida.
    Jeg har et par Audio-Technica ATH-911. Det er nok bortimot 20 år siden jeg kjøpte dem. Og jeg inbiller meg de ble kjøpt på Kifi-klubben. Kan det stemme at Hifi-klubben førte Audio-Technica tidligere? Hvorfor sluttet de med det isf?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til tema for tråden. Om orddeling.

Orddeling er som de fleste kanskje mener en uting som fort kan bære galt avsted. Eksempelvis er en blindpassasjer noe helt annet enn en blind passasjer. Med godvilje og empati kan man likevel forstå en slik melding. Men når det oppdelte ordet blir skrevet feil i et eller begge ledd, kan meningen sammen med tålmodighet og toleranse ta slutt.

Følgende er et eksempel fra en annen tråd: "... det holder i masse hvis for meg". Her er meningen tydeligvis å si at det holder i massevis, men meningsinnholdet kommer på vaklende grunn. I tillegg til "dekoding" av meldingen forsinker en naturlig irritasjon hos en "helordstilhenger" lesingen av teksten.

Orddeling er vanligvis ikke en dysfunksjon hos skriveren eller tegn på manglende språksans, bare en forbanna uvane man har tatt med seg fra kjip SMS-korrespondanse. I tillegg fremmer kanskje orddeling leseblindhet, - jeg vet ikke. Hva mener svorne "orddelere" selv om skriving og lesing av delte ord? Det hadde vært interessant å høre begrunnelser, erfaringer og oppfatninger om fenomenet.

Innlegget er ikke skrevet ut fra trangen til sutring. Heller er det en refleksjon over vårt forhold til teknologi, over teknologiingeniørenes og programmeringsdesignernes makt, og vår ofte passive stilling som brukere og forbrukere.

Newcomer BareFinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kollega som er helt vill på det med orddeling. Han tar bilder av alle tabber han finner på skilt, reklamer etc.

Morsomme eksempler på ord delings feil:

Stakkar, helt lam i beina.

Stakkars krabbe og. De har jo så hardt skall at de får jo ikkje klødd seg.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Helt lamme lår". Bwa-ha-ha, hele setninga får jo ny mening! Genialt, eller egentlig helt idiotisk. I første klasse lærte vi faktisk å skrive med bindestrek mellom stavelsene. Eks: `Frø-ken si-er god dag. Al-le svar-er.` For meg som hadde lært å knote litt, ble det et sant surr. Dårlig stimuli.

Kanskje er skriftspråket på vei tilbake til ikoner og tegn, fordi vi som forbrukere ideellt sett ikke trenger det. IR, blåtann, interaktive menyer og ulike former for taktil betjening har lenge tatt seg av "praten". Som knappest halvstudert røver favner jeg ikke hele bildet - heldigvis, men forandringene føder virkelig noen nye tanker. Automasjonen ser ut til å gå på bekostning av meningsinnhold. Samtidig skjer det en nedgradering av de nyanserte verdi- og følelsesbaserte sidene i kommunikasjonen som vi mennesker skal være så gode til. Kommunikasjons- og språkforskere har en del å finne ut av, i hvert fall de som ikke driver ren oppdragsforskning for produktindustrien.

Etterlyste innlegg fra orddelerne i forrige innlegg. Kom siden til å tenke på at å dele ord også godt kan tjene som en form for å vise finger`n, i likhet med andre rebelske skriftvaner. Taus kommunikasjon er også kommunikasjon, mente broder`n. Men hva han sa, og langt viktigere mente, det ble jeg aldri klok på.

Feee-eer-diiig!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget er ikke skrevet ut fra trangen til sutring. Heller er det en refleksjon over vårt forhold til teknologi, over teknologiingeniørenes og programmeringsdesignernes makt, og vår ofte passive stilling som brukere og forbrukere.
    Jeg henger ikke helt med her. Hva har teknologi med orddeling å gjøre? Det går da an å lære seg norsk selv om teknologien innfører mange engelske ord og uttrykk?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg henger ikke helt med her. Hva har teknologi med orddeling å gjøre? Det går da an å lære seg norsk selv om teknologien innfører mange engelske ord og uttrykk?
    Jo, jeg mener da teknologi, forstått som bruk av innretninger og programvare, har innvirkning på måten vi ordlegger oss skriftlig. Økende bruk av SMS og innføring av forkortinger er et enkelt eksempel på at det skriftlige uttrykket må underordne seg tekniske (skrive- og kommunikasjons) innretningers brukergrensesnitt, tastaturets utforming, sendingshastighet og båndbredde, pris per tellerskritt osv.

Fra leverandørenes side medfører konkurranse om markedsandeler og ønsket om stort salg at brukergrensesnitt, funksjonalitet og utformingen favner bredest mulig. Dermed blir produktene et kompromiss som brukerne må tilpasse seg, på produsentens premisser. Seff får bruker tak i (i dette tilfellet) skriveteknisk utstyr som passer som hånd i hanske personlig ergonomi, bruksmønstre, smak, økonomi og hva som ellers stilles av krav, men det koster.

Kommer jeg plutselig på at alt dette også har noe med hvorvidt men er "født med mobilen i handa" eller ikke. De av oss som har hatt sin oppvekst da telefonen var noe kullsvart som sto på bordet i stua og hadde horn og bar "rikslynet" innfelt på et skjold, har gjerne måtte omstille seg til nye bruksmønstre. Så ja, sett fra din side har du rett i at jeg er en grumpy old man.

Med `teknologi` mener jeg videre nødvendigvis ikke tannhjul som griper inn i hverandre, filformater som konverterer, skalering av pikseltetthet eller rent ikke-menneskelige funksjoner og automatiserte prosesser. Jeg er skolert til å ta med også bruksmønstre, bruksvaner, i det hele tatt: brukerens møte med den mekaniske siden av teknologiske og automatiserende prosesser. Til slutt blir drfor også de menneskelige bruksvanene av hjelpemidler/duppeditter/artefakter/innretninger en materie som formes i møte med mer bestandige og "gjenstridige" forhold, hardwaren.

På en annen side kan man også betrakte systemer generelt som teknologier. Politiske systemer, tankevirksomheten, biltrafikken - ja, alle systemer som fungerer mer eller mindre forutsigelig og kontrollerbart og tjener en hensikt. Da stiger kompleksiteten og man har med hele teknologiske systemer å gjøre.

Å si at teknologien er "ond" eller at den fører oss på "ville veier" har ikke vært hensikten. Men man kan være selektiv og stille krav om premisser og tilpasning. (Huff, innlegget ble for langt igjen.)

Omtrent en sånn hadde vi hengende på veggen hjemme. Naboen hadde en eldre modell, nesten på størrelse med en 12-pack med gaffel for telefonrøret ragende på toppen. En sticker med gult lyn på rød bunn, visstnok beviset på at det var utleietelefon til bruk for offentligheten og at innehaver kunne ta penger for samtalene, var strategisk plassert.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke begynne på skolen igjen, men jeg lover at jeg ikke skal bruke `.

Newcomer Bumblebee sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til tema for tråden. Om orddeling.

Orddeling er som de fleste kanskje mener en uting som fort kan bære galt avsted. Eksempelvis er en blindpassasjer noe helt annet enn en blind passasjer. Med godvilje og empati kan man likevel forstå en slik melding. Men når det oppdelte ordet blir skrevet feil i et eller begge ledd, kan meningen sammen med tålmodighet og toleranse ta slutt.

Følgende er et eksempel fra en annen tråd: "... det holder i masse hvis for meg". Her er meningen tydeligvis å si at det holder i massevis, men meningsinnholdet kommer på vaklende grunn. I tillegg til "dekoding" av meldingen forsinker en naturlig irritasjon hos en "helordstilhenger" lesingen av teksten.

Orddeling er vanligvis ikke en dysfunksjon hos skriveren eller tegn på manglende språksans, bare en forbanna uvane man har tatt med seg fra kjip SMS-korrespondanse. I tillegg fremmer kanskje orddeling leseblindhet, - jeg vet ikke. Hva mener svorne "orddelere" selv om skriving og lesing av delte ord? Det hadde vært interessant å høre begrunnelser, erfaringer og oppfatninger om fenomenet.

Enig i dine synspunkter. "orddeling" og "helord" heter for øvrig særskriving og samskriving.
    Cambridge Azur 751BD | Cambridge Azur 851A | Monitor Audio RS6
    Cambridge DacMagic Plus | Mac Mini | ADB 5720CDX | Samsung UE55F8005

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå går det over alle støvleskaft her om dagen. Jeg er absolutt ikke flinkest i klassen, men jeg prøver i hvert fall.

Gjør DU?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orddeling er artig:

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig jeg bommet litt på tråd for jeg tenkte egentlig mer på de som skriver på denne måten her, store bokstaver og punktum gir de blanke i, de gidder ikke en gang i trådtittel komma ser også ut til å være noe dritt jeg blir i hvert fall lite fristet til og komme med tips da.
    spørsmålsformuleringer er også ofte så merkelig at selv yoda sliter med å forstå

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det i denne tråden man irriterer seg over skrivefeil ja i såfall så kan jeg føye til at jeg synes det er irriterende at noen kan skrive så utrolig lange historier som bare det ja uten å bruke noen form for pauser eller spørsmålstegn det eneste de ikke gjør feil er stor bokstav etter punktum for de bruker aldri punkum hvordan kan de skrive så lange tekster uten å stoppe opp å tenke hmm er det noe jeg har glemt nei sikkert ikke denne teksten er fin og den gir god mening og nå får jeg sikkert frem mange gode synspunkter uten å ta for mye tid av den som leser fordi han kan lese hele teksten min fort uten noen pusepause ja tenk så smart jeg er da hvorfor har bibelen punkum det er jo derfor den tar så lang tid å lese

(Jeg skriver sikkert endel feil selv, men slikt som ovenfor... )

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det i realiteten ingen tvil om at vi er i nærheten av stream of consciousness narratives eller en form for interior monologue som på ingen måte er helt leif men kanskje heller en egen litterær stilart som man slettes ikke skal være beskjemmet av men snarere tvert imot og så kan man jo bare simpelthen late som man er james joyce da han skrev ulysses men så er det bare rettogslett uheldigvis slik at stilarten egentlig ikke egner seg så innmari godt til avforum eller kanskje nettopp tvertimot for da kan vi godt ihvertfall prøve å gå over til den umiddelstraks ihvertfall de av oss som er flinkest i klassen hehe hvor mye skal det til egentlig if you know what I mean?

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jo jeg er helt enig i det for da kommer jeg til å tenke på den gangen som jeg var ute i skogen og først så gikk jeg ett skritt og så gikk jeg ett skritt til og enda ett skritt og to skritt til å et skritt til og tre skritt til og enda et skritt og fem skritt til og sju skritt til og enda et skritt og så hadde jeg gått 120 skritt og da minnet det meg om den der serien på vgtv som heter rikingen og han som først hadde kjøpt en lift og en lift til og enda en lift og to lifter til og fem lifter til og sju lifter til og enda en lift og to lifter til og så hadde han kjøpt 549 lifter og så leide han dem ut og så ble han rik men når jeg var ute og gikk så ble jeg ikke rik men jeg fikk i hvertfall gått meg en tur

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier man "hvem bil?" noe sted i landet? Synes det er så utrolig rart når noen skriver slik. Er det noe østlandsgreier?

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinG^KaoZ
    Sier man "hvem bil?" noe sted i landet? Synes det er så utrolig rart når noen skriver slik. Er det noe østlandsgreier?
    Det er klart et østlandsfenomen, veldig mange på østlandet klarer ikke skille mellom spørreord. Hvilke/hvilken er helt byttet ut til fordel for hvem. Nesten slik som folk har byttet ut kj-lyden med sh-lyd istedet. Shjøleskap. Shøttboller. Shjøkken.

Det er også andre eksempler, særlig fra Bærum og Oslo-vest, der folk ikke klarer å skille mellom dem og de.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble veldig lykkelig da jeg snublet over denne tråden.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apostrofer blir brukt i det nye norskspråket. Det er bedre å skrive som på engelsk.

B&W'n, KEF'n osv

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinG^KaoZ
    NEI NEI OG ATTER NEI. Eller faktisk har du kanskje rett :cry:

Mange folk på min alder (18 år) sier på skolen "Hvem side er det?"

"Hvem lag spiller vi på?" "Hvem land skal du til?" :evil: :evil: :evil:

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •