Du trodde du hadde hørt HØY LYD??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er vel ikke høy LYD, men høy STØY!

http://www.snl.no/.sml_artikkel/støy

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy= uønsket lyd, tipper lyden fra F100 motoren på en måte var ønsket der og da....:grin:

Ellers så er jeg heller ikke sikker på maks turtall på de to forskjellige core akslene, men fikk vel opplyst om at det gikk ca 100m3 med luft i sekundet gjennom motoren på full pupp....

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    si ifra når jeg skal le da?

prøvde å finne no specs på nett, men fant ikke, det er bare det teknikeren sa til meg da, som har jobbet med f-16 i flere år...
    Teknikere er tydeligvis ikke til å stole på, de heller? ;-)

Tror nok atskillig mer på Kokkens uttalelser, ettersom i alle fall han neppe trenger å slå om seg med slike "imponatoruttalelser".

Her kan du jo lese litt om andre jetmotorer, og utifra dette, vil jeg nok tro at Kokken nok er nærmere sammheten. Sakset fra en nettside:

What is the max rpm of a turbine engine?
    In: Cars and Vehicles, Airplanes and Aircraft [Edit categories]

Interesting question. Actual RPM is not something that is normally used in the cockpit. Rather, RPM is monitored as a percentage of maximum, so rather than seeing a gauge reading 5000 RPM for instance, you would see a gauge reading 50%. Then, too, there are usually 2 or 3 spools (or rotating shafts) on present day jet engines, so you might see 80% N1 and 75% N2 referring to the different spools. As for actual RPM, the JT8D (a very popular engine used on the 727, 737 and DC-9, etc.) has a maximum N1 RPM of 8,600-8,800, and N2 of 12,250 RPM.

La gå at dette gjelder litt andre og i diameter større motorer, og som pga sentrifugalkreftene på turbinbladene har en lavere rpm enn motoren i F16, men jaggumeg er det et solid sprang opptil dine fantasier om 90.000 RPM!

"Read your book", slimchaddi! ;-)

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde "kontor" like ved rullebanen på Ørlandet i min korte forsvarskarriere.. Moro å se hvordan vinduene skalv når flyene tok av.. Syns forresten ulingen fra enkelte propellfly kunne være vel så plagsom som lyden fra F16. Ellers er helikopter mer min greie.. ;-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •