Toll på elektronikk som har vært på rep i utlandet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Toll på elektronikk som har vært på rep i utlandet.

Jeg hadde nylig en defekt CR200 kontroller fra Sonos som jeg ville ha reparert. HiFi Klubben er veldig vag i sine anbefalinger når det gjelder rep/erstatning på Sonos produkter og hva du faktisk må foreta deg varierer litt fra butikk til butikk. Men mitt inntrykk er uansett at du må ta jobben selv, dvs kontakte Sonos support, få returnummer for så å sende inn enheten selv til deres verksted i Tyskland. All frakt er forhåndsbetalt så det eneste man trenger å gjøre å er pakke inn varen og legge ved et sett med dokumentasjon man får tilsendt på mail.

Sist onsdag fikk jeg min CR200 tilbake fra rep og ikke overraskende kom det med en faktura på toll og avgifter. Jeg trodde at elektronikk som føres ut av landet for rep ikke var tollpliktig ved innførsel igjen men etter å ha tittet litt på lovverket er jeg imidlertid usikker.

Skal man betale toll på dette? Selve enheten er jo ikke bearbeidet men i samme forfatning som da den gikk ut av landet. Eneste forskjell er at den nå virker.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du må betale toll for "service" som er gjort i utlandet. Hadde selv to bash500 som måtte repareres. 700for å sende de ut. 1600 for rep+frakt hjem. 700 i toll etc. Dyr reprasjon. Ca like mye som de koster ny :evil:

så du må betale toll ja.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har skjønt det er poenget å legge ved en proforma faktura på det som sendes midlertidig ut av landet på service. På denne fører man opp hva det, verdi og årsak til utsendelse. Her er det også mulig å krysse av for service under garanti.

Det som danner grunnlaget for moms når varen kommer tilbake til Norge etter å ha vært sendt ut med utfylt proforma faktura er de utgifter du har hatt til service og forsendelse, uavhengig av hva varen er verdt. Jeg har kun hatt ting på service med kostnad, men regner med at om du krysser av service på garanti som årsak og det ikke ligger ved en faktura hvor du har blitt belastet for jobben så betaler du heller ikke moms for dette. Det blir sikkert beregnet moms av frakt dersom du må dekke denne selv.

Hele poenget med proforma faktura er å kunne dokumentere at du faktisk har sendt noe ut i første omgang, slik at du ved en eventuell kontroll eller disput omkring beregningsgrunnlag for noe som kommer tilbake kan dokumentere hva du sendte ut og slik unngå å bli pålagt å betale moms på noe du sendte ut - kun på den oppgradering/service du har fått utført dersom denne blir belastet deg.

Har opplevd at post og toll ikke klarer å holde styr på proforma og utførsel når ting kommer tilbake, og således endt opp med å klage på beregning av moms. Om man ser bort fra at det normalt ender opp en en klage med ca 10 vedlegg så har jeg alltid fått raskt svar de gangene dette har skjedd, og et par ganger også fått telefon fra saksbehandler hvor de beklaget feilen og at de selvfølgelig skulle orde opp og betale tilbake for mye innkrevd moms.

Det eneste som ikke nytter er å forsøke å forklare dette for de på Posten. De støtter seg på det som kommer fra Toll og Avgift, og bryr seg ikke om å ta del i en klage. Enten betaler du det de sier du skal betale og i etterkant klager til Toll og Avgift, eller så får du ikke pakken din. Uten pakken din får du heller ikke tilgang til de papirene du tregner for å få sendt klage. Eneste måten å rydde opp på er å betale alt, og få pengene tilbake i etterkant.

Gøran

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke dette HIFI klubbens ansvar? Det er vel mulig å få dette dekket av dem tenker jeg - i og med du tok saken i egne hender og opplevde relativt dårlige kundebehandling.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viser seg at Sonos Europe hadde 'glemt' å merke retursendingen med 'Warranty' og derfor er det per defeinisjon noe som skal fortolles.

Etter å ha presentert min sak for HiFi Klubben skal jeg ikke klage på engasjementet hos klubben. Jeg har blitt kontaktet av flere innad i klubben som henholdsvis skulle følge opp Sonos Europe slik at korrekte rutiner innføres ved retur av varer under garanti og en som tok opp mitt problem. Jeg fikk tilbud om tilbakebetaling av mine utlegg eller et gavekort på en noe høyere sum ved innsendelse av kopi av faktura. En grei løsning for meg.

Jeg ble enig med Klubben om en løsning på saken 12 mai men har enn så lenge ikke sett noe til den avtalte løsning. Jeg skal gi dem et par dager til før jeg purrer.

Uansett. Etter denne opplevelsen vil jeg på det sterkeste anbefale alle som måtte ha en defekt Sonosboks om å be HiFi-klubben gjøre jobben. Etter ca 3 måneder er jeg ennå ikke ferdig med saken.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel vel. Etter å ha samlet alle fakturaer og papirer sendte jeg disse til HiFi Klubben og regnet med at saken snart skulle være ute av verden. Dette var tydeligvis vel optimistisk. HiFi Klubben har rotet bort papirene og ber meg sende de nok en gang. Vel, det gidder jeg faktisk ikke.

Så for å oppsummere saken som startet ca 22 mars i år. Jeg fikk min erstatnings enhet og en fin faktura på kjøpet som jeg måtte betale av egen lomme. Alle timene, mail, papirer, telefonsamtaler til inn og utland gidder jeg ikke en gang nevne.

Jeg sier herved opp mitt 'medlemskap' i HiFi Klubben og har ikke tenkt å legge en eneste krone igjen hos dem i fremtiden. Det eneste som kan tvinge meg til å oppsøke dem igjen er fremtidige garantireperasjoner.

Har du noen gang en defekt Sonos enhet: LA HIFIKLUBBEN TA JOBBEN.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •