Skriveleifer er på forumet - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 260
    Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lygren for President!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar

Forøvrig er det min mening at Karthago bør ødelegges.
    Eller: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam, som Cato den eldre pleide å uttrykke det. Ingen skrivefeil der i gården.

Jeg var selv i Karthago med buss fra Bizerte i 1970, og kan bekrefte ved selvsyn at den da i utstrakt grad var lagt i ruiner.8)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bfanderson
    Å når blir ny norsk historie?
    Det blir vel bare færre og færre forskjeller mellom nynorsk og bokmål? Jeg tipper vi bare snakker om noen tiår til før de to skriftspråkene er smeltet sammen.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det blir vel bare færre og færre forskjeller mellom nynorsk og bokmål? Jeg tipper vi bare snakker om noen tiår til før de to skriftspråkene er smeltet sammen.
    Hellre tidigt än sent eller skal vi si, jo før jo bedre :-D

For oss som ikke er født i Norge hadde det vært en lettelse med kun et språk og forholde oss til. Selv bruker jeg 3-4 ganger så lang tid når jeg må knote meg gjennom en artikkel som er skrevet på nynorsk.

Etter mange år i landet klarer jeg å skrive bokmål rimelig bra, selvfølgelig godt hjulpet av Clue og Word stavekontroll

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwinlover
    Vi kan jo fortsatt lære om han?
    Hitler er død, men vi lærer jo fortsatt om han?
    Har ikke påstått noe annet. Svarte på "face+msn vs Ivar Aasen" idéen. Ene siden lever i beste velgående, andre siden hører hjemme i historiebøkene. Ikke mye til versus!

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Når du har et fag på skolen (som du ikke liker) tror jeg at det er veldig mange som ikke jobber med faget, men spiller, face+msn. ... Jeg ser overhodet ikke noe dumt i å lære å skrive og lese.
    Den store ironien er at "face+msn" hovedsaklig er nettopp praktisk bruk av skriving og lesing.

At det er en uting når det foregår i normert undervisningstid er et annet moment. Er helt enig i at det ikke er noe bra triks å ha personlige datamaskiner påslått i undervisningstimene. Derimot er det vel neppe noen tvil om at aktiv bruk av internet gir anledning til å utvikle skrive- og leseteknikker.

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    For at folk skal like norsk så må hele faget få en oppussing.
    Det gjelder vel samtlige fag i skolen?

Hva folk liker og ikke liker på skolen har uansett ikke de helt store konsekvensene for utviklingen senere i livet. Noen av dem som bruker deler av dagen på å lese og skrive på nett vil bli flink til det de gjør. At det resulterende språket til tider er newnorsk, ikke nynorsk, er hva man kan forvente. Språk skal være levende. Uten utvikling i språket stopper det opp og dør ut sammen med de andre gamlingene. Tror uansett ikke det er noen fare for at noen av dem ender opp med å avslutte en fremtidig stortingstale med kthxbye.

Noe av det som kan oppfattes som dårlig språk handler om å bevisst gjøre noe annet enn alle andre. Det herlige Sokrates sitatet er et slående eksempel på den tidløse faktoren i at (i alle fall deler av) ungdomsgenerasjonen skal gjøre opprør. Subkulturer har som oftest sitt eget språk. Det er viktig del av det å skape identitet som ikke er en del av det etablerte samfunnet.

Kom til å tenke på denne fine tralten fra '77: YouTube - GENERATION -X- YOUR GENERATION - disse gutta og ungdommene som hørte på dem for 33 år siden har selv vært foreldre nå. Barna deres tenkte antagelig det samme som de gjorde. "Your generation don't mean a thing to me!" Så vokser de opp, finner ut at det var litt fornuft i hva foreldrene sa likevel og tar med seg sider fra både rebelske og konservative tanker. Ville vært betydelig mer nervøs om dagens ungdommer ikke evnet å rokke ved våre gamle forestillinger om hva "korrekt" innebærer. Ikke at det var det du sa, det var mer generelle tanker.

Norsk er forøvrig et gøy språk på den måte at det er så lett å lage nye ordfinnelser! Tror også vårt rike språklige omfang, med tre offisielle skriftspråk og en lang rekke dialekter med særord gjør at Nordmenn generelt har en høvelig god evne til å lære nye språk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Nei.

Engelsk har lånt mye fra fransk, som har lånt mye fra latin. Derfor kan så å si ethvert latinsk ord føyes inn i engelsk; direkte eller via den franske formen -- mens slike ord er og blir fremmedord i norsk.

På den annen side har skriftlig norsk større rom for ulike dialekter, språkformer og stilnivåer, der skriftlig engelsk begrenser seg til det vi kan sammenligne med norsk riksmål.

På den tredje side (om man kan si det) har engelsk alltid vært åpnere for slang, og slike muntlige ord og uttrykk kan brukes på et høyere stilnivå på engelsk, enn på norsk. Det samme gjelder ord og uttrykk fra de gamle kolonilandene, som også har blitt opptatt i engelsk.

Dette kan oppsummeres slik:

Skriftlig engelsk: Begrenset til ett "riksmål" -- men med stort rom, både for fremmedord, språkblanding og morsomme nyskapninger.

Skriftlig norsk: Flere ulike målformer, og dermed flere uttrykksnivåer -- men med liten plass for ord og uttrykk utenfra.

M.a.o. to helt ulike språk, som det er veldig vanskelig å sammenligne "rikdommen" (= ordforrådet og stilnivåene) til.
    Det finnes ca 10 ganger flere ord i det engelske språket enn i norsk, altså er engelsk et "rikere" språk da flere ord gjør rik... (som flere penger gjør rik...)

Norsk har da også tatt til seg mye i fra f.eks engelsk og tysk. Dessuten kommer jo disse språkene fra den samme språk-kilden; latin.

Det at engelsk har så mange flere ord enn vi har i Norge, kan forklares med at det bor mange flere i England, Norge har lav befolkning. I tillegg var Norge en husmanns-nasjon underlagt Danmark og Sverige siden svartedauen til 1905.

I mens dro engelskmennene rundt og erobret landområder i hele verden; de tok til seg ord og uttrykk, og de hadde også behov for å uttrykke nye planter, dyr, landområder, matretter, væremåter, o.l. I tillegg adopterte de elementer i fra språk der de hadde kolonier.

Engelsk er verdensspråk nr.1, det hadde det aldri blitt om det ikke var inkluderende ovenfor andre språk, og dersom vi alle så at engelsk manglet alt for mange ord til at det var brukende. Altså: Engelsk er et rikt språk (, det samme er fransk.)

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Har ikke påstått noe annet. Svarte på "face+msn vs Ivar Aasen" idéen. Ene siden lever i beste velgående, andre siden hører hjemme i historiebøkene. Ikke mye til versus!

Den store ironien er at "face+msn" hovedsaklig er nettopp praktisk bruk av skriving og lesing.

At det er en uting når det foregår i normert undervisningstid er et annet moment. Er helt enig i at det ikke er noe bra triks å ha personlige datamaskiner påslått i undervisningstimene. Derimot er det vel neppe noen tvil om at aktiv bruk av internet gir anledning til å utvikle skrive- og leseteknikker.

Det gjelder vel samtlige fag i skolen?

Hva folk liker og ikke liker på skolen har uansett ikke de helt store konsekvensene for utviklingen senere i livet. Noen av dem som bruker deler av dagen på å lese og skrive på nett vil bli flink til det de gjør. At det resulterende språket til tider er newnorsk, ikke nynorsk, er hva man kan forvente. Språk skal være levende. Uten utvikling i språket stopper det opp og dør ut sammen med de andre gamlingene. Tror uansett ikke det er noen fare for at noen av dem ender opp med å avslutte en fremtidig stortingstale med kthxbye.

Noe av det som kan oppfattes som dårlig språk handler om å bevisst gjøre noe annet enn alle andre. Det herlige Sokrates sitatet er et slående eksempel på den tidløse faktoren i at (i alle fall deler av) ungdomsgenerasjonen skal gjøre opprør. Subkulturer har som oftest sitt eget språk. Det er viktig del av det å skape identitet som ikke er en del av det etablerte samfunnet.

Kom til å tenke på denne fine tralten fra '77: YouTube - GENERATION -X- YOUR GENERATION - disse gutta og ungdommene som hørte på dem for 33 år siden har selv vært foreldre nå. Barna deres tenkte antagelig det samme som de gjorde. "Your generation don't mean a thing to me!" Så vokser de opp, finner ut at det var litt fornuft i hva foreldrene sa likevel og tar med seg sider fra både rebelske og konservative tanker. Ville vært betydelig mer nervøs om dagens ungdommer ikke evnet å rokke ved våre gamle forestillinger om hva "korrekt" innebærer. Ikke at det var det du sa, det var mer generelle tanker.

Norsk er forøvrig et gøy språk på den måte at det er så lett å lage nye ordfinnelser! Tror også vårt rike språklige omfang, med tre offisielle skriftspråk og en lang rekke dialekter med særord gjør at Nordmenn generelt har en høvelig god evne til å lære nye språk.
    jeg synes fortsatt man skal holde en balanse og ikke kaste fra seg det den gamle generasjonen har lært oss. Men samtidig ikke bli helt opphengt i "det nye" skriftspråket. Da målgruppen i denne diskusjonen stort sett er unge i min alder, så ønsker jeg å påpeke at ALLE jeg er bekjent med, kan det å skrive formelt og gramatisk riktig "ivar aasen" språk. MEN, når du skal sjekke opp jenter på "face og msn" (dersom du er en av dem) så gjør du ikke det med "ivar aasen" språk`?

Selv syntes jeg det norske språket er utrolig kjedelig, og har lite som "farger" språket. Dette kommer tydelig frem i f.eks filmdialoger og manuser. Er derfor både jeg og mange andre unge velger å farge det med blant annet engelsk for å få litt fart på saker og "spice opp" samtalen:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Selv syntes jeg det norske språket er utrolig kjedelig, og har lite som "farger" språket. Dette kommer tydelig frem i f.eks filmdialoger og manuser. Er derfor både jeg og mange andre unge velger å farge det med blant annet engelsk for å få litt fart på saker og "spice opp" samtalen:-D
    Mener du "krydre"?

;-)

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Mener du "krydre"?

;-)
    til den grad at det ikke påvirker innholdet:-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Eller: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam, som Cato den eldre pleide å uttrykke det. Ingen skrivefeil der i gården.

Jeg var selv i Karthago med buss fra Bizerte i 1970, og kan bekrefte ved selvsyn at den da i utstrakt grad var lagt i ruiner.8)
    Ettersom senatsråd Cato fikk sitt ønske oppfylt i 146 f. Kr, består vel sitatet over bare i kraft av sine treffende grammatikalske eksempler på riktig bruk av latin, etter hva Wikipedia forteller. Jeg visste ikke at sitatet på denne måten passet inn i temaet som fot i hanske. I stedet tok jeg det med slik det brukes i dag: Som signal på at man ønsker å se saken i en større sammeneheng, eller at taleren/innsenderen ser temaet underodnet eller likestilt en viktigere agenda.

I en større sammenheng her ser jeg de rebelske språksyndernes ønsker og muligens rett til å fremstå i kraft av ordlyden og formen i sine innlegg, - hvor splitte pine gale de enn er. Ungdommelig opprør, - javel, markeringsbehov og motstand mot konformitet og regelverk, - det også. Motstand mot å underordne seg en større (les: mektigere) og skjerpende norm er også et tegn på rett til egen identitet. Språklige og etter hvert skriftlige uttrykk er den enkeltes audio-visuelle fingeravtrykk, for å si det sånn.

Nordpå ville man kanskje sagt at nå er jeg i ferd med å "bøte tommel på nota"(noe som ikke er bra for trålens poseform. I overført betydning: introdusere temaer utover trådens egen). Men jeg forsøker likevel, med en liten snarvei og hjelpetråd til Nordenstams innlegg over: utøvelse av innbitt påholdenhet av eksisterende grammatikkformer/bruk av konservative språknormer er i interessen til de som har makt og kontroll. I seg selv er derfor et språklig opprør tegn på sunnhet og kreativitet, javel.

Dermed havner kanskje de av oss som vil ha innleggene servert i normert og lettlest form i kategorien "konservative og sidrompa dinosaurer". Det får så være, fordi man skal alltid legge forholdene til rette for "de gamle".

Dernest (og det er her Karthago burde vært brent) har jeg fundert litt over en generell ukritisk omfavnelse av nye teknologier og kommunikasjonsformer/-vaner. Intemitetstendensen, eller kanskje heller markedsførernes og produktdesignernes ønske om å gjøre bruken av ny teknologi så "sømløs" overfor sluttbrukeren som mulig gjør "noe" med brukeren som personlig individ. Tendensen med personalisering av teknologien sees allerede i produktnavnet. Apple/Mac: iPod, iPad, Microsoft/Windowsa: My Music, Mine Dukumenter. Duppedittene er en forlengelse av oss selv, i hvert fall i navnet.

Dette, at teknologien gradvis "overflødiggjør" brukeren som person (men ønsker å beholde ham som kunde/konsument), tror jeg resulterer i at noe av det personlige går tapt i teksten/meldingen/innlegget. En generell utvikling lar seg spore i at innsender ofte utelater pronomenet (jeg, man, en) og dermed også maskerer hvem det er som står som forfatter og avsender av innlegget. I sin tur vil et tenkt fravær av identifisering med utsagn/innlegg, frembragt ved hjelp av ekstremt superteknologisert kommunikasjon, kanskje også fjerne ansvaret for tekstens/innleggets form, om enn nødvendigvis ikke meningsinnholdet. Men det er nå så. Syntes det på sett og vis var auditivt-visuelt relatert (hrmmf). Avansert teknologi bak moderne kommunikasjon ser etter hvert ut til å overta mediets plass (jfr. M. McLuhan: The medium is the message > The technology is the message).

Og der syntes jeg innlegget ble langt nok.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si kunnskapsnivået her inne er enormt, sitter vel flere lærere og professorer innen historie/norsk osv? føler meg litt liten akkurat nå

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    må si kunnskapsnivået her inne er enormt, sitter vel flere lærere og professorer innen historie/norsk osv? føler meg litt liten akkurat nå
    Hvis honnøren også skulle omfatte mitt siste tankespinn, beklager jeg oppriktig om formen bringer deg eller andre i forlegenhet. For det var slett ikke min hensikt å hovere. Men man galer nå engang med de hanene man i sin hverdag sloss om plass på på haugen med. Med mine avlagte grunnstudier innafor Medieproduksjon og pågående navelbeskuelser innafor felt som Tverrfaglige kulturstudier, herunder også teknologiprosesser, blir det lett til at fagspekket taletrang tar overhånd.

Likevel nekter jeg å bøye meg for det fordummende rådet man har hørt helt siden videregående, om å ordlegge seg "så selv bestemor forstår det". Det "rådet" er bare til bot for uheldige følger ved rasjonalisering i offentlig sektor og mangel på kompetanse hos lærerstanden i videregående utdanning i dag.

Ein kan ikkje gjera alle til laks.
    Norsk naturforvaltning

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis honnøren også skulle omfatte mitt siste tankespinn, beklager jeg oppriktig om formen bringer deg eller andre i forlegenhet. For det var slett ikke min hensikt å hovere. Men man galer nå engang med de hanene man i sin hverdag sloss om plass på på haugen med. Med mine avlagte grunnstudier innafor Medieproduksjon og pågående navelbeskuelser innafor felt som Tverrfaglige kulturstudier, herunder også teknologiprosesser, blir det lett til at fagspekket taletrang tar overhånd.
    neida, var ikke slik jeg oppfattet det Lærer faktisk en god del ut av å lese innleggene dine:-D

Likevel nekter jeg å bøye meg for det fordummende rådet man har hørt helt siden videregående, om å ordlegge seg "så selv bestemor forstår det". [I
    Det [/I]"rådet" er bare til bot for uheldige følger ved rasjonalisering i offentlig sektor og mangel på kompetanse hos lærerstanden i videregående utdanning i dag.
    spesielt hos de unge og nyutdannede lærerene som skal ut i praksis. De er et produkt av dagens utviklede muntlige språkform. Men hos de eldre lærerene ser vi en klar forskjell på undervisningsoplegg, talemåte, ordlegging og rett og slett holdning til undervisningen/faget.

Med 3 ferske videregående år rett bak meg kan jeg trygt si at jeg har erfart de forskjellige lærer stereotypene. Men dette har hatt så lite innvirkning på min skolegang. Det er fordi jeg ser på faget og meg selv som motstandere. Det er ingen lærere,klasserom, medelever som står i veien for min kamp mot faget. Jeg står til ansvar for min egen læring, resten er bare en illusjon, med det skal jeg også si at jeg har klart meg godt gitt:-D

Men jeg påpeker at man skal se bort fra "det fordummede rådet" og yte praksis med den formelle tonen fra og med 5 klasse på barneskolen og oppover. Jeg mener også at alle lærere utover 5 trinnet på barneskolen bør inneha egenskaper og kompetanse som skal lære elevene å kunne ordlegge seg "riktig" når de møter på utfordringen. Det er fordi jeg selv merker at mange av mine venner skriver helt grei norsk og går ut med en 4 fra videregående. Men kan ikke opp og ned om det å skrive en jobbsøknad.

Så jeg støtter deg på det zeezar

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo innføre ett poengsystem der ma kan gradere ett innlegg etter kvaliteten på innholdet. Graden av kompleksitet og skrivefeil osv.
    Hadde vært direkte morro å se hvor mange som gadd bry seg over noen skrivefeil.
    Noen må jo selvsagt alltid drive med flisespikkeri.

Noen gidder sikkert telle alle skrivefeilene mine i dette innlegget også.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Man kan jo innføre ett poengsystem der ma kan gradere ett innlegg etter kvaliteten på innholdet. Graden av kompleksitet og skrivefeil osv.
    Hadde vært direkte morro å se hvor mange som gadd bry seg over noen skrivefeil.
    Noen må jo selvsagt alltid drive med flisespikkeri.

Noen gidder sikkert telle alle skrivefeilene mine i dette innlegget også.
    Nyspikkede fliser til salgs!
    Jeg stopper alltid opp ved skrivefeil dersom de er interessante/spesielle nok. Ikke for å kommentere dem, påpeke eller rette dem. Faktisk tror jeg man kan lære noe om seg selv og andre av (fortrinnsvis) andres skrivefeil. Dette fordi man står for nært sine egne og har en tendens til å forsvare dem.

Det høres kanskje teit ut, men jeg mener man får innblikk i hvordan bl.a. hjernen fungerer ved å studere såkalte skrive"feil". Det blir litt som å lese symptomer for en lege eller lytte etter ulyder i en bilmotor for en mekaniker. Teorien min er, at ingen antakelig begår skrivefeil med hensikt. Samtidig tror jeg jo folk legger en del av sjela/personligheta i skriftlige meddelelser.

Å forme et skritlig budskap eller respondere skriftlig representerer jo avsenderens muntlige meddelelse, dersom denne er umulig. I fravær av ansikt-til-ansikt-kommunikasjon inntrer derfor den skriftlige. Nåvel; sett at kommunikasjonen kunne foregå i en a-t-a-situajonen, hvordan ville den da ha forløpt? Neppe med de samme "feil". Siden man ugjerne vil misforståes, mener jeg derfor at "differansen" mellom det muntlige og det skriftlige språket inneholder informasjon om hvordan hjernen funker når den må bruke verktøy/teknologi/artefakter utenom det orale taleapparatet for å meddele et budskap.

Avviket mellom den muntlige og skriftlige meddelelsen forteller noe, dersom man er lydhør. Dette "noe" kan være om overføringen av fonetisk uttale til det skriftlige mediet, skrivetekniske vansker i overføring av doble betydninger og ironi, det umulige ved å gi skriftlig uttrykk for kroppsspråk og mimikk, om fravær av talepauser og talestemmens tonehøyde og mye mer.

Enn videre kan man som i enhver tekstanalyse lytte/lese i et empatisk modus og la den talende/skrivende få uttrykke seg i fred. Man kan gjøre det mistenksomt, finne feil og med hensikt mistolke dem eller be om bakreftelse/avkreftelse på noe i talen/teksten. På samme måte kan man innta en kritisk posisjon og avvise eller rette på utsagnet; eller være en sympatisk snillist og gi blind tillit og tolke alt til det beste. For min del er jeg altså en tilhører/leser som ofte inntar en symptomatisk posisjon til det jeg hører og særlig leser.

Så er det bare å håpe at det som står i denne teksten på ingen måte betyr noe annet enn det som står der.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vi har samme headset, Zeezar, (DT 770 er veldig bra) og du har jo tydeligvis endel bra materie mellom øra også. Jeg har selv noen sekker nyspikkede fliser til salgs, men tror markedet er labert pro tempora!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Som man roper i skogen får man flis i tunga. Siste innlegg var kanskje mest en samtale med meg selv i en sen nattetime. For det er nå engang sånn at tankene kommer ofte til en mens en skriver, en slags stunt mot alle odds. Selv tenker jeg av og til på hva det kan være som driver samfunnsforskere og laboratoriefilosofer i deres jakt på resultater. Har en sekk tanker om saken som ikke hører til her, så vi kan like godt snakke om DT770-koppene.

Jeg kjøpte Beyerne i sin tid fordi de var billige, på tilbud for rundt 1500 kr. Dette var mine hodetlf. # tre. Første var Creative HQ1700 som sitter på hodet til en nevø av meg, nummer to Audio-Technica ATH-A900 og så altså Beyerne.

Kvalitetsmessig følte jeg vel en nedgradering fra A-T til Beyer. Det blir som å sammenligne musikalitet med effekt. A-T har krefter de óg, men samtidig en mer jevn presentasjon på flere felt enn Beyerne, synes jeg. Men Beyer har jo personlighet, noe A-T liksom ikke framstår med. I ettertid er andre klokker kommet til. A-T ATH-ES7 ligger fremdeles med brudd på ledninga.

Denon får mest brukstid, men de er jo litt passifiserende fordi de låter "så bra"/sminka lydkarakter. Går ofte tilbake til A-T ATH-AD700 pga. den crispe lyden og det brede/holografiske lydbildet, bassmangelen til tross. Vet det finnes lukkede og åpne klokker hos A-T oppover i prisklassene som låter både luftig, musikalsk og har muskler. F.eks. ATH-W1000X eller air-typen ATH-AD2000. Men først må jeg ha besøk av pengefeen.

Innlegget havna ve-eeldig langt unna trådens tema.

Newcomer BareFinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er alle dine innlegg så lange zeezar??? :shock:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke dette. Men jeg ser poenget.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innlegget havna ve-eeldig langt unna trådens tema.
    Njaanei, ikke nødvendigvis, jeg oppdaget iallfall ikke en eneste leif der, quod erat demonstrandum, eller ὅπερ ἔδει δεῖξαι (hoper edei deixai) - eller noe i den duren.

Ellers da så..når du blir lei av Beyerne kan du jo sjekke ut Sennheiser HD 800. Koster bare latterlige 10k.8)

Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •