Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 37 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 722

Tråd: Avatar

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Nei nettopp RuneW, mulig jeg missfortår det du skriver her, men slik jeg tolker uncanny valley er at det er mye vanskeligere å få den possitive opplevelsen og oppsiden til høyre av dalføret med f.eks 99% menneskelignende vesner som mangler 1% som gjør sitt til at det blir ekkelt, enn det f,eks vil være å få slike blå venner som bare har noen menneskelige trekk over seg til å gjøre det samme. Synes derfor Cameron klokelig har lagt seg på den siden av dalen som gjør dette til en possitiv opplevelse, og kanskje gjennom de levende følelsene i ansiktene har lurt seg langt opp forbi dalen også.
    Det jeg prøvde å si var at når man animerer ikke-menneskelige vesener, så er det per definisjon aldri noen fare for å havne i "uncanny valley" og man bør derfor heller ikke skryte av å ha unngått det.

"The uncanny valley is a hypothesis regarding the field of robotics.[1] The theory holds that when robots and other facsimiles of humans look and act almost like actual humans, it causes a response of revulsion among human observers"

Våre blå venner er rett og slett alt for ulike mennesker i denne sammenhengen.

Uncanny valley hypotesen er jo, så vidt jeg har fått med meg, basert på menneskets fantastiske evne til å tolke andre menneskers "kroppsspråk". Og hvis man står ovenfor noe som er svært likt et menneske, men der hvor kroppen snakker et totalt uforståelig språk (eller ikke "sier" noen ting), føles noe veldig galt.

Ja, med mindre jeg har misforstått definisjonen helt da...

Jeg har dessverre ikke fått sett Benjamin Button enda, men dette er vel så vidt jeg har fått med meg den mest forseggjorte animasjonen av et menneske i nærbilde? Men så vidt jeg har forstått så dreier det seg om en "gammel baby"? I så fall nok en gang noe som ikke "finnes" og dermed ikke kan være likt noe i den grad at det er ekkelt. Men jeg har ikke sett filmen, så jeg tør ikke uttale meg for bastant.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg tror ikke "uncanny valley"-prinsippet begrenser seg til mennesker.

Det handler om hvorvidt noe som er en etterligning av noe annet som vi kan ha en forventning om hvordan skal være i virkeligheten klarer å etterleve den forventningen. Og ligger man svært nær, men ikke helt, så er man i "uncanny valley"-område.

Eksempler på filmer på hver sin side av dalen er henholdsvis "Beowulf", som er åpenbart animert, og derfor ikke er kommet så nær det vi forventer til at det blir ubehagelig likt, og på den andre siden "District 9", der jeg føler at romvesnene 99% av tiden er helt overbevisende "ekte".

Det er klart at i District 9 slipper man å forholde seg til ansiktsuttrykk, men det er noe med å ha den riktige mengden støv og skitt som gjør at ting ikke ser for perfekt ut som gir en herlig realistisk følelse.

Er det noe jeg reagerte negativt på med Avatar, så er det at det er for lite støv og skitt. Alt ser ut som det er vasket rent nylig, og likevel ser man aldri at det regner.

For Avatars del, mener jeg at verdenen er på den animerte siden av dalen. Ansiktsuttrykkene, derimot er på andre siden. Jeg fikk aldri "uncanny"-følelsen, og jeg tror Cameron har klart mesterstykket å kombinere animert med ekte på en måte som gjør at ingenting er nede i dalen men enten på ene eller andre siden av den. Og likevel har han klart å skape en helhet som funker. Ikke spør meg hvordan han har klart det, men jeg tror det først og fremst handler om å gjennomføre realistiske fysiske lover i størst mulig grad.

Se for eksempel kampscenene i The Matrix Reloaded for kampscener der overgangene mellom helt animert og selv wire-assistert action (som tross alt bryter med fysiske lover) er helt tydelig. Tilsvarende i en del scener i Ringenes Herre - To tårn, og spesielt kampscenen mot ulverytterne.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg tror ikke "uncanny valley"-prinsippet begrenser seg til mennesker.
    Neivel? Jeg refererer bare til definisjonen på Wikipedia, og der står det at det er mennesker og deres etterligninger det dreier seg om. Du får ta det opp med de som har skrevet dette ;-)

Eventuelt med Masahiro Mori som startet det hele.

Jeg synes det er helt naturlig av vi som mennesker reagerer mye sterkere følelsesmessig på menneske-etterligninger enn etterligninger av andre vesener (eller totalt-fantasivesener for den saks skyld).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har rett. I så fall er det James Cameron som benytter dette begrepet feil. Da har det i så fall ingenting med Avatar å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er fin...
    [YOUTUBE]FKTAJBQSm10&feature[/YOUTUBE]Vedlegg 65190

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Mulig du har rett. I så fall er det James Cameron som benytter dette begrepet feil. Da har det i så fall ingenting med Avatar å gjøre.
    Ja, det er akkurat det jeg mener også.

Sitat Opprinnelig postet av erikaur
    Denne er fin...
    [YOUTUBE]FKTAJBQSm10&feature[/YOUTUBE]Vedlegg 65190
    Ja, jeg så den for en stund siden. Skikkelig morsom forklaring!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    ILM står ikke for effektene i Avatar...
    De er kreditert...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Etter min beste vurdering er filmen søvndyssende kjedelig, uoriginal, og forutsigbar. Holder lenge å se traileren egentlig.
    Enig.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    De er kreditert...
    Weta Digital står for effektene i Avatar, ILM er kreditert, men de kom bare inn for å hjelpe til for å bli ferdig...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men filmen ble ikke bra av den grunn.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at lyd og bildekvaliteten på denne av mange (både her og på andre forum) blir beskrevet som den ultimate referansen.

Jeg fikk ikke det intrykket hos meg, veldig bra, fantastiske former og farger.

Men jeg så "The Dark Knight" kvelden før - og den syntes jeg hadde bedre bilde (skarpere? ) og mer trykk i lyden.

Eller blir jeg litt lurt av at det mørke grå/grønn aktige bildet på The Dark Knight ikke er så krevende? Er jo ikke en slik detaljrikedom i scenene på denne filmen?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men filmen ble ikke bra av den grunn.

Jeg har fått med meg at du ikke likte filmen, men det er veldig mange som likte den og jeg er en av de!:-D
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ser at lyd og bildekvaliteten på denne av mange (både her og på andre forum) blir beskrevet som den ultimate referansen.

Jeg fikk ikke det intrykket hos meg, veldig bra, fantastiske former og farger.

Men jeg så "The Dark Knight" kvelden før - og den syntes jeg hadde bedre bilde (skarpere? ) og mer trykk i lyden.

Eller blir jeg litt lurt av at det mørke grå/grønn aktige bildet på The Dark Knight ikke er så krevende? Er jo ikke en slik detaljrikedom i scenene på denne filmen?
    The Dark Knight er også en film med "perfekt" bilde, men den og Avatar har jo veldig forskjellig utgangspunkt. Avatar er en ren effektfilm hvor nesten alt er laget i en datamaskin mens The Dark Knight er filmet i ekte miljøer. Begge får toppkarakter på bilde hos meg, mens lyden er begge bra, men ikke toppkarakter der.
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skogen lokker...

Ja, var det bare meg som har et problem med filmer jeg elsker, at jeg ikke kan se dem for mange ganger? I dag har jeg så lyst til å se avatar, men er redd magien forsvinner om jeg tar overdose på den.. Nå har jeg ikke sett den på 2 måneder, er det trygt å se den igjen tro? Og siden det er manglende tråder om den her, var det bare meg som likte den? Jeg vil male meg blå og løpe naken i skauen >:-O
    Jeg vil som deg male meg blå og løpe rundt i skogen!
    Og Avatar.... Mmmmm Den er nydelig
    Avatar, jeg vil se den hver dag! - Kvinneguiden Forum - Kvinneguiden.no

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Jeg har fått med meg at du ikke likte filmen, men det er veldig mange som likte den og jeg er en av de!:-D
    Er du sikker? Jeg kan skrive det flere ganger.

Kommentaren var i forbindelse med at H/K mente jeg burde oppgradere anlegget siden jeg ikke likte den.

Men når det er sagt så skjønner jeg ikke at andre enn fjortisserjenter og kjærringer liker den.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om noen vet om det går an å gå direkte til THX-demo'en på slutten eller om jeg må spole over rulleteksten.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om noen vet om det går an å gå direkte til THX-demo'en på slutten eller om jeg må spole over rulleteksten.
    Det er vel ikke så vanskelig å prøve å trykke på "next" knappen? Tar kortere tid enn å spørre og vente på svar her inne.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når det er sagt så skjønner jeg ikke at andre enn fjortisserjenter og kjærringer liker den.
    Geez... for et patetisk forsøk på å provosere...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Geez... for et patetisk forsøk på å provosere...
    Det var faktisk kødd, men..

Jeg har ingenting imot at folk liker filmen. Det er jo bra for da har de ikke kastet bort tid og penger. Jeg får se den igjen om noen måneder så kanskje jeg endrer syn.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se min post tidligere i tråden, disser filmen godt før den kom ut. Å det står jeg for. Logiske brister og emoer på en annen planet? Unobtainium? for å si det på min egen dialekt: Jau meg i ræva. Men kul film anyway, gleder meg til extended cut.

Side 27 av 37 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •