Så akkurat Tube (2003, Sør-Korea). Min DVD-versjon har koreansk lydspor (DD og DTS) og engelsk/norsk/etc. teksting.

"Tube is the film that Speed dreamt it was", i følge coveret.

Samme konsept som Speed, denne gangen på T-banen: Politikere har et valgkamp-stunt på T-banen med presse til stede. Skurken har en høne å plukke med regjeringen, kaprer T-banen, ødelegger bremsene, plasserer en bombe og gir full gass. En opprørsk politimann med liten respekt for regler samt en tøff ung kvinnelig lommetyv er også ombord.

Minus: Historien er temmelig fragmentarisk, en del klisjefylte fortellergrep (har alle skinneganger en kjernereaktor eller gasskraftverk i enden så et løpsk tog skal kunne skape katastrofe?), tilsynelatende meningsløs heroisme og fysisk usannsynlige/umulige stunts.
Jeg har litt problemer med å kalle dette 'egentlig' minus, dette er sjanger-trekk som gjelder bortimot all action - man ser sjelden action for å få en god historie. (Den første Matrix-filmen er det ene unntaket jeg kommer på i farten.)

Pluss: OK action, bra lyd (DTS) og bilde. Pluss for (den obligatoriske) kjærlighetshistorien, som er langt bedre gjennomført enn i actionfilmer flest. Ser ut som filmen enkelte steder prøver å være 'mer enn bare action', og det fungerer delvis: pluss for hederlig forsøk og et par stemningsfulle scener. Pluss for profesjonell produksjon; både teknisk og dramatisk kunne filmen vært laget i Hollywood. Hvis Sør-Korea fortsetter sånn, kan Hollywood bli nødt å passe seg

Filmen havner neppe på noen 'best 100 movies ever'-liste, men den er bedre enn gjennomsnittet. Verdt å se.
Og jeg er enig med coveret: Den er bedre enn Speed.

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0339824/