Beising av hjemmekino....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beising av hjemmekino....

..., men på utsiden selvfølgelig.

Huset mitt er tidligere behandlet med oljedekkbeis, så jeg har lest meg til at jeg må vaske huset, børste bort løst, behandle for sopp og alger, og så hive på et par strøk med oljedekkbeis. Men hvilken oljedekkbeis bør jeg gå for? Jeg er villig til å betale litt også om det faktisk betyr at jeg kan slappe av i 10 år til neste strøk.

Vet det er mye kompetanse her inne så jeg håper på fornuftige svar. :-D

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vi kjøpe vår nåværende enebolig skrek den etter ny oljedekkbeis. Vi endte opp med å bruke den som linkes til over av Tandstad mye pga den skal holde lenger enn vanlig type (10-12 års garranti), men det var og fordi det var massive tilbud på den i den tiden vi handlet. Det fulgte med en folder som beskrev garrantien og (i liten skrift) var det verd å merke seg at garrantien kun gjaldt hvis en passet på å følge rett maleprosedyre! Og finleste en videre så var garrantien mest på fargeekthet over tid, ikke slitasjeholdbarhet.

Prosedyren inkluderte å vaske med husvask, skrape bort løs maling [hat når en har panel med profiler], sprøyte med soppdrepende middler, prime med visir grunning hvor treverket viste og tilslutt påføre et par sluttstrøk med Drygolin Extrem. Det var også viktig at Visir grunningen ikke ble stående for lenge uten at sluttstrøkene kom på, da mistet den virkning og funskjon.

I butikken fant vi en tabell som fortalte hvor mye som måtte gjøres av grunnarbeid alt etter tilstanden og alder på eksisterende strøk.

Digresjon: Etter å ha brukt mye av sommeren på klatring i stilas, leie av lift og alltid venting på godt malevær, da bestemte W og undertegnede å opprette malekonto. Nå sparer vi usle 200 kr hver mnd inn på dedikert konto slik at neste gang, da skal vi nyte synet av andre som gjør jobben på de værste veggene. Forutsatt at malingen holder ca 10 år da...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Malekonto var ingen dum ide. :-)

Jeg har lest litt og kommet til omtrent det du forteller om også. Garantien omfatter først og fremst farge-ektheten, og den betyr lite når en skal male hvitt som jeg skal. Jeg fant anbefalinger om å bruke en rimligere dekkbeis, men tilsette sopp- og algedreper i beisen, i tillegg til å følge vanlig forarbeid for tidligere dekkbeiset hus. Altså vaske, børste/skrape, grunne der det blir nødvendig og sopp-/algedreper.

Kan kanskje Butinox Oljedekkbeis være noe for meg da? Eller er jeg blitt villedet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •