131km/t i 80-sone...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 195
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

131km/t i 80-sone...

Jaja, da var man vel uten lappen på ubestemt tid..... :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja da er det vel bare å kjøpe seg en brukt sykkel da :lol:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er like uheldig som jeg var heldig. jeg ble målt til 130,5, fengsel straffen starter på 131.... gled deg til 21 dager på vann og brød og rundt 10000 kr i bot :wink:
    btw førerkort beslaget vil bli fra 8-12 måneder, snakker om å få tre ønsker på en gang.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amatører! Dere må da lære dere hva grensen for inndragning eller fengsel er i forskjellige fartssoner og holde dere under dette.

Robert-

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Amatører! Dere må da lære dere hva grensen for inndragning eller fengsel er i forskjellige fartssoner og holde dere under dette.

Robert-
    Kan det utenat :wink: I allefall når man mister lappen. Meeeen jeg har blitt tatt en gang jeg også.. 71 i 60 sone, ironien var at jeg visste at det var mye kontroller på strekningen og kjørte pent. Men kjørte forbi stedet de pleide å stå... Gasset litt... (dårlig tid som alltid) Tror du ikke faanskapen hadde flytt seg 1km lengre bort du a! Jaja... Det var før prikkbelastning osv.. Men surt alikevel...

Mvh

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    jeg ble målt til 130,5, fengsel straffen starter på 131.... gled deg til 21 dager på vann og brød og rundt 10000 kr i bot :wink:
    btw førerkort beslaget vil bli fra 8-12 måneder, snakker om å få tre ønsker på en gang.
    Jeg ble målt til 130.04 og fikk ubetinget fengsel.
    Sommerkveld, fint vær, god sikt, lite trafikk. Ingen skjerpende omstendigheter.
    Klubben gikk i bordet. Jailtime!

Grensen for ubetinget fengsel er ikke satt til 131 km/t basta, men er et vurderingsområde.
    Det vil si, kjørte du i 129km/t i 80-sone hvor det var dårlig sikt, veiarbeid eller elendig føre risikerer du jailtime.
    Samtidig ble jeg lovet at hvis det ikke var noen skjerpende omstendigheter kunne man slippe jailtime rett over 130 km/t.
    Jeg hadde som sagt 130.04 på motorvei klasse A. Sommerkveld. God sikt, fint vær, lite trafikk. = Jailtime.
    Rett og slett fordi dommeren var kvinnelig og de har ingen ting til overs for gutter og motor. Anket, men anke avslått.

Har du noen spørsmål, fyr løs. Satte meg godt inn i tingene den gangen det gikk for seg for 2 år siden. Vet det meste om prosedyrer og hvordan tign skal foregå.

Uten lappen i 6 mnd. Slapp ny oppkjøring. Må ha ny oppkjøring på alt mer enn 6mnd uten lappen.
    Fikk egentlig 9 mnd, men siden jeg måtte sone klaget og klaget jeg på beslagleggingstiden for lappen. Etter 3 klage gav de etter og reduserte til 6 mnd.
    6 mnd uten lappen var faktisk værre enn dagene i kasjotten.

Rett og slett. Møter du rett dommer går dette fint. Sitte feil person med hammeren kan du vente det værste.
    Dommeren styrer bot og jailtime. Purken styrer belsaglegging av førerkort. De to instansene har ingenting direkte med hverandre å gjøre.

Lærte faktisk i buret at jo mindre man samarbeider og jo mer man nekter, jo billigere slapp de fra det. Purken gav i mange tilfeller opp bevisførsel og det var folk der med 60 dagers dom som ikke hadde mistet lappen fordi purken gav opp.
    Det bullshit-preiket om at hvis man samarbeider blir alt så mye lettere stemte i alle fall ikke i min sak. Eneste som gav litt slakk i tømmene var han som styrer beslaglegginstiden på lappen, og det var etter 3. klage.

Uansett hva du ble målt med bør du ha bedt om å få se måleresultatet.
    Finnes faktisk flere lasere som ikke er utstyrt med printer, og når man blir stoppet ber fører om å få se målingen. Da må vedkommende med laseren hentes slik at fører får se sin faktise måling på pistolen. Disse har ofte ikke memory og hvis da målegutten har skutt etter andre kjøretøy etter deg har de ikke håndfast bevis på din målte hastighet.
    Faktisk en del saker som både er blitt henlagt og redusert straff på i slike tilfelle.
    Den perioden jeg ble tatt gikk jeg gjennom alle trafikksaker som lå på lovdata og leste rettsprotokoll og hva utfallet ble.
    Norsk rettsvesen er "Bingo!".
    Jeg gikk i buret på 130.04km/t, mens andre på 138 km/t gikk å betinget dom siden de hadde "en bil bygget for så høye hastigheter".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble målt på en laaang strekke under en forbikjøring. Jeg fikk se laseren, og der sto d 131km/t. Det var midt ute på landet, klart vær, tørt på veien og lite trafikk. Det var ingen av politimennene som nevnte fengsel. Ikke vet jeg, har aldri fått bot før :wink: (Og det er ikke min skyld :wink: )
    Jeg har pratet med et par som har vært gjennom dette før, og som sa at de gikk heller i fengsel enn å betale bota, og de fikk beskjed om at de fikk ikke lov å gå i fengsel, og det endte opp med at bota havnet på bruttolønnstrekk.
    Og jeg har forresten høveli ny sykkel, men det er vel lite gjennomførbart å være serviceelektriker på sykkel ops:
    Har hørt det er mulig å få arbeidsgiver til å søke om redusert straff hvis man er avhengig av lappen i jobb?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Må ha ny oppkjøring på alt mer enn 6mnd uten lappen.
    heller ikke riktig. jeg var uten i åtte måneder fikk igjen førerkortet rekomandert i posten. dette er problemet med den norske rettsvesenet, at det ikke er gitt hva som skjer. ang det jeg skrev om 131, så er det det dommeren sa til meg at gjeldende rettspraksis i norge er at dommen gjøres ubetinget fra og med 131 km i timen når man blir tatt i 80 sone. det var sol og fint når jeg ble tatt. en annen ting, jeg tror de driter en lang marsj i om man er avhengig av lappen i jobben , da bør man gi f i å råkjøre på sykkel. kjører man som en tulling så får man ta straffen som en mann, det er nå min mening. det er tross alt en kalkulert risiko man tar :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om du har et viktig moment Mirage. Du kjørte forbi. Dersom du har ligget etter en rekke biler som har hindret traffikken ville det vært uforsvarlig å kjøre sakte forbi for så å hive seg inn rett før neste sving. Det lå kanskje en slags fornuftig vurdering til grunn for hastigheten under forbikjøringen?

Uansett så har lusekjørere/traffikkhindrere heller ingen rett til å ligge 10-20 under. Der har UP et overordnet ansvar for å rydde opp. Prøv å rævkjøre UP på at de ikke utviser slikt ansvar. Dette kan bety de nødvendige formildende omstendighetene for deg.

Legg også vekt på at du normalt holder fartsgrensene, men at du under forbikjøringen fant det mest fornuftig å korte ned strekningen for å gjøre forbikjøringen sikrere. Man lærer jo tross alt at det er lov å bruke hodet når man er på kjøreskolen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lå etter mazdaen og bmw`en lenge, mazdaen fremst, som lå notorisk 10-15km under fartsgrensen. Når vi da kom på langstrekket og jeg skulle kjøre forbi, gasset han på, og politimannen mente han hadde målt mazdaen til 90km/t, noe som kan stemme. Jeg reagerte med å gi full maskin, jeg kan jo ikke ligge på siden av han, og akkurat da jeg var kommet forbi, kom to politimenn hoppende ut i veien. Kommer det til å bli rettsak av dette, der jeg får en sjangs til å forklare meg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du får en bot skal denne avgjøres i en rettssal. I en rettssal skal tiltalte alltid forklare seg, eller så er det menneskerettsdomstolen neste.

Du bør da kunnne få dette til at Mazdaen ga på når du kom opp på siden av ham og hindret deg i å komme inn igjen. Da kan Mazdaen (eller helst føreren av denne) bli satt ansvarlig, og politiet har da heller ikke gjort jobben sin, å ivareta trafikksikkerheten.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe slik jeg må satse på, ja. Sa det til politimennene når jeg ble tatt, men de ville ikke høre...

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell at du aldri før har kjørt over 90 km/t og under forbikjøringen fikk panikkangst da du merket av bilen du skulle kjøre forbi øket hastigheten. I den uvante og pressede situasjonen som oppstod, forsøkte du på best mulig måte, ved å trykke på gasspedalen i den hensikt å komme ut av en potensiell farlig situasjon, å gjennomføre forbikjøringen til trafikksikkerhetens beste.
    Fortell også at dette ga deg en nær døden opplevelse som du har slitt med og hatt traumer av i ettertid. Et fengselsopphold vil på nytt vekke til live den klaustrofobiske følelsen som grep deg i situasjonen du ikke kom deg ut av under forbikjøringen, og at en slik frihetsberøvelse med stor sannsynlighet vil invalidisere deg som bilfører.
    Eller noe sånt. :?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg og ble målt i en forbikjøring og argumenterte med at jeg under en forbikjøring fokuserte på veien foran meg. jeg slapp i allefall å sone og fikk 8k i bot samt uten førerkort i 8 mnd og fikk tilbake lappen uten å kjøre opp, samt at jeg kjørte bil hver eneste dag i de åtte månedene :wink:
    da holdt jeg fartsgrensen
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjeltring. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel inn til avhør på mandag... :wink:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå var jeg maksimalt uheldig da og fikk en bitch til dommer men...
    Jobb eller ikke jobb med lappen.
    "Det skulle du tenkt på før unge mann"

Jeg mistet jobben min for godt jeg da lappen røk.
    (Flyplassarbeider)

I min "rettsak" fikk jeg ikke forklare meg.
    Da jeg dro fram vær, føre, sikt, trafikk, så fikk jeg beskjed:
    "Det er ikke noe som heter formildende omstendigheter i min rettsal. Gjort er gjort, det kan ikke pyntes på".

Mulig jeg husker feil folkens, at det er ved 9mnd uten lappen man må ha ny oppkjøring.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der hørtes mindre seriøst ut. Det hørtes ut som en Ku-Klux-Klan-rettssak mot fargede. Det var jo ikke akkurat etter boka dersom argumenter/forklaringer blir besvart med umiddelbar avfeielse fra dommeren heller da. Dommeren skal lytte, styre og avgjøre. Han/hu har så vidt jeg vet ingen myndighet til å komme med ledende innspill til forsamlingen under veis. Han/hun eier heller ikke rettssalen :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge retningslinjene du mailet meg Tor, skal alle omstendigheter tas i betraktning når de avgjør hvor lenge man blir uten lappen. Det inkluderer om man trenger den i jobb. Jeg må jo selvfølgelig prøve så godt jeg kan å få redusert straffen, bota er ikke så farlig, det er det å må være uten lappen som er verst. Det sto også at det skal brukes trebeinsstativ eller skulderstøtte ved lasermåling, politimannen brukte ingen av disse. Jeg vet ikke, alt er jo skudd i blinde, men er jo verdt forsøk...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Mulig jeg husker feil folkens, at det er ved 9mnd uten lappen man må ha ny oppkjøring.
    Jeg mener dette har vært 6 mnd i lang, lang tid. Det som ofte skjer er at Politiet ofte glemmer å gå rettens vei for å "offisielt inndra" førerkortet. Det blir i stedet liggende som beslaglagt hos Politiet, og kan hentes når "inndragningstiden" er over. For min del var det ganske greit, da jeg har lappen på det aller meste. Etter 11mnd beslag kunne jeg bare hente mitt på Politistasjonen, og slapp derved å leie trailer for å\ kjøre opp igjen. Man må nemlig kjøre opp igjen på "høyeste" førerkortklasse en har, hvis en ikke ønsker å miste muligheten til å kjøre dette.

PS: I min siste rettsak fikk jeg det godkjent som "formildende omstendighet", at jeg kjørte en bil som var bygget og tunet for høye hastigheter. Jeg var to km/t over grensen for ubetinget.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •