Tidenes beste film? - Undersøkelse - - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 82
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    The Shawshank Redemption synes jeg er en uendelig overvurdert feelgood-film, så for meg er den ganske lett å droppe. Å velge mellom de to første Godfather-filmene er mer kinkig, men min stemme falt på nummer to da den ga et sterkere følelsesmessig inntrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pogwag : er Shawshank Redemption en feelgood film? Dersom du svarer ja, tror jeg seriøst du blander kortene. Filmen handler om forhold verre enn Guantanamo, voldtekt tortur osv... HVA mener du egentlig???

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at The Shawshank Redemption og LOTR i dette øyeblikk deler første-plassen med 64 stemmer hver. Begge svært gode filmer i mine øyne. Den første fremstår for meg mye mer 'gripende' og 'ekte' enn den siste. Men så er jo LOTR fenomenal i sjangeren 'klassisk eventyr/klassisk godt/ondt' .. vanskelige valg, det er sikkert!

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tullebukken
    Pogwag : er Shawshank Redemption en feelgood film? Dersom du svarer ja, tror jeg seriøst du blander kortene. Filmen handler om forhold verre enn Guantanamo, voldtekt tortur osv... HVA mener du egentlig???
    Sitter selv med en feelgood-følelse etter å ha sett Shawshank!
    Poenget i filmen er jo ikke å vise hvor grusom en voldtekt er, det tror jeg de aller fleste er enig, men vise frem et vennskap, en tålmodighet og en stolthet mellom to egentlig vidt forskjellige menn, Red og Dufresne, gjennom flere tiår.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tullebukken
    Klart, temaet er fælt, men filmen romantiserer det hele noe voldsomt, og benytter alle triks i boka for å få deg følelsmessig på kroken. "Oppfølgeren" The Green Mile havner i samme bås. Absolutt severdige og vellagede filmer, men de føles litt "lette" med tanke på hva de faktisk handler om.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min stemme gikk til «Shawshank», selv om jeg har vanskelig for å rangere de filmene jeg setter høyest. Min topp 5-liste ville nok se slik ut:

The Shawshank Redemption
    12 Angry Men
    The Pianist
    Alien
    The Deer Hunter
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:
    Samsung 65" JU7005 - Apple TV - Chromecast - Sonos playbar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min stemme gikk til Gudfaren II. Jeg er en stor fan av mafiafilmer, og selv om første-impulsen var å gå for Goodfellas, måtte jeg innrømme for meg selv at jeg syntes det hadde vært langt mer tragisk om Gudfaren-filmene ikke hadde eksistert (også en måte å måle det på). Gudfaren III er for meg kroneksempelet på undervurdert film - den er veldig close til I og II.

At Shawshank Redemption i det hele tatt er på top20, gjør meg dypt uforstående, frustrert og målbundet. Den er jo ikke noe bra! Den er bare veldig.... middels. Og så er den i tillegg, i øyeblikket i hvert fall, topp ranket i denne poll'en laget på bakgrunn av hva avforum-folk har stemt. Aaaaaaaaaaaargh!!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner begrunnelsen for å bruke Imbd, men synes jo det er LITT rart at ikke "Citizen Kane" står på lista. Den er mange ganger kåret til århundres beste film av filmkritikere og i avstemminger. Jeg ville i å for seg ikke stemt på den, men når "Cassablanka" som også er sorthvitt står på lista.......

Forøvrig tror jeg det forvirrer en del når Leone sine filmer står på orginaltittel uten referanse til engelsk tittel Dette er sikkert fordi "Once uppon a time in the west" er min klare favoritt og fikk min stemme. Denne er jo også langt bedre enn "The good, the bad and the ugly" som står lengre opp på lista.

Siden jeg er i klagemodus så synes jeg også at Kubrick kunne vært bedre representert. "Clockwork" og "Dr. Strangelove" er begge verd en førsteplass i mitt hode!

Samt det er jo også en norsk representant "Flåklypa grand prix" den har jo tatt forfølgelsessecenen fra "Ben Hur" ( som heller ikke er på lista??) som igjen ble kopiert i "The Phantom menace".........
    Flåklypa er en film som holder seg utrolig godt, husker jeg satt flere timer i kø for å sitte på første rad på samfunnshuset på Årnes i 1975. En opplevelse som muligens har ført meg til dette forumet 8) Den er like god i dag!

Mye klaging , men det er ikke vondt ment. Fint med slike tråder. Liker spesielt godt at folk trekker frem sine egne klassikere med gode begrunnleser.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spaghetti western og andre filmer.............

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Skjønner begrunnelsen for å bruke Imbd, men synes jo det er LITT rart at ikke "Citizen Kane" står på lista. Den er mange ganger kåret til århundres beste film av filmkritikere og i avstemminger. Jeg ville i å for seg ikke stemt på den, men når "Cassablanka" som også er sorthvitt står på lista.......

Forøvrig tror jeg det forvirrer en del når Leone sine filmer står på orginaltittel uten referanse til engelsk tittel Dette er sikkert fordi "Once uppon a time in the west" er min klare favoritt og fikk min stemme. Denne er jo også langt bedre enn "The good, the bad and the ugly" som står lengre opp på lista.

Siden jeg er i klagemodus så synes jeg også at Kubrick kunne vært bedre representert. "Clockwork" og "Dr. Strangelove" er begge verd en førsteplass i mitt hode!

Samt det er jo også en norsk representant "Flåklypa grand prix" den har jo tatt forfølgelsessecenen fra "Ben Hur" ( som heller ikke er på lista??) som igjen ble kopiert i "The Phantom menace".........
    Flåklypa er en film som holder seg utrolig godt, husker jeg satt flere timer i kø for å sitte på første rad på samfunnshuset på Årnes i 1975. En opplevelse som muligens har ført meg til dette forumet 8) Den er like god i dag!

Mye klaging , men det er ikke vondt ment. Fint med slike tråder. Liker spesielt godt at folk trekker frem sine egne klassikere med gode begrunnleser.
    Citizen Kane, Cassablanka og filmer i samme klasse er ofte likt av eldre folk som ikke liker "moderne film" med action og fart, men dype filmer. Mange unge har ikke sett de, og de blir derfor outsidere som Pål Bang Hansen digger.

The Shawshank Redemption er en bra film, men ikke i nærheten av Gudfaren I og II.
    For meg så blir Gudfaren en dyp og 100% gjennomført film med skuespillere og en story som er helt uten sidestykke.

The Shawshank Redemption blir litt for "drømmeslott" for meg, jeg kan ikke se den ofte heller.

Men "The best og the best er " Band Of Brothers, det er en film på 10 timer som jeg sette på re-play etter 1ste runde......

Ikke glem "The good the bad and the ugly" som noen ramset opp på italiensk samt "For en neve dollar mer"!!! samt Shichinin no samurai (1954)

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C'era una volta il West/Ondt blod i Vesten/Once Upon a Time in the West får min stemme.

Blir nostalgisk når jeg tenker på et gamle samfunnshus med lakkert furupanel, vedfyring i kroken og en bråsint kinovakt - og filmer som denne.

Idag legger jeg merke til dubbing med altfor klar engelske replikker og fravær av naturlig bakgrunnslyd. Men følelsen av EVENTYR er fremdeles til stede.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Jeg synes valgmulighetene her var litt dårlige men om jeg må velge en så må det bli "One Flew Over the Cuckoo's Nest",lettere kjent som "gjøkeredet".Og min begrunnelse er en hel rekke utrolig gode skuespillerprestasjoner som gjør filmen levende og følelsesladet.En skikkelig klassiker.Jack Nicholson får to tomler av meg
    Får min stemme og... Har sett (og likt) alle filmene på lista men Gjøkeredet er den jeg kunne tenkt meg mest å sett en gang til.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shawshank fikk min stemme, tett fulgt av Ringenes Herre.

Ah, når jeg tenker på de nå, frister det faktisk med gjensyn av begge.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig valg egentlig og en litt slunken liste.

For min del stod det mellom Pulp Fiction, Star Wars og The Fellowship Of The Ring. Og min stemme gikk til sistnevnte. Selv om jeg egentlig skulle ønske jeg kunne gi fler stemmer

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..men når "Cassablanka" som også er sorthvitt står på lista........
    Joda den er svart-hvit. Jeg har aldri falt for den, når sant skal sies, men 'sannheten' kan ikke beskues i sort-hvit selv om mange ønsker det slik, særdeles i disse Blu ray tider... (hehe)

Ja, i mitt hode synes jeg disse er makeløse. Men vi snakker nå en verdensomspennende undersøkelse.. Masse hoder der ute som mener sitt.

Så enig så enig. Begrunnelse er tingen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at 'sannheten' ikke kan besskues i sorthvitt, men to unntak for min del Schindlers Liste og Raging Bull. Der passer sorthvitten perfekt synes jeg og virker ekte\riktig

interessant det som står om filming i sorthvitt i den ene anmeldelsen på filmene.no Raging Bull: 20th Anniversary Edition : DVD-anmeldelse : DVDarkivet

Jeg stemte på Schindler, Schindler's List: Limited Edition Gift set : DVD-anmeldelse : DVDarkivet

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikaur
    Enig i at 'sannheten' ikke kan besskues i sorthvitt, men to unntak for min del Schindlers Liste og Raging Bull. Der passer sorthvitten perfekt synes jeg og virker ekte\riktig
    Veldig gode eksempler synes jeg.

Men må innrømme at Cassablanca ikke har appelert særlig, men det kan jo også skyldes generasjons-forskjeller kanskje..

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Citizen Kane, Cassablanka og filmer i samme klasse er ofte likt av eldre folk som ikke liker "moderne film" med action og fart, men dype filmer. Mange unge har ikke sett de, og de blir derfor outsidere som Pål Bang Hansen digger.

Om tråden heter "beste film", så er det helt galt å ikke ta med overnevnte filmer. De er kanskje ikke ment som lett underholdning, men som noe mer.

Skikkelig kvalitet går aldri av moten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, Cassablanca er for gammel og grå (fototeknisk) Og mye av det som var populært i kinosalen på den tiden , er veldig feil i år. Kjærlihetsklisset f.eks. og spesialeffekter fantes ikke , forferdelige lydeffeker/score/musikk +++++ var noe annet jeg tenkte på og men det glemte jeg, gjesp, hva var nå det....

jeg var veldig treig der, må ha med siter:
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Veldig gode eksempler synes jeg.

Men må innrømme at Cassablanca ikke har appelert særlig, men det kan jo også skyldes generasjons-forskjeller kanskje..
    ps: jeg liker (noen) nyere kjærlighetsfilmer, den beste er The English Patient:- )

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    øhi.... jeg er tre-og-tjue og er ingen "liker ikke moderne film" !

Casablanca i oppskalert hd med DD1.0 = gooood watchin'
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    øhi.... jeg er tre-og-tjue og er ingen "liker ikke moderne film" !

Casablanca i oppskalert hd med DD1.0 = gooood watchin'
    Tror jeg må se den igjen hehe, jeg undervurderer ikke gamle klassikere som så mange mener er bra, da er det heller noe galt med 'mitt' syn om jeg ikke kan forstå hva som er grunnlaget for at den ble så famøs..

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •