Et lite norskkurs.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et lite norskkurs.

Jeg tenke vi kunne ha et lite norskkurs her siden det er endel skrivefeil som irriterer noen av forumittene. Jeg irriterer meg ikke stort, men er litt skremt av de dårlige norskkunnskapene til folk. Kom med det dere har for å fylle ut så begynner jeg litt forsiktig. Dere som er ordblinde for ha meg unnskyldt.

Høyttaler - ikke høytaller, ordet høyttaler er sammensatt av ordene høyt og taler, ikke høy og taller eller høyt og aller.

Hvem går på person f.eks. hvem kan hjelpe meg.
    Hvilken, hvilket, hvilke går på ting f.eks. hvilke høyttalere, hvilken forsterker, hvilket lerret. Her kan det også brukes hva for en, hva for et, hva for ei, hva for noen og hva for noe.
    Av dette kan vi konkludere med følgende:
    Det er IKKE rett å skrive hvem sub, hvem høyttaler, hvem forsterker etc.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, bra tiltak

Når jeg stiller spørsmål om mine høytalere og anlegg, prosjektor og lignende tenker jeg at det er viktig at jeg skriver korekkt for å bli tatt på alvor.
    Vurderer å kjøpe meg en subb om ikke så lenge, kanskje du har noen tipps?

Men serriøst, bra det blir tatt opp! :lol:

Newcomer El_oso sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og eller å?

Introduksjon
    Infinitivsmerket å og den sideordnende konjunksjonen og blir uttalt likt. Derfor er mange i tvil når de skal bruke disse ordene i skrift.

Regelen er slik:
    Å er infinitivsmerket og kan bare stå sammen med et verb i infinitiv.
    Og er en konjunksjon og binder sammen to eller flere ord og setninger.

Eksempel:
    Jeg liker å spille fotball.
    Jeg liker å spille fotball og håndball.

Den største vanskeligheten ligger i at og også kan stå foran en infinitiv, nemlig når og, for eksempel:
    Han kan lese og skrive.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg tenke vi kunne ha et lite norskkurs her siden det er endel skrivefeil som irriterer noen av forumittene. Jeg irriterer meg ikke stort, men er litt skremt av de dårlige norskkunnskapene til folk. Kom med det dere har for å fylle ut så begynner jeg litt forsiktig. Dere som er ordblinde for ha meg unnskyldt.
    Bra tiltak, men du setter deg selv i et aldri så lite glasshus

Her skal det inn et komma.

Her er det brukt 'for'. Det skal benyttes et verb her - 'får
    '.

Men ellers - veldig bra tiltak. RoKo er nok veldig glad for at det settes fokus på dette.

edit: ikke se på dette som kritikk - det var kun en vennlig rettelse

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mang? Hæ:
    engasjemang => engasjement
    abbonnemang => abonnement. Og det er IKKE to b-er heler...

Prosjektere hva sa du?
    Prosjektor => Projektor. Av verbet å projisere. Ikke verbet å prosjektere. Noe ganske annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg irriterer meg ikke stort, men er litt skremt av de dårlige norskkunnskapene til folk.
    Jeg ser ikke helt problemet, dette er et forum og her vil norsk kunnskapene variere. En tråd vil nok ikke endre folks kunnskaper med mindre dem er veldig intressert og følger tråden fra tid til annen. Jeg skriver ofte feil, men jeg tar ikke det så tungt så lenge folk forstår hva jeg mener. Ofte finner jeg mine egene feil når jeg leser innleggene mine dagen etter, så det betyr ikke at hver gang jeg skriver feil så er det pga jeg ikke vet åssen det skal skrives. Har jeg innlegg som jeg ser er så dårlig skrevet at det kan missforståes så retter jeg det opp.

Men missforstå meg rett, det er helt topp å bringe dette på banen, men det er helt naturlig at norskunnskapene varierer på et slikt forum. Tror bare det ikke er så mye å gjøre med....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av El_oso
    Og eller å?.......
    Den største vanskeligheten ligger i at og også kan stå foran en infinitiv, nemlig når og, for eksempel:
    Han kan lese og skrive.
    Dette er et kjent problem hjemme hos meg.....

Når jeg hører datteren min i lesing så må jeg stadig korrigere henne på at hun leser feil. Altså når settingen er "han kan lese og skrive" så leser hun "han kan lese å skrive". Ordene er så like at når eleven leser på skolen så tror jeg at lærerene har vanskeligheter med korrigere elevene på et tidlig stadige.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye schpaa sjinoer her på forume as , men shof den schmøø kæba der a, wallah jeg skal blæste hu!
    U dig, amigos?8)

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk også lov og skrive høytaler.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bryr meg ikke om noen ord er litt feil på. f.eks prosjektor eller høytaler. Dette er jo tross alt et forum.

1 ting som irriterer da. Når folk presterer å skrive 980340923 linjer uten komma eller punktum.

prøver å få den til å dra stor front med horndiskant 2 6 toms melomtone og to 10 basser max effekt på disse er 500 watt rrms aner jeg ikke å det er i 4 ohm disse spiller i så har rotel nokk kraft for synes det er lite trøkk i lyden
    Er stress å lese igjennom for å tyde hva som står. Så skrive et svar (som kanskje ikke en gang passer til det som vedkommende lurte på).

Vet jeg sikkert har en del feil, men tror de fleste forstår det jeg mener. Jeg har en tendens til å putte inn en del komma, selv om det kanskje ikke skal være det.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En henstilling til bruk av ryddige og opplysende overskrifter på trådene behøves også!

En annen ting er bruken av smiley/emotikoner og forskjellen mellom skriftlig og muntlig språk. Jeg gjør sjøl ikke bruk av smilyer da jeg synes de uthuler skriftspråket. Synes i tillegg de brukes veldig ukritisk. Opprinnelig ble smileys innført for å rydde unna eventuelle misfoståelser og påpeke ironi i teksten. I dag legges det mye mer i en smily. Ofte mister overdrevent smilyiinfiserte innlegg sin relevans fordi "det hele likevel var en spøk". Konklusjon: det er forskjell på tale- og skriftspråk. Sukk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Vet jeg sikkert har en del feil, men tror de fleste forstår det jeg mener. Jeg har en tendens til å putte inn en del komma, selv om det kanskje ikke skal være det.
    Supert!!

Kommaregler – de viktigste kommareglene - Korrekturavdelingen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et lite norskkurs.

Det skal vel ikke være punktum i overskrifter, Gurba? (Oi, nå brukte jeg visst en smiley)

Jeg er helt enig, det er mye merkelig språkføring her inne. Særlig ille er det med lange innlegg uten komma, eller punktum. Eller setninger med vilt plasserte komma,men,uten mellomrom etter komma. Veldig slitsomt å lese.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Altså når settingen er "han kan lese og skrive" så leser hun "han kan lese å skrive".
    Nå uttales faktisk "og" som "å" på de fleste østlandsdialekter... G er stum også i mange andre tilfeller; f,eks. i endelsen "-lig" og i ukedagsnavnene (det heter "en dag", men "manda', tirsda' ").

Det er riktignok en tendens i norsk (og svensk), gjennom en hundre års tid, til å uttale skrevne ord bokstavrett. Men er dette "riktig" -- eller er det faktisk en forflatning av talespråket? For noen tiår siden ble det ansett som udannet å uttale ord og navn bokstavrett -- f.eks. ble det av mange lagt stor vekt på at navnet på hovedstaden var "Osjlo". Uttalen med spiss s avslørte et menneske som en kunnskapsløs oppkomling.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet er ikke skrivefeilene, det er dialektene!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    ... Særlig ille er det med lange innlegg uten komma, eller punktum. Eller setninger med vilt plasserte komma,men,uten mellomrom etter komma. Veldig slitsomt å lese.
    Helt enig! Det er neppe noe som forsinker lesing av en tekst mer enn mangel på mellomrom etter tegn. Likeså er det vanvittig greit med aktiv bruk av avsnitt. Ikke minst vil bevisst oppdeling i avsnitt klargjøre meningsinnhold i teksten.

Denne tråden er forresten så og si identisk med denne som ble startet seks uker senere. Og det bringer meg videre til spørsmålet om ikke moderator burde gjøre noe med dette (som med alle andre tilfeller av doble emnetråder)?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler - ikke høytaller, ordet høyttaler er sammensatt av ordene høyt og taler, ikke høy og taller eller høyt og aller.

Ok luringen.

Du er selvsagt i all din nød og smerte over det norske språk klar over at en del skrivemåter er likestilte?

Skriv inn høytaler her:

Søk i Bokmåls- og Nynorskordboka

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil slå et slag for det kjekke lille ordet `enn`. Bokmålsordboka og Nynorskordboka på nett oppgir tre betydninger av ordet. En i bruk som adverb og to brukt som konjunksjon. Vennligst se link for alle de nyttige og oppfinnsomme måtene `enn` kan brukes, enn si forandre setningens mening.

Dette nyttige lille ordet som har fullgt oss helt siden norrøn tid er langt på vei i ferd med å bli skrevet `en`. Derfra er ikke veien lang til at ordet forveksles med tallordet -en- og ved forsømt bruk forsvinner også kanskje både ordformen og anvendelsen. Betydningsmessig er det jo et hav av forskjell mellom -enn- og -en-.

Bokmålsordboka online gir forklarende eksempler på bruk og betydning i de tre tilfellene ordet `enn` kan inngå i språket.

Neste gang: Forskjellen i bruk og betydning av ordene `et` og `ett`.

Ja, det var nå bare det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan jo ta noen eksempler på feil bruk av enkelte ord også, og disse feilene gjøres dessverre like ofte av journalister som forumbrukere:
    - Det er en fordel at... *riktig*
    - Bakdelen er mindre oppløsning... *feil*. Med mindre du prater om rumpa til noen skal du bruke "ulempe". -Ulempen er mindre oppløsning... -Fine fordeler... *riktig*

- Billige priser... *feil*. Prisene er lave, det er varene som er billig.

- Jeg stiller spørsmålstegn ved påstanden om... *feil* Man setter et spørsmålstegn, men stiller et spørsmål. -Jeg setter spørsmålstegn ved påstanden om... blir *riktig*

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en fordel at bakdelen har fine fordeler