Kinosal Tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kinosal Tråden

Hvilken kinosaler er gode, og hvilken bør man holde seg unna?

Kom med alternativer, så skal jeg oppdatere

Vi holder oss til de som er veldig gode, og de som er meget dårlige, men nevn gjerne også hvordan kinoene er generelt. Kom gjerne med hvor sweetspoten er hvis man vet det. Ta også med hvis dere vet om saler det ofte ikke er mye tenåringer osv, mange liker ikke å gå på kino fordi det er så mye bråk og tull fra denne aldersklassen.

Her kommer en oversikt:

DE MEGET GODE

Oslo:

Colosseum - Sal 1
    Ringen - Sal 6 (Alle egentlig meget gode saler)

Ski -Generelt en meget god kino, alle saler har høy standard. Har ikke testet alle enda, men de fleste.

DE ELENDIGE:

Oslo:

Saga - Sal 3

Har vært på Ringen noen ganger, den og Ski Kino har meget gode seter, kan lenes tilbake. Velger å trekke frem Sal 6 på Ringen, har lagt merke til at lyden her er eksepsjonell. Trykket osv er mye bedre, sikker fordi det er en liten sal. "Avatar" var en større opplevelse der enn i sal 1. Generelt så er det verdt å velge små saler for lyden skyld fremfor de store.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å så "Kick-Ass" på sal 3 på Saga i dag. For en råtten sal det var, en av de verste jeg har vært i.

Salen hadde ett utrolig lite bilde. Hadde bestilt billetter på rad 7, men vi flyttet oss til rad 3 for å ikke føle at lerrettet var som en 50" TV hjemme.
    På rad 3 så var bildet veldig høyt oppe.

Selve lerrettet så så man hauger av prikker, selv fra rad 7. Så i hvite deler av bildet, spesielt teksten, så var det masse prikker. Dette er jo hullene som er i lerretet for å få lyden igjennom. Hjørnene er også avrundet. Noe som også irriterer. Stolene er OK, men altfor høye, gode å ha hode på, men siden salen ikke er bratt nok, så blir de nesten i synsfeltet. Jeg har helt gjennomsnittlig på Norsk høyde, 176 cm.

Lyden var ok på volum, men selve klarheten var råtten. Dialogene hørtes ikke bra ut i det hele tatt.

Selve bildet var også relativt meget dårlig, som en kamerat sa, som en dårlig nedlastet film. Dette skyldes nok at det brukte film fremviser, og ikke digital projektor.

Grunnen til at jeg så alle disse feilene, var at jeg var å så samme film forrige helg på Ski Kino, sal 6, hvor alt var mye mye bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Askim kino, Colosseum (1,2) og Ringen (1,2,3,6) får samme utstyr, 4K og 3D. Askim kino får også nye stoler og nytt lydanlegg, samme lydanlegg som på Colosseum 1.

Trippel kinoglede | www.smaalenene.no

Sony : Film is sharper in the cinema : Norway

Oslo Kino satser på 4K - Film & Kino Tidsskriftet

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på colosseum kino igår i en av de mindre salene. Sal nr 4 for å være eksakt.

Syns faktiskt det var bedre lyd i denne salen en det er i den store salen dems. Hadde ikke noe spess bra plasser engang. Og har sittet uttallige ganger i store salen på gode seter. Mener forsåvidt at den store salen dems er litt oppskryt lydmessig, MEN ingen som slår den store skjermen da :P Pluss at det er litt spektakulært sitte der inne

Yndlingssalene mine er forsåvidt Vika 1 og Colosseum 1. Samtidig er samtlige Ringen saler bra, men liker ikke selve kinoen, veldig steril og kald kino, pluss at den ligger litt avsideliggendes, er litt vanskelig komme seg til den.

Bare mine personlige meninger da :P

Hmm kommer ikke på de jeg syns er dårlige med det første da jeg som regel prøver glemme dårlige kino opplevelser, men skal tenke på det neste gang jeg kommer over en :P

Hmm, klingenberg storsalen syns jeg ikke er så bra til å være en storsal.
    Pluss Felix, OMG at jeg ikke kom på den. Felix er uten tvil den værste kino opplevelsen jeg har vært på, skal innrømme at jeg ikke har vært på den siden "The day after tomorrow" som er lenge siden, MEN fytterakkern, var den værste lyden jeg har hørt, INGEN bass overhodet, de brukte kun noen PA monitorer, selv "kinoen" som de hadde i forsvaret oppi setermoen var bedre :P
    Men som sagt, kan hende den er oppgradert, men dette ville jeg sjekket opp først ør jeg dro på den.
    Husker jeg var med på en kino undersøkelse for oslokinoene engang siden jeg drar mye på kino, da klagde jeg på den så det sang etter, kan hende de tok det til seg :P

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Pluss Felix, OMG at jeg ikke kom på den. Felix er uten tvil den værste kino opplevelsen jeg har vært på, skal innrømme at jeg ikke har vært på den siden "The day after tomorrow" som er lenge siden, MEN fytterakkern, var den værste lyden jeg har hørt, INGEN bass overhodet, de brukte kun noen PA monitorer, selv "kinoen" som de hadde i forsvaret oppi setermoen var bedre :P
    Men som sagt, kan hende den er oppgradert, men dette ville jeg sjekket opp først ør jeg dro på den.
    Husker jeg var med på en kino undersøkelse for oslokinoene engang siden jeg drar mye på kino, da klagde jeg på den så det sang etter, kan hende de tok det til seg :P
    Støtter deg på den. Så The Expendables og må si jeg ble skikkelig skuffa. Rart de setter opp action i saler/kinoer som ikke har bra nok lyd til å følge sjangeren.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en oppdatering her. Skulle se immortals idag, var ikke den beste filmen. Dårligere enn 300, men igjen bedre enn clash of the titans. Hadde vært overkommelig om lyden var utrolig god noe den desverre ikke var (er en av grunnene til at jeg skulle se denne i første omgang). Så denne på eldorado kino sal 5.

Kommer til å holde meg langt unna eldorado kino fremover om det ikke er en film som er ubetydelig med tanke på lyd. Dette var meget skuffende

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har vært på eldorado. Tror det var Jackass The Movie eller noe slikt. Og de har vel ikke vært stengt for oppgaderinger etter den tid, utenom til 3D som nok ikke tar så lang tid som lyden vil gjøre.

Den og Klingenberg bør vel få seg en skikkelig oppussing snart tror jeg.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bergen:
    MB2 (Magnus barfot sal 2): Helt ok lyd. God tale/vokal, men dårlig bass syntes jeg. Bildet var helt ok.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom nettopp i fra Colosseum sal 1 og har sett Prometheus i 3D. En fantastisk film, en av mine beste kino opplevelser på mange år. Og jeg tror jeg aldri har opplevd en kinosal så stille og oppslukt av en film noen gang.

Men til topic.

Dette er andre gang (tror jeg) at jeg er å ser 3D film i den salen, første var Avatar, etter å ha sett den ett par ganger på Ringen. På Avatar satt jeg ett stykke bak på midten. Men som jeg har opplevd så liker jeg å se 3D filmene nærmere lerrettet for å komme enda mer inn i filmen.

Så i dag, siden jeg var litt sent ute, så satt jeg ca i midten på rad 3. Det skjer ikke igjen. 3Den ble uklar på sidene og toppen. Alt for mye ghosting. Spesielt tekst var veldig dårlig, med dobbel tekst på alt. Har ikke opplevd det før på kino. Det kan jo hende det var visnings feil, men 3Den fungerte som for det meste, og Ridley Scott var en mester til å bruke den også.

Vi får se om jeg tok feil, da jeg skal se filmen igjen søndag.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom akkurat fra Ringen sal 6 og the avengers. Veldig bra lyd noe jeg har opplevd på samtlige ringen kinoer. Stod mellom ringen og saga sal 6. Glad jeg valgte ringen.

Mrket dog litt ghosting på filmen, og har egentlig alltid gjort det på 3D på kino, uansett hvor jeg har sittet. Merket det enda litt mer på prometheus igår men da satt jeg littegrann på siden men midt i salen omtrent. Vet ikke om det er kalibreringen eller hva det er. Er det egentlig noen av setene som er perfekte?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor satt du?

Sal 5 og 6 på Ringen er nok de med best lyd i Norge. Det blir faktisk bedre når salene blir små.

Det er en stund siden jeg har vært på Ringen nå, men kan ikke si jeg husker noe særlig ghosting der. Men det kan for være litt forskjell på plasser. Midt i midten er jo alltid å foretrekke både for bilde og lyd, i hvertfall frem til Dolby Atmos blir utbredt.

Men det er jo 2 bilder som projekteres mot skjermen, så noe vedlikehold må det vel være, eller om de kjører interpolertebilder husker jeg ikke helt. Men de er vel som alle andre venter til det ytteste med å ta kostnaded med justering og pærebytte. Men jeg tror de er bedre her i Norge enn hva jeg oppfatter i fra USA, hvor de fleste klager på at 3D er for mørkt. Personlig så opplever jeg bildet som lyst nok. De som klager er vel de som tar av og ser uten. Jeg testet kjapt med Prometheus, og med briller så var bildet korrekt, uten alt for lyst.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt på rad 5 rett ved trappen. Tror ikke det ble mer dead on en det egentlig.

Prometheus skal jo være litt mørk. Om jeg tenker meg veldig godt om så syns jeg kanskje Avengers var littegrann mørk kontra om du hadde sett den i 3D, men meget ubetydelig egentlig. Ghostingen her var mindre en colloseum og det var ofte jeg ikke tenkte over det i det hele tatt

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet Sal 1 på saga?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kinoen har saler med grei lyd, men ikke i disse dager:

Kristiansand kino

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Voss har fått "ny" kino (omtrent 2 år gammmel.) :
    Voss Kino held til i Voss Kulturhus, vis a vis jernbanen. Voss kino har topp moderne og nye heil-digitale salar med 460 sete totalt (280/94/79).

Både lyd og bilete er digitalt, og alle tre salane er med Dolby 3D. Med andre ord: tre moderne salar med høg komfort og alt det som publikum krev av moderne lyd og bilete. Alle salane har bratt amfi slik at det er god sikt på alle plassar. Stolane har god komfort og i dei to minste salane har justerbar rygg. Dei to minste salane har og nokre doble seter, populært kalla "love-seats".

Har kun vært i den store salen og vill sei at kinoen ligger "godt" over mitten når det gjelder kinoer i norge, Har også vært på KP1 i bergen kino, skulle se avatar men måtte gå skuffet heim da 3d delen faila:P men dette skal vistnok være ein sykt bra kinosal:
    Nye KP1 | Bergenkino

Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min personlige favoritt må vell nesten bli Ringen - Sal 3 (Deluxe), her er det ekstra god plass mellom seter, skinnseter med justerbar rygg og det hele. Eneste ulempen her er at jeg finner selve seteoppsettet noe snodig, de har altså en gangvei midt i salen som gjør at eneste stedet du kan bli plassert midt foran lerretet (noe jeg ser på som et stort pluss om du skal se på 3D) er ved å plassere deg selv på bakerste rad, noe jeg aldri er fan av selv i såpass små saler som dette (71 plasser, 7 rader (?)) da jeg føler du ikke er plassert riktig iforhold til lydkildene.

Så en ellers flott sal, med flotte seter, god plass og det hele blir noe ødelagt av at de har fjernet muligheten for å sitte midt foran lerretet som for meg er et veldig snodig valg.

Sal 4 og 5 er også flotte med sine 63 plasser, langt mer logisk lagt opp enn Deluxe salen etter min mening, ikke like gode seter men er fremdeles justerbare og det er generelt veldig god plass i salene på Ringen.

Samtlige saler kjører vell samme utstyret, så du har samme Sony 4K prosjektorer uansett hvilken sal du velger så sånn sett så ser jeg ingen nevneverdig fordel med Sal 1 og 2 med 409 og 202 plasser ettersom lyden ikke fyller like godt i større saler, og du potensielt ender opp dårligere plassert iforhold til lerretet og 4K er nå 4K så det at du har et mindre lerret gir deg jo bare skarpere bilde. Det best er at alle kjøper billetter til de store salene først, så du kan fint plukke opp gode billetter til de mindre salene selv om du ikke er superraskt ute å bestille.

Storsalen på Colosseum er fremdeles noe for seg selv, den er svær og har etter min mening fremdeles det beste anlegget men lider av dårlig akustikk i salen og du har fremdele 4K blåst opp på et gigantisk lerret noe jeg ikke ser på som noen stor fordel og med 3D-film så syntes jeg du må være temmelig heldig med billettene for at det skal bli bra på Colosseum da jeg føler at mengden ghosting blir mer og mer merkbart jo mindre sentrert du er plassert foran lerretet og når lerretet blir såpass stort så blir sjansen for ghosting bare større.

Gimle fikk jo mye stryk i sin tid, og driver vell fremdeles som eneste i Oslo med mulighet for alkoholservering under visning? Føler de har blitt glemt etter at Ringen kom på banen, og jeg vet ikke helt hvordan utstyret deres ligger an iforhold til konkurransen anno 2012?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble utrolig skuffet da jeg så James Bond Skyfall i sal 2 på Colosseum søndag for litt over en uke siden. Det var ingen surround lyd på. Jeg så at det var høyttalere bortover veggene på siden, men det kom ingen lyd fra dem. Det kom KUN lyd midt foran ved lærettet. Det kan være av samme grunn, men det var veldig lav lyd, og ikke noe spesiell bass selv ved eksplosjoner.
    :-(

Jeg vet ikke om det var meningen eller om det var en glipp. Noen som har merket det samme i sal 2?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da tror jeg det må ha vært noe galt, har opplevd bra/grei lyd fra sal 2 før, syns sal 4 er bedre men kan bli "litt" for mye bass i den.

Men er da absolutt surround og bass i sal 2, tror det må ha vært tekniske problemer isåfall

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert kinomaskinisten (heter det det mer?) som glemte å trykke på riktig knapp for lyden. De har ikke egne folk som sitter i båsen mer under hele filmen. De går fra rom til rom.

Opplevde på Ski Kino at vi måtte vente 15-20 minutter på at filmen skulle starte fordi han som skulle starte var opptatt i en annen sal.

Før så satt de å fulgte med hvis noe gikk galt med film rullen. Nå døtter de kun inn harddisken og trykke play.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sensurround Cinemateket

Førstkommende torsdag braker det løs på Cinemateket. De har fløyet inn en dude fra Tyskland for å rigge anlegget. Filmen er selvsagt Earthquake fra 1974. - Cinemateket Måtte kjøpe en billett for å tilfredstille nysgjerrigheten:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •