Platoon, nedtur i forhold til det jeg husker fra kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Platoon, nedtur i forhold til det jeg husker fra kino

Så filmen Platoon på tv2 her om dagen. Husker denne filmen som MEGET BRA da jeg så den første gang på kino. Når jeg så den for 2.gang nå ble jeg megaskuffet. Synes fargene var elendig, skuespillerne likeså. Men det verste med hele filmen var når de hadde fått i oppdrag å tømme det sanitære annlegget og de hadde en pause hvor den mørke mannen tar seg en joint. Der ser jeg mikrofonen svaier som en pelsdott over denne soldaten. La ikke merke til dette da den gikk på kino.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har sikkert sendt fullscreen utgaven eller no? Hender slikt kan skjer da! Hos meg sender de f.eks 2.35:1 i LB 4:3! Det er morro å se film på en 32" Widescreen da...sitter da å ser på en boks! Er vel fordi UPC ikke sender 16:9 gjennom analog dekoder.

ProtoType

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    De har sikkert sendt fullscreen utgaven eller no? Hender slikt kan skjer da! Hos meg sender de f.eks 2.35:1 i LB 4:3! Det er morro å se film på en 32" Widescreen da...sitter da å ser på en boks! Er vel fordi UPC ikke sender 16:9 gjennom analog dekoder.
    Slike sendinger er grunnen til at jeg kjøpte meg en TV med gode muligheter for justering av zoom og offset. Greit nok at jeg sverger til OAR, men det er INGEN grunn til å ha sorte striper BÅDE over, under OG på sidene.

Men dette er litt OT, kanskje.

For å si noe om topic (Platoon), så er det nok slik at fargene i litt eldre filmer ofte ikke kan måle seg med dagens. Og vi trenger ikke gå lenger tilbake enn 80-tallet for å oppleve dette. Platoon er filmet med prosessen "Spherical" på 35mm, hvilket ikke vil si annet enn at råfilmen var i 35mm, og at filmen måtte maskeres til AR for kinovisning (som var 1.85:1). Hvis Oliver Stone brukte soft matte ved filming av denne filmen, så er det godt mulig at mikrofoner og annet grums har kommet med ved overføring til "full screen". Da vil nemlig kameramannen ikke ha tatt hensyn til dette ved filming, siden han bare har forholdt seg til 1.85:1-rammen. Ved transfer til 4:3 vil man da ha valget om Pan&scan i forhold til 1.85:1-bildet eller å gå rett til 4:3 fra originalnegativet. Det er sikkert mulig de har gjort det siste, og da fått med ting som regissør og kameramann ikke hadde ment å ha med.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Jeg må kjøpe meg digital parabol. UPC og analog dekoder er ikke akkurat noe særlig...Ser ALDRI film på TV uansett. Vil se den når jeg vil i DVD kvalitet! (Til jeg får digital parabol med coax ut og KIOSK da!)

ProtoType

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan også være at de har en dårlig kopi av filmen med dårlig sortnivå. Jeg ser nesten aldri film på TV. Jeg enten kjøper film eller skaffer filmen på annet vis.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Det kan også være at de har en dårlig kopi av filmen med dårlig sortnivå. Jeg ser nesten aldri film på TV. Jeg enten kjøper film eller skaffer filmen på annet vis.
    Samme her, kjøper eller leier meg filmen på dvd så jeg får best mulig lyd og bilde kvalitet!
    Kan seff bli bra bilde på tv også, men lyden blir ikke den samme

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... sitter nå her med analog antenne og kun 2 kanaler(nrk 1 og tv2) da er det ikke mye kult å se film på tv nei!

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant! så sant så sant