Snickers-Is utestengt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg personlig synes at alle som har i større grad tilknytting til aktuelle firmaer bør oppfordres til å nevne dette i signatur og/eller tydeligjøre i innleggene at dette er uttalelser basert på privat/personlig grunner. Dette bør altså bare være en oppfordring for å unngå konflikt, og for å øke/minke troverdigheten for den vanlige forbruker som leser innleggene, og det er på både godt og vondt. Dog så bør "representanter" for firmaer også forholde seg kritisk til egne uttaleleser om egne produkter og andres, og alt som kan ha en viss reklame-effekt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sagt det før, men sier det igjen: Hvorfor kan man ikke bare sette "Produsent representant" som status (slik andre som representerer firma har)? Det burde løst mye av kritikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har sagt det før, men sier det igjen: Hvorfor kan man ikke bare sette "Produsent representant" som status (slik andre som representerer firma har)? Det burde løst mye av kritikken.
    Tja, hvorfor ikke noe så enkelt, men jeg mener dette bør være valgfritt. Som Lyngren er inne på så er forumet offentlig åpent og hvem som helst bør kunne delta. Det å sjekke/kontrollere medlemmer vil være en formidabel jobb som i prakis ikke lar seg følge opp, og det er heller ikke ønskelig å stenge folk ute. Altså disse representantene bør frivillig informere oss hvem dem er uten å drive "reklame", dette vil fjerne en del tvil og folk kan bedømme selv om disse personene er inhabile i forumet. Dette var vel uansett ikke det som skapte konflikten mellom Snickers-is og Lyngren, men det er selvfølgelig veldig relatert.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel Lygrens ønske at dem som driver handel men ikke er direkte representant for en produsent ikke skal tilkjennegi seg.

Jeg har hatt all relevant info i signaturen min og har ikke selv fjernet den bortsett fra på direkte oppfordring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nå er det vel Lygrens ønske at dem som driver handel men ikke er direkte representant for en produsent ikke skal tilkjennegi seg.

Jeg har hatt all relevant info i signaturen min og har ikke selv fjernet den bortsett fra på direkte oppfordring.
    Ja, det synes jeg er litt syn. Hvis man ikke "kjenner" mannen bak nicket så er det vanskelig for oss andre å vurdere ens inhabilitet i debattenes hete. Dog så synes jeg det er stor forskjell på aktivt promontere firma/produkter som man selv selger kontra å informere med debattanter i en kort linje i signaturen. Sist nevnt synes jeg heller ikke "ødelegger" et forum som dette, men det går en grense og den er sikkert fort å krysse hvis man ikke er helt bevist på hvordan man skriver.

Jeg ser at der er flere som promoterer seg og sitt i signaturen, jeg har ikke noe i mot dette. Men det bør da være konsekvent alle eller ingen, det går vel kansje an å beskrive sin posisjon uten å nevne navn på firma/produkter?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg "promoterer" akustiske tiltak. Mener de fleste anlegg uten akustiske tiltak stor sett suger. Så vet dere det. Underskiften er nå i orden her i gården og til etterfølgelse.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Poenget er at vi ikke ønsker aktive selgere inne på forumet. Hvis en skriver i signaturen type "Jeg jobber i Hi-Fi Klubben", er det veldig naturlig for øvrige brukere å spørre om noe tilknyttet nettopp dette.

Vi får tenke litt på hvordan vi skal gjøre dette, det er jo veldig mange kunnskapsrike, kommersielle brukere.

Bruken av "Produsent-representant" er jo uansett noe som fungerer godt, og er en status som bør benyttes enda mer aktivt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemstillingen er jo der allerede. En produsentrepresentant får jo stadig spørsmål som retningslinjene tilsier at han/hun ikke har lov til å svare på. Man er jo nødt til å selvmoderere seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Poenget er at vi ikke ønsker aktive selgere inne på forumet. Hvis en skriver i signaturen type "Jeg jobber i Hi-Fi Klubben", er det veldig naturlig for øvrige brukere å spørre om noe tilknyttet nettopp dette.
    Joda, det har jeg full forståelse for. MEN miljøet er ikke så stort her, og veldig mange ganger vil det uansett kom frem hvem som jobber med hva og hvor. Jeg synes at det vil berike kunnskapen ved å ha slike folk "tilgjenglig" her, min oppfattning er at det går en klare grense mellom det å aktivt prøve å reklamere kontra å informere/hjelpe medlemmer når dem står fast. Vi ser jo fra tid til annen at det er firmaer som er inne å "svarer" i tråder, men det er nødvendigvis ikke reklame eller direkte salg som driver dette(tror jeg). Alle "medaljer" har en bakside så da må man veie opp fordeler og "baksider" opp mot hverandre. Problemet vil være når disse "representanene" tøyer grensene på regler som kansje da vil være litt tvetydig, og dermed "skader" forumet.

Uansett så er det flott at dere skal gå igjennom dette og vurdere hva som er skadelig og ikke skadelig. For "oss" vanlige AV-eiere så er det rart om at det settes begrensinger på informasjon som kan berike kunnskapen her og hjelpe til med problemstillinger hos den enkelte.

Og hvor går grensen? Selv om jeg ikke har noen tilhørighet så driver jeg med reklame i min signatur....?? Er det ok hvis kameraten min eier firmaet, eller broren min gjør det? Det er mange som driver reklame for sine favoritt merker her, og mange som tidligere har hatt tilhørighet i firmaer.... Mye av dette vil gi samme effekt som det å aktivt reklamere/salg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig enig i det zatz sier her. En større takhøyde i forhold til hva leverandør- eller produsentrepresentanter får lov til å skrive, vil berike forumet mer enn å belaste det med "reklame". Jeg tror vi nordmenn er såpass våkne og kritiske at en mer løsluppen praksis vil på litt sikt få en selvsensurerende effekt, siden de andre forumbrukerne vil være på pletten for å kommentere sannhetsgehalt og innholdet i innlegg som blir reklamepreget. I stedet for at slike innlegg blir slettet eller redigert, vil fremdriften i tråden stå som et eksempel på hvordan det ikke skal gjøres. Moderator kan i stedet legge inn en kommentar i det aktuelle innlegget å påpeke hva som evt. er på kant med regelverket. Brukere/produsentrepresentanter som stadig kommer med reklame og selvforherligende kommentarer vil fort miste troverdighet.

Lygren nevnte et sted at produsentrepresentanter hadde anmodet eller pålagt ham å moderere kritiske innlegg. Hvis man endrer moderasjonstaktikken så vil argumentet "fritt forum" bli tyngre overfor de som evt. måtte ønske moderasjon av kritiske innlegg. Et regelverk kan brukes begge veier; både for å slå ned på noe, men også for å argumentere for å ikke slå ned på noe.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Avforum og Avshop drives/eies av de samme folkene tror jeg alle bare må akseptere. Kan umulig være billig og utvikle/drifte en så stor side som Avforum har blitt, iallefall med norske øyne.
    Og uten annonseinntekter så er det jo som lygren sier umulig og drive denne siden, og et AVNorge uten AVforum er jo mange titalls steg tilbake.
    Tror de fleste har lært og lærer nye ting her hver eneste dag.
    Og om Lygren og co kan mer/anbefaler noen av produktene som er i Avshop står hver person fritt til og velge hvor man skal kjøpe det.
    Generelt kikker jo nordmenn ufatterlig mye rundt omkring etter den beste prisen, virker som man heller kjører 2t enn og betale 100kr mer i det landet her.
    Uansett, vil takke for et flott forum og at noen bruker mye fritid og energi her, det synes. Gleder meg til V2. Stå på!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Og om Lygren og co kan mer/anbefaler noen av produktene som er i Avshop står hver person fritt til og velge hvor man skal kjøpe det.
    Poenget er at en ikke fullt så aktiv bruker kanskje ikke er klar over tilknytningen mellom Avforum og Avshop, og da ukritisk tenker "Oi, en moderator anbefaler dette, da må det jo være skikkelig bra!".
    Og hvis det da samtidig ikke er rom for at andre med bransjetilknytning kan anbefale produkter de forhandler, så blir det hele feil.

Dette er satt på spissen, er klar over at Lygren er forsiktig med anbefalinger etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel få forum i dag som ikke har kommersielle interesser. Tanken bak kan være å skape et nøytralt forum, men i de fleste tilfeller ligger det en forretningsmessig ide bak det hele. Dette er gjeldende enten forumet er avforum, hardware.no, vg eller lignende.

Når man for første gang skriver inn www.avforum.no møter man mange annonser. Bruker man litt tid på å orientere seg er det relativt enkelt å se tilknytningen. Avforum gjør ikke store forsøk på å skjule det heller. Dette er bra fordi det forteller meg som bruker at det foreligger ett kommersielt interesse bak forumet, og det i sin tur forteller meg at jeg bør være kritisk.

Nå kjenner jeg verken Lygren, Snickers-is eller andre eksperter og moderatorer. De besitter helt sikkert enormt med kunnskaper, og alle forum bør være glad for at slike bidrar med sin ekspertise uansett tilknytninger.

Det jeg alikevel har lært meg etter noen år på baken er at uansett hvor man søker sin kunnskap må man være kritisk til hva man finner. Dette gjelder spesielt et forum hvor mange mennesker med ulike preferanser møtes. Det er defor det er så viktig at man leser ting her inne med kritiske briller på, enten det som sies kommer fra moderator, ekspert eller lignende.

Som bruker har jeg tross alt et ansvar for meg selv og hva jeg gjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekk,

Jeg er meget enig i alt det du skriver, uansett så bør og må vi har regler. Forumet kan fort bli ødelaget hvis det blir fritt for disse representanene til å "skrive reklame" for seg og sitt i hvert annet innlegg, hvor meningene ikke er basert på personlig oppfatning, men basert på profit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er langt fra uenig. Regler må man ha på et forum og kanskje bør det nevnes om man har tilknytkning til bransjen, og man bør kanskje ikke tillate reklamelignende innlegg. Men det er også viktig å påpeke at vi som brukere har et ansvar.

Personlig syntes jeg å reklamere i ett brukerinnlegg er en uting. Samtidig tror jeg dette er selvregulerende. De som driver med reklame mister fort sin troverdighet og blir etterhvert ikke tatt alvorlig. Blir det ille nok vil sannsynligvis forumet miste brukere.

Det er en vanskelig oppgave å drive et forum samtidig som man skal tilfredstille alle. Til slutt er er det opp til de bak avforum og bestemme regler og kutymer.

Vår makt ligger i å si vår mening og i verste fall slutte å komme hit. Internet er i så måte greit. Blir det for mye støy mister et forum/chatrom eller lignende sin glød, og da vil man kun stå igjen med minnene.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •