Max Manus tråden - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Som jeg skulle sagt det selv, 100% enig!
    Jeg synes filmen var helt konge så den skal kjøpes når den kommer for salg, slike filmer er verdt å se på kino og kjøpes når de er ute. Dette er en god story og tror de fleste med sans for gode filmer ville elsket denne filmen.

Bra skuespillere finnes det i lang rekke her også, det som imponerte meg mest med denne filmen er hvordan alt er skapt tilbake til gamledager. Det er moro å se åssen Oslo kunne ha sett ut den gangen, men filmen gir nostalgifølelse og mye moro på engang. Oslogjengen herjer dere...

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra at de har greid å få til den nostalgiske følelsen. Som nevnt, likte dere Max Manus så anbefaler jeg den danske Flammen & Citronen som nettopp har kommet på DVD og BD.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett begge filmene.

Jeg likte den norske, synes den startet litt dårlig men tok seg opp etterhvert.
    Synes Aksel gjorde en bra jobb.
    Det var noen replikker jeg absolutt ikke tålte, pga de med fordel kunne vært lagt fram på en annen måte.

Jeg la imidlertid merke til at vi fikk et veldig plakataktig/glansbildeaktig bilde av mange de andre skuespillerne. Kom ikke nok inn under huden på hvordan de/rollene hadde det på en måte.

I så måte så synes jeg den danske filmen gikk mye dypere.

Bra begge filmene, den norske var litt vel typisk norsk mens den danske gikk litt dypere.

Interressant med film som er basert på virkeligheten..

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja så har jeg sett Max Manus også og jeg må si at jeg likte den godt. Historien har godt driv og spenningen er der hele tiden.

Noen scener imponerte meg rent teknisk. F.eks hvordan de hadde fått til scenen med bilen som kjører ned foran Victoria Terasse. Siden jeg er godt voksen husker jeg godt hvordan det så ut der når den gamle terrassen var der og det var som å se tilbake i tiden.

Hvis norske skuespillere kunne bli flinkere til å fremføre replikkene uten alle "kunstpausene" hadde det vært perfekt. Når man først har begynt å legge merke til det er det utrolig irriterende.

Men hovedintrykket er at dette var en knallbra film som oversteg mine forventninger og som jeg kommer til å se igjen og igjen.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Max Manus på blu-ray i går og ble imponert med tanke på at dette var en norsk film. Jeg fikk virkelig følelsen av at dette var en storproduksjon. God lyd var det også.

Men når det er sagt så synes jeg ikke filmen var SÅ bra. Selve filmen hadde en veldig fin balanse av underholdningsfaktor og alvor, men jeg ble liksom aldri 100% revet med. I tillegg synes jeg det skortet litt på skuespillerprestasjonene i forhold til de beste norske filmene. Hovedpersonen klarte seg imidlertid bra. Jeg ville gitt filmen en femmer på terningen.

Max Manus når f.eks ikke en annen nyere norsk film til knærne når det kommer til ektefølt skuespill, nemlig deUSYNLIGE. DEN er nemlig en av de beste norske filmene som er laget etter min mening.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig. Max Manus på blu-ray var en fryd. Helt KONGE lyd og utrolig bra og naturlig bilde.

Er også veldig imponert over filmen. Utrolig gøy å se at norsk film har kommet så langt!

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

God film!

Filmen var etter min mening meget god. Savner litt mer bakgrunnsinformasjon om Max Manus og finlandskrigen, tror filmen kunne ha hentet litt mer der.

Filmatisk imponerer den.

NRK.no har mye bra om Max Manus.
    Dette radioklippet var artigt syns jeg: Max Manus forteller om sabotasjeaksjoner i Oslo under krigen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

to interessante dokumentarer

- Max Manus - Mannen Og Myten

Denne dokumentarfilmen var det siste Max Manus gjorde offentlig før han døde, og den ble vist på NRK – Fakta på lørdag, med rekordhøye seertall. Her forteller han om sitt eventyrlige liv som blant annet våpensmugler, forretningsmann, soldat, løytnant i kompani Linge, sabotør, kongelig livvakt og direktør.

- Rapport Fra "Nr. 24"

Gammelt nytt for de fleste detta sikkert, de dokumentarene på dvd

Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Som nevnt, likte dere Max Manus så anbefaler jeg den danske Flammen & Citronen som nettopp har kommet på DVD og BD.
    +1

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig at denne tråden skulle dukke opp nå. I går kveld skulle kona og jeg se en film og valget sto mellom Flammen og Citronen og Max Manus, begge på blu-ray. Det ble sistnevnte. Av de norske filmene jeg har sett må jeg si at dette er en av de aller beste. Bilde og lyd er meget bra. Og når historien, i tillegg til å være såpass sterk, også er sann, gjør det litt inntrykk. Bra med ekstramateriale også.

En bekjent har forresten en statistrolle; karen med lys genser som kjøper seg kaffe i cafe-scenen hvor Cleve Broch blir lurt av gestapo.

Spørs om vi må se Flammen og Citronen óg.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes filmen var bra lyd- og bildemessig og OK innholdsmessig, men fikk stadig følelsen av at jeg så "Olsenbanden jr. har kommet i 20-30-årsalderen og deltar i 2. verdenskrig".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er glad for at norsk film har blitt så bra og Max Manus er en av favorittene. Men det er vel fortsatt det samma gamle norske problemet med for få skuespillere å velge blant og de samme fjesa i hovedrollene, før Sundquist og Anker Ousdal, nå Hennie og Cleve Broch. Ingen Sundquist eller Floberg i denne, var de opptatt med andre innspillinger ?
    Gledelig å se noen nye skuespillere i denne filmen, som imponerte meg. Spesielt Agnes Kittelsen som "Tikken", også Christian Rubeck som Kolbein.
    Tyske Ken Duken var veldig bra, og skulle gjerne sett mere av Viktoria Winge.

Skuespillerprestasjonen til Aksel Hennie er noe av det beste jeg har sett i norsk film.

Enig i at scenen på taket i begynnelsen av filmen virker amatørmessig, kanskje det skulle være sånn? Filmen kunne godt vært lengre og hatt med mere av historien.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken jeg synes er best, Flammen & Citronen eller Max Manus, hadde jeg ikke vært norsk hadde det nok vært Flammen & Citronen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg den eneste som ikke syns Max Manus er en av den største filmen noengang produsert?

OK, så historien var bra, samme var skuespillerene, og det tekniske. Men det er ingen ting jeg ikke har sett før. Standard bra krigsfilm.

Det at filmen er norsk er ikke en god nok grunn til å gå helt over månen når en gir en anmeldese.

Og når en ser på sammenligningene mellom Max Manus og Citronen og Flammen, så er det mye av ting vi har sett før. Ingen av filmene hadde noe nytt å tilby filmatisk sett.

Begger er bra filmer ingen tvil om det, men blandt de beste, langt ifra i min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Max Manus stakk av med 7 Amandapriser, noen meninger rundt det??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, min mening som neutral, ikke norsk betraktare:
    Med norska mått mätt:
    Mycket välgjord film, alla miljöer är tidsriktigt skildrade och "actionscenerna" är välgjorda.
    Den är en intressant historielektion om några betydelsefulla personer i norsk historia som gjorde en heroisk insats under 2a världskriget.
    Bortsett från det är den tyvärr ett sömnpiller utan någon nerv, karaktärerna i filmen är ytliga och klarar inte av att få betraktaren engagerad.
    Jag förstår att den hyllas i Norge som en klassiker, men som filmhantverk är den medelmåttig.
    Jag har DVDn, men kommer knappast se den fler gånger.
    Betyg: 5/10, eller tärningskast 3

Newcomer Chandler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Usynkronisert lyd og bilde

Som alle andre er jeg imponert over Max Manus, men Bluray-utgaven imponerte meg ikke. Jeg sliter nemlig med usynkronisert lyd og bilde. I begynnelsen var alt helt fint, men halvveis ut i filmen var forsinkelsen i bildet så stor at jeg måtte inn i forsterkeren og sette på flere hundre millisekunder forsinkelse på lyden. Når filmen var helt på slutten var igjen bildet bak lyden og jeg måtte igjen legge forsinkelse på lyden.
    Jeg trodde kanskje at dette var BD-spilleren min sitt problem, men jeg har ikke hatt tilsvarende problem på noen av de andre BD-filmene jeg har sett. Noen andre som har hatt samme problem?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om dette er det rette stedet å legge dette ut, men jeg prøver lykken;-)

Nå kommer det en ny norsk WWII film, Svik. Filmen tar for seg sider ved det problematiske forholdet mellom okkupasjonsmakten og de okkuperte.

[YOUTUBE]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2W3aYtnA3mc&hl=en&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/2W3aYtnA3mc&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE]

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Personlig har jeg sett omtrent det som er av krigsfilmer, og mine favoritter angående 2. verdenskrig er Stalingrad, Der Untergang, Das Boot, The Pianist, Zwartboek, Tora! Tora! Tora!, Letters from Iwo Jima, Saving Private Ryan og Band of Brothers i den rekkefølgen. Max Manus faller helt igjennom sammenlignet med dette filmmaterialet og skuffer stort i forhold til hypen. Filmen er svært unyansert (ekstremt svart/hvitt og tendererer til historieforfalskning) og minner i stilen og gjennomføringen mer om propagandafilmene som ble laget under og etter krigen enn en moderne krigsfilm. Som krigsfilm er den omtrent like realistisk som Delta Force og Rambo 3, med andre ord helt på bærtur. Terningkast 0 (terningen forsvant under forsøk på å kaste den). Styr unna!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...vi har nok blitt litt bortskjemt av ekstremt velspillende internasjonale skuespillere... Som en NORSK film vil jeg si Max Manus er relativt god, men jeg er nok enig i at det dessverre ikke lyser gjennom direkte "brillianse" når jeg ser den. Litt uengasjerende vil jeg stille meg bak som en god beskrivelse... Aksel gjør nå en grei nok jobb da synes jeg, men jeg føler også at han blir litt "anspent" eller "prøver litt hardt" til tider... Er noe med språket som til tider blir litt typisk norsk film, litt for "bokmål" og teatralsk...

Jeg forstår for øvrig godt at svensker og andre internasjonale tittere ikke nødvendigvis synes dette er noe mesterverk, for jeg tror nok at vi i Norge har oversaturert denne filmen litt vel mye (vi digger jo - med rette - våre gamle krigskarer da, så det må jo også være lov! ). Synes personlig at Amanda-utdelingen var helt amatørmessig utført, greit nok å gi filmen fokus - men ærlig talt - har vi ikke NOE annet spennende å vise her til lands?

Når det er sagt; jeg er tilhenger av konstruktiv kritikk, og nettopp der vil jeg si som følger; "loosen up", dropp den norske teaterskolens dirigeringer, og IKKE ødelegg en ellers så naturlig skuespiller som Aksel og tilsvarende ved å dytte de inn i roller og væremåter som ikke faller de naturlig. En ting er å skuespille - men ser en hvordan de virkelig gode amerikanske skuespillerne gjør det vil en se at de gjerne i sine beste prestasjoner fremstår som "seg selv", men selvsagt spiller rollen de er dedikert helt og holdent...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med lygren....

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snorreh
    Max Manus faller helt igjennom sammenlignet med dette filmmaterialet og skuffer stort i forhold til hypen. Filmen er svært unyansert (ekstremt svart/hvitt og tendererer til historieforfalskning) og minner i stilen og gjennomføringen mer om propagandafilmene som ble laget under og etter krigen enn en moderne krigsfilm. Som krigsfilm er den omtrent like realistisk som Delta Force og Rambo 3, med andre ord helt på bærtur. Terningkast 0 (terningen forsvant under forsøk på å kaste den). Styr unna!
    Kan si meg at jeg er nærmest totalt uenig med deg. Filmen er ikke noe mesterverk i den høyeste klassen, men den slakten av filmen som du frembringer er totalt uten rot i virkligheten for min del.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •