Anmeldelse av den koreanske "Phone"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anmeldelse av den koreanske "Phone"

Tittel: Phone
    Kategori: Skrekk/Thriller
    Lengde: 1 time og 42 minutter

Regissør: Anh Byoung-Ki

Skuespillere: Ha Ji-Won, Eun Suh-Woo, Choi Woo-Je, Kim Yu-Mi.
    Utgivelse anmeldt: Sone 2 med svensk cover.

Handling: Vil ikke si for mye av handligen, men Ji-Won, en avisreporter begynner å få mange telefontrusler da hun har avslørt et knippe sexforbrytere. Dette resulterer i at hun må bytte telefonnnummer. Jeg kunne sagt mer enn dette, men vil ikke da jeg mener du selv må vite minst mulig før du ser denne filmen! Vil du ha mer informasjon, ta turen til www.imdb.com her: http://www.imdb.com/title/tt0323630/

Selve filmen:
    For en film! Jeg har tidligere sett den japanske "Ringu" som jeg ikke likte noe særlig. Den var ikke særlig skremmende med unntak av en scene. Derfor var skepsismen stor da jeg satte i denne Koreanske filmen. Jeg ville gi film fra Asia en sjanse til. Alt det "Ringu" manglet har denne. Denne har filmmusikk som bygger opp seg opp med handlingen. Filmen blir aldri kjedelig. Det skjer noe hele tiden, slik at man sitter på anke i påvente av hva som skjer. Må trekke litt for dette faktisk. Det skjer nesten for fort! Ikke alltid jeg klarte å følge på hva som var hva med en gang. Filmen hopper også endel i fortid/nåtid uten å skille hva som er hva. Tok litt tid før jeg skjønte at det som akkurat hadde skjedd var i fortid.

Karakteroppbyggingen ble gjort på en glimrende måte. Du får ikke vite hvem som er hvem før etter 15 - 20 minutter og det er helt greit synes jeg. Filmen gir deg en skikkelig creepy feeling hele tiden, og både jeg og min samboer satt med gåsehud store deler av filmen. Kameraføringen er helt nydelig gjennomført. Det er mange fine vinkler, mye som er nøye vurdert. Det er den del "skvettesekvenser" her som du sikkert kommer til å like. Jeg gjorde i hvertfall! Mange creepy scener som du grøsser skikkelig av.

Hvis du forventer blod og gørr så er det lite av dette i denne filmen. Det er nesten ikke effekter i det hele tatt. Det er ikke alltid nødvendig med masse effekter for å gjøre en film bra. De som er, er såpass enkle og virkningsfulle at de fungerer utmerket!

Skuespill:
    Alle spiller bra, med unntak av hun som spiller den lille jenta(Young-Ju)! Hun burde fått en pris for sitt skuespill! Hun er ikke gamle jenta, men lever seg så inn i rollen at det nesten skummelt! All honnør til de som har funnet henne! Jeg fikk i hvertfall skikkelig gåsehud av enkelte av hennes scener...brrr.....creepy!

Lyd:
    Du har valget mellom Dolby Digital 5.1 og DTS 5.1. Jeg hørte på sistnevnte og lydsporet er helt på høyde med andre grøssere! Ren og klar dialog, god separering av kanalene. Et eks: Det ringer på i huset der Ji-won er og du hører tydelig det ringer på i venstre bakhøyttaler. Så går hun mot den. DET er bra bruk av bakkanalene! Ellers er ikke dette noen actionfilm, så høyttalerne får ikke sparket skikkelig fra med unntak av en biljaktscene. Lydsporet bærer filmen og bygger om den creepy stemningen glimrende! Jeg har i hvertfall ikke noe å utsette på DTS sporet. Har ikke hørt på DD sporet. Jeg fikk dessverre ikke skrudd opp volumet på full guffe da sønnen min sov, men anbefaler deg å skru skikkelig opp! Dynamikk er ett stikkord her! (Alle grøssere skal sees med et HØYT volum! 8) )

Bilde:
    16X9 står det bakpå coveret. Tror det er en 1.85:1 overføring. Anamorfisk vet jeg ikke om den er. Står ikke noe om det bakpå. Bildet er flott det, fargene er litt matte kanskje, men jeg tror det er tilsiktet. Lite å trekke for bildet egentlig.

Ekstramateriell:
    Det ligger noen trailere for andre Asiatiske filmer der. Så bare gjennom en som liknet John Woo i stilen. "Fulltime Killer".
    Ellers er det biografier av skuespillerne. Savnet en dokumentar om selve filmen. Kunne vært interresant og fått vite mer om skuespillerne.

Karakter:

Denne filmen var bra! Den skremte både meg og min samboer. Den ga meg skikkelig gåsehud. Det jeg trekker for er litt forvirrende hopping mellom fortid og nåtid samt at ting kunne gått litt saktere i begynnelsen. De første 40 minuttene skjer det ganske mye. Det er i og forsåvidt greit, men det er også greit "å spare litt på kruttet"! Dette er i hvertfall min mening. Filmen anbefales til dere som er lei av overbetalte "fjortisser" som løper vekk fra gale menn i diverse masker. Jeg har fått tiltro til filmer fra Asia igjen etter skuffelsen "Ringu". Vet det er mange av dere som liker den som sikkert ikke liker denne. Liker du creepy filmer hvor skuespillerne er troverdige, effektene er minimale men maksimalt utnyttet, og en kald følelse i kroppen med dertil gåsehud? Se denne!

Filmen ble kjøpt på DVD strax, men kan sikkert kjøpes andre steder.

Edit: Har registrert at regissøren fra "Ringu" har en film som går på norske kinoer nå. "1 ubesvart anrop". Noem som har sett denne? Virker som om det handler om noe av det samme? Så bare at den fikk 3 i VG. Noen som har sett den?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker interessant, selv om jeg er litt redd for koreanske filmskapere.

Filmen som går på Kino er forøvrig regissert av Takashi Miike, ikke Hideo Nakata som laget The Ring. Miike er mest kjent for ekstremvold - noen som har sett Audition, eller Ichi the Killer?

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Audition, den synes jeg er meget overvurdert. Og etter hva jeg har hørt om Ichi The Killer skal den nesten være spekulativ.

Men The Phone skal jeg snart gå til innkjøp av (så snart prisen faller ned på 100 kroner, kjøper aldri fullpris-filmer :P) da jeg har hørt mye godt om den.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ? Nå ble det jo helt feil. Phone har jo ingentning med audition å gjøre?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •