Når du vil imponere litt ... (matoppskrift)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når du vil imponere litt ... (matoppskrift)

Hei
    Da jeg var i England fikk jeg en matrett servert til meg, og det var noe av det
    beste jeg har smakt noensinne. Jeg fikk oppskriften, og tenkte jeg skulle prøve å
    reprodusere prosessen her hjemme. I den sammenheng, så tenkte jeg kanskje at
    det var andre skap-amatørgourméter her som ville sette pris på denne oppskriften.
    Selv om hurtigmat kan være godt (taco, hamburger, pizza, osv), så er det
    ingenting som slår et skikkelig hjemmelaget måltid.

Det jeg skal lage er altså lammekoteletter med kokte poteter, gravy og myntesaus.

Vi starter med det letteste:
    1. Siden alle her kan koke poteter, så går jeg ikke inn på detaljene der, men et lite
    tips er å legge oppi et par blader med fersk mynte, da dette har en nydelig
    tendens til å forbedre smaken på potetene.

2. Myntesausen. Dette er det første du må starte på, siden denne skal ligge og
    godgjøre seg i 1 time før man bruker den.
    - Gå ut i hagen eller på det lokale torget eller Meny-butikk og anskaff deg mynte.
    Du kommer til å trenge mellom 10-20 relativt store blad. Finkutt disse bladene til
    de utgjør en puré. Når du merker at saften fra myntebladene begynner å komme
    ut, så tilsetter du en t-skje sukker. Hvis sukkeret trekkes raskt inn mens du kutter
    videre, tilsetter du 1 t-skje til. Det du skal ende opp med er en liten porsjon med
    mynte-"puré" som skal være litt søt på smaken.

Dette er da det som skal sette an smaken. Man trenger også en basis. Finn frem
    hvitvinseddiken og mål ca. 1dl hvitviseddik og 1dl vann. Poenget er at det skal
    være likevekt med vann og eddik. Hvis du vil lage mer saus tar du mer av begge
    deler. Her kommer den vanskelige delen: Hvitvinseddik er temmelig sur og bitter,
    og man må kompensere med sukker for at hele sausen ikke skal preges av denne
    bitterheten. Jeg brukte 1 dl hvithvinseddik og 1dl vann og måtte bruke så mye som
    3 t-skjeer sukker for at balansen ble oppnådd. Merk: Man skal ikke fjerne
    hvitvinssmaken vha sukker, man skal bare balansere den slik at den ikke blir så
    inntrengende i resten av myntesausen.

Legg mynte-"puré'en" oppi blandingen av eddik og vann, og rør rundt. Smak til
    med sukker.

Tips: Denne myntesausen er bare brukelig samme kvelden man lager den. Mynte
    holder seg ikke bra, selv i kulde, men hvis man vil spare litt til dagen etterpå kan
    man legge oppi en liten t-skje med myntegelé. Konserveringsmiddelet i geléen gjør
    at sausen holder seg 1 dag til.

Denne sausen skal stå og godgjøre seg i romtemperatur i 1 time. Smaken fra
    mynten vil da trekke inn i eddik/vann-blandingen, og vil utvikle seg. Spiser man
    sausen med en gang, blir den ikke noe spesielt god. Smaken trenger tid til å utvikle
    seg. Dette er viktig!

3. Gravyen. Jeg kaller det dette istedenfor "sausen", fordi jeg vil ikke at folk skal
    misforstå, og tro at jeg fremdeles snakker om myntesausen. Denne sausen kan
    man starte å lage ca. 30 minutter inn i myntesaussens dvaleperiode slik at den blir
    klar i tide. Basen er relativ enkel. Man tar en dæsj olje (soya eller solsikke f.eks),
    3/4 pint (ikke 3-4, men tre fjerdels pint) vann, 1 kube med lammebuljong (vanlig
    kjøttbuljong går sikkert fint hvis man ikke får tak i lammebuljong), en stor
    spiseskje med HP sauce (fås på Rema1000 og Meny) og en dæsj tomatpuré. Når alt
    dette er blandet og den har begynt å koke, så slenger man oppi en t-skje av
    myntesausen man lagde tidligere, så kan man sette den på lav varme. Gravyen
    skal brukes senere i kotelettene:

4. Kotelettene. Jeg skulle lage lammekoteletter til en grillfest for et par uker siden
    og jeg sendte en mail til min onkel (som jeg nå nettopp har kommet hjem fra) og
    spurte han om han kunne finne ut fra samboeren sin (Gourméten) hva slags
    marinade jeg skulle bruke. Jeg fikk dette som svar:
    He says FOR GOD'S SAKE TELL THE BOY NOT TO MARINADE THE LAMB COPS.
    Onkelen min mente sikkert å si "lamb chops". Han er ikke helt dreven på PCen
    enda. Uansett, poenget med denne lille anekdoten er at, i motsetning til hva du
    kanskje har hørt, så skal lammekjøtt altså ikke marineres. (Til tross for at
    de norske butikkene selger marinerte koteletter.. *sukk*. For å få skikkelige
    koteletter må man altså til slakteren selv. De man får i butikken er også veldig ofte
    altfor tynne. Lammekoteletter skal være feite som faen.)

Så hva skal man gjøre med kotelettene hvis man ikke skal marinere dem? Litt salt
    og pepper er alt som trengs. Lam har en veldig god smak av seg selv og trenger
    ikke all den hjelpen som f.eks kylling trenger, for å smake himmelsk. Sett på
    stekepannen på fullt, sleng oppi litt grapeseed oil (druekjerne-olje). Jeg kan
    ikke emphasize dette nok: Ikke bruk soya- eller olivenolje, og ikke bruk smør.
    Hvorfor? 2 grunner:
    i. I motsetning til soya og olivenolje så er druekjerne-olje smakløs, så den setter
    ikke sitt preg på kjøttet.
    ii. I motsetning til soya og olivenolje og smør, så oppnår druekjerne-olje en mye
    høyere varme enn sine konkurrenter, og varme er noe man trenger når man skal
    steke lammekotteletter, for de skal ikke stekes, de skal brennes. Ved å steke lam
    på veldig høy varme så stenges porene i kjøttet og all den gode smaken i form av
    FETT (ja fett = smak, dessverre ) renner ikke ut, men blir stengt inne i kjøttet.

Kotelettene skal ikke bli kullsvarte på begge sider, men skal "brennes" godt på
    ekstrem varme til de er blitt veldig stekte. Deretter heller man gravyen oppi
    pannen og rører rundt slik at smakene fra gravyen og lammekotelettene påvirker
    og trenger inn i hverandre. La dette stå og småkoke på lav varme i et par minutter
    mens potetene gjør seg klar. Etterpå kan man heller sausen tilbake i gryten og la
    kotelettene stå og godgjøre seg litt på lav varme.

When all is said and done, dandér det fint og pyntelig på en tallerk. Gravy går på
    potetene, myntesausen går på kjøttet. Man kan selvsagt ha allslags grønnsaker til
    hvis man vil (vi hadde spinat), men det er rett og slett ikke nødvendig, for man har
    mer enn nok smak fra gravyen, myntesausen og ikke minst lammekotelettene
    selv!

For de som klarer å drikke rødvin, så er nok dét det beste alternativet til dette
    måltidet, men for oss andre så går så og si hva som helst til dette måltidet.

Nå er det 35 minutter siden jeg lagde myntesausen. Jeg var ned på prix for å kjøpe
    buljong i mellomtiden (i tillegg til å skrive denne threaden), så nå skal jeg opp og
    lage gravyen, steke kotelettene og koke potetene. Jeg håper dette funker. Så
    lenge jeg følger mine egne instruksjoner, så er jeg optimistisk.

BON APPÉTIT

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fett å se at d r andre som like d engelske kjøkken

:water

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde epa-varianten for et par uker siden:

-marinerte lammekoteletter stekt i stekeovn.
    -kokte poteter.
    -brunsaus med hjelp fra Toro.
    -myntegele

Robert-

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av water
    fett å se at d r andre som like d engelske kjøkken
    Tar gjerne imot tips om hvor man får god fish&chip på østlandet.

Den beste jeg har snakt hittil var med tunfisk og kom på ca. 10kr porsjonen i Fiji. 8)

Robert-

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    -brunsaus med hjelp fra Toro.
    Hvis en slik pose mot formodning finner veien inn i skapet mitt blir den enkelt og greit flyttet til søppelbøtta der den hører hjemme :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvis en slik pose mot formodning finner veien inn i skapet mitt blir den enkelt og greit flyttet til søppelbøtta der den hører hjemme :wink:
    Anbefaler heller at du smaker den med litt fløte og tilsetter litt krydder. Kanskje du vil bli positivt overrasket, og "bruk og kast" samfunnet vil få et positivt bidrag. :wink:

Motto for ukedagene mandag - torsdag. "Toro redder dagen"

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men trådstarter tenkte nok å bidra litt mer seriøst, så jeg presenterer egen oppskrift på litt spicy og sprø båtpoteter:

1. Vask og skjer poteter av ønsker mengde i båter. Skyll dem under kaldt vann og la dem renne av på tørkepapir.
    2. Bland olivenolje, pressede hvitløksfed, flytende margarin, tørket spansk pepper, salt og pepper i en stor bolle (tørket spansk pepper inneholder små korn som ikke setter smak, men som er STERKT!).
    3. Bland potetbåtene i blandingen over og legg dem ut på et bakepapir på et stykke bakepapir lagt på et ovnsbrett.
    4. Krydre potetbåtene på brettet med ditt favorittkrydder + litt paprika for å få riktig farge.
    5. Stek i midten av ovnen på 200 grader Celsius i ca. 30-40 minutter (avhengig av potetstørrelsen).
    6. Flytt brettet opp og grill dem øverst i ovnen i 10 minutter på sterk varme.

Nyt dem til alt fra kylling, biff og annet

Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder potetbåter pleier jeg å bruke

* Soyaolje
    * Soyasaus
    * Hvitløk
    * Salt & Pepper

Jeg ruller potetbåtene i disse og drysser litt rosmarin på toppen. Da blir det steingodt. Jeg steker dem på 270-290 grader i ca. 35-40 minutter. Da blir det crispy og gode på utsiden og myke og deilige på innsiden.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man først er inne på mat.
    Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal få den jævla biffen skikkelig mør og saftig?
    Mine blir alltid seige og ekkle
    Jeg tar den ut og legger den på benken ca 8 timer før tilberedelse.
    Knallsteiker i pannen på hver side. og setter den i ovnen på 200c' i 5-7 min.
    Men resultatet er like seigt og jævli hver gang.
    HJELP :shock:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •