Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 37 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 722

Tråd: Avatar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XpanD 3D

Så Avatar i Dolby 3D i Trondheim og ble veldig imponert!!

Lurer på om noen har sett den på Colloseum 2 eller andre steder, med XpanD 3D??
    ..som skal være enda bedre?

Anyone?

Edit:
    Og hvilken 3D teknologi kan vi få på hjemmekinoen? prosjektor/Tv??

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av willy1973
    Edit:
    Rakk aldri å se Avatar på Colosseum 2 før den var borte.

Men på hjemmefronten så velger du selv 3Den du vil ha. Den 3D teknikken som blir på Blu-ray skal fungere med alle 3D TVer. Den sender rett og slett 2 1080p bilder til skjermen, så velger TVen (DU) hvordan teknikk de skal bruke for at du skal få sett det.

PS3 får vist aktive briller, og det er så å si det samme som Xpand, og det skal være beste løsning.

Husk med PS3 så blir det annerledes, siden HDMI utgangen ikke kan sende 2x1080p. Så der blir det selve PS3 som styrer brillene, og den sender da 60Hz, hvor annenhvert bilde er for hvert øye. Så jeg regner faktisk med at PS3s 3D vil funke på alle TVer som støtter 1080p 50/60 hz, noe alle gjør. Samt de TVene som takler 100Hz, men er må det nok en firmware til for at motionflow osv ikke skal ødelegge vil jeg tro.

Men går man for en annen løsning, så velger man teknikken selv når man kjøper TV/Prosjektor osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Men går man for en annen løsning, så velger man teknikken selv når man kjøper TV/Prosjektor osv.
    Ok, Bluray setter vel standarden, så da blir det vel 240hz tv'er og projektorer med shutter glasses..

Ny TV i stua, og ny projektor til filmrommet + nye skjermkort til MediaCenterene blir vel utgiften da? (kjører ikke bilde gjennom reciver)

mkv formatet støtter så vidt jeg vet 2 bildespor for 3d?!, men kommer vel til og kreve sitt av maskinvaren.. (om ikke skjermkortet tar jobben?)

Regner med det begynner og skje ting når Avatar kommer i BD3D

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er rett og slett skremmende å se at folk faktisk velger å se så råtten kvalitet fremfor å betale noen få kroner for å se den på kino.
    Så absolutt. Men heldigvis er det for det aller meste de yngre som velger å være pirater. Alle "store" filmer som kommer ser jeg alltid på kino. Har aldri skjønt hvordan folk velger å ødelegge hele filmopplevelsen på en film som Avatar istedenfor å gi en hundrelapp for 2.45 timer med GEDIGEN kos på kino istedet!

EDIT: Har noen prøvd 3D fremvisning med dårlige plasser? Å sitte langt ut i siden f.eks? Vurderer å se den i 3D i dag - ettersom jeg aldri har prøvd det og at filmen i seg selv blåste meg avgårde på vanlig kino - men er ikke sikker på om jeg vil sitte langt utenfor senter. Det meste er utsolgt slik jeg ser det nå..

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Edit:
    3DBD standarden er satt selv om ikke alle detaljene er kjent enda. Vi får vite mer under/etter CES i Januar.
    Du må du ha ny TV/Projector. Muligens kan noen 3D DLP bak-projeksjons TV'r fungere med det nye systemet men det er ikke bekreftet.

3DBD vil bruke aktive briller som XpanD og det blir bare ett system, ikke noe valgfritt som noen tror.

PS3 vil fungere akkurat som de kommende 3DBD spillerne. Det blir ikke sendt 2x1080p til skjermen men ett og ett 1080p bilde i dobbel hastighet 48fps (frames pr. second) noe PS3 skulle takle: 3DBilde 1 (1+2); Høyre øye, Venstre øye ,, Høyre øye Venstre øye. 3DBilde 2 (3+4) H/V H/V osv.
    Så de 2 bildene som utgjør 1 3D bilde blir oppfrisket 2 ganger = 120Hz = DoubleFlash).
    (PÅ kino blir bildene oppfrisket 3 ganger = 144Hz = TripleFlash)

Det vi ikke vet enda er om sekvensen for hvert 3D bilde=2bilder blir buffert i spilleren eller i TV'n.
    Vi vet heller ikke sikkert hva slags system som vil bli brukt for å synkronisere brillene til bildene, men mest sannsynlig blir det det samme som DLP@Link, som sender ut et usynlig Flash/lys signal i bildet. Dermed så trenger man ikke Infrarøde sendere.
    Denne spekulasjonen er basert på at RealD i det siste har vært frempå å fortalt at de har i flere år hatt et system med aktive briller kalt Stereoscopic 3D (s3D) som er kompatibelt med DLP@Link, og Sony og JVC har nettopp lisensiert dette systemet fra RealD.

For 3D TV sendinger er det enda ikke laget noe fast system. BskyB vil være den første som starter regulære 3D sendinger til neste år (mest fotball). De tester flere systemer, bl.a. Sensio (som er den eneste standarden godtatt av DVD Forum for 3DDVD hittil) som sender 2 bilder ved siden av hverandre samtidig på skjermen. BskyB dekoder bokser som er i bruk fungerer med dette systemet allerede, men du må ha en ny 3D TV.

For 3DBD vil det bli brukt en ny Mpeg4 codek exstension som har all informasjonen fra 2D versjonen + den ekstra informasjonen for bilde 2 som er annerledes enn 2D versjonen, ca. 35% som trenger 50% mer plass på disken.
    Alle 3DBD disker kan spilles på en vanlig BD spiller og TV/PJ i 2D.

Alle 120Hz TV'r kunne i teorien brukes for 3DBD med en ny Firmware, men siden det ikke finnes noe system for Firmware oppgradering av TV'r så faller dette bort, pluss at produsentene helst vil at vi kjøper ny TV så de kan tjene mer penger.

Projektorer kan ikke oppgraderes siden de færreste klarer 120Hz oppfriskning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, Bluray setter vel standarden, så da blir det vel 240hz tv'er og projektorer med shutter glasses..

Ny TV i stua, og ny projektor til filmrommet + nye skjermkort til MediaCenterene blir vel utgiften da? (kjører ikke bilde gjennom reciver)
    Man må ikke ha 240Hz TV, det kommer ann på om man liker den effekten Motionflow og lignende ting gjør.

Jeg gjør det ikke og dermed holder det i massevis med en som kun takler normale signaler.

For HTPC så har allerede skjermkortet tatt over som "dekoder" for HD signalene, det skjedde vel når ATI kom med sine HD kort, og Nvidia er også der i dag. Så lenge man har en ok dobbeltkjerne så skal det nok gå greit. Har selv enn av de billige dobbeltkjernene til Intel (E7300) og 4650 fra ATI og har absolutt ingen problemer med 1080p. Det drar faktisk Trackmania spillene meget bra også, med bra grafikk.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    PS3 vil fungere akkurat som de kommende 3DBD spillerne. Det blir ikke sendt 2x1080p til skjermen men ett og ett 1080p bilde i dobbel hastighet 48fps (frames pr. second) noe PS3 skulle takle: 3DBilde 1 (1+2); Høyre øye, Venstre øye ,, Høyre øye Venstre øye. 3DBilde 2 (3+4) H/V H/V osv.
    Så de 2 bildene som utgjør 1 3D bilde blir oppfrisket 2 ganger = 120Hz = DoubleFlash).
    (PÅ kino blir bildene oppfrisket 3 ganger = 144Hz = TripleFlash)
    Vil dette gjelde nåværende PS3 (med kun firmvareoppdatering)?

Vi vet heller ikke sikkert hva slags system som vil bli brukt for å synkronisere brillene til bildene, men mest sannsynlig blir det det samme som DLP@Link, som sender ut et usynlig Flash/lys signal i bildet. Dermed så trenger man ikke Infrarøde sendere.
    Muligens litt tidlig å lure på om dette vil gi de som har problemer med regnbuer på DLP et lignende/værre problem med 3D. Det er jo allerede en del som klager på hodepine ol. Jeg har tenkt at dette må være dårlig fokus/uskarphet eller noe men det kan jo da også være "DLP bivirkninger". Eller er jeg helt på jordet?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Vil dette gjelde nåværende PS3 (med kun firmvareoppdatering)?
    PS3's new 3D mode captured on video, coming in 2010 to all existing games -- Engadget

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Det ser jo lovende ut. Ulempen er jo da bare prisen på ny skjerm (200Hz) eller pj.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Det ser jo lovende ut. Ulempen er jo da bare prisen på ny skjerm (200Hz) eller pj.
    Har TVen 100Hz i dag så skal det funke, da får man 50 til hver øye, 200Hz er hvis man ønsker å benytte motionflow og lignende teknologier.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så 3D versjonen i går på KP1 i Bergen. En av de beste kino opplevelsene jeg har hatt på lenge. Jeg var ikke klar over at man måtte kjøpe briller i billettluken. Dårlig av Bergen Kino å ikke opplyse om dette når man bestiller billetter på nettet. Så A Christmas Carol i 3D for noen uker siden og da fikk vi utlevert brillet ved inngangen.

Første del av filmen så var ikke bildet riktig i sync. Tekst og andre deler av bildet hadde skygger. Utrolig irriterende, og jeg var redd det skulle være sånn gjennom hele filmen. Det rettet seg derimot etterhvert. En kompis mente det var tilvenning, men jeg opplevde ikke dette med A Christmas Carol. Satt forresten midt i kinosalen. Må ha vært en feil og det varte en god stund.

Selve historien var så som så. Man visste fort hvordan handlingen og slutten ville bli. Men det var det visuelle som tok pusten fra meg. Ren nytelse! Action scenene var bra og jeg ble grepet med. Aldri på nivå med f.eks Ringenes Herre, men jeg jeg synes uansett dette var en mektig opplevelse. Dette kaller jeg øyeorgasme.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste at BD3D krever HDMI 1.4 for å få nok båndbredde. Stemmer dette?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Muligens litt tidlig å lure på om dette vil gi de som har problemer med regnbuer på DLP et lignende/værre problem med 3D. Det er jo allerede en del som klager på hodepine ol. Jeg har tenkt at dette må være dårlig fokus/uskarphet eller noe men det kan jo da også være "DLP bivirkninger". Eller er jeg helt på jordet?
    Kan godt være det er noe i det. Folk som har problemer med DLP regnbuer har det pga. "flakkende blikk" altså at de konstant skanner lerretet. I 3D er det en ufordel da det er viktig å holde fokus på et sted.

I tillegg tror jeg at noen er litt mer "skjel øyet" en de er klar over.

Det er veldig mange som klager over hodepine synes jeg. En sannsynlig grunn er at polariserings synken er byttet pga. sløve projeksonister som ikke har sjekket dette eller vært borte i en bryter som de skulle holdt seg unna.

Dette var rapportert som et problem for et år siden på 3D visninger og det er ikke sikkert at de har bedret rutinene.

Rådet til folk som opplever ubehag er å prøve å snu brillene opp ned, hvis det hjelper er synken feil og man har god grunn til å kjefte på kino maskinisten.

Mest sannsynlig det som skjedde her;
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Første del av filmen så var ikke bildet riktig i sync. Tekst og andre deler av bildet hadde skygger. Utrolig irriterende, og jeg var redd det skulle være sånn gjennom hele filmen. Det rettet seg derimot etterhvert. En kompis mente det var tilvenning, men jeg opplevde ikke dette med A Christmas Carol. Satt forresten midt i kinosalen. Må ha vært en feil og det varte en god stund.
    Orso; siden du så filmen i Bergen kino og den står på XpanD listen, var det de store røde brillene med XpanD logo?

(Faktisk den eneste norske kinoen som står på XpanD listen for tiden )

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso; siden du så filmen i Bergen kino og den står på XpanD listen, var det de store røde brillene med XpanD logo?

(Faktisk den eneste norske kinoen som står på XpanD listen for tiden
    Nei. Det er noen svarte briller og det står real D 3D på de. På innsiden står det: Not for use as sun glasses.
    RealD - The Global Leader in 3D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RealD 3D: Colosseum 1, Bergen KP1, Hønefoss, Verdal, Saga? Colosseum 3

XpanD 3D: Colosseum 2, Alta, Bergen ?

Dolby 3D: Ringen, Trondheim, Bodø, Fredrikstad, Sandnes, Stavanger, Kristiansand, Tønsberg, Skien, Larvik, Drammen, Sandvika, Lillestrøm, Moss, Kvinesdal, Bergen ?

Sandefjord

RealD 4K: Ski

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikaur
    RealD 3D: Colosseum 1, Bergen KP1, Hønefoss, Verdal, Saga? Colosseum 3

XpanD 3D: Colosseum 2, Alta, Bergen ?

Dolby 3D: Ringen, Trondheim, Bodø, Fredrikstad, Sandnes, Stavanger, Kristiansand, Tønsberg, Skien, Larvik, Drammen, Sandvika, Lillestrøm, Moss, Kvinesdal, Bergen ?

Sandefjord

RealD 4K: Ski
    Mulig dette har vært skrevet før i tråden, men krever de ulike teknologiene ulike briller? Og hva blir standard i hjemmekino sammenheng? Håper ikke vi får en ny "format" krig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 16 av 37 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •