Spørsmål om Nanoelektronikk og robotikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om Nanoelektronikk og robotikk

Nå vet jeg at et slikt spørsmål egentlig ikke hører hjemme på dette forumet. Men det er så mange kunnskapsrike mennesker her og jeg er ganske sikker på at det sitter noen med teknisk bakgrunn innenfor nanoteknologi osv. Saken er som følger at jeg tenker å søke på dette studiumet:

Informatikk: nanoelektronikk og robotikk (bachelor)

og lurer da på hva man kan jobbe som og hvordan det er å studere nanoteknologi.

Jeg kunne ikke finne et bedre sted å stille et slikt spørsmål, så håper det ikke blir slettet av mod. Takker for alle svar på forhånd

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Nå vet jeg at et slikt spørsmål egentlig ikke hører hjemme på dette forumet. Men det er så mange kunnskapsrike mennesker her og jeg er ganske sikker på at det sitter noen med teknisk bakgrunn innenfor nanoteknologi osv. Saken er som følger at jeg tenker å søke på dette studiumet:

og lurer da på hva man kan jobbe som og hvordan det er å studere nanoteknologi.

Jeg kunne ikke finne et bedre sted å stille et slikt spørsmål, så håper det ikke blir slettet av mod. Takker for alle svar på forhånd

Informatikk: nanoelektronikk og robotikk (bachelor) - Veien videre - jobb og studier

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nyutdanna tar jeg meg friheten å synse litt. Posten ble lang, men slik måtte det bli 8)

Studiet ser veldig interessant og solid ut! Det er jo bare å søke i vei, for på listen over emner var det mye morsomt jeg kjente igjen fra bachelor ingeniørfag elektro. Nanoteknologi og robotikk høres litt smalt ut, så aller først ble jeg litt bekymret for jobbmulighetene, men ut fra emnene å bedømme bør utdannelsen være veldig anvendelig likevel. Fagemnene går bredt, og ser ut til å gi en god forståelse for elektro også generelt. Det ser ut som du må ha litt mattekunnskap i ryggsekken. Mange gruer seg for det, men om du er motivert er det ikke noe problem. Når du kan anvende kunnskapen til å forstå elektrofagene er det en belønning som føles bra.

Et alternativ er kanskje dette elektrostudiet. Her er prosjektledelse og kjemi og miljø med som en del av ingeniørfagene. Det er også litt andre fagfelt, som telekommunikasjon og avansert elektronikk brukt i medisin. Om robot frister kan du trolig få en dose av det med automasjon. Når det er sagt ser studiet på UiO ser ut til å ha bare morsomme/interessante fag, og bør gi vel så god kompetanse som ingeniørstudiet. Hva som gjør deg mest attraktiv på jobbmarkedet er jeg ikke sikker på. Jeg har fulgt med på jobbannonser i et års tid, og stort sett ser de etter elektronikkingeniør og denslags, men som regel står det "eller tilsvarende kompetanse". Studiet på UiO mener jeg ser svært solid ut faglig. Ingeniør er heller ingen beskytta tittel, så jeg tror det brukes mest av gammel vane.

Med såpass mange valgfrie i emner i nanostudiet kan du også påvirke en god del selv. Finner ingen oversikt over valgfrie emner, så det ville jeg undersøkt nærmere. All programmeringen er nyttig for implementringen av elektronikk og programmering av mikrokontrollere og datasystemer. Som nevnt brukes matten flittig i de fleste elektrofagene. Selv om PCen tar seg av utregning og simulering ute i jobb er det viktig å kunne håndtverket. Fagene vinklet mot data, operativsystem og databaser har jeg lite kjennskap til, men det er selvfølgelig viktig for å takle IT-delen av studiet.

Når du skal søke jobb kan du kanskje strekke deg etter en jobb i f.eks. Energy Micro eller Nordic Semiconductors.

Som sagt; søk i vei. Har du motivasjonen har du alt du trenger for å gjøre dette til tre morsomme og lærerike år!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Som nyutdanna tar jeg meg friheten å synse litt. Posten ble lang, men slik måtte det bli 8)

Studiet ser veldig interessant og solid ut! Det er jo bare å søke i vei, for på listen over emner var det mye morsomt jeg kjente igjen fra bachelor ingeniørfag elektro. Nanoteknologi og robotikk høres litt smalt ut, så aller først ble jeg litt bekymret for jobbmulighetene, men ut fra emnene å bedømme bør utdannelsen være veldig anvendelig likevel. Fagemnene går bredt, og ser ut til å gi en god forståelse for elektro også generelt. Det ser ut som du må ha litt mattekunnskap i ryggsekken. Mange gruer seg for det, men om du er motivert er det ikke noe problem. Når du kan anvende kunnskapen til å forstå elektrofagene er det en belønning som føles bra.

Et alternativ er kanskje dette elektrostudiet. Her er prosjektledelse og kjemi og miljø med som en del av ingeniørfagene. Det er også litt andre fagfelt, som telekommunikasjon og avansert elektronikk brukt i medisin. Om robot frister kan du trolig få en dose av det med automasjon. Når det er sagt ser studiet på UiO ser ut til å ha bare morsomme/interessante fag, og bør gi vel så god kompetanse som ingeniørstudiet. Hva som gjør deg mest attraktiv på jobbmarkedet er jeg ikke sikker på. Jeg har fulgt med på jobbannonser i et års tid, og stort sett ser de etter elektronikkingeniør og denslags, men som regel står det "eller tilsvarende kompetanse". Studiet på UiO mener jeg ser svært solid ut faglig. Ingeniør er heller ingen beskytta tittel, så jeg tror det brukes mest av gammel vane.

Med såpass mange valgfrie i emner i nanostudiet kan du også påvirke en god del selv. Finner ingen oversikt over valgfrie emner, så det ville jeg undersøkt nærmere. All programmeringen er nyttig for implementringen av elektronikk og programmering av mikrokontrollere og datasystemer. Som nevnt brukes matten flittig i de fleste elektrofagene. Selv om PCen tar seg av utregning og simulering ute i jobb er det viktig å kunne håndtverket. Fagene vinklet mot data, operativsystem og databaser har jeg lite kjennskap til, men det er selvfølgelig viktig for å takle IT-delen av studiet.

Når du skal søke jobb kan du kanskje strekke deg etter en jobb i f.eks. Energy Micro eller Nordic Semiconductors.

Som sagt; søk i vei. Har du motivasjonen har du alt du trenger for å gjøre dette til tre morsomme og lærerike år!
    hei, takk for et utfyllende svar , saken er slik at jeg er nogenlunde god i matte, altså jeg ligger på en 4 i mattematikk S2, og jeg har i tilegg it, grunnen til at jeg ville vinkle nanoteknologien mot IT er fordi jeg er ganske god i det og har god forståelse for det. Nanoteknologi har alltid virket interessant, men det blir f.eks ikke aktuelt å søke på sivilingeniør i nanoteknologi på NTNU, der er det for høye snitt osv, så jeg måtte finne meg et passene program på Uio. Mange mener at det ikke er stort marked for en sånn utdanning i norge, og at jobb etter studiet mest byr på forskningstillinger osv, det jeg f.eks hadde tenkt meg var noen slags produktutviklings jobb i de store elektronikk konserne. Men tror ikke det er no særlig marked for det i norge? og så er det lite informasjon på nettet om hva du faktisk lærer å gjøre, hva slags kompetanse du sitter på etter de 3 årene. Du har ikke en liten oversikt over hva folk med bachelor i nabo programområder tjener f.eks? eller hva de jobber med nå?

Takk igjen:grin:

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig om det var til hjelp

Da er ikke matten noen hindring for deg!

Har bare statistikk for ingeniører, men det bør være relevant. Som nyutdannet ingeniør kan du regne med cirka 380k hvis du er i midten av 20-årene. Pluss minus. Det vil variere stort med geografi, privat/offentlig, type firma osv.

Denne og denne er vel mitt i blinken i forhold til jobb, men ligger kanskje ikke å venter på deg den dagen du har levert hovedprosjekt. Her er en til litt i samme bane. Kanskje må du belage deg på å starte som testingeniør e.l. Jeg tror også at det er begrensa med slike jobber i Norge, men de to firmaene jeg nevnte i forrige post holder begge til i Oslo/Trondheim. I tillegg har du Tandberg som har søkt etter mange folk i det siste. De trenger folk til videokonferansesystemene sine. Typisk kan du vel ønske deg en jobb som kombinerer HW og SW, og jeg ser for meg at mikrokontrollere eller FPGA (VHDL) er viktige stikkord.

Hva du lærer, og hvor mye du lærer er opp til deg selv. Ut fra fagplanen ser jeg som sagt store likheter med utdannelsen jeg selv tok. Du lærer å tenke selv, og du lærer litt om alt slik at du kan passe til mer enn en jobb.

Skal prøve et villt forsøk på å gi et lite innblikk i en del av elektrobiten.

Du lærer digitalteknikk, med bl.a. logiske kretser, boolsk algebra (true/false), binært, og har du lyst kan du etterhvert utføre en enkel CRC-sjekk for hånd. Digitalteknikken er nyttig for å jobbe logiske utfordringer.

Etter programmeringsfagene kan du lett programmere en mikrokontroller. Det skjer med f.eks. C++. Her er også digitalteknikk viktig i og med at alle registere er binære. Kan du å programmere kan du lære deg andre språk på egenhånd. Java, C# osv.

Grunnleggende elektriske komponenter og simulering er også med. Motstander, spoler, kondensatorer. Disse kan du lage en RCL-krets av, og den kan du simulere med f.eks. pSpice. Her kan du veksle mellom tid- og frekvensplan for å analysere det som er interessant. Dette ordner pSpice vha. fourier-transform, noe du har lært fra før i Kalkulus-matten.

I lineære systemer (analogt) er laplace-transformasjon sentralt for å kunne simulere et system. Z-transformasjon er metoden som brukes på digitale systemer, og er sentralt i f.eks. digitale filtre og digital signalbehandling ellers. Du kan søke opp stort sett alle ordene fra emnebeskrivelsen på Wikipedia. Antakelig kan du ta hele bachelorgraden vha. Wikipedia, men det vil jeg nok ikke anbefale. Og ikke la deg skremme av alle formlene på Wikipedia. Noen er allergiske mot formler og det greske alfabetet, men det er ikke mystisk i det hele tatt. Alt som står på Wikipedia er dessuten ikke like viktig for faget.

Hva du lærer av IT-biten kan du prøve å søke opp selv. Ser ut som databaser er ganske sentralt bl.a.

Kort sagt lærer du å forstå, slik at du senere kan anvende det i jobb.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow, nå fikk jeg med meg mye ! takk nok en gang for nok et utfyllende og bra svar har en ganske god anelse på hva studie tilbyr nå, og regnet jo med signalbehandling, kretser og noe programmering fra før, men vet du om man kan jobbe med produktutvikling etter å ha gått den linja eller en av nabolinjene? en annen ting som frister veldig mye er siviløkonom eller økonomi og administrasjon på BI, så det står mellom enten en økonomi utdanning eller en teknisk fagtung utdanning, begge virker ganske interessante, men jeg må si den tekniske utdanningen drar det lengste trået dersom man kan få seg jobb innen f.eks produktutvikling i AV hos en av de store konsernene,

jeg har møtt på en som har mastergrad i dataelektronikk og har jobbet med det i 10 år, blant annet fattern er it-ingeniør og mange ingeniører rundt meg vurderer å ta MBA fordi det de synes det de jobber med er veldig kjedelig og ikke minst dårlig betalt i forhold til en øk ad utdanning. Derfor er det veldig viktig at jeg vet hva slags muligheter og hva jeg faktisk studerer/lærer når jeg tar denne linjen.

Jeg skal nok ta meg en tur innom Uio før den 15, men får se om jeg får øye på et annet studie der, om ikke HIO har noe mer spesifikt rettet mot produktutvikling og produktdesign osv.

"Kort sagt lærer du å forstå, slik at du senere kan anvende det i jobb."

hva blir da denne "anvende" delen? hva er en av tingene du kan jobbe med/gjøre når du har forstått? når du sier at "du lærer å tenke selv, og lærer mer for å passe til en jobb" hva kan det f.eks være?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye jeg ikke tør å svare på her, for dette er et nokså viktig valg. Rett person på UiO kan nok svare på mye av det, så jeg ville tatt kontakt der som du foreslår. De kan forhåpentligvis fortelle litt om tidligere studenter fikk relevant jobb eller ei. Men jeg mener fremdeles at utdannelsen ser solid ut, så om det er den tekniske biten av et produkt du vil være med å realisere tror jeg du stiller godt forberedt. Å være med på den administrative biten blir nok en annen utdannelse.

Økonomi og teknologi er to veldig forskjellige valg da. Personlig ville jeg tatt det som lå hjertet nærmest i og med at dette er noe som blir hverdagen i lengre tid.

Der jeg kort prøvde å beskrive hva du lærer ble kanskje litt filosofisk. Det jeg mener er at du vil spesialisere deg på ordentlig når du begynner i jobb. Samt at utdannelsen er så bred at du kan søke på ulike type jobber. Se bare på finn.no. Du finner ikke to annonser som er like.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har forresten søk Materialer, energi og nanoteknologi (bachelor), da jeg har lest litt rundt og fått intrykk av at miljø og energi kommer til å bli veldig stort fremover, og nanoteknologi biten er jo slengt inn også, har også søkt administrasjon og ledelse på bi, samt maritim teknologi, petroleumsteknologi og litt andre økonomistudier, men jo jeg tar meg en tur til UIO og ser hva jeg får av informasjon der.

Du som er nyutdannet, hvordan opplever du arbeidsmarkedet? har du mange alternativer? stort spillerom? mye å velge mellom? blir det en hverdag du kunne tenke deg da du skulle søke? eller ble det noe helt annet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •