(!) Final Destination 2 (! = Mulige spoilere)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

(!) Final Destination 2 (! = Mulige spoilere)

Kjøpte Final Destination 2 som en av 3 filmer på tilbud på Statoil i går! Tenkte, sikkert typisk amerikansk grøsser ála Urban Legend! Den var jo det forsåvidt og, men for en lyd! Her kommer en omtale!

Selve filmen: Sitat fra det som står bakpå coveret:

"Clear Rivers (Ali Larter) er den eneste overlevende etter flyulykken hvor Flight 180 styrtet.
    For sin egen sikkerhets skyld har hun valgt å låse seg inn på et mentalsykehus, hvor hun lever i konstant frykt for at døden skal komme og gjøre det samme mot henne som den gjorde mot vennene hennes.

Clear oppfattes som gal, men hun tar ikke feil... Døden beveger seg mot Route 23 og er på vei sørover.
    Kimberly Corman (A.J. Cook), har lagt ut på en helgetur med bilen full av av venner når hun hjelpeløst blir vitne til en ulykke.
    En lastebilsjåfør mister kontroll over lasten, og når tømmeret raser ut på motorveien blir dette raskt en dødelig felle for bilene som kommer i motsatt kjøreretning.

Kimberly er selv et av ofrene.
    Et øyeblikk senere oppdager hun at hun fortsatt sitter i bilen sammen med vennene, og i den samme bilkøen, med de samme menneskene hun nettopp hadde sett omkomme i den grusomme ulykken.
    Det hun opplever må ha vært et uvirkelig mareritt.
    Eller var det et tegn - en advarsel....?"

Joda, det lukter ikke akkurat Oscar nominasjoner av skuespillet her, men de fleste spiller greit, noen med mindre innlevelse enn andre. Mao, ingen spesielt kjente skuespillere med..Det hele er vel overbevisende nok.
    Å kalle denne filmen en grøsser er vel å ta litt hardt i mener nå jeg..Ikke mye skjer på natten som i andre grøssere, og jeg kan ikke si jeg skvatt så veldig mye! Er man 10 år er sikkert denne skummel nok, men jeg er 25 nå og forventer mer grøss enn denne filmen. Den er jo spennende på sitt vis, men skummel blir den aldri.
    Jeg vil uansett trekke frem begynnelsen av filmen! Åpningen er helt sinnsyk! (!) Den (MULIG SPOILER) trafikkylukkene med alle bilene er veldig bra laget med mye bra effekter og sinnsyk lyd! Dette er demomateriale folkens!

Når det gjelder effekter er det sjelden jeg har sett så bra effekter i denne type film (les: ikke overbudsjettert amerikansk grøsser). Måten de (!) forskjellige dør på er jo fantasifulle! Spesielt så er det (!) en scene mot slutten hvor jeg faktisk fikk krampelatter!! hahaha...DET er slutt det!

Lyden: Lyden i denne filmen er RÅ! Den har et DTS ES 6.1 lydspor!! Nå har jeg ikke 6.1, men 5.1 (kjørte en stund amputert 6.1 uten senter foran men gikk tilbake igjen for de som ville vite det! ...) og lyden overasket meg! Spesielt åpningsscenen så setter DTS sporet en standard for videre dynamikk! Subwooferen min på bare 10" pustet og peset alt den greide og det ristet brukbart når bilene fløy over hodet! Faktisk mener jeg seriøst at åpningsscenen i FD2 har et bedre lydsport en biljaktscenen i Matrix Reloaded, og det sier litt! (Har tidligere kritisert Matrix serien for litt dårligere lydspor enn andre filmer). Vær enig eller ikke med meg, men jeg synes DTS sporet her var helt konge!

Ellers har DVD´en brukbart med ekstramateriale. Har bare tittet på den første hvor de tester 3 personer mot de forskjellige scenene i filmen. De måler stressnivåer i alle mulige benevninger. Interessant å se hvordan hjernen registrerer stress på forskjellig vis under filmtitting.

Så ruller vi terningen...selve filmen får trekk for litt under par i skuespill. Den kunne vært mer grøsser og mindre "splatter" og rett og slett skumlere. Nesten alt foregår i dagslys og da er det ikke grøsser nok! Filmen for et stort pluss for god lyd! Både DD 6.1 og DTS 6.1 er sjelden i disse dager, og hvertfall på slike typer filmer. Nesten glad de ikke hyrte bedre skuespillere, da hadde de ikke hatt like mye penger til lydeffekter! :lol: De får også pluss for artige måter å ta livet av folk på, samt humor i sluttscenen! Alt i alt havner vi på en 3´er. Lyden alene er 6 av 6! Kommer til å bruke åpningsscnenen her etterhvert som demo! Vanvitttig!

ProtoType

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også filmen er bra med tanke på lydsetting, og hvordan folkene dør på. Jeg vet ikke hva som regnes som "lavbudsjett" over there, eller hva du mener er lavbudsjett, men filmen kostet $26 mill å lage og spillte inn $47 mill. Det eneste jeg har å "utsette" på deg er at du ikke har sett den første filmen, da det liksom er en "fortsettelse" i FD2. Men den kan selvsagt sees i etterkant, også på FD1 er det kanonbruk av lyd, masse surroundeffekter, samt et kjent fjes i form av Sean William Scott (American Pie)

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker ikke akkurat typisk lavbudsjett, men et budsjett under det andre produsenter bruker på filmer som faktisk har dårligere lyd! (Les: Matrix Reloaded). Tror de brukte mer enn 26 millioner på den filmen. Poenget mitt var at de har vært svært flinke til lydeffekter/surroundbruk i forhold til det som er vanlig i denne type filmer og andre! Er sjelden jeg hører et så engasjerende lydspor! Jeg har ikke sett FD1 nei, og det skal jeg gjøre!

ProtoType

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •